Saturday, November 29, 2008
ONGBAK 2: PATRIOTIKNYA ORANG SIAM!
Tengahari ini, ketika melayari internet, secara tidak sengaja saya terjumpa Trailer Filem Ongbak 2 lakonan Tony Jaa yang akan ditayangkan pada pertengahan Januari 2009. Setelah menonton trailer tersebut, saya merasa amat kagum dengan pemikiran beliau di dalam mempromosikan dunia Timur kerana biasanya hanya dunia Barat dilihat hebat dengan tamadunnya. Di dalam filem ini beliau telah menyatukan seni bela diri daripada Timur menjadi satu di dalam seorang watak utama filem tersebut. Slogannya yang boleh difahami daripada filem ini ialah ; The Land of the East is Borderless.
Samalah juga 2 filem beliau sebelum ini, Ongbak 1(menyelamatkan kepala patung Budha) & Tom Yum Gong (menyelamatkan gajah peliharaan keluarganya yang dicolek ke Australia untuk menjadi hidangan di restoren makanan eksotik-gajah juga merupakan binatang kebanggaan Thailand), kedua-duanya mempunyai mesej agama dan semangat patriotism yang cukup jelas. Sepatutnya pembikin filem di Malaysia mencontohi semangat sedemikian, jangan hanya menerbitkan filem yang sedap ditonton tetapi kosong daripada sebarang mesej. Sikap kreatif Tony Jaa yang harus dipuji ialah mencipta filem yang membawa mesej agama, diisi sarat dengan aksi bela diri yang luar biasa dan jalan penceritaan yang logik dan menarik. Filem sedemikian talah berjaya menarik ramai golongan muda ke panggung wayang.
Pernah suatu hari, saya berbual dengan Encik Zulkifli atau lebih kami kenali dengan nama Ayah Zu. Beliau merupakan Timbalan Pengarah FINAS. Beliau merupakan bapa saudara kepada kakak ipar saya. Beliau bertanya kepada saya mengapa orang-orang agama di Malaysia tidak memikirkan untuk membuat satu filem yang sehebat filem Ongbak. Walaupun filem tersebut menyentuh tentang bagaimana pentingnya kepala patung Budha kepada kampung watak utamanya, namun ianya membawa mesej akidah yang cukup jelas. Menurut Ayah Zu, tidak dapat dinafikan filem boleh menjadi satu medium dakwah yang cukup berkesan. Namun yang menjadi masalahnya ialah, para pembikin filem Islam di Malaysia seakan hilang punca kerana kurangnya ilmu pengetahuan yang sebenar berkaitan Islam.
Kalau adapun filem bercorak Islamik kelihatan seperti terlampau kudus sehingga menampakkan Islam suatu agama yang mustahil dihayati, atau filem tersebut jauh menyimpang daripada Islam yang sebenar kerana kejahilan pereka skrip atau pengarahnya. Akibatnya, Islam tidask dipandang hebat. Agak sinis jika dikatakan, lambang filem Islam di Malaysia ialah berdasarkan tajuk-tajuknya sahaja. Sekiranya filem tersebut memiliki nama-nama seakan Arab, itulah filem Islam walaupun isinya kadangkala membawa kepada khurafat seperti filem lakonan M.Rajoli Liang Lahad.
Untuk itu, orang agama perlu tampil ke hadapan dan bekerjasama dengan orang filem untuk menghasilkan sebuah filem Islam yang sebenar, sarat dengan pengajaran dan mampu menarik semua lapisan masyarakat. Mendengar cadangan beliau itu, saya merasa tercabar, namun apakan daya saya tidak mempunyai saluran yang betul untuk mengketengahkan idea-idea baru Islam melalui filem. Pada satu segi, ini sebenarnya menunjukkan bahawa orang agama perlu juga bergaul dengan orang filem atau mempelajari ilmu-ilmu tentang filem agar bidang ini boleh dieksploit sepenuhnya untuk menyebarluaskan lagi dakwah Islam.
ABDULLAH BUKHARI
MINAT FILEM AKSI BERMESEJ
KHURAFAT HAJI
Pada malam Khamis lepas (27/11/2008), salah seorang murid tua saya di Kelas Tafsir Titiwangsa (Hajah Khairiah) telah menjemput saya untuk kenduri doa selamat sempena pemergian anaknya menunaikan Haji. Dan seperti biasa, saya akan mengatakan bahawa kalau setakat nak berdoa selamat atau bertahlil, tidak perlu saya datang dari jauh hanya untuk 2 tujuan di atas. Tambahan pula hari itu, lalu lintas di Kuala Lumpur agak sesak kerana hujan lebat dan untuk menghadirkan diri ke rumah beliau saya terpaksa menunggang motor meredah.
Tapi Alhamdulillah, kebanyakan murid saya sedia maklum bahawa setiap kali saya hadir ke majlis-majlis mereka, saya akan membawa pendekatan ilmiah iaitu mermberikan tazkirah tentang isu majlis. Pada malam tersebut, saya menyentuh tentang isu Haji, kelebihan dan cara mendapat Haji Mabrur juga khurafat-khurafat yang perlu dielakkan semasa Haji.(http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=58)
Sebenarnya isu khurafat semasa Haji sudah sedia berlaku semenjak zaman jahiliah lagi, sebagaimana firman Allah di dalam surah al-Baqarah: [2.189] Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya ibadat Haji. Dan bukanlah perkara kebajikan: kamu memasuki rumah dari bahagian belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan orang yang bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya."
Semasa menyentuh isu khurafat, saya ada memberikan contoh khurafat di Mekah iaitu memeluk tiang Jin atau mengambil apa-apa sahaja daripada Masjid Jin untuk dibawa pulang ke Malaysia dengan kepercayaan bahawa jin-jin Mekah adalah jin Islam yang akan menjadi khadam yang setia. Saya seterusnya menjelaskan bagaimana asal usul Masjid Jin boleh dinamakan. Adakah kerana imamnya atau ahli jawatankuasanya seorang jin atau sebaliknya.
Sebenarnya, Masjid Jin disempenakan dengan tempat pertemuan nabi s.a.w dengan Jin. Kisah tersebut boleh dilihat pada intisari surah Jin dan surah al-Ahqaf [46:29-32]. Di dalam majlis tersbut, saya juga menyatakan menurut ayat-ayat al-Quran Jin biasa mencuri dengar berita langit untuk dibisikkan kepada para pawang dan kahin. Setelah baginda s.a.w diutuskan, pintu langit telah ditutup untuk menjamin keselamatan dakwah nabi. Mana-mana jin yang cuba mencuri dengar akan dipanah atau ditembak dengan panah berapi (tahi bintang) (al-Hijr;[15:18],al-Saffat;[37:8-10]). Saya menjelaskan kepada hadirin sebenarnya kepercayaan yang mengatakan tahi bintang akan membawa impian dan hajat kita adalah karut. Sesetengah orang mempercayai bahawa setiap kali tahi bintang melintas, kita perlu memasang hajat untuk dimakbulkan. Donktrin karut sebegini biasa diterapkan di dalam filem-filem asing seperti filem Koch Koch Hota Hei, Zathura dan sebagainya. Setelah menyatakan isu tahi bintang ini, sebahagian anak-anak muda di dalam majlis tersebut kelihatan terkejut kerana mereka sudah sekian lama berpegang kepada khurafat itu. Saya nyatakan Qada' Qadar Allah tidaklah selemah itu, hanya bersandarkan kepada lintasan tahi bintang sahaja. Saya merasa puas kerana saya sudah berjaya menyangkal khurafat ini.
Di akhirnya saya memberikan panduan untuk mendapat Haji Mabrur kepada bakal Hajah. Saya nyatakan bahawa Haji Mabrur bukanlah sesuatu yang mustahil dicapai, ianya bergantung kepada keazaman kita untuk mencapai martabat taqwa yang disebut di dalam surah al-Hajj;[22.37] Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu.
Sekiranya selepas pulang dari haji, si Hajah masih tidak mengubah cara hidup kepada gaya hidup Islam yang sebenar, secara terang kita dapat katakan hajinya bukanlah Haji Mabrur. Sebaliknya jika si Hajah cuba mengubah hidup selepas pulang haji dengan menepati piawaan taqwa yang dituntut oleh Allah, kita yakin bahawa si Hajah telah mendapat Haji Mabrur yang disifatkan nabi sebagai pembersihan diri daripada dosa dengan pembersihan yang sebenar (Sahih al-Bukhari;Bab Kelebihan Haji Mabrur).
Pakaian taqwa ini hendak dipakai bersama dengan gelaran Haji atau Hajah selepas pulang daripada haji. Sindiran akhir saya yang berisi tazkirah kepada jemaah yang hadir pada majlis tersebut ialah; Janganlah disia-siakan wang, masa, dan segala pengorbanan untuk menunaikan haji sekadar hanya untuk mendapat title Tuan Haji atau Puan Hajah sahaja, sebaliknya segala pengorbanan itu dipastikan berbaloi dengan fadhilat Haji Mabrur yang tiada tukar gantinya.
ABDULLAH BUKHARI
YA ALLAH! BERIKANLAH KEPADANYA HAJI YANG MABRUR!
Wednesday, November 26, 2008
JANGAN EKSPLOIT WANITA UNTUK IKLAN MURAHAN
Sedih rasanya apabila melihat di dalam akhbar tempatan anak gadis Melayu Islam bergambar di samping pelumba kereta atau pelumba motor di dalam litar lumba. Kalau sekiranya tidak ditaja oleh kerajaan maka perlumbaan itu akan dilabel sebagai lumba haram dan gadis-gadis yang terlibat di litar lumba haram digelar sebagai bohsia, gadis murahan dan sebagainya. Sebaliknya sekiranya perlumbaan itu ditaja oleh syarikat milik kerajaan, ianya menjadi halal, gadis-gadis yang terlibat memayungi para pelumba pula digelar sebagai gadis litar dan tidak semurah bohsia-bohsia di litar lumba haram. Inilah yang dikatakan haram bila tidak berlesen, sekiranya mempunyai lesen, haram akan menjadi halal walaupun Allah sendiri telah mengatakannya haram.
Wanita dipandang tinggi oleh Islam kerana kejadiannya yang unik, cantik dan menjadi kembar atau sayap kepada kaum lelaki. Kaum lelaki tidak akan dapat berdiri sendiri tanpa bantuan kaum wanita yang mungkin bergelar isteri, ibu, nenek, guru, jururawat, doktor, peniaga dan sebagainya. Cuma yang menjadi masalah kepada umat Islam ialah kesilapan di dalam memahami penghormatan Islam terhadap wanita. Lalu lahirlah kumpulan-kumpulan yang ekstrem memperjuangkan hak sama rata di antara lelaki dan wanita.
Mereka beranggapan bahawa tindakan Islam membungkus wanita, menghadkan kebebasan wanita sebagai suatu penindasan. Wanita sepatutnya dibebaskan daripada belenggu agama yang menurut mereka berasal daripada tafsiran para ulama’ Arab yang bias gender kerana terbiasa dengan budaya dan dunia mereka di tanah Arab. Lalu bentuk pemahaman hukum yang baru mengenai hak wanita perlu dijalankan. Mereka ini dengan berani menyangkal persoalan aurat dengan menyatakan bahawa Islam melalui al-Quran hanya menekankan persoalan kesederhanaan di dalam berpakaian. Apa yang penting pakaian takwa sepatutnya menjadi keutamaan dengan merujuk sebahagian makna daripada ayat surah al-A’raf([7.26] Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
Pentakrifan penghormatan kepada wanita juga agak berbeza di antara kefahaman orang bukan Islam yang hanya disandarkan kepada akal berbanding kefahaman umat Islam yang bertunjangkan al-Quran dan al-hadith. Orang Barat beranggapan wanita perlu dihargai kecantikannya yang menarik. Untuk itu, semua perkara yang diperdagangkan akan diserikan dengan wanita cantik. Mungkin mereka mengatakan produk ini secantik wanita yang sedang berdamping dengannya.
Salah faham tentang fungsi wanita ini, telah meresap masuk ke dalam pemikiran umat Islam. Buktinya sebelum Malaysia mempunyai litar lumba, tidak kedengaran gadis-gadis Melayu Islam berpakaian seksi mengiringi para pelumba. Akan tetapi setelah lumba dihalalkan oleh kerajaan di atas nama perniagaan, anak gadis kita menjadi mangsa. Sesetengah gadis dan ibu bapa yang jahil dan terpengaruh dengan pentafsiran Barat tentang takrifan penghormatan kepada wanita dengan rela hati tampil menawarkan diri untuk dipamerkan sebagai gadis litar. Kehadiran mereka perlu disesuaikan dengan sukan tersebut, lalu cara berpakaian mereka tidak ubah seperti pakaian gadis-gadis litar bukan Islam lain daripada negara orang Putih atau negara bermata sepet.
Sepatutnya pihak kerajaan melalaui JAKIM dan Majlis Fatwa Kebangsaan mesti menyatakan dengan jelas bahawa penglibatan gadis-gadis litar beragama Islam, berbangsa melayu diharamkan sama sekali kerana anak gadis kita bukan barang dagangan untuk dipamerkan kepada awam. Tambah menyedihkan lagi pakaian mereka yang menjolok mata sudah pasti akan memberikan berbagai-bagai fantasi jahat kepada para penonton berbilang bangsa bahkan dari seluruh dunia.
Kalau perlu pengharaman ini juga dipanjangkan kepada sebarang eksploitasi wanita di dalam semua iklan yang langsung tidak releven dengan wanita. Bak kata Mat Sabu, iklan ais krim menggambarkan seorang wanita dengan ghairahnya menelan ais krim ketika panas dan haus. Adalah lebih releven sekiranya iklan ais krim itu menggunakan seorang petani yang baru pulang daripada kebun kehausan dan kepanasan. Kehausan petani itu amat sesuai dihilangkan dengan memakan ais krim jenama terbabit. Namun sebenarnya sukar untuk mengubah fenomena ini kerana pada kebiasaannya semua orang sukakan kemasyhuran dan publisiti walaupun terpaksa menggadai maruah diri dan agama.
ABDULLAH BUKHARI
JAGA DIRI ANDA DAN KAUM KELUARGA ANDA DARIPADA API NERAKA (AL-TAHRIM:66)
Tuesday, November 25, 2008
MUFTI PERLU MENGGUNAKAN MEDIA UNTUK BERDAKWAH
Dengan berakhirnya bulan November 2008, Malaysia mungkin akan sunyi seketika daripada ulasan atau pendapat yang diutarakan oleh Mufti Perlis Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin. Sepanjang tempoh penglibatan beliau sebagai Mufti Perlis, kita dapati bidang agama di Malaysia seolah-olah sudah melangkah ke era baru di mana orang agama mulai mendapat tempat di dalam apa sahaja perbincangan.
Walaupun kerap tampil dengan berbagai isu kontroversi dan kadang kala dikatakan gila publisiti, namun tidak dapat dinafikan beliau telah berjaya mencipta satu fenomena baru kepada pemikiran agama di Malaysia yang menunjukkan perlunya paradigma baru di kalangan orang agama.
Di antara salah satu faktor yang menyebabkan pemikiran beliau banyak kedengaran dan sampai kepada masyarakat awam ialah pengaruh penggunaan media massa perdana dan media alternatif seperti laman web rasmi dan blog peribadi. Apa sahaja yang diceramahkan oleh beliau akan segera dimasukkan ke dalam laman-laman web, blog-blog peribadi dan youtube. Setakat carian untuk ceramah dan artikel yang dilakukan melalui internet, kebanyakan paparan menjurus kepada Mufti Perlis dan Mufti Perak. Sepatutnya langkah proaktif menggunakan segala bentuk media tersebut perlu dicontohi oleh semua mufti lain di Malaysia.
Peranan para mufti selaku penasihat agama atau pakar rujuk masalah hukum hakam mesti diperluaskan sebaik mungkin dengan segala salurannya. Janganlah jawatan mufti hanya terhenti di pejabat para mufti sahaja yang tampak begitu ekslusif dan sukar didekati apatah lagi untuk dirujuk oleh masyarakat awam yang sememangnya memerlukan bantuan konsultasi hukum hakam. Setakat yang diperhatikan, para mufti lebih menonjol di dalam rancangan statik Bicara Mufti dan Forum Perdana Ehwal Islam sahaja. Skop penampilan para mufti seharusnya perlu lebih ketara kerana untuk memasarkan pemikiran bernas mereka kepada masyarakat awam, kemunculan yang kerap di media perdana amatlah membantu.
Selain itu, penggunaan laman web rasmi atau blog peribadi amat berguna untuk berinteraksi dengan masyarakat bawahan tanpa halangan birokrasi. Para pengunjung laman web atau blog peribadi tidak perlu bersusah payah membuat temujanji untuk bertemu para mufti dan mengajukan soalan. Penulis percaya sekiranya setiap mufti mempunyai laman web sendiri yang semasa, interaktif, dikemaskini setiap hari dan menarik sudah pasti ramai penganut Islam di Malaysia akan berpusu-pusu mengunjunginya untuk bertanya soalan atau mengambil manafaat ilmiah (contoh laman web interaktif ialah laman web Mufti Perlis drmaza.com)
Dengan cara ini fungsi para mufti akan lebih terserlah sebagai pembimbing masyarakat dan juga mampu membawa para mufti kepada masyarakat awam Islam tanpa perlu turun berjumpa mereka. Jangan sampai jawatan mufti dilihat terlalu kudus dan hanya berfungsi sebagai penasihat agama yang sukar didekati. Kadangkala kesilapan ini juga menyebabkan masyarakat awam yang masih jahil sukar untuk menghormati Institusi Mufti kerana benteng pemisah yang wujud kerana kurangnya interaksi di antara kedua-dua belah pihak. Penggunaan teknologi moden yang dicadangkan di atas pasti boleh membantu untuk memecahkan benteng tersebut.
Kalau musuh Islam boleh menggunakan media alternatif ini untuk menyebarkan berbagai-bagai fahaman mereka yang salah, kenapa para mufti tidak boleh memanafaatkan medium yang sama semaksimum mungkin untuk menyebarluaskan ajaran Islam.
Mufti seharusnya kreatif, peka dan terkehadapan di dalam penggunaan teknologi moden. Gunakan segala wasilah yang ada untuk berdakwah kerana dakwah di zaman siber mungkin menjadi fardu kifayah kepada para ulama biasa, akan tetapi boleh menjadi fardu ain yang mendesak kepada para mufti yang menjadi tonggak kedaulatan Islam di Malaysia.
Ingatlah, orang mukin yang alim dan bertakwa tetapi tidak berperancangan akan kalah dengan orang kafir yang jahat, zalim dan berperancangan. Hidup di era globalisasi, dunia tanpa sempadan adalah sama seperti hidup di zaman darurat peperangan. Tanpa disedari umat Islam boleh diserang pemikiran mereka daripada segenap penjuru. Para mufti sebagai jeneral-jeneral Islam di Malaysia harus terkehadapan mengatur strategi menangkis serangan dan menyebarkan Islam dengan segala kemudahan media moden yang ada.
OLEH:
ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM
Walaupun kerap tampil dengan berbagai isu kontroversi dan kadang kala dikatakan gila publisiti, namun tidak dapat dinafikan beliau telah berjaya mencipta satu fenomena baru kepada pemikiran agama di Malaysia yang menunjukkan perlunya paradigma baru di kalangan orang agama.
Di antara salah satu faktor yang menyebabkan pemikiran beliau banyak kedengaran dan sampai kepada masyarakat awam ialah pengaruh penggunaan media massa perdana dan media alternatif seperti laman web rasmi dan blog peribadi. Apa sahaja yang diceramahkan oleh beliau akan segera dimasukkan ke dalam laman-laman web, blog-blog peribadi dan youtube. Setakat carian untuk ceramah dan artikel yang dilakukan melalui internet, kebanyakan paparan menjurus kepada Mufti Perlis dan Mufti Perak. Sepatutnya langkah proaktif menggunakan segala bentuk media tersebut perlu dicontohi oleh semua mufti lain di Malaysia.
Peranan para mufti selaku penasihat agama atau pakar rujuk masalah hukum hakam mesti diperluaskan sebaik mungkin dengan segala salurannya. Janganlah jawatan mufti hanya terhenti di pejabat para mufti sahaja yang tampak begitu ekslusif dan sukar didekati apatah lagi untuk dirujuk oleh masyarakat awam yang sememangnya memerlukan bantuan konsultasi hukum hakam. Setakat yang diperhatikan, para mufti lebih menonjol di dalam rancangan statik Bicara Mufti dan Forum Perdana Ehwal Islam sahaja. Skop penampilan para mufti seharusnya perlu lebih ketara kerana untuk memasarkan pemikiran bernas mereka kepada masyarakat awam, kemunculan yang kerap di media perdana amatlah membantu.
Selain itu, penggunaan laman web rasmi atau blog peribadi amat berguna untuk berinteraksi dengan masyarakat bawahan tanpa halangan birokrasi. Para pengunjung laman web atau blog peribadi tidak perlu bersusah payah membuat temujanji untuk bertemu para mufti dan mengajukan soalan. Penulis percaya sekiranya setiap mufti mempunyai laman web sendiri yang semasa, interaktif, dikemaskini setiap hari dan menarik sudah pasti ramai penganut Islam di Malaysia akan berpusu-pusu mengunjunginya untuk bertanya soalan atau mengambil manafaat ilmiah (contoh laman web interaktif ialah laman web Mufti Perlis drmaza.com)
Dengan cara ini fungsi para mufti akan lebih terserlah sebagai pembimbing masyarakat dan juga mampu membawa para mufti kepada masyarakat awam Islam tanpa perlu turun berjumpa mereka. Jangan sampai jawatan mufti dilihat terlalu kudus dan hanya berfungsi sebagai penasihat agama yang sukar didekati. Kadangkala kesilapan ini juga menyebabkan masyarakat awam yang masih jahil sukar untuk menghormati Institusi Mufti kerana benteng pemisah yang wujud kerana kurangnya interaksi di antara kedua-dua belah pihak. Penggunaan teknologi moden yang dicadangkan di atas pasti boleh membantu untuk memecahkan benteng tersebut.
Kalau musuh Islam boleh menggunakan media alternatif ini untuk menyebarkan berbagai-bagai fahaman mereka yang salah, kenapa para mufti tidak boleh memanafaatkan medium yang sama semaksimum mungkin untuk menyebarluaskan ajaran Islam.
Mufti seharusnya kreatif, peka dan terkehadapan di dalam penggunaan teknologi moden. Gunakan segala wasilah yang ada untuk berdakwah kerana dakwah di zaman siber mungkin menjadi fardu kifayah kepada para ulama biasa, akan tetapi boleh menjadi fardu ain yang mendesak kepada para mufti yang menjadi tonggak kedaulatan Islam di Malaysia.
Ingatlah, orang mukin yang alim dan bertakwa tetapi tidak berperancangan akan kalah dengan orang kafir yang jahat, zalim dan berperancangan. Hidup di era globalisasi, dunia tanpa sempadan adalah sama seperti hidup di zaman darurat peperangan. Tanpa disedari umat Islam boleh diserang pemikiran mereka daripada segenap penjuru. Para mufti sebagai jeneral-jeneral Islam di Malaysia harus terkehadapan mengatur strategi menangkis serangan dan menyebarkan Islam dengan segala kemudahan media moden yang ada.
OLEH:
ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM
Monday, November 24, 2008
BANYAK LAGI ALTERNATIF SELAIN YOGA
Fatwa yang dikeluarkan berkaitan dengan Yoga telah mengundang kontroversi berbagai pihak sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar-akhbar tempatan. Polemik ini nampaknya seakan-akan mencabar kredibiliti Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai oleh pakar-pakar di dalam ilmu-ilmu Islam. Walaubagaimanapun, usaha Majlis Fatwa yang bersidang khusus untuk membincangkan isu Yoga sepatutnya dipuji semua kerana badan ini sememangnya bertanggungjawab untuk menyelamatkan umat Islam daripada pencemaran akidah yang akan menyebabkan kesengsaraan mereka di akhirat kelak.
Perlu diingat, fatwa yang dikeluarkan itu menyatakan bahawa umat Islam diharamkan mengamalkan senaman Yoga secara sistematik yang membawa kepada penyatuan diri dengan Brahma atau Tuhan. Penyatuan ini disangkal sama sekali oleh Islam. Persoalannya, mengapa sesetengah kita mengeluh apabila Yoga diharamkan dengan alasan bahawa Yoga mempunyai banyak kelebihan dan faedahnya. Seolah-olah di dunia ini senaman kesihatan tubuh badan tidak dapat dilakukan tanpa Yoga. Bukankah banyak lagi pilihan senaman yang bersih daripada unsur-unsur akidah yang boleh diamalkan seperti Pilates, Senaman Harimau, Senaman Kucing, Senaman Silat Melayu, Senaman Aerobik dan sebagainya. Semua senaman yang disebut di atas juga mempunyai elemen kesihatan yang tinggi nilainya dengan gabungan pergerakan fizikal dan pernafasan yang tidak bertentangan dengan akidah Islam.
Apa yang pasti senaman hanyalah wasilah untuk mencapai kesihatan fizikal sebagaimana yang dituntut oleh Islam. Sekiranya Yoga bercampur baur dengan doktrin agama Hindu, apalah salahnya kita beralih pula kepada jenis-jenis senaman lain yang tidak kurang hebatnya berbanding Yoga. Kejayaan orang-orang Hindu menerapkan fahaman agama mereka melalui kaedah senaman seperti Yoga, bahkan menjenamakannya sebagai senaman antarabangsa patut dicontohi oleh umat Islam dari sudut dakwah. Seharusnya para pengusaha senaman Melayu Islam cuba mempromosikan pula senaman Melayu bersulam ajaran Islam kepada dunia. Usaha sedemikian pastinya melambangkan semangat patriotisme kita sebagai rakyat Malaysia.
Janganlah kerana fanatik mempertahan satu senaman di celah-celah berbagai-bagai senaman yang sedia wujud kita menggadaikan persoalan akidah yang merupakan tunjang utama agama Islam. Ingatlah firman Allah yang bermaksud; Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.(al-Ma’idah [5:100])
Buanglah kepercayaan karut yang mengatakan bahawa senaman kesihatan hanya boleh dilakukan dengan Yoga sahaja. Sekiranya kita begitu fanatik dengan amalan Yoga, boleh juga dicadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan agar senaman Yoga diIslamkan dengan membuang unsur-unsur agama Hindu di dalamnya kerana pastinya semua ilmu yang wujud di alam ini pastinya berasal daripada kebijaksanaan Allah yang al-Hakim. Juga renunglah sabda baginda s.a.w yang bermaksud; Hikmah (Kebijaksanaan atau Ilmu Pengetahuan) adalah barang kehilangan orang Muslim, di mana sahaja (Muslim) menemukannya (hikmah), hendaklah dia mengutipnya" (Sunan al-Tirmidhi & Ibn Majah)
ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM
SILAT MELAYU KAYA SENAMAN
Hujah pengharaman yoga
Disertakan di sini link jakim yang menyatakan hujah-hujah pengharaman yoga,cukup akademik, boleh baca sendiri.
http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/Hujah%20Pengharaman%20Yoga.pdf
http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/Hujah%20Pengharaman%20Yoga.pdf
Sunday, November 23, 2008
PERKENALKAN ANGGOTA MAJLIS FATWA KEBANGSAAN KEPADA MASYARAKAT UMUM
Majlis Fatwa Kebangsaan merupakan nadi umat Islam di zaman moden ketika berbagai-bagai isu baru timbul yang memerlukan keputusan hukum halal atau haram. Penetapan hukum penting untuk umat Islam kerana kehidupan mereka yang disulam ketetapan hukum halal atau haram akan menentukan duka atau bahagianya kehidupan mereka di akhirat kelak. Walaupun sudah teguh berdiri menangani masalah umat Islam, tidak kurang juga kedengaran suara-suara sumbang yang mempertikaikan keputusan yang dibuat oleh badan ini seperti isu pengharaman Pengkid baru-baru ini dan juga Yoga.
Salah satu cara untuk mempertahankan institusi ini daripada terus dipertikaikan kredibilitinya oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ialah dengan mendedahkan profil setiap anggotanya atau lebih tepat lagi mengisytiharkan carta organisasi badan ini kepada masyarakat awam Islam. Pendedahan sedemikian amat penting kerana sesetengah masyarakat awam yang jahil tentang fungsi badan ini beranggapan Majlis Fatwa Kebangsaan hanya dianggotai oleh mufti-mufti lantikan kerajaan negeri sahaja. Tambah parah lagi sesetengah mereka mengatakan kredibiliti mufti-mufti tersebut masih boleh dipertikaikan kerana ada di kalangan mereka bukan daripada bidang pengajian Syariah dan hanya berkelulusan ijazah pertama sahaja.
Oleh itu pihak kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) perlu menerangkan secara telus kepada masyarakat awam Islam tentang senarai ahli akademik atau ahli panel yang menganggotai badan tersebut. Di samping itu penerangan tentang tempoh kajian yang dibuat, unit-unit yang wujud serta fungsinya juga perlu diterangkan untuk menambah keyakinan masyarakat awam Islam di Malaysia bagi mengelakkan sebarang pertikaian yang mungkin timbul. Kadangkala sebarang pertikaian timbul diakibatkan oleh ketidakjelasan tentang fungsi sebenar sesuatu badan. Benarlah kata pepatah 'tak kenal maka tak cinta'.
Untuk itu media massa perdana Negara perlu memainkan peranan utama untuk membantu memperkenalkan Majlis Fatwa Kebangsaan kepada masyarakat awam. Dengan pengumunan tersebut, kemungkinan suara-suara sumbang mempertikaikan keputusan badan ini tidak lagi kedengaran. Kalaupun masih kedengaran, suara itu tidak akan lagi dihiraukan kerana umat Islam di Malaysia sudah kenal dengan pemfatwa-pemfatwa mereka juga yakin dengan kelayakan yang mereka miliki.
Selain itu, pengumuman ini juga dapat memperlihatkan kepada masyarakat awam yang sebenarnya umat Islam di Malaysia masih mempunyai ramai tokoh berwibawa walaupun tidak terkenal di kaca television. Kalau sekiranya media massa tempatan boleh menyiarkan secara berterusan isu atau gossip cinta, nikah cerai berkaitan dengan artis tempatan yang tidak langsung menampakkan faedahnya kepada masayarakat awam, mengapa fokus ini tidak dialihkan kepada pengenalan setiap anggota Majlis Fatwa Kebangsaan daripada segenap unit yang terlibat dengan penghasilan sebarang fatwa. Kalau perlu pengenalan kepada biografi mereka dibuat secara bersiri di waktu perdana atau di ruangan utama setiap akhbar harian. Diharap dengan adanya usaha sedemikian, Islam akan terus dihormati dan dikagumi oleh semua pihak, kerana penghormatan kepada sesuatu badan amat penting untuk menimbulkan rasa kagum serta kepada keyakinan untuk menerima sebarang keputusan yang datang daripada badan tersebut.
ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM
TANYALAH KEPADA AHLINYA JIKALAU KAMU TIDAK MENGETAHUI....