Saturday, February 7, 2009

Sedut harta karun? Karut!

OLEH:DR.AMRAN KASIMIN


SOALAN
Kawan saya telah mempelajari ilmu perubatan Islam dengan cara bertapa di Gunung Jerai. Dia boleh mengubati sakit akibat sihir. Dan dia menyatakan telah mendapat keris lama semasa tidur di tepi pantai. Keris ini tidak boleh dijual, kecuali dengan harga yang telah ditentukan. Dia juga boleh tarik atau sedut harta karun yang tersimpan dalam tanah dengan berzikir. Selain itu, dia boleh sedut permata dan emas. Adakah ini betul dan adakah tidak bertentangan dengan Islam?

- Tapa, Gunung Jerai, Kedah.


Jawapan:

Masalah seperti ini, hendak dijawab salah, tidak dijawab lagi salah. Dijawab, dikatakan saya melayani benda-benda yang khurafat dan bidaah. Tidak dijawab, susah juga. Zaman sekarang biarpun sedikit bilangannya, masih adalah lagi manusia Melayu Islam yang mempercayainya.

Suatu malam, lebih kurang pukul 12 malam seorang lelaki yang memang saya kenali datang bersama temannya ke rumah, menyatakan dia sedang berusaha menyedut harta karun di satu bukit tepi pantai di Melaka. Setelah berzikir, bersama ketuanya yang juga datang dari Melaka, dia menyatakan bahawa dia tidak layak menyedut harta berkenaan yang boleh mengambilnya hanya dua orang, seorang bernama Ustaz Haron Din dan keduanya anak murid kanannya iaitu Amran Kasimin.

Saya sebelum ini menganggap amalan menyedut harta karun itu karut belaka dan tidak akan dilakukan oleh orang Islam pada zaman moden ini. Tetapi, apabila saya lihat teman ini kelihatan serius, datang ke rumah pukul 12 malam, saya rasa apa yang saya dengar selama ini adalah benar. Malah P. Ramlee sendiripun mengesahkan dalam filem. di mana harta karun tersebut adalah hak Ahmad Albab.

Yang menjadi tanda tanya, macam mana saya terlibat dalam urusan menyedut harta karun, juga guru saya Ustaz Haron Din? Adakah apa yang berlaku, yang melibatkan nama saya itu direka-reka atau benar-benar nama saya terlibat memperlihatkan saya seolah-olah begitu hebat? Pada hal saya selama ini tidak ada belajar atau mengajar ilmu-ilmu menyedut harta karun, emas, permata dan sebagainya. Saya kenal diri saya dan apa perlunya saya hendak sedut harta karun.

Setelah menjamu teh tarik dan jemput-jemput, saya katakan, saya sedang sibuk, tidak ada masa untuk sedut harta karun di pantai di Melaka. Mungkin orang lain boleh membantunya, jelas saya.

Persoalan kedua yang perlu dihuraikan ialah tentang "perubatan Islam." Apa itu perubatan Islam? Adakah dengan membaca doa, menggunakan ayat-ayat al-Quran, menggunakan air, termasuk air zam-zam, membaca Yasin dan pengunaan sedikit sebanyak tumbuh-tumbuhan itu dinamakan atau diistilahkan sebagai perubatan Islam?

Kalau ini definisinya dan ruang hadnya, adakah mereka yang mengamalkan perubatan alopathi yang ada sekarang ini yang dipraktikkan di hospital-hospital contohnya tidak dikategorikan sebagai "perubatan Islam" atau "perubatan bukan Islam"? Kalau demikianlah pemahamannya, kedua-dua pihak yang sama-sama berusaha untuk kesembuhan pesakit akan terus menerus bertelagah, tanpa kesudahan. Sempit sangat apa yang definisikan "Perubatan Islam" itu.

Termasuk dalam kategori mana pula mereka ini , iaitu masyarakat Melayu Islam yang turut melakukan rawatan, yang menggunakan jampi, mantera dan serapah, yang melibatkan sebutan salam, nama-nama Malaikat, nama-nama nabi, kalimah-kalimah barakah dan sebagainya yang diakhiri dengan sebutan La ilaha illah Muhammada Rasulullah?

Itulah di antara kecelaruan yang sewajarnya dirungkai dan diperjelaskan kepada masyarakat. Membolehkan masyarakat membezakan rawatan yang benar yang tidak bertentangan dengan ajaran Islam yang menggunakan ayat-ayat al-Quran, tetapi dalam amalannya dilarang kerana melibatkan makhluk-makhluk halus, jin-jin, iblis dan syaitan.

Satu ketika seorang sahabat menemui rasulullah bertanyakan tentang jampi mantera yang dibacanya ketika zaman jahiliah dahulu. Baginda menjawab, memperdengarkan jampi kamu itu kepadaku, tidak mengapa, harus menggunakannya selagi tidak melibatkan syirik.

Jampi

Bermaksud, penggunaan jampi mantera, termasuk amalan rawatan itu harus dilakukan, selagi amalan tersebut atau tindak-tanduk yang dilakukan tidak menyebabkan syirik, iaitu sekutukan Allah.

Dalam perubatan yang dilakukan oleh masyarakat Melayu Islam, sekiranya seseorang mempercayai bahawa jampi mantera itu mempunyai kuasa yang boleh menyembuhkan, termasuk keyakinan bahawa ubat, air tangkal azimat itu boleh menyembuhkan, maka perbuatan itu boleh menyebabkan syirik, kerana yang menyembuhkan sebenarnya adalah Allah. Tindak-tanduk penggunaan bahan-bahan yang digunakan dan ungkapan-ungkapan yang dituturkan hanya usaha menyembuhkan semata-mata.

Jampi mantera yang dituturkan tidak melibatkan panggilan atau seruan kepada jin-jin yang memohon pertolongan daripadanya. Tempat memohon pertolongan ialah Allah begitu juga zat yang wajarnya disembah. Pertolongan di sini sama ada permintaan memohon perlindungan bagi tempat atau upacara itu dilakukan, perlindungan pesakit juga mereka yang merawat.

Jampi mantera dan serapah mesti difahami makna dan maksudnya serta dapat ditafsirkan dengan tepat. ditakuti rangkaian kata yang tidak difahami itu adalah terdiri daripada nama-nama berhala, nama-nama jin, juga iblis dan syaitan.

Dalam amalan kebatinan Melayu, nama-nama Islam termasuk nama-nama Melayu sering diseru dan dipanggil, tetapi panggilan tersebut adalah panggilan jin-jin. Perbuatan ini tetap dilarang. Ini termasuklah panggilan yang sama dengan nama-nama malaikat, tetapi yang terlibat ialah jin-jin.

Jampi mantera tidak mengandungi kata-kata lucah, kata dusta dan yang seumpamanya, juga nama rangkaian kata mempersenda atau yang diistilahkan sebagai "istihzak."

Dalam amalan kebatinan mempertahankan diri, nama-nama (roh) Hang Tuah, Hang Jebat, Panglima Hitam sering diseru, supaya persilatannya yang dilakukan seperti persilatan pahlawan yang terlibat dapat dilakukan. Hakikatnya yang datang menyebabkan seseorang itu boleh bersilat ialah jin atau jin-jin yang menyerap dalam tubuh.

Bertapa di gunung-gunung, di tepi pantai tidak dilakukan oleh rasulullah. Nabi Muhammad bersendirian mengasingkan diri, bertafakur memikir zat Pencipta, juga kelakuan kaumnya, bukan atas dasar untuk melakukan rawatan. Peristiwa di Gua Hira berakhir dengan kehadiran Malaikat Jibrail atas perintah Allah. Segala-galanya diatur jelas oleh Allah SWT sebelum Nabi Muhammad dilantik menjadi nabi dan rasul. Di sini diperlihatkan betapa pentingnya ilmu, iaitu ilmu tauhid dalam diri seseorang dalam proses menjadikan hamba-Nya seorang nabi dan rasul.

Dalam keadaan seperti ini, Muhammad tetap seorang manusia biasa, yang tidak diutus untuk mengubati sakit akibat sihir. Bagaimanakah kita hendak mengaitkan keris lama yang diperoleh ketika tidur di tepi pantai dengan apa yang diistilahkan dengan perubatan Islam, tidak ada kaitan dan sukar untuk dikaitkan antara kedua-duanya.

Mempelajari ilmu, termasuk ilmu perubatan Islam mestilah melibatkan guru dengan murid. Menyimpulkan kaki, melibatkan ilmu fiqh, tauhid, tafsir, bahasa Arab dan sebagainya seperti lazimnya yang dituruti dengan pengijazahan, iaitu pengiktirafan daripada seorang guru kepada muridnya, Itulah ilmu hakikat yang boleh dibincangkan daripada yang memberi juga yang menerima.

Ilmu yang dimiliki oleh teman saudara, diperoleh hasil daripada bertapa di Gunung Jerai dan di tepi pantai. Hasilnya dia mendakwa berupaya merawat sakit sihir, mendapat keris ketika tidur dan keris itu tidak boleh dijual, kecuali dengan harga yang telah ditetapkan. Ciri-ciri ini dikatakan ilmu hasil daripada pengajaran perubatan Islam?

Kalaulah ilmu menyedut harta karun itu ada dalam ajaran Islam, tentunya Nabi Muhammad itu orang yang pertama sekali memiliki ilmu ini, membolehkannya memiliki emas atau harta karun yang banyak. Kerana nabi adalah makhluk Allah yang mengajar zikir. Segala-galanya ini dilakukan atas ketentuan Allah dan Muhammad itu hanya seorang rasul atau utusan di antara Pencipta iaitu Allah dengan hamba-Nya, iaitu umat Islam.

Namun, keistimewaan ini, iaitu ilmu berzikir untuk menyedut harta karun itu tidak ada pada nabi. Baginda adalah makhluk yatim piatu, mendapat derma daripada para sahabat ketika perlukan kelengkapan perang menghadapi musyirikin Mekah. Tentunya baginda menggunakan harta hasil daripada menyedut harta karun untuk menyiarkan Islam kalau ilmu ini dimiliki olehnya dan termasuk dalam ajaran Islam.
Jelasnya, dakwaan teman saudara tidak dapat diterima. Ia adalah satu keadaan atau kepercayaan sebahagian kecil masyarakat yang sebenarnya sukar untuk diperjelaskan, biarpun ia tidak mustahil berlaku sekiranya dikehendaki oleh Allah swt.

Masih banyak lagi tugas kita di muka bumi ini daripada mempercayai dan mengamalkan perbuatan yang sukar untuk difikir lojiknya, biarpun tidak dapat dinafikan ia sesuatu yang menarik, tidak ubah seperti orang yang mengunjungi keramat-keramat atau kubur-kubur untuk mendapatkan nombor ekor.

**SAYA PERNAH TERDENGAR SATU KUMPULAN ELIT DI BANGSAR SEKITAR TAHUN 1990AN DAHULU DIPIMPIN OLEH SEORANG USTAZAH YANG PELIK. USTAZAH INI DATANG MENGAJAR MEMAKAI BAJU MELAYU DAN KOPIAH SEPERTI LELAKI. AKTIVITI HUJUNG MINGGU MEREKA IALAH MENCARI HUTAN UNTUK MENYEDUT HARTA KARUN..

BAGUS BENAR ARTIKEL INI..RENUNGKAN DALAM-DALAM!

Kita terlebih berpolitik?

Oleh Dr. Ahmad Zaki Ismail

Senario politik Negara ketika ini tidak pernah dingin dan berhenti dari berdenyut serta bergolak. Selepas pilihan raya kecil di Terengganu kini di Perak pula dilanda kemelut. Meskipun mendapat reaksi yang pelbagai tetapi yang totalnya hanya dua pendapat. Yang pertama sudah tentu mereka dari pucuk pimpinan parti politik dan yang satu lagi adalah rakyat jelata.

Golongan pertama, memang sentiasa teruja kerana itu adalah kerjaya mereka. Malangnya, keghairahan tersebut tidak boleh lagi dikongsikan bersama golongan lain yang lebih ramai jumlahnya iaitu rakyat jelata. Mereka sudah mula merasa loya, mual, meluat dan hampir termuntah bila melihat bahawa agenda politik kini sudah melebihi segalanya.

Di kala orang lain sedang sibuk dengan persediaan dan langkah-langkah mengatasi epidemik kegawatan ekonomi global, kita macam masih tidak sedar diri dan leka kepada agenda politik yang sudah memasuki tahap 'terlampau'.

Ini bukan bahan jenaka atau untuk tujuan gurau senda tapi lihat sahaja kenyataan semua pihak baik pembangkang atau parti pemerintah di mana arah tuju mereka? Semuanya ke arah memperlekehkan antara satu sama lain. Memang nampak benar kedangkalan ilmu dan tahap kesedaran mereka terhadap impak global dan krisis yang bakal menggulung kemewahan yang sedang kita kecapi kini amat dangkal atau zero.

Pernahkah ada pemimpin-pemimpin politik kita ini menghuraikan dengan panjang lebar perihal kegawatan ekonomi ketika ini. Apakah bezanya dengan krisis tahun 1990-an. Buat perbandingan antara keduanya, jelaskan tindakan kerajaan untuk jangka pendek dan panjang. Berikan panduan dan sediakan saluran kemudahan bagi menyediakan fizikal dan mental rakyat dalam berhadapan dengan masalah kegawatan ini.

Adakah sesiapa di atas sana sudah membentangkan pelan subsidi makanan, simpanan waktu harurat, strategi mengekang masalah pengangguran secara lebih berkesan malah mengatur langkah nasional bagi mengatasi tindakan undang-undang yang bakal di hadapi oleh pelbagai golongan dari institusi kredit dan perbankan bilamana bayaran pinjaman tidak mampu dilunaskan?

Mampukah institusi GLC seperti Syarikat Perumahan Negara menyediakan kemudahan sekiranya banyak rumah rakyat bakal dilelong akibat pinjaman tidak berbayar. Bolehkah kemudahan asas terus dikekalkan bila mana sumber tenaga dan air tidak mampu dibayar rakyat yang tercebut dalam kemelut dibuang kerja?

Jangan terperanjat bila kita tinjau betapa di Jepun sebuah negara yang pernah kita jadikan kiblat dan idola mengenai industri rupanya sudah ramai merempat sehingga ke satu tahap tidur ditepi jalan. Sebahagian hingga terpaksa mengutip sisa makanan bagi mengisi perut kerana sudah muflis dan tidak ada sumber pendapatan.

Apakah ahli politik negara ini berfikir secara satu hala sahaja dan tidak langsung cuba melihat para pengundi yang menaikkan mereka juga ada keperluan dan agenda untuk diri dan keluarga sendiri. Pikirkan apa akan berlaku apabila tangan yang mengundi itu tidak lagi mampu mengangkat pena untuk memangkah anda. Takkanlah baru pada ketika itu baru anda sedar dari lena dan dengan mata besar seperti bola terbeliak terjegil pun sudah tidak lagi berguna.

Apa yang diperkatakan di atas bukan satu tohmahan, dakyah mahupun provokasi tetapi itulah justifikasi yang dilihat melalui kacamata rakyat ketika ini. Tanyalah mereka dengan ikhlas dan jangan gunakan saluran politik dan mentor-mentee, tentu inilah jawapan yang bakal diterima. Kerana sudah setahun berlalu, suasana politiking masih belum reda malah kadangkala baranya bertukar menyala marak dan sudah mula membakar bencana. Aksi demonstrasi sudah kelihatan, tidakkah kita terfikir satu hari nanti ia akan menjadi agenda harian dan orang akan lupa kepada kehidupan seharian hanya kerana taksubnya berpolitik.

Selepas ini akan ada pula pemilihan dalam Perhimpunan Agung UMNO. Keadaan ini nampaknya tidak akan reda, malah ia sudah menjadi acara dan agenda utama. Kedai kopi, masjid, kuil dan apa sahaja landasan akan dioptimakan penggunaannya bagi mencari kemenangan untuk menumpaskan lawan dan meraih kerusi idaman. Tapi rakyat dapat apa ya?

Apakah yang di atas sana tidak tahu, tidak sedar atau pura-pura terkawal sedangkan sistem perbankan global sudah runtuh. Ada negara yang sudah bankrap dan ada matawang yang sudah tidak laku dan telah ditarik dari pasaran. Ada pula yang terpaksa mencetak matawang dengan nilai yang lebih besar hingga sekeping dengan nilai jutaan sebab daya beli sudah merudum ke tahap ribuan kali ganda. Tidak terdengar satu perbincangan yang bersungguh mencari solusi membendung arus ganas berkenaan dari menggulung kita. Apakah hebat benar kuasa ekonomi negara ini berbanding gergasi kewangan negara maju?

Kasihan rakyat yang separuh terlena bila dibuai dengan lunak bahasa mengatakan bahawa 'fundamental kita amat kukuh'. Kita tidak akan menerima tempias kegawatan ekonomi global kerana sudah melaksanakan Pelan dan Pakej Rangsangan Ekonomi bernilai RM10 bilion. Kini kita mulakan pula plan ke dua dan semuanya boleh dengan mudah diatasi. Itulah retorik yang sedang dilaungkan.
Sedangkan statistik di Jabatan Buruh dan Tenaga mencatitkan sebaliknya. Hinggakan di Melaka sahaja seminggu kilang sudah memberhentikan sehingga 2,000 pekerja. Nasiblah ada sebuah pasaraya yang perihatin menyerap sebahagian besar dari mereka atas faktor kemanusiaan. Apakah ini bukan fakta sebenar dan boleh kita nafikan?

Semua kena sedar, bahawa meletak masalah besar ke dalam tong sampah bukan satu tindakan bijak. Persediaan dan persiapan mestilah besar dan serius dan bukan sambil lewa. Semua pakar ekonomi dunia sudah memerah otak dan memikirkan cara, Amerika dan England sendiri sudah begitu parah, saban hari nilai harta dan kemampuan bertahan makin goyah. Apakah itu juga bukan satu indikator dan petanda bahawa ia tidak semudah melontar kata-kata dan dusta.

Jangan beri gambaran palsu, jangan dijanjikan bulan bintang dan matahari tapi nyatakan kebenaran, berikan komitmen untuk sama berganding bahu menghadapi apa sahaja yang bakal tiba. Lupakanlah aktiviti politik kerana terlebih dan terlampau tentunya mendatangkan mudarat. Lihat sahaja negara Thailand, Indonesia dan India dan Sri Langka yang masih tidak pulih dan gagal mendapat sokongan rakyat yang sudah seperti dirasuk hingga tidak lagi hirau apa sahaja selain gila berpolitik dan berdemonstrasi. Apakah kita juga mahu tercebur dalam kancah yang serupa?

Agak menghairankan, bila para teknokrat dan birokrat malah ulama juga mengambil sikap berdiam diri bilamana melihat keterlampauan ahli politik kita dewasa ini. Sepatutnya yang di panggil ulamak dan umarak ini menegur, menasihat dan mengingatkan supaya destinasi serta fokus kita boleh dikemudikan ke arah yang betul dan tidak melencong hingga sesat dari tujuan asal berpolitik itu.

Kita perlu kembali ke pangkal jalan sekiranya sudah tersesat atau tersasul. Apa yang penting adalah kesedaran diri. Para pemimpin dan ahli politik tanpa mengira parti, bangsa dan agama serta fahaman, mari kita berjabat tangan, kita berpelukkan dan kita tamatkan sahaja segala kekecohan yang tidak berfaedah ini. Ada perkara lebih besar yang kita perlu tangani. Kehebatan, ketokohan, daya fikir dan daya juang anda semua diperlukan dalam satu wadah perjuangan untuk kesejahteraan negara dan kebajikan rakyat negara ini.

Jangan kita asyik lompat melompat, rampas merampas, tohmah menohmah sahaja. Kerana apa yang anda semua lakukan mampu ditafsirkan oleh rakyat. Mereka semua tidak buta, tidak pekak dan tidak bisu. Semua mereka berakal, mempunyai pendidikan serta mampu memberikan penilaian buruk dan baik. Itu kelak akan diterjemahkan dalam PRU 13 yang akan datang. Ingat angka 13 itu bukan satu angka yang disukai oleh kebanyakkan budaya. Jangan jadikan angka berkenaan sebagai tragedi.
Mari kita buka buku baru, pembangkang dan pemerintah saling berganding bahu memberikan perkhidmatan terbaik setimpal dan seimbang dengan mandat dan kepercayaan yang sudah diberikan rakyat kepada mereka. Ada ubi ada batas, ada budi boleh dibalas. Jangan menjadi seperti kacang lupakan kulit dan kera mendapat bunga. Dengan kata mudah anak muda kita 'sendiri mau ingat la'.

Thursday, February 5, 2009

MATLAMAT BERPOLITIK YANG TERSASAR

Kemelut politik yang melanda negeri Perak dengan aksi lompat melompat serta pertukaran kerajaan sememangnya perit untuk dihadapi semua. Namun begitu semua perkara yang berlaku sudah menjadi ketentuan Allah yang perlu dikaji dan dipelajari hikmahnya (al-Tawbah[9:51] & al-Hadid[57:22]). Fenomena ini kelihatannya telah mencorakkan peta baru kepada cara berpolitik di Malaysia. Tujuan asal berpolitik untuk membela nasib rakyat kelihatannya sudah bertukar kepada perjuangan membela perut sendiri serta perebutan kuasa dan jawatan. Gaya berpolitik yang sedemikian sebenarnya sudah jauh tersasar daripada kehendak berpolitik menurut al-Quran dan al-Sunnah.

Kepentingan politik sememangnya tidak dapat dinafikan kerana ianya merupakan mekanisma utama yang menggerakkan hampir keseluruhan tindakan sesebuah kerajaan. Dengan kuasa politik, semua urusan pentadbiran dan penguatkuasaan sebarang polisi akan berjalan lancar. Oleh sebab itu, baginda Rasulullah SAW ketika ditawarkan jawatan politik di Mekah menolak saranan tersebut kerana baginda SAW sebagai seorang ahli politik yang bijaksana tahu bahawa kuasa politik di Mekah hanyalah boneka yang tidak mungkin membantu perkembangan Islam.

Namun apabila baginda SAW ditawarkan kuasa politik di Madinah, baginda tidak menolak bahkan memanafaatkan sepenuhnya mandat tersebut dengan menubuhkan negara Islam Madinah. Bertitik tolak daripada kuasa politik itu, baginda SAW telah berjaya menubuhkan sebuah kerajaan terbaik dalam sejarah manusia yang dipenuhi dengan keadilan dan roh Islam yang sebenar.

Contoh yang ditinggalkan oleh baginda Rasuullah SAW tersebut seharusnya menjadi ikutan teladan oleh semua ahli politik di Malaysia khususnya yang beragama Islam tanpa mengira apa sahaja parti anutan mereka. Perlu ditegaskan, ahli politik di dalam Islam sebenarnya memegang jawatan khalifah Allah di muka bumi untuk melaksanakan arahan pentadbiran yang disuruh oleh Allah. Mereka bertanggungjawab terus kepada Allah di Padang Mahsyar kelak sebagaimana sabda nabi SAW: Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin bertanggungjawab terhadap kepimpinannya (Sahih al-Bukhari).

Jawatan tersebut bukanlah tiket untuk mereka bermaharajalela dengan sewenang-wenangnya mengaut keuntungan dan peluang keduniaan yang terpamer di depan mata, sebaliknya ianya adalah amanah yang perlu dijaga dengan sepatutnya. Perkataan pemimpin atau khalifah yang bermaksud pengganti menggambarkan bahawa manusia hanyalah pengganti sementara di muka bumi yang masih terikat dengan kehendak pemimpin sebenar iaitu Allah Ta’ala Penguasa alam semesta.



Pengganti sementara tidak berhak sama sekali untuk menukar polisi atau kehendak yang telah digariskan oleh pemerintah sebenar. Perkara yang sama telah digambarkan oleh Allah ketika penyerahan tugas memimpin Bani Israil kepada nabi Harun AS sepeninggalan nabi Musa AS ke Gunung Tur Sinai selama 40 hari untuk bermunajat. Firman Allah: Dan kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan Taurat) selama tiga puluh malam, serta Kami genapkan jumlahnya dengan sepuluh malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam. Dan berkatalah Nabi Musa kepada saudaranya Nabi Harun (semasa keluar menerima Taurat): "Gantikanlah aku dalam (urusan memimpin) kaumku dan perbaikilah (keadaan mereka sepeninggalanku), dan janganlah engkau menurut jalan orang-orang yang melakukan kerosakan"(al-A’raf[7.142]).

Selain itu, para ahli politik yang beragama Islam perlu mengetahui dengan jelas bahawa kehendak Allah SWT selaku pemimpin sebenar di dunia ini terkandung dalam 4 aspek yang disebut di dalam ayat berikut, firman Allah:

Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan (al-Hajj[22.41]).



Aspek solat, zakat, amar ma’ruf dan nahi munkar merupakan asas perjuangan utama semua khalifah Allah di muka bumi. Sekiranya 4 perkara tersebut tidak dapat diperjuangkan bermakna seseorang ahli politik itu dengan sendirinya terlucut jawatannya dan tidak lagi akan dipandng oleh Allah SWT walaupun tetap menyandang jawatan tersebut di mata manusia. Sekiranya perintah dan kehendak pemimpin sebenar iaitu Allah SWT tidak dilaksanakan dengan betul dan penuh amanah, maka sistem masyarakat dan negara yang terkandung di dalam sunnah alam ini akan rosak binasa dan pincang dengan berbagai gejala negatif seperti penindasan, rasuah, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya.

Kepada ahli politik yang galak berlumba-lumba mengejar jawatan impian, janganlah sampai amanah kepimpinan yang dipegang menjadi penyebab terhumbannya mereka ke neraka, sebaliknya jadikanlah ia sebagai punca kebahagiaan di syurga yang berkekalan. Renungkanlah ayat-ayat berikut untuk menimbulkan kegerunan tentang betapa beratnya amanah politik ini,: (al-Baqarah[2:166-167,al-A’raf[7:38-39],Ibrahim[14:21-22],al-‘Ankabut[29:12-13],al-Ahzab[33:66-68], Saba’[34:31-33]). Jangan juga sampai umat Islam di Malaysia berta’awwuz (meminta perlindungan dengan Allah SWT) dengan lafaz Ta’awwuz yang baru iaitu: Aku memohon perlindungan dengan Allah daripada kejahatan syaitan yang direjam dan juga kejahatan ahli politik yang tidak amanah serta sering menyalahgunakan kuasa. Fikirkanlah!

Wednesday, February 4, 2009

SEMUA MAKHLUK BERTASBIH KEPADA ALLAH!

satu hari ketika menghadiri majlis pengkebumian ayah angkat saya di Kuang, saya dapati di tanah perkuburan dipenuhi dengan batu-batu sungai. saya lalu bertanya, apakah sebabnya batu sungai menjadi pilihan..Ada yang menjawab bahawa batu-batu sungai ini sebenarnya hidup dan mereka berzikir kepada Allah. Zikir mereka ini sudah pasti akan dapat mengurangkan beban siksa mayat di dalam kubur.

Golongan ini juga berhujah dengan hadith tentang peristiwa nabi memacakkan pelepah tamar di kubur sahabatnya yang sedang disiksa. Mereka juga berkata pelepah tamar itu telah menjadi syafaat kepada mayat di dalam kubur. Benarkah dakwaan ini? Sebenarnya soalan tersebut telah dijawab oleh artikel di link ini.

Perlu diketahui bahawa sebenarnya bukan batu sungai sahaja yang bertasbih, tetapi semua makhluk Allah sebagaimana Firman Allah: al-Isra'[17.44] Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.

Pada satu pagi, semasa bangun subuh, saya mendengar laungan azan, secara tiba-tiba saya terdengar anjing yang dimiliki oleh jiran India saya menyahut seruan azan. Bukan sekali tetapi berkali-kali. Ini tambah mengukuhkan lagi ayat di atas. Akhirnya, sila tonton video di bawah ini untuk tambah menyakinlan lagi anda bahawa semua makhluk sememangnya bertasbih kepada Allah dengan tasbih mereka yang tersendiri.

Tuesday, February 3, 2009

Paderi Musallman juga sanggup mati demi bumi, rakyat Palestin


PADERI Manuel Musallman bukan sebarang pemimpin gereja. Beliau juga ialah seorang pejuang Palestin yang gigih dan penuh semangat. "Saya juga sanggup mati demi Gaza dan pembebasan sebenar bagi Palestin, tanah tumpah darah saya," demikian ujar paderi yang diiktiraf sebagai pemimpin masyarakat Gaza keseluruhannya.

Penulis sempat menemubualnya semalam. Paderi berumur 70 tahun itu bercakap terus terang dalam pertemuan yang diadakan di pejabatnya di tengah kota Gaza.

Penulis dapat melihat betapa jelasnya komitmen beliau terhadap Gaza. "Ini bukan calang-calang orang," kata hati kecilku.

Paderi Musallman ialah antara pemimpin Palestin yang marah dan geram terhadap rejim Zionis Israel. Beliau baru saja ditemu bual oleh seorang wartawan dari Itali.

"Paderi ini ialah seorang yang istimewa," kata wartawan Itali itu.

Sebaik sahaja penulis melangkah masuk ke pejabatnya, wartawan itu beredar. Rakan-rakan yang duduk sama dalam sesi temu bual itu juga menganggap Paderi Musallman sebagai seorang yang istimewa, berani dan lantang. Mana tidaknya. Beliau bercakap panjang lebar apabila diminta mengulas tentang perang di Gaza.

"Kami hidup dalam tekanan dan ancaman setiap hari, setiap saat. Rejim Zionis Israel mempunyai hanya satu agenda terhadap Gaza dan Palestin, iaitu melenyapkan kami daripada muka bumi ini. Israel sudah menakluki bumi Gaza selama 60 tahun. Apa yang dilakukan oleh Israel terhadap kami sebenarnya ialah satu jenayah perang. Saya tidak ada masalah dengan orang Yahudi, tetapi saya geram dengan keangkuhan pemerintah Zionis itu.

"Saya anak Palestin, lahir dan dibesarkan di sini. Setelah menghalau kami dari tanah yang kami miliki berkurun lama, kini kami dijajah oleh Israel.

Kami terpaksa mempertahankan diri apabila kami diserang. Kini dunia mengambil sikap berdiam diri sedangkan kami dibunuh oleh bala tentera Israel yang dibantu oleh kuasa besar. Jika ada pihak yang berpendapat bahawa kami akan menyerah kalah, mereka silap.

"Perjuangan Hamas ialah satu perjuangan yang jelas wajib disokong. Perjuangan Hamas ialah perjuangan Palestin.

Orang sentiasa beranggapan bahawa Hamas ialah sebuah kumpulan pengganas. Cuba saudara jawab soalan saya.

Macam mana Hamas boleh disifatkan sebagai pengganas sedangkan kami di Gaza dicerobohi sesuka hati tentera Zionis itu? Bagaimana Hamas boleh digolongkan sebagai pengganas sedangkan mereka mempertahankan negara?

"Mujahid Hamas tidak mempunyai kelengkapan seperti yang diperolehi tentera Israel. Mereka tidak membunuh kanak-kanak seperti mana tentera Israel membunuh keturunan kami.

Mereka membunuh wanita dan orang tua. Rumah kami dibom tanpa sebab. Hospital kami juga menjadi mangsa. Inikah tindakan yang patut dilaksanakan oleh mana-mana pasukan tentera?

"Saudara, sebenarnya mereka adalah penjenayah perang yang patut dibawa ke meja penghakiman. Mereka pembunuh dan penipu.

Bumi Gaza tidak akan bebas dan benar-benar merdeka selagi Israel terus berpendirian seperti hari ini.

Mereka menakluki Palestin secara paksaan. Saya bukan benci kepada orang Yahudi tetapi benci dengan sikap rejim Zionis itu.

"Saya berdoa agar satu hari nanti penganut agama Kristian boleh melawat Jerusalem dan umat Islam juga boleh berbuat demikian untuk beribadat di Masjid Al-Aqsa. Tak salah saya berdoa seperti ini bukan," tanya Paderi Musallman dengan nada keras, sekali gus mencerminkan kemarahannya.

Aku mencelah dan menyatakan kepadanya bahawa beliau kelihatan benar-benar geram terhadap Israel.

"Saudara, saya rela mati atas nama Gaza dan Palestin. Saya seorang paderi dan dilatih untuk mencari keamanan, bukan menggalakkan peperangan.

Tetapi jika dipaksa memilih antara menjadi hamba kepada rejim Zionis dan mati berjuang, saya lebih rela mati.

Kami tiada pilihan. Jika terpaksa ke medan juang, saya rela walaupun sudah berumur 70 tahun. Biarlah kami rakyat Gaza dan Palestin mati dengan maruah kami tidak terjejas. Biar kami mati ikhlas mempertahan kedaulatan bumi milik kami ini."

Kata-kata paderi Kristian ini jelas membuktikan bahawa perjuangan Palestin dan Gaza bukan perjuangan agama. Ianya ialah perjuangan menebus maruah, mencari keamanan yang amat diperlukan dan menentang penjenayah perang.

Siapa bilang perjuangan Palestin ialah perjuangan umat Islam semata-mata?

Penghinaan agama rasmi?


Oleh SHAMRAHAYU A. AZIZ

WALAUPUN isu sensitiviti agama sering menjadi topik perbincangan, masih ada pihak yang enggan menerima hakikat bahawa masyarakat kita memerlukan pendekatan lebih teliti untuk menangani isu ini. Ia begitu rumit dan tidak mudah untuk dibicarakan.

Isu penggunaan perkataan Allah dalam terbitan bukan berkaitan agama Islam adalah isu terkini yang dibincangkan. Walaupun belum ada larangan mahkamah mengenai penggunaannya, golongan ini harus faham bahawa masyarakat Islam di negara ini tidak berpuas hati dengan penggunaan perkataan 'Allah' sewenang-wenangnya.

Perlu diingat, kenyataan undang-undang seperti tafsiran mahkamah bukanlah satu faktor terbaik dalam menjaga keharmonian antara agama di negara ini. Keharmonian itu lebih bergantung kepada sifat faham-memahami, menghormati serta sifat bertoleransi antara satu sama lain.

Sifat memahami, menghormati dan bertoleransi ini bukan sahaja daripada aspek hubungan politik atau ekonomi, malah merangkumi sosial termasuk membabitkan antara agama.

Mungkin ramai yang menganggap sifat toleransi ini hanya mudah disebut di bibir, namun langkah sebenar mengamalkannya amat payah untuk dilakukan. Namun kita percaya, sifat-sifat tersebut telah lama wujud dalam masyarakat Malaysia.

Sifat-sifat itu menjadi penyumbang utama kepada kesejahteraan negara. Ia juga telah membawa Malaysia ke arah kecemerlangan dan kestabilan.

Setelah berjaya mengharungi pelbagai cubaan dan kepayahan untuk mengekalkan hubungan antara kaum dan agama, masyarakat seharusnya bertanggungjawab untuk tidak membuat sesuatu yang boleh memusnahkannya.

Menjadi tanggungjawab setiap ahli masyarakat untuk memastikan hubungan sosial kekal sempurna. Tanggungjawab itu termasuklah menghormati kepercayaan agama orang lain.

Perbuatan dengan cara perbuatan lahiriah atau penulisan perlulah sentiasa menghormati perasaan terutamanya sentimen keagamaan semua anggota masyarakat.

Seperti yang dimaklumi, agama adalah antara perkara sensitif. Semua anggota masyarakat harus sedar bahawa setiap ajaran agama mempunyai teras-teras tertentu yang tidak boleh dilunturkan. Ini kerana agama itu sendiri mempunyai ikatan tertentu yang mungkin tidak boleh difahami oleh pengikut agama lain.

Kita telah melihat pengalaman dunia yang mana peperangan malah penghapusan etnik berlaku atas alasan persengketaan agama.

Realiti mengenai peri penting kestabilan sosial, terutamanya dalam perkara berkaitan agama ini harus ditanam dalam fikrah setiap ahli masyarakat.

Daripada segi undang-undang, Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf Islam sebagai agama bagi negara ini di dalam peruntukan Perkara 3(1). Perkara itu turut menjamin kedudukan agama lain dengan formula "aman dan damai".

"Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan".

Formula "aman dan damai" ini belum pernah ditafsir oleh mahkamah.

Namun, daripada segi amalan, agama selain Islam tidak boleh diamalkan sekiranya ia mengganggu dan menggugat keadaan "aman dan damai" masyarakat negara ini.

Bahagian kedua Perkara 3(1) ini juga memberi pengertian bahawa, keharmonian dan toleransi antara agama perlu dititikberatkan supaya tidak menggugat kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.

Oleh itu, penggunaan perkataan 'Allah' oleh Herald Catholic boleh ditafsirkan sebagai menggugat kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara ini. Ia juga boleh mencemar formula "aman dan damai" yang dimaktubkan di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Merujuk kepada isu penggunaan perkataan 'Allah', kita perlu melihat aspek baik dan buruk hubungan antara penganut agama dalam formula 'aman dan damai' itu.

Undang-undang, pada banyak ketika, tidak dapat menjadi penyelesaian kepada semua masalah terutama yang melibatkan emosi atau sensitiviti. Contoh yang mudah, adakah kebenaran mahkamah untuk membenarkan suami berkahwin dengan isteri kedua dapat mengubat atau menjadi penawar kepada emosi isteri pertama yang amat terluka dengan tindakan suaminya?

Paling baik pun, setelah terpaksa menerima keputusan mahkamah tersebut, isteri pertama harus meneruskan hidup bermadu dengan tangisan di dalam hatinya. Ini dikatakan formula 'rela dalam paksa.' Formula 'rela dalam paksa' ini sudah pasti tidak akan menjamin kebahagiaan akan kekal lama.

Begitulah juga gambaran yang dapat dibuat mengenai kesan daripada penggunaan perkataan 'Allah' oleh Herald Catholic.

Selain Perlembagaan, undang-undang mengenai pengharaman penggunaan perkataan-perkataan yang suci dalam agama Islam telah lama wujud di dalam undang-undang di negeri-negeri. Ia termaktub dalam peruntukan undang-undang berkaitan kawalan dan sekatan penyebaran agama bukan Islam di kalangan orang Islam yang selari dengan peruntukan Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Undang-undang ini adalah sebahagian daripada segmen perjanjian sosial antara kaum dan agama sewaktu proses mencapai kemerdekaan. Namun begitu, penguatkuasaan undang-undang tersebut masih belum begitu terserlah.

Undang-undang dan penguatkuasaannya mungkin bukanlah jalan terbaik atau jalan utama untuk menjamin keharmonian antara agama di negara kita, namun mempunyai undang-undang yang lengkap dan penguatkuasaan yang proaktif boleh mengawal selia hubungan baik antara agama.

Sesungguhnya, sifat faham-memahami berhubung kepercayaan agama, adat resam dan keperluan setiap golongan masyarakat adalah jalan terbaik untuk mencapai keharmonian di negara ini.

Sifat toleransi, seperti yang disebut adalah juga formula yang bergandingan dengan sifat faham-memahami antara satu sama lain. Sifat ini harus wujud dalam setiap jiwa dan raga rakyat.

PENULIS ialah Pensyarah Kuliyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.