Thursday, December 10, 2009
ARTIKEL AKU DALAM NANYANG SIANG PAW!
Nak jadi cerita, semalam, semasa masuk pejabat TEMU (Testing and Measurement) CELPAD, Saiful beritahu aku ada seorang wanita Cina telefon aku. Aku pelik juga, mungkin orang ELKEN kot, kata hatiku, itu mesti nak tukar filter R.O Water kat rumah aku..ahh malas nak layanlah!
Kemudian, semasa sedang menunggu untuk ambik stok air dialisis (CAPD) di Hospital Selayang, wanita Cina itu call aku lagi sekali dan memperkenalkan dirinya sebagai Chia. Dia call dari paper Nanyang Siang Paw...biar betul, aku kata! Katanya dia berminat nak publish rencana aku dahulu yang pernah keluar dalam Utusan Malaysia tentang Cukai.
Kemudian dia adalah tanya beberapa term yang aku guna dalam rencana tersebut, di antaranya siapa Rasulullah SAW dan Khulafa' al-Rashidin. Aku agak terkejut dan aku rasa ini peluang yang baik untuk menjadikan rencana ini satu jambatan untuk mendekatkan Islam kepada masyarakat Cina di Malaysia. Kata Chia..rencana itu akan dipublish dalam paper tu pada 30 Disember...tunggulah ye! itupun kalau anda faham bahasa Cina.
Monday, December 7, 2009
KONTROVERSI TERBARU-DAKWAH KE PUSAT HIBURAN
Baru-baru ini Dr. Asri menyatakan hasratnya untuk turun padang di dalam Program Ulama' Turun Padang ke Pusat Hiburan untuk meluaskan skop dakwah. Lalu di sini cuba lihat reaksi Mufti Selangor tentang isu ini (klik sini)
Bahkan pengarah filem terkenal Ahmad Idham juga tidak bersetuju (klik sini)
Dan terbaru, ini pula jawapan Asri dari dalam webnya:
Ulasan Dr Mohd Asri Asri Terhadap Kenyataan Mufti Selangor
Disiarkan pada Dec 08, 2009 dalam kategori Kenyataan & Penjelasan |
Saya Tidak Lebih Baik Daripada Nabi Musa, Mereka Yang Lalai Itu Tidak Lebih Buruk Dari Firaun -Dr Asri
Melihat kepada kenyataan Yang Diraikan Tuan Mufti Selangor, (sila klik di sini) saya kira beberapa sudut pandangan ingin saya berikan;
Pertama: saya menghormati perbezaan dan hak beliau untuk memberikan pendapat. Saya tidak akan mempertikaikan hak bersuara dan memberi pendapat selagi ia diuruskan dengan kematangan intelektual, bukan dengan kerakusan kuasa.
Kedua: Dalam sejarah dakwah, insan-insan yang lebih baik daripada kita bahkan tidak dibandingkan dengan kita iaitu para nabi telah pergi berjumpa dan berbicara dengan mereka yang jauh lebih buruk, zalim dan sangat menderhakai Allah dibanding sesetengah mereka yang lalai hari ini.
Bacalah al-Quran, contohnya, bagaimana Nabi Musa diperintahkan Allah untuk berjumpa Firaun di istana Firaun yang penuh dengan kesyirikan dan kezaliman. Nabi Musa a.s telah pergi, bertemu, menasihati dan berbicara dengan Firaun.
Adakah sesiapa yang merasakan dirinya lebih baik daripada Nabi Musa a.s. dan masyarakatnya lebih buruk daripada Firaun? Dakwah itu mulia kerana tujuannya mulia di mana pun ia pergi. Adakah hanya orang masjid sahaja yang patut mendengar ajaran Islam sementara yang lain dibiarkan hanyut?! Saya rasa tidak demikian, dakwah ini bersifat merakyat dan merentasi segala sempadan.
Ketiga: Malanglah dakwah ini jika ‘golongan bergaji’ atas nama agama hanya ingin duduk dalam bilik berhawa dingin dan atas kerusi empuknya sahaja. Lantas menganggap jijik untuk turun ke padang. Malanglah dakwah ini jika setiap hanya mengukurnya dengan kerja rasmi atau kadar gajinya.
Lebih malang lagi, jika kita menerima gaji lebih besar dari kerja dakwah yang dijalankan. Jika baginda Nabi Muhammad s.a.w tidak pergi ke setiap pelosok masyarakat baginda dan hanya duduk di masjid dan rumah mewah sahaja, tentulah Islam tidak berkembang dan tersebar. Kita patut mencontohi Nabi s.a.w. dan tidak boleh bongkak dan membesar diri. Nabi s.a.w dan para sahabat tidak bergaji, sedangkan kita bergaji dan berkereta mewah.
Keempat: Saya berterima kasih dengan sokongan yang tidak putus dari berbagai pihak yang ingin menyertai dan berkerjasama dalam usaha dakwah ke serata tempat termasuk pusat-pusat hiburan. Sokongan artis, ahli politik dan anak-anak muda amat memberangsangkan. Sokongan ini bukan untuk kepentingan saya, tetapi untuk masa depan kesedaran dakwah untuk umat ini.
Kelima: Saya akur dengan kesibukan tugas yang ada. Bukanlah semesti saya akan pergi sentiasa ke tempat-tempat tersebut. Namun sebagai rangsangan awal dan galakan kepada usaha-usaha mendekati sasaran dakwah maka saya insyaAllah akan cuba mendapatkan masa yang sesuai untuk memulakan langkah awal dan galakan. Selepas itu menyusun program ke arah membantu hal tersebut.
Keenam: Saya berharap setiap individu muslim meneruskan usaha menyampaikan kebaikan Islam. Jangan takut dengan halangan isu tauliah, tetapi takutlah Allah jika kita gagal menyampaikan kesedaran, kebenaran, menyuruh kepada yang baik dan mencegah dari yang mungkar.
ULASAN SAYA:
TURUN PADANG NI MEMANG SATU KEMESTIAN DI DALAM DAKWAH, LIHAT SAHAJA BAGAIMANA CARA DAKWAH RASULULLAH:
1- BERDAKWAH KE TAIF, SEHINGGA BAGINDA DISERANG DAN DILONTAR BATU SEHINGGA BERDARAH.
2- BERDAKWAH SECARA KHUSUS KEPADA PEMBESAR QURAISY YANG MAHUKAN MAJLIS YANG KHUSUS & TERASING DARIPADA GOLONGAN MUSLIMIN YANG FAQIR (KISAH PENURUNAN SURAH 'ABASA).
3- BERDAKWAH KEPADA PARA JEMAAH HAJI PADA MUSIM HAJI SETELAH DAKWAH BAGINDA DITOLAK OLEH ORANG-ORANG MEKAH.
MASALAH NAMPAK KOTOR ATAU MENAKUTKAN ORANG INI PERKARA YANG PASTI AKAN BERLAKU DI DALAM DAKWAH. ITU SEBABNYA PERANCANGAN YANG RAPI PERLU DIBUAT SEBELUM MELANCARKAN PROGRAM SEPERTI INI, SEKIRANYA TERSILAP LANGKAH ATAU TERSALAH AKHLAK, PIHAK YANG BERDAKWAH AKAN DISERANG DAN AKIBATNYA ISLAM TERPALIT DENGAN BERBAGAI-BAGAI LABEL NEGATIF LAGI.
SELAIN ITU, CABARAN DALAM DAKWAH MERUPAKAN PERKARA BIASA. LIHAT SAHAJA BAGAIMANA RASULULLAH DIDAKWA SEBAGAI GILA, PENDUSTA, PENYAIR DAN SEBAGAINYA. BAHKAN SEBUAH RIWAYAT MENGATAKAN BAGAIMANA KUFFAR QURAISY DENGAN GIGIHNYA MENGATUR ORANG-ORANG MEREKA DI SETIAP JALANAN MEKAH UNTUK MENGHALANG DAKWAH NABI KEPADA PARA JEMAAH HAJI DENGAN BERBAGAI-BAGAI TOHMAHAN SEPERTI MUHAMMAD PENDUSTA, MUHAMMAD SI GILA DAN SEBAGAINYA (LIHAT TAFSIR IBKN KATHIR PADA TAFSIRAN AYAT SURAH AL-HIJR[15:89-91]).
MUNGKIN MUFTI SELANGOR MENEKANKAN ASPEK HAYBAH ATAU KARISMA & MARUAH PARA PENDAKWAH YANG AKAN TERCEMAR APABILA MENJENGAH KE TEMPAT SEDEMIKIAN. AKAN TETAPI SEKIRANYA HAYBAH YANG HARUS DIUTAMAKAN, BERMAKNA PARA ULAMA' HANYA AKAN DIKENALI DI DALAM FORUM, CERAMAH, MASJID, SURAU DAN TEMPAT-TEMPAT YANG TERTENTU SAHAJA.
SEPATUTNYA DI ERA SERBA MAJU SEPERTI SEKARANG INI, PARA ULAMA' HARUS DIKENALI DI MANA SAHAJA, DI PADANG BOLA,. DI PUSAT HIBURAN, DI DALAM PARLIMEN, DI KACA TV DAN SEBAGAINYA. KALAU KUNJUNGAN DAKWAH KE PUSAT HIBURAN AKAN MENCEMAR MARUAH PARA PENDAKWAH, BAGAIMANA PULA NASIBNYA PARA PENGUNJUNG PUSAT HIBURAN YANG LANGSUNG TIDAK PERNAH DIKETUK PINTU HATI MEREKA KEPADA USAHA DAKWAH..
AKHIR KATA, BERCAKAP DAN MENGKRITIK JAUH LEBIH SENANG DARIPADA TURUN SENDIRI KE LAPANGAN. CONTOHNYA, SAYA DAHULU SERING MENGHADKAN PENGLIBATAN SAYA DENGAN MASYARAKAT HANYA DI MASJID, SURAU & KELAS PENGAJIAN SAHAJA. TETAPI SETELAH MULAI BERGIAT DENGAN GOLONGAN MUDA SECARA BERSAMA DI GELANGGANG SEPAK TAKRAW DI KAWASAN PERUMAHAN SAYA, HUBUNGAN KAMI BERTAMBAH ERAT.
KEWUJUDAN SAYA LEBIH DIRASAI. TEGURAN SAYA LEBIH DIDENGAR. KEHADIRAN SAYA DISAMBUT. KETIADAAN SAYA DICARI. KENAPA? KERANA SAYA BERHADAPAN DENGAN REALITI. ITUPUN MASIH BANYAK KEKURANGAN MEREKA YANG PERLU SAYA BAIKI DAN TEGUR. BAYANGKAN APA YANG AKAN TERJADI KALAU SEKIRANYA SAYA HANYA USTAZ DI MASJID, SURAU DAN KELAS PENGAJIAN SAHAJA? AGAR SUKAR UNTUK SAYA MENEMBUS KE HATI SANUBARI ORANG AWAM YANG RATA-RATANYA MASIH JAHIL.
AYAT TERAKHIR INI SAYA TUJUKAN KEPADA DIRI SAYA DAN SEMUA MUSLIMIN DI MALAYSIA.