Tuesday, April 28, 2009
YANG MENARIK MENGENAI TOK GURUKU!
Ini adalah beberapa petikan yang saya ambil daripada blog Nik Abduh anak Tok Guru! Banyak mutiara yang boleh dimanafaati, renungkanlah!
1-Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam - macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.
Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.
Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.
Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat - syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.
Nik Abduh
2-Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua - duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.
Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”
Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?
Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah - mentah?
(ULASAN SAYA: ANDA PULA BAGAIMANA? BOLEHKAH ANDA HIDUP DI ATAS HUJJAH,PERLU DIINGAT ISLAM DITEGAKKAN DI ATAS HUJJAH DAN DALIL. JANGAN SAMPAI SENTIMEN DAN FANATISME MENUTUP AKAL KURNIAAN ALLAH)
3-Ayahanda (Tok Guruku)seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.
Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.
Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?
Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya
4-Itu hikmah Allah membalas di dunia. Anda alim, ingat ayat itu. Anda jahil, tanya orang alim. Jangan meracau tak tentu pasal marahkan saya menamakan sesetengah manusia sebagai ulama ‘mi celup’. Apa tak adakah di dunia ini orang jahil yang mengaku alim?
Macam peniaga makanan kesihatan dalam MLM. Habis kursus sebulan pasal produk, mereka keluar bersyarah macam seorang doktor. Anda marahkah jika saya namakan mereka doktor ‘mi celup’?
(ULASAN SAYA: NAMPAKNYA NIK ABDUH YANG TERPELAJAR SEIRING DENGAN SAYA TENTANG DOKTOR CELUP INI..ANDA JANGAN SEKALI-KALI TERPEDAYA DENGAN DR. CELUP)
Saya belajar ugama. Maka saya tahu saya bukan taraf ulama. Saya tahulah siapa ulama yang benar dan palsu. Saya ada neracanya mengenal kaca dan permata. Kerana itu saya mempertahankan ulama yang saya kenali dan akui ilmu, iman dan taqwa mereka.
Mereka di hadapan anda. Menyayangi ulama adalah iman. Memusuhi ulama adalah perang terhadap Allah. Ingat al hadis itu. Justeru jangan mencetuskan kebencian dan kerenggangan di antara awam dan ulama, apatah memecahkan saf para ulama.
DIPETIK DARIPADA: nikabduh.wordpress.com
FATWA PUN AKAN JADI PRODUK?
Sokong Dr. Asri bebaskan institusi fatwa
KALI pertama saya bertemu bekas mufti Perlis, Dr. Asri Zainal Abidin ialah pada Disember 2008. Beliau yang sedang melanjutkan pengajian di United Kingdom datang ke London untuk menyertai demonstrasi mengenai Gaza. Kebetulan ketika bertemu, saya pun mengikut beliau dalam demonstrasi tersebut walaupun untuk sekejap sahaja.
Selepas berdemonstrasi, saya meneruskan perbualan dengan Dr. Asri sehingga hampir tengah malam.
Beliau meminta penjelasan kenapa kami di Malaysia Think Tank beriya-iya mempopularkan faham libertarianisme sehingga sanggup membelanjakan puluhan ribu ringgit untuk menaja peserta Akademi Merdeka yang kami anjurkan secara berkala.
Pada 1-3 Mei depan, kami sekali lagi akan mengadakan Akademi Merdeka di Pulau Pinang.
Rupa-rupanya walaupun ada perbezaan di sana-sini, banyak juga persamaan pandangan antara kami. Saya menghormati Dr. Asri sebagai seorang yang boleh menerima perbezaan pandangan tanpa terlalu dipengaruhi emosi.
Isu paling hangat yang kami bicarakan pada malam itu ialah mengenai kewibawaan institusi fatwa di Malaysia. Kesejukan di tengah-tengah musim dingin pun menjadi panas dalam perbincangan itu!
Minggu lepas saya bertemu sekali lagi dengan ilmuwan agama ini di Dewan Malaysia London. Beliau menyebut bahawa majalah Al-Islam keluaran April 2009 telah menyiarkan pandangan beliau mengenai betapa kita perlu memperkukuhkan institusi fatwa negara.
Dalam majalah tersebut Dr. Asri mencadangkan agar diwujudkan badan-badan fatwa bebas selain daripada Majlis Fatwa yang rasmi.
Memetik kata-kata Dr. Asri, lebih baik jika kita mempunyai "badan fatwa yang dianggotai oleh tokoh-tokoh ilmuwan daripada pelbagai aliran. Bebas daripada kongkongan kepentingan, mampu mencampuri pelbagai urusan umat. Ia boleh dibiayai oleh institusi wakaf agar tiada siapa yang mengongkongnya."
Nampaknya daripada satu topik sembang-sembang selepas demonstrasi, idea itu kini telah dilontarkan ke khalayak ramai.
Saya menyokong cadangan Dr. Asri itu. Seperti yang beliau sendiri sebutkan, Majlis Fatwa Kebangsaan gagal menjadi badan yang memimpin rakyat dan kebebasannya tersekat.
Kewujudan badan fatwa bebas akan mewujudkan persaingan dalam institusi fatwa di Malaysia, selaras dengan firman Allah yang mahukan kita berlumba-lumba mengerjakan kebajikan.
Hakikatnya, badan fatwa adalah kilang untuk mencerna idea-idea bernas dalam rangka menghasilkan fatwa sebagai produk. Pekerja-pekerja kilang tersebut ialah para ulama yang terpilih.
Sekiranya hanya satu sahaja badan yang memonopoli proses pengeluaran fatwa, maka akhirnya mereka akan menjadi acuh tak acuh dalam menjalankan tugas. Apatah lagi jika para pekerjanya merasakan bahawa pekerjaan mereka sentiasa selamat, atau masyarakat tidak mempunyai pilihan selain daripada menerima bulat-bulat apa yang mereka keluarkan.
Akibatnya akan keluarlah pandangan-pandangan yang kualitinya boleh dipersoalkan, seperti mana beberapa fatwa yang dikeluarkan baru-baru ini. Mujurlah Perdana Menteri dan Raja-Raja menyelamatkan keadaan.
Apabila ada persaingan, badan-badan fatwa ini akan lebih berhati-hati mengeluarkan pandangan agar 'produk' mereka berkualiti tinggi dan wibawa 'kilang' juga tidak tercalar.
Saya ada bertanya Dr. Asri apa yang beliau maksudkan sebagai 'badan bebas.' Menurut beliau, 'badan bebas' bermaksud tidak terikat dengan mana-mana kepentingan atau kuasa yang lebih tinggi.
Apa yang saya faham, ini bermaksud badan fatwa itu boleh mengeluarkan pandangan dalam apa-apa isu yang mereka mahu, tanpa perlu merujuk kepada kuasa atasan. Sandaran mereka adalah hujah berteraskan al-Quran dan hadis semata-mata.
Saya setuju bahawa kebebasan ini penting kerana kadang kala mereka yang bertanggungjawab mengawasi majlis-majlis fatwa rasmi ini pun sebenarnya jauh daripada Islam yang tulen. Peranan mereka dalam pentadbiran agama semata-mata kerana jawatan yang dipegang, bukan kerana keilmuan atau pengamalan.
Pandangan seumpama yang dilontarkan oleh Dr. Asri pasti akan mengundang kontroversi dalam negara kita. Bagaimana kedudukan Majlis atau Jabatan Agama Islam? Bagaimana kedudukan Majlis Fatwa Kebangsaan?
Apa kedudukan Raja-Raja Melayu yang turun temurun memegang jawatan sebagai ketua agama? Bagaimana jika fatwa yang dikeluarkan mengundang polemik baru? Di mana kedudukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)?
Pasti kita memerlukan masa lebih panjang untuk membicarakan semua ini. Jangan tergesa-gesa untuk mengubah segala-galanya. Apa yang penting sekarang ialah perbahasan awam yang matang dan sihat.
Cadangan Dr. Asri ini juga menjemput kita untuk mengimbau status institusi wakaf di negara kita. Badan fatwa bebas yang dicadangkan oleh Dr. Asri hanya akan berjaya jika wujud pertubuhan-pertubuhan wakaf yang kuat.
Hampir semua wakaf di Malaysia ditadbir oleh kerajaan. Seperti mana monopoli telah membawa kesan negatif kepada institusi fatwa kita, monopoli juga telah melemahkan institusi wakaf kerana tidak wujud persaingan untuk menjadi yang terbaik.
Ini bukan salah pihak berkuasa. Apa-apa institusi sekalipun akan menjadi lemah sekiranya tidak wujud persaingan yang sihat.
Maka tidak pelik jika Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Datuk Sohaimi Mohd Salleh berkata bahawa beliau teruja dengan kekuatan kewangan endowment di Universiti Harvard.
Model yang mereka gunakan amat mirip dengan model wakaf dalam Islam. Dana mereka mencecah RM$65 bilion, lebih banyak daripada jumlah pakej rangsangan ekonomi seluruh Malaysia!
Situasi tersebut hanya wujud di negara yang membebaskan wakaf dan endowment daripada belenggu birokrasi dan pengaruh politik.
Institusi wakaf juga perlu digalakkan berfungsi dengan bebas agar mereka boleh membiayai kerja-kerja organisasi yang sesuai, seperti badan fatwa bebas yang dicadangkan oleh Dr. Asri.
Negara kita kini semakin dewasa. Saya harap kita boleh membincangkan pandangan bekas mufti tersebut sebagai orang dewasa, tanpa dipengaruhi oleh emosi atau sentimen yang melulu. Hujah dan dalil mesti dijadikan sandaran utama.
WAN SAIFUL WAN JAN ialah Ketua Pengarah Malaysia Think Tank dan kini menetap di London
KALI pertama saya bertemu bekas mufti Perlis, Dr. Asri Zainal Abidin ialah pada Disember 2008. Beliau yang sedang melanjutkan pengajian di United Kingdom datang ke London untuk menyertai demonstrasi mengenai Gaza. Kebetulan ketika bertemu, saya pun mengikut beliau dalam demonstrasi tersebut walaupun untuk sekejap sahaja.
Selepas berdemonstrasi, saya meneruskan perbualan dengan Dr. Asri sehingga hampir tengah malam.
Beliau meminta penjelasan kenapa kami di Malaysia Think Tank beriya-iya mempopularkan faham libertarianisme sehingga sanggup membelanjakan puluhan ribu ringgit untuk menaja peserta Akademi Merdeka yang kami anjurkan secara berkala.
Pada 1-3 Mei depan, kami sekali lagi akan mengadakan Akademi Merdeka di Pulau Pinang.
Rupa-rupanya walaupun ada perbezaan di sana-sini, banyak juga persamaan pandangan antara kami. Saya menghormati Dr. Asri sebagai seorang yang boleh menerima perbezaan pandangan tanpa terlalu dipengaruhi emosi.
Isu paling hangat yang kami bicarakan pada malam itu ialah mengenai kewibawaan institusi fatwa di Malaysia. Kesejukan di tengah-tengah musim dingin pun menjadi panas dalam perbincangan itu!
Minggu lepas saya bertemu sekali lagi dengan ilmuwan agama ini di Dewan Malaysia London. Beliau menyebut bahawa majalah Al-Islam keluaran April 2009 telah menyiarkan pandangan beliau mengenai betapa kita perlu memperkukuhkan institusi fatwa negara.
Dalam majalah tersebut Dr. Asri mencadangkan agar diwujudkan badan-badan fatwa bebas selain daripada Majlis Fatwa yang rasmi.
Memetik kata-kata Dr. Asri, lebih baik jika kita mempunyai "badan fatwa yang dianggotai oleh tokoh-tokoh ilmuwan daripada pelbagai aliran. Bebas daripada kongkongan kepentingan, mampu mencampuri pelbagai urusan umat. Ia boleh dibiayai oleh institusi wakaf agar tiada siapa yang mengongkongnya."
Nampaknya daripada satu topik sembang-sembang selepas demonstrasi, idea itu kini telah dilontarkan ke khalayak ramai.
Saya menyokong cadangan Dr. Asri itu. Seperti yang beliau sendiri sebutkan, Majlis Fatwa Kebangsaan gagal menjadi badan yang memimpin rakyat dan kebebasannya tersekat.
Kewujudan badan fatwa bebas akan mewujudkan persaingan dalam institusi fatwa di Malaysia, selaras dengan firman Allah yang mahukan kita berlumba-lumba mengerjakan kebajikan.
Hakikatnya, badan fatwa adalah kilang untuk mencerna idea-idea bernas dalam rangka menghasilkan fatwa sebagai produk. Pekerja-pekerja kilang tersebut ialah para ulama yang terpilih.
Sekiranya hanya satu sahaja badan yang memonopoli proses pengeluaran fatwa, maka akhirnya mereka akan menjadi acuh tak acuh dalam menjalankan tugas. Apatah lagi jika para pekerjanya merasakan bahawa pekerjaan mereka sentiasa selamat, atau masyarakat tidak mempunyai pilihan selain daripada menerima bulat-bulat apa yang mereka keluarkan.
Akibatnya akan keluarlah pandangan-pandangan yang kualitinya boleh dipersoalkan, seperti mana beberapa fatwa yang dikeluarkan baru-baru ini. Mujurlah Perdana Menteri dan Raja-Raja menyelamatkan keadaan.
Apabila ada persaingan, badan-badan fatwa ini akan lebih berhati-hati mengeluarkan pandangan agar 'produk' mereka berkualiti tinggi dan wibawa 'kilang' juga tidak tercalar.
Saya ada bertanya Dr. Asri apa yang beliau maksudkan sebagai 'badan bebas.' Menurut beliau, 'badan bebas' bermaksud tidak terikat dengan mana-mana kepentingan atau kuasa yang lebih tinggi.
Apa yang saya faham, ini bermaksud badan fatwa itu boleh mengeluarkan pandangan dalam apa-apa isu yang mereka mahu, tanpa perlu merujuk kepada kuasa atasan. Sandaran mereka adalah hujah berteraskan al-Quran dan hadis semata-mata.
Saya setuju bahawa kebebasan ini penting kerana kadang kala mereka yang bertanggungjawab mengawasi majlis-majlis fatwa rasmi ini pun sebenarnya jauh daripada Islam yang tulen. Peranan mereka dalam pentadbiran agama semata-mata kerana jawatan yang dipegang, bukan kerana keilmuan atau pengamalan.
Pandangan seumpama yang dilontarkan oleh Dr. Asri pasti akan mengundang kontroversi dalam negara kita. Bagaimana kedudukan Majlis atau Jabatan Agama Islam? Bagaimana kedudukan Majlis Fatwa Kebangsaan?
Apa kedudukan Raja-Raja Melayu yang turun temurun memegang jawatan sebagai ketua agama? Bagaimana jika fatwa yang dikeluarkan mengundang polemik baru? Di mana kedudukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)?
Pasti kita memerlukan masa lebih panjang untuk membicarakan semua ini. Jangan tergesa-gesa untuk mengubah segala-galanya. Apa yang penting sekarang ialah perbahasan awam yang matang dan sihat.
Cadangan Dr. Asri ini juga menjemput kita untuk mengimbau status institusi wakaf di negara kita. Badan fatwa bebas yang dicadangkan oleh Dr. Asri hanya akan berjaya jika wujud pertubuhan-pertubuhan wakaf yang kuat.
Hampir semua wakaf di Malaysia ditadbir oleh kerajaan. Seperti mana monopoli telah membawa kesan negatif kepada institusi fatwa kita, monopoli juga telah melemahkan institusi wakaf kerana tidak wujud persaingan untuk menjadi yang terbaik.
Ini bukan salah pihak berkuasa. Apa-apa institusi sekalipun akan menjadi lemah sekiranya tidak wujud persaingan yang sihat.
Maka tidak pelik jika Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Datuk Sohaimi Mohd Salleh berkata bahawa beliau teruja dengan kekuatan kewangan endowment di Universiti Harvard.
Model yang mereka gunakan amat mirip dengan model wakaf dalam Islam. Dana mereka mencecah RM$65 bilion, lebih banyak daripada jumlah pakej rangsangan ekonomi seluruh Malaysia!
Situasi tersebut hanya wujud di negara yang membebaskan wakaf dan endowment daripada belenggu birokrasi dan pengaruh politik.
Institusi wakaf juga perlu digalakkan berfungsi dengan bebas agar mereka boleh membiayai kerja-kerja organisasi yang sesuai, seperti badan fatwa bebas yang dicadangkan oleh Dr. Asri.
Negara kita kini semakin dewasa. Saya harap kita boleh membincangkan pandangan bekas mufti tersebut sebagai orang dewasa, tanpa dipengaruhi oleh emosi atau sentimen yang melulu. Hujah dan dalil mesti dijadikan sandaran utama.
WAN SAIFUL WAN JAN ialah Ketua Pengarah Malaysia Think Tank dan kini menetap di London
Monday, April 27, 2009
MEMBAYAR CUKAI SATU MANIFESTASI PATRIOTISME DAN RASA SYUKUR KEPADA NEGARA
Bersempena bulan pembayar cukai yang bakal berakhir pada 30 April ini, setiap warga Malaysia perlu sedar bahawa betapa bertuahnya mereka dilahirkan menjadi rakyat Malaysia. Ni’mat menjadi rakyat Malaysia tiada tolok bandingnya lagi jikalau hendak dibandingkan dengan negara-negara jiran yang tidak kunjung padam ditimpa musibah sama ada musibah bencana alam atau pergolakan politik dalaman. Kemakmuran dan keamanan ini merupakan jasa para pemimpin Negara dan tanah air yang aman kurniaan Allah SWT. Kemakmuran yang dikecapi Malaysia dewasa ini diharap menepati piawaian yang disebut oleh Allah dengan firmanNya:
Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun! (Saba’[34:15]).
Menurut Islam cintakan tanah air termasuk di dalam aspek cintakan agama kerana tanah air yang menjadi tempat lahir dan tinggal seseorang individu juga mempunyai hak yang perlu dipenuhi oleh setiap warganya. Di antara tanggungjawab tersebut ialah mempertahankan tanah airnya daripada ancaman musuh. Allah berfirman :
Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). Kepentingan tanah air (Ali ‘Imran[3:200]).
Selain itu, mana-mana individu yang mati berjuang mempertahankan tanah airnya daripada sebarang pencerobohan musuh diiktiraf sebagai syahid di sisi agama dan mendapat ganjaran pahala yang amat tinggi nilainya sebagaimana sabda baginda Rasulullah SAW:
Dari Salman r.a. katanya dia mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Bekerja atau berusaha siang malam menyiapkan perlengkapan perang di jalan Allah (mempertahankan Negara) lebih baik dari puasa dan solat sebulan. Jika ia mati, pahala amalnya tetap mengalir kepadanya, begitu pula rezekinya dan dia aman dari fitnah." (Sahih Muslim)
Walaupun situasi di Malaysia sekarang ini tidak menuntut agar semua warganegara turun ke medan perang sebagai langkah untuk menunjukkan kecintaan yang mendalam kepada Negara, namun begitu perlu diingat bahawa suasana yang aman ini terhasil daripada pengorbanan sebahagian besar anggota Polis dan Tentera yang saban hari bekerja menjaga keamanan Negara serta merealisasikan maksud ayat al-Quran di atas. Tanpa cukai yang dikenakan kepada warga Malaysia, mana mungkin gaji anggota keselamatan tersebut mampu dibayar oleh pihak kerajaan.
Walaubagaimanapun faedah membayar cukai bukan hanya perlu dilihat dari satu sudut yang sempit seperti yang telah dinyatakan di atas, tetapi merangkumi aspek yang lebih luas. Baginda Rasulullah SAW dan para khulafa’ al-Rashidin semasa mentadbir Negara Islam Madinah telah mewujudkan mekanisme-mekanisme kewangan yang tertentu untuk memastikan kemakmuran dan kelangsungan tadbir urus Negara berterusan. Pensyariatan zakat, kharaj, jizyah dan lain-lain lagi sebenarnya mempunyai persamaan secara tidak langsung dengan penetapan cukai yang telah ditetapkan oleh kerajaan dewasa ini.
Malahan baginda Rasulullah SAW telah mengklasifikasikan orang-orang yang enggan, liat dan kedekut untuk menjelaskan hak orang lain yang wujud pada hartanya sebagai satu kezaliman. Sabda baginda SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: "Orang kaya yang melambat-lambatkan (membayar hutang, zakat harta dan lain-lain kewajiban yang harus dibayarnya) adalah zalim (aniaya). Apabila seorang di antaramu dipindahkan hutang-piutangnya kepada orang yang berpunya (kaya) hendaklah diturutinya (ditagihnya)." (Sahih al-Bukhari).
Para pembayar cukai tidak perlu merasa berat hati atau rugi ketika membayar cukai yang telah ditetapkan kerana tanpa sistem Negara yang teratur, mustahil mereka akan memperolehi pendapatan tahunan yang lumayan. Bandingkan keselesaan yang dinikmati di Negara ini dengan kesengsaraan serta kemiskinan yang dideritai oleh rakyat Negara lain yang jauh lebih miskin dan mundur. Tanpa bumi Malaysia yang bertuah dengan limpah kurniaan Allah SWT ini, siapalah kita.
Islam semenjak sekian lama menegaskan bahawa harta adalah amanah pinjaman Allah SWT kepada manusia yang perlu ditunaikan haknya. Sebenarnya domisil Negara juga termasuk di dalam kategori harta pinjaman Allah yang perlu ditunaikan haknay melalui bayaran cukai tahunan.
Oleh itu sebagai lambang patriotisme serta rasa terima kasih yang mendalam kepada Malaysia yang sudah sekian lama berjasa memelihara, menjaga dan menaungi kita, apalah sangat dengan peratusan nilai cukai yang perlu dibayar. Sumbangan cukai kita itu akan turut dirasai oleh semua rakyat Malaysia kerana semua pembangunan Negara berasal daripada cukai setiap warganya.
Tidak salah sekiranya kita kategorikan jumlah bayaran cukai yang kita pulangkan kepada Negara sebagai sumbangan waqaf peribadi tanpa kita sedari. Atau boleh juga disebut sebagai sedekah jariah yang senantiasa terjamin pahalanya walaupun sesudah kematian kita. Renungilah hadith baginda Rasullah SAW ini:
Apabila manusia meninggal dunia, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara ; Sedekah Jariah (yang senantiasa berjalan pahalanya), ilmu yang memberi manafaat dan anak yang soleh yang senantiasa mendoakannya. (Sunan al-Tirmidhi)
Sunday, April 26, 2009
AWASI DOKTOR SEGERA DALAM PRODUK JUALAN LANGSUNG
Sepatutnya sudah lama saya menjalani pembedahan penukaran buah pinggang, namun begitu disebabkan masalah luka dalam telinga, pembedahan tersebut terpaksa ditangguh. Pakar nefrology (buah pinggang) mengatakan luka telinga saya perlu terlebih dahulu dirawat kerana semasa transplant dijalankan, tubuh saya akan diberikan ubat immune suppression (pelemah sistem immun tubuh) untuk memastikan buah pinggang baru dapat diterima oleh tubuh. Sekiranya tubuh badan saya mempunyai sakit-sakit lain seperti sakit gigi,usus dan telinga, ditakuti sakit tersebut akan bertambah teruk kerana kelemahan sistem immun tubuh melawan penyakit.
Diuji dengan penyakit yang kronik seperti penyaki buah pinggang sebenarnya banyak memberikan saya ilmu-ilmu baru tentang perubatan. Setelah berulang alik ke hospital hampir 8 tahun, saya mulai menghargai ilmu perubatan dan baru benar-benar faham erti ayat :
Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang lelaki yang Kami wahyukan kepada mereka (bukan malaikat); maka bertanyalah kamu kepada AhluzZikri" jika kamu tidak mengetahui (al-Anbiya'[21.7]).
Berbalik kepada isu korek telinga, setelah hampir 4 bulan berulang alik memeriksa telinga, barulah saya faham bahawa selama ini kita melakukan sesuatu tanpa ilmu bahkan bertaqlid buta dengan membersihkan telinga secara mengorek atau menggunakan cotton bud. Kalau mengikut doktor dalam bidang ENT, korek telinga ni hukumnya makruh yang membawa kepada haram. Tahi telinga sebenar salah satu perlindungan semulajadi yang Allah jadikan untuk menjaga gegendang telinga kita.
Bukan isu telinga sahaja yang perlu disentuh di sini, bahkan banyak lagi. Antaranya ialah isu tentang ubat-ubatan atau produk yang diedarkan melalui sistem DIRECT SELLING atau JUALAN LANGSUNG. Sepanjang sakit saya telah dihampiri oleh berbagai-bagai penjual ubat yang kononya ingin membantu saya mengubati sakit ini. Setiap mereka membawa berbagai-bagai produk dan testimoni kampungan yang tidak pernah terbukti secara klinikal atau saintifik.
Dalam kebanyakan hal, para penjual produk-produk tersebut akan bermati-matian mengatakan ubat atau produk adalah mereka yang terbaik di dunia. Menurut mereka buah pinggang yang kecut dan rosak mampu kembang semula setelah mengambil ubat mereka.
Pernah sekali saya bawakan ubat yang ditawarkan itu berjumpa pakar nefrology di hospital. Doktor lalu bertanya kepada saya berapa ramai pesakit buah pinggang setahun? Jumlahnya mencecah ribuan saban tahun! Kata doktor tersebut, produk ajaib yang membanjiri pasaran kebanyakannya tidak pernah terbukti secara klinikal dan saintifik mampu mengubat sakit buah pinggang. Bahkan sesetengah kandungan produk tersebut sama sekali tidak sesuai untuk pesakit buah pinggang seperti high protein(protein yang tinggi akan tambah merosakkan buh pinggang yang sedang nazak), high potassium (potassium banyak terkandung di dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. Potassium yang berlebihan kan mengacau rentak jantung bahkan mampu menghentikan degupan jntung kerana kegagalan buah pinggang)dan sebagainya.
Doktor Nefrology berkata, sekiranya benar ada ubat yang mampu menyembuhkan sakit ini, sudah pasti pengeluar produk itu akan menjadi kaya raya kerana jumlah pesakit buah pinggang yang makin meningkat saban tahun. Doktor tersebut juga menasihatkan saya agar tidak terpengaruh dengan semua penjual produk tersebut. Sakit buah pinggang menurutnya begitu kompleks, rumit dan sensitif kepada diet dan pemakanan. Dibimbangi diet yang tidak betul akan menyebakan pesakit menjadi semakin teruk atau membawa maut. Baru-baru ini beberapa pesakit buah pinggang yang sudah menjalani dialyss telah meninggal dunia kerana memakan buah belimbing.
Kesemua kesan akibat yang berlaku di dalam kajian perubatan ternyata amat saintfik, tepat dan bertetapan dengan roh al-Quran yang menyarankan kita menjalankan kajian dan penelitian. Yang menjadi masalah kepada perubatan alternatif yang tumbuh macam cendawan sekarang ini ialah testimoni kampungan yang tidak boleh dinilai dan diukur secara saintifik.Berbeza pula dengan kajian dan penelitian dalam perubatan moden yang cukup saintifik.
Analogi mudah ialah, apakah mungkin kesemua penyakit boleh diubati dengan satu ubat seperti panadol sahaja? Sakit buta, apabila makan panadol akan dapat melihat, sakit kudung kaki, apabila makan panadol akan tumbuh kaki baru?
Buah pinggang adalah salah satu anggota kekal yang tidak ada gantinya walau apa sahaja ubatan yang dimakan. Setakat ini satu-satunya cara pemulihan yang sempurna untuk sakit inilah pemindahahn buah pinggang baru.
Tambah menyedihkan lagi ada di kalangan ustaz yang menyarankan saya berjumpa dengan bomoh atau perawat tradisional. Mereka seolah-olah berharap agar penytakit ini diubat secara ajaib dan magikal. Pemikiran sedemikian sebenarnya tambah memundurkan lagi umat Islam,. Tambah parah lagi sekiranya saranan ini datang dari para ustaz.
Sakit saya walaupun pada awalnya adalah musibah, tetapi di sebaliknya mempunyai ilmu yang tidak ternilai. Siapapun tidak dapat memberikannya. Sekarang ini saya sudah selesa dengan rawatan CAPD atau rawatan dialisys air sebanyak 4 kali sehari sementara menunggu rawatan transplant.
Kesimpulannya, usahlah terpedaya dengan tipu daya para peniaga di luar sana. Walaupun begitu, kita tidak seharusnya pukul borong dengan mengatakan ubat-ubatan atau produk yang dijual semuanya menipu. Tetapi kita katakan bahawa sesetengah ubat hanya sesuai untuk sesetengah penyakit sahaja. Sebelum anda terlibat menjadi peniaga produk-produk sedemikian, belajarlah dan dalamilah ilmu yang berkaitan dengannya. Jangan dirosakkan anugerah ilmu Allah yang dikurniakan melalui kajian ilmu perubatan hanya untuk melarskan produk anda.
Diuji dengan penyakit yang kronik seperti penyaki buah pinggang sebenarnya banyak memberikan saya ilmu-ilmu baru tentang perubatan. Setelah berulang alik ke hospital hampir 8 tahun, saya mulai menghargai ilmu perubatan dan baru benar-benar faham erti ayat :
Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang lelaki yang Kami wahyukan kepada mereka (bukan malaikat); maka bertanyalah kamu kepada AhluzZikri" jika kamu tidak mengetahui (al-Anbiya'[21.7]).
Berbalik kepada isu korek telinga, setelah hampir 4 bulan berulang alik memeriksa telinga, barulah saya faham bahawa selama ini kita melakukan sesuatu tanpa ilmu bahkan bertaqlid buta dengan membersihkan telinga secara mengorek atau menggunakan cotton bud. Kalau mengikut doktor dalam bidang ENT, korek telinga ni hukumnya makruh yang membawa kepada haram. Tahi telinga sebenar salah satu perlindungan semulajadi yang Allah jadikan untuk menjaga gegendang telinga kita.
Bukan isu telinga sahaja yang perlu disentuh di sini, bahkan banyak lagi. Antaranya ialah isu tentang ubat-ubatan atau produk yang diedarkan melalui sistem DIRECT SELLING atau JUALAN LANGSUNG. Sepanjang sakit saya telah dihampiri oleh berbagai-bagai penjual ubat yang kononya ingin membantu saya mengubati sakit ini. Setiap mereka membawa berbagai-bagai produk dan testimoni kampungan yang tidak pernah terbukti secara klinikal atau saintifik.
Dalam kebanyakan hal, para penjual produk-produk tersebut akan bermati-matian mengatakan ubat atau produk adalah mereka yang terbaik di dunia. Menurut mereka buah pinggang yang kecut dan rosak mampu kembang semula setelah mengambil ubat mereka.
Pernah sekali saya bawakan ubat yang ditawarkan itu berjumpa pakar nefrology di hospital. Doktor lalu bertanya kepada saya berapa ramai pesakit buah pinggang setahun? Jumlahnya mencecah ribuan saban tahun! Kata doktor tersebut, produk ajaib yang membanjiri pasaran kebanyakannya tidak pernah terbukti secara klinikal dan saintifik mampu mengubat sakit buah pinggang. Bahkan sesetengah kandungan produk tersebut sama sekali tidak sesuai untuk pesakit buah pinggang seperti high protein(protein yang tinggi akan tambah merosakkan buh pinggang yang sedang nazak), high potassium (potassium banyak terkandung di dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. Potassium yang berlebihan kan mengacau rentak jantung bahkan mampu menghentikan degupan jntung kerana kegagalan buah pinggang)dan sebagainya.
Doktor Nefrology berkata, sekiranya benar ada ubat yang mampu menyembuhkan sakit ini, sudah pasti pengeluar produk itu akan menjadi kaya raya kerana jumlah pesakit buah pinggang yang makin meningkat saban tahun. Doktor tersebut juga menasihatkan saya agar tidak terpengaruh dengan semua penjual produk tersebut. Sakit buah pinggang menurutnya begitu kompleks, rumit dan sensitif kepada diet dan pemakanan. Dibimbangi diet yang tidak betul akan menyebakan pesakit menjadi semakin teruk atau membawa maut. Baru-baru ini beberapa pesakit buah pinggang yang sudah menjalani dialyss telah meninggal dunia kerana memakan buah belimbing.
Kesemua kesan akibat yang berlaku di dalam kajian perubatan ternyata amat saintfik, tepat dan bertetapan dengan roh al-Quran yang menyarankan kita menjalankan kajian dan penelitian. Yang menjadi masalah kepada perubatan alternatif yang tumbuh macam cendawan sekarang ini ialah testimoni kampungan yang tidak boleh dinilai dan diukur secara saintifik.Berbeza pula dengan kajian dan penelitian dalam perubatan moden yang cukup saintifik.
Analogi mudah ialah, apakah mungkin kesemua penyakit boleh diubati dengan satu ubat seperti panadol sahaja? Sakit buta, apabila makan panadol akan dapat melihat, sakit kudung kaki, apabila makan panadol akan tumbuh kaki baru?
Buah pinggang adalah salah satu anggota kekal yang tidak ada gantinya walau apa sahaja ubatan yang dimakan. Setakat ini satu-satunya cara pemulihan yang sempurna untuk sakit inilah pemindahahn buah pinggang baru.
Tambah menyedihkan lagi ada di kalangan ustaz yang menyarankan saya berjumpa dengan bomoh atau perawat tradisional. Mereka seolah-olah berharap agar penytakit ini diubat secara ajaib dan magikal. Pemikiran sedemikian sebenarnya tambah memundurkan lagi umat Islam,. Tambah parah lagi sekiranya saranan ini datang dari para ustaz.
Sakit saya walaupun pada awalnya adalah musibah, tetapi di sebaliknya mempunyai ilmu yang tidak ternilai. Siapapun tidak dapat memberikannya. Sekarang ini saya sudah selesa dengan rawatan CAPD atau rawatan dialisys air sebanyak 4 kali sehari sementara menunggu rawatan transplant.
Kesimpulannya, usahlah terpedaya dengan tipu daya para peniaga di luar sana. Walaupun begitu, kita tidak seharusnya pukul borong dengan mengatakan ubat-ubatan atau produk yang dijual semuanya menipu. Tetapi kita katakan bahawa sesetengah ubat hanya sesuai untuk sesetengah penyakit sahaja. Sebelum anda terlibat menjadi peniaga produk-produk sedemikian, belajarlah dan dalamilah ilmu yang berkaitan dengannya. Jangan dirosakkan anugerah ilmu Allah yang dikurniakan melalui kajian ilmu perubatan hanya untuk melarskan produk anda.