RUPANYA ADA YANG TAK SETUJU DENGAN POSTING SAYA TENTANG KONTROVERSI UMUR AISHAH..BIASALAH TAK KAN NAK PAKSA SEMUA ORANG SETUJU DENGAN KITA..KITA KENA HORMATI PANDANGAN DAN PILIHAN ORANG..KALAU SAYA BOLEH SETUJU DAN HORMAT DENGAN PANDANGAN ORANG..RASANYA ADIL JUGA KALAU ANDA MENGHORMATI PANDANGAN DAN PRINSIP SAYA..
ANDA BOLEH BAGI AMARAN KEPADA ORANG JANGAN MASUK BLOG SAYA..TAPI SEDARKAH ANDA BAHAWA ANDA SEOLAH-OLAH TELAH MENGHALANG ORANG DARIPADA MENUNTUT ILMU, KALAU APA YANG SAYA SAMPAIKAN DALAM BLOG NI TIADA SANDARAN,TOLAKLAH. TAPI KALAU APA YANG SAYA SAMPAIKAN ADA SANDARAN DARI AL-QURAN DAN HADITH & AQWAL ULAMA' BERANIKAH ANDA MENGHALANG ORANG DARIPADA MEMAHAMI KETIGA-TIGA SUMBER ITU..ATAU ANDA MUNGKIN DIKATEGORIKAN SEBAGAI PENGHALANG DARI JALAN ALLAH YANG SERING DISEBUT AL-QURAN SEBAGAI AL-SADD 'AN SABILILLAH (al-Baqarah[2:217],al-Anfal[8.34], al-A’raf[7.85-86]).FIKIRKANLAH!
TIDAK DINAFIKAN, ANTARA CONTOH KELEMAHAN BERFIKIR SESETENGAH MUSLIM ADALAH TAKUT UNTUK BELAJAR SESUATU YANG BARU. NIAT ALLAMAH MUHAMMAD HABIBUR RAHMAN AL-KANDAHLAWI TU MURNI SEKALI KERANA HENDAK MEMBERSIHKAN NAMA NABI. KITA SEPATUTNYA BACA DAN HARGAI KAJIANNYA, BUKAN HALANG TERUS KERANA BERTENTANGAN DENGAN PERIWAYATAN..PERLU DIJELASKAN DI SINI, PERIWAYATAN PUN BANYAK SEKALI MARTABATNYA..ITULAH SEBABNYA ULAMA KITA MEMBANGUNKAN ILMU HADITH DENGAN TUJUAN UNTUK MENAPIS SEGALA PERIWAYATAN ITU.
CUBA ANDA SEMUA LIHAT DAN DENGAR KENAPA PERLUNYA KITA MENILAI KEMBALI ISU INI KERANA NABI KESAYANGAN KITA SUDAH SEKIAN LAMA DIPERLEKEH DAN DIPERSENDAKAN OLEH BUKAN ISLAM KERANA ISU YANG MASIH SAMAR INI..LIHAT RENCANA SAYA DI BAWAH INI:
KAHWIN KANAK-KANAK MENCEMAR NABI NABI SAW
Belum pun reda daripada kontroversi penderaan kanak-kanak sehingga mati, masyarakat Islam di Malaysia digemparkan pula dengan perkahwinan luar biasa di Kelantan di antara lelaki dewasa berusia empat puluhan dengan kanak-kanak perempuan di bawah 12 tahun. Isu ini mengundang kemarahan semua pihak kerana kanak-kanak perempuan semuda itu sepatutnya berada di bangku sekolah menuntut ilmu demi untuk kecemerlangan masa depannya. Tambahan pula usia semuda itu sama sekali tidak sesuai untuk memegang tanggungjawab sebagai seorang isteri apatah lagi melayan kerenah suami yang lebih layak mereka gelar sebagai ayah.
Apabila peristiwa ini berlaku, mungkin ada yang cuba membenarkannya dengan mencari hujah serta dalil daripada sumber agama Islam. Kebiasaannya umat Islam akan mengatakan, baginda Rasulullah SAW sendiri pun berkahwin dengan Aishah RA ketika beliau berusia 6 tahun dan bersama ketika berusia 9 tahun. Keghairahan untuk mengikut sunnah nabi sebegini mungkin menjadi faktor pendorong kepada lelaki tersebut untuk menjadikan gadis belasan tahun sebagai isterinya. Walaupun di dalam aspek lain mereka belum tentu benar-benar mengikuti keseluruhan sunnah nabi seperti menjaga agama, menjaga akhlak dan sebagainya.
Mereka mungkin juga terlupa tentang satu sunnah nabi yang penting di dalam aspek perkahwinan iaitu mengelakkan fitnah di sebalik perkahwinan. Oleh itu, baginda Rasulullah SAW mengarahkan sahabatnya Abdul Rahman bin ‘Awf yang baru berkahwin agar mengadakan kenduri ringkas dengan menyembelih seekor kambing untuk menjadi satu maklumam kepada masyarakat tentang perkahwnannya yang sah (Sahih al-Bukhari). Makluman ini bertujuan untuk mengelakkan fitnah yang bakal timbul di sebalik perkahwinan itu.
Merujuk kepada isu umur Aishah ketika berkahwin dengan nabi, sudah sampai masanya umat Islam sedunia mencari pemurnian yang sepatutnya terhadap fakta ini. Kebiasaannya para ilmuwan Islam akan bermati-matian cuba untuk menjustifikasikan perkahwinan baginda SAW itu dengan berbagai-bagai rasional dan logik. Namun begitu, golongan bukan Islam dan orang awam Islam masih teragak-agak untuk menerima fakta atau logik tersebut yang ternyata tidak besesuaian sama sekali dengan reality zaman moden. Contohnya seorang ahli poltiik Belanda yang berasal dari Iran “ Ehsan Jami ” merangkap pengerusi persatuan bekas muslim Belanda telah menghina Rasulullah dengan menerbitkan filemnya bertajuk “An Interview With Mohammed”. Dalam filem ringkas ini, beliau telah menjadikan perkahiwnan baginda SAW dengan kanak-kanak emuda Aishah itu sebagai bahan momokan dan ejekan.
Oleh itu, umat Islam perlu lebih terbuka dan berani untuk menilai semula fakta tersebut bagi membersihkan nama nabi SAW daripada gelaran pedophilia. Perlu dijelaskan bahawa kajian yang dibuat tentang fakta tersebut sama sekali tidak akan menjatuhkan atau menghina periwayatan silam yang meriwayatkan fakta tersebut selagi mana ianya disokong dengan hujah dan fakta daripada sumber Islam yang sohih.
Seorang ulama India tersohor Allamah Mohammad Habibur Rahman Kandahalwi telah menjalankan kajian terperinci tentang isu ini. Kajian beliau itu kemudiannya dibukukan dengan tajuk Umer-e-Aishah” (Umur ‘Aishah)/ Age of Aisha. Kesimpulan akhirnya, beliau berpendapat fakta 6 dan 9 pada umur perkahwinan Aishah dengan nabi adalah kurang tepat. Angka itu berkemungkinan berasal daripada pihak musuh Islam yang cuba sedaya mungkin untuk mencemar nama nabi. Beliau sebaliknya berpendapat usia Aishah ketika berkahwin dengan nabi ialah belasan tahun di antara 16 ke 19 tahun. Hujahnya itu disokong oleh fakta daripada hadith Sahih dan sejarah. Lebih menarik lagi, kajian beliau itu dapat dicari ddalam laman internet secara meluas.
Lontaran pemikiran sebegini bukan bermaksud untuk meruntuhkan bangunan Islam yang sudah sedia kukuh, cuma memberikan fakta alternative lain yang sememangnya disandarkan kepada hujah dan fakta. Kajian Allamah Mohammad Habibur Rahman Kandahalwi tidak seharusnya dicela kerana beliau berniat suci ingin membersihkan nama nabi daripada celaan musuh Islam. Kalau perlu hasil kajian tersebut diwartakan di seluruh dunia Islam agar nama nabi Muihammad SAW mengharum seharum jasa yang ditinggalkan baginda. Kalau kita berpegang dengan angka 16-19 sekalipun, keunggulan Rasulullah SAW tidak akan terjejas bahkan lebih mudah untuk didekatkan kepada golongan bukan Islam yang galak mengatakan nabi seorang pedophilia.
Thursday, March 11, 2010
Tuesday, March 9, 2010
KAHWIN KANAK-KANAK MENCEMAR NAMA NABI?
Hari ini Malaysia digemparkan lagi dengan berita tentang perkahwinanan kontroversi di Kelantan yang melibatkan lelaki berusia 40an dengan kanak-kanak berusia 10-11 tahun. Sebagai ayah, saya pastinya akan menentang perkahwinan ini, usahkan untuk mengahwinkan kanak-kanak, anak gadis kita yang masih di sekolah menengah pun belum tentu kita lepaskan walaupun secara fisiologinya mereka sudah layak untuk berkahwin.
Berbagai kemungkinan yang diandaikan oleh orang ramai tentang sebab terjadinya perkahwinan ini. Ada yang kata si lelaki itu memang gila seks dengan kanak-kanak. Tidak kurang juga akan menyandarkan tindakan itu dengan kisah perkahwinan nabi SAW dengan Aishah. Mengikut riwayat yang masyhur, nabi berkahwin dengan Aishah ketika Aishah berusia 9 tahun. Fakta ini dipegang dan cuba dipertahankan oleh hampir seluruh umat Islam. Dalam usaha untuk mempertahankan nabi, umat Islam akan cuba memberikan berbagai-bagai alasan dan logik, namun begitu jika diteliti pada pemikiran bukan Islam, mereka tetap mengatakan nabi Muhammad SAW seorang yang telah menindas kanak-kanak.
Oleh itu, saya berpendapat, pendekatan mempertahankan umur 9 tahun itu sudah lagi tidak releven dengan zaman moden yang mencabar. Bahkan kadang-kadang sesuatu yang masyhur dan popular tidak semestinya betul, tepat dan logik. Oleh itu, pada posting kali ini saya ingin bawakan kepada para pembaca sekelian hujah lain yang mengatakan umur Aishah ketika berkahwin dengan nabi sebenarnya belasan tahun (17-19) & BUKAN 9 TAHUN seperti yang biasa disebut orang.
Kalau anda tidak bersetuju dengan posting ini, terpulang kepada anda kerana ini hanya telahan ahli sejarah yang cuba hendak membersihkan nama nabi..kalau anda tidak bersetuju..tak mengapa..Malaysia negara Demokrasi!
Renungkan, rencana di bawah ini...
Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia
Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras
Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negeri Arab Atau Di Negeri Panas
Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah S.A.W.
Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru
Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini
Hujah Ketujuh – Aishah R.A Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan
Hujah Kelapan – Aishah R.A Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar R.A. Ke Habshah
Hujah Kesembilan – Aishah R.A. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid R.A. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya
Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin R.A. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar
Hujah Ke-11 – Aishah R.A. Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang
Hujah Ke-12 – Aishah R.A. Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma R.A. Berumur 27 Atau 28 Tahun
Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah R.A. Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan)
Hujah Ke-14 – Aishah R.A. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam
Hujah Ke-15 – Abu Bakar R.A. Bercadang Mengahwinkan Aishah R.A. Sebelum Berhijrah Ke Habshah
Hujah Ke-16 – Aishah R.A. Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah
Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah R.A. Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda
Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur
Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah R.A Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau R.A. Lahir Di Zaman Jahiliyah
Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam
Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur
Hujah Ke-22- Aishah R.A. Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar R.A. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud
Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun?
Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan
Perbahasan Tentang Usia Sebenar Khadijah R.A. Semasa Berkahwin Dengan Rasulullah S.A.W
rujuk sendiri di http://www.darulkautsar.net
Berbagai kemungkinan yang diandaikan oleh orang ramai tentang sebab terjadinya perkahwinan ini. Ada yang kata si lelaki itu memang gila seks dengan kanak-kanak. Tidak kurang juga akan menyandarkan tindakan itu dengan kisah perkahwinan nabi SAW dengan Aishah. Mengikut riwayat yang masyhur, nabi berkahwin dengan Aishah ketika Aishah berusia 9 tahun. Fakta ini dipegang dan cuba dipertahankan oleh hampir seluruh umat Islam. Dalam usaha untuk mempertahankan nabi, umat Islam akan cuba memberikan berbagai-bagai alasan dan logik, namun begitu jika diteliti pada pemikiran bukan Islam, mereka tetap mengatakan nabi Muhammad SAW seorang yang telah menindas kanak-kanak.
Oleh itu, saya berpendapat, pendekatan mempertahankan umur 9 tahun itu sudah lagi tidak releven dengan zaman moden yang mencabar. Bahkan kadang-kadang sesuatu yang masyhur dan popular tidak semestinya betul, tepat dan logik. Oleh itu, pada posting kali ini saya ingin bawakan kepada para pembaca sekelian hujah lain yang mengatakan umur Aishah ketika berkahwin dengan nabi sebenarnya belasan tahun (17-19) & BUKAN 9 TAHUN seperti yang biasa disebut orang.
Kalau anda tidak bersetuju dengan posting ini, terpulang kepada anda kerana ini hanya telahan ahli sejarah yang cuba hendak membersihkan nama nabi..kalau anda tidak bersetuju..tak mengapa..Malaysia negara Demokrasi!
Renungkan, rencana di bawah ini...
Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia
Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras
Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negeri Arab Atau Di Negeri Panas
Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah S.A.W.
Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru
Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini
Hujah Ketujuh – Aishah R.A Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan
Hujah Kelapan – Aishah R.A Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar R.A. Ke Habshah
Hujah Kesembilan – Aishah R.A. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid R.A. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya
Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin R.A. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar
Hujah Ke-11 – Aishah R.A. Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang
Hujah Ke-12 – Aishah R.A. Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma R.A. Berumur 27 Atau 28 Tahun
Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah R.A. Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan)
Hujah Ke-14 – Aishah R.A. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam
Hujah Ke-15 – Abu Bakar R.A. Bercadang Mengahwinkan Aishah R.A. Sebelum Berhijrah Ke Habshah
Hujah Ke-16 – Aishah R.A. Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah
Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah R.A. Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda
Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur
Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah R.A Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau R.A. Lahir Di Zaman Jahiliyah
Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam
Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur
Hujah Ke-22- Aishah R.A. Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar R.A. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud
Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun?
Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan
Perbahasan Tentang Usia Sebenar Khadijah R.A. Semasa Berkahwin Dengan Rasulullah S.A.W
rujuk sendiri di http://www.darulkautsar.net