Tuesday, February 23, 2010

RASULULLAH SAW SEBAGAI AVATAR TERAKHIR (KALKI AVATAR)


Filem terbaru pengarah terkenal James Cameroon, The Avatar telah berjaya mencatat kutipan yang tertinggi dalam sejarah perfileman Hollywood. Kejayaan filem ini didorong oleh penggunaan grafik komputer yang canggih, jalan penceritaan yang menarik dan kecenderungan fitrah manusia untuk menunggu kedatangan hero penyelamat (Avatar) yang bakal menyelamatkan sesebuah umat daripada penindasan kuasa jahat. 



Sedar atau tidak nabi, Muhammad SAW yang dilahirkan pada hari Isnin, 9 Rabi’ al-Awwal, Tahun Gajah, bersamaan dengan 20 atau 22 April 571 Masihi (al-Rahiq al-Makhtum, hal. 71) memang melengkapi ciri-ciri Avatar yang sebenar. Oleh itu umat Islam seharusnya menjadikan demam filem tersebut sebagai batu lonjakan untuk lebih mengenali Avatar yang telah diutus Allah kepada mereka.


Kaliki Avatar adalah istilah dalam bahasa Sanskrit yang menjadi ramalan agama Hindu. Kalki bermaksud terakhir manakala Avatar bermaksud penyelamat umat manusia yang bakal muncul. Gandingan Kalki Avatar merujuk kepada kemunculan penyelamat terakhir yang bakal muncul di akhir zaman untuk menyelamatkan manusia daripada kegelapan dan kejahatan (kali). Setiap Avatar biasanya akan dikurniai kuasa ajaib bagi membantu perjuangannya menegakkan keadilan. Menurut tradisi Islam kuasa ajaib ini adalah Mukjizat.

Menurut agama Hindu, sudah ramai Avatar yang muncul dan memainkan peranan mereka di dalam menyelamatkan manusia, namun begitu kedatangan Avatar terakhir masih ditunggu-tunggu kemunculannya. Sesetengah pengkaji Hindu telah menamakan beberapa tokoh agama Hindu yang dianggap menepati ciri-ciri Kalki Avatar. Namun begitu, Dr. Ved Prakash Upaddhay seorang pengkaji sejarah dari Universiti Prayag, India di dalam bukunya “Muhammad In The Hindu Scriptures” telah menamakan nabi Muhammad SAW sebagai Avatar terakhir yang ditunggu-tunggu. Walaupun penilaian beliau ini masih berada pada tahap hipotesis, ia disokong kuat oleh gabungan fakta daripada kitab agama Hindu dan Islam.

Selain beliau, beberapa pengkaji lain juga berkecenderungan untuk menamakan nabi Muhammad SAW sebagai Avatar terakhir. Antaranya ialah Reverend David Benjamin Keldari BD di dalam bukunya “Muhammad in the Bible”, AH Vidhyarthi di dalam bukunya “Muhammad in World Scriptures’, Ahmad Deedat di dalam bukunya “What the Bible says about Muhammad (PBUH)”, Begum Aisha Bawani di dalam bukunya “Islam — The Religion of All Prophets”, Prof. KS Ramakrishana Rao di dalam buku “Muhammad the Prophet of Islam” dan sebagainya.

Apa yang menarik, istilah Avatar terakhir ini sebenarnya agak universal dan merangkumi kebanyakan agama utama dunia. Kebanyakan agama bersatu pada konsep kemunculan penyelamat yang bakal muncul di akhir zaman. Cuma yang membezakan ialah penggunaan istilah yang berlatar belakangkan faktor bahasa dan budaya.

Kita akan dapati bagaimana istilah Kalki Avatar dan Narashangsha yang disebut di dalam kitab Hindu atau istilah Paraclete yang disebut di dalam kitab Injil semuanya mempunyai persamaan makna perkataan Muhammad di dalam bahasa Arab yang bermaksud YANG TERPUJI. Ciri-ciri Avatar terakhir itu juga menepati sifat nabi Muhammad sebagaimana yang direkodkan oleh sumber hadith nabi & sirah baginda SAW.

Rencana ini tidak bermaksud untuk menyatukan Islam dengan agama lain di bawah payung pluralism agama sebagaimana yang didokong oleh Jaringan Islam Liberal di Indonesia, sebaliknya ia perlu dilihat sebagai bukti kebenaran Islam dan nabi Muhammad SAW sebagai Rasul terakhir yang telah diramal oleh semua agama. Sepatutnya konsep yang sudah sedia diyakini oleh agama mereka ini menjadi sebab untuk menyatukan mereka di bawah payung Islam.

Dalam pembuktian rasa cinta kepada nabi Muhammad, umat Islam tidak seharusnya hanya bersikap nostalgis dengan ramalan kitab agama lain. Bukan gelaran, ramalan dan nama nabi Muhammad SAW sahaja yang perlu dikagumi, tetapi usaha berterusan untuk menghayati sunnah dan ajaran baginda.

Premis yang sama juga perlu diletakkan pada setiap sambutan Mawlid al-Rasul SAW. Bukan hanya perarakan, pakaian seragam kumpulan yang berarak, alunan lagu berzanji dan marhaban yang menjadi ukuran kepada rasa cinta dan syukur kita terhadap kelahiran baginda Rasulullah SAW, tetapi sejauh mana kita memahami dan mengamalkan ayat ini:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (31) قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ (32)

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir
(Ali ‘Imran[3:31-32]).

Juga firman Allah:


وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا

Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya (Al-Hasyr [59:7]).

Sambutan Mawlid al-Rasul boleh membantu menambahkan lagi rasa cinta kepada baginda SAW. Oleh kerana manusia sering terlupa, ia tidak harus terhenti pada sambutan sehari sahaja, tetapi perlu berterusan sepanjang hayat agar kita benar-benar layak bergelar umat nabi Muhammad SAW.

Monday, February 22, 2010

Wujudkah cahaya bagi UMNO merampas Kelantan?


Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM
tarmizi.rahim@utusan.com.my

Adakah nasib malang UMNO Kelantan akan berakhir? Sebenarnya secara teori dan praktikal mereka sudah boleh menawan kembali negeri itu daripada Pas tetapi kerana masalah yang dicetuskan sendiri, akhirnya semua ternganga dan menggigit jari.

Budaya cah keting dan perasaan tidak ingin menang pilihan raya di kalangan pemimpin UMNO menjadi antara bahan jenaka penduduk negeri itu ketika waktu santai.

"Pas bukannya kuat sangat tetapi masalahnya UMNO sendiri yang 'tok sea' (tidak mahu) menang, jika menang projek akan masuk melalui Menteri Besar tetapi jika kalah projek dapat kepada Ketua Bahagian."

Pas Kelantan yang diterajui oleh Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sehingga kini telah berkuasa selama 20 tahun dan akan menjadi 22 tahun sekiranya ditakdirkan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 jatuh pada 2012.

Usia pemerintahan itu sama dengan penguasaan Barisan Nasional (BN) selama 22 tahun, bermula 1978 sebelum rakyat Kelantan menukar 'menu hidangan politik' mereka kepada Pas pada 1990.

Oleh itu, secara teorinya, pemerintahan kedua-dua parti akan mengalami masalah tepu selepas 22 tahun dan ditambah dengan teori jam pendulum yang cukup popular di kalangan pemimpin pembangkang sebelum PRU 12 lalu, kini tiba masanya pula ladung jam Pas yang akan menghayun turun!

Mengenai peluang menawan Kelantan, mahu atau tidak, golongan pengundi muda merupakan penentu kejayaan kepada mana-mana parti yang bertanding.

Justeru, penekanan perlu diberikan terhadap mereka dengan pada masa sama tidak boleh melupakan terus pengundi berusia yang tegar parti dan 'atas pagar' yang akan memilih parti berdasarkan kepada kecenderungan politik semasa.

Mengikut sifir mudah, UMNO dilihat telah mendahului Pas dalam usaha menarik pengundi muda, walaupun Pas menafikannya tetapi sejarah tidak pernah berbohong.

Buktinya dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, Julai tahun lalu, ia walaupun kekal di bawah Pas tetapi majoritinya telah merosot sebanyak 1,287 undi, wakil rakyatnya menang tipis dengan majoriti 65 undi sahaja.

Pada peringkat awalnya, Pas berkeyakinan pengundi muda yang bekerja di luar akan balik mengundi mereka, tetapi keadaan sebaliknya iaitu hasil kecekapan jentera BN menyelinap masuk sanubari golongan muda menyebabkan perubahan drastik berlaku pada saat-saat akhir.

Menyedari kaedah yang digunakan amat berkesan, UMNO telah memantapkan lagi strategi mereka dan perkara ini tidak boleh dinafikan oleh Pas - ingatan supaya jangan hanya sibuk berceramah siang-malam sahaja.

Mengulas mengenai strategi menawan Kelantan, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed yakin pihaknya akan berupaya membuktikan sesuatu, seterusnya mengubah landskap politik negara pada PRU ke-13 nanti.

Beliau yang memperkenalkan moto baru UMNO Kelantan, 'Bersaing (berkawan) dan Berkhidmat' secara umumnya menggariskan dua perkara utama yang menguatkan keyakinan itu.

l Rakyat semakin kecewa dengan kegagalan Pas, rasuah dan kronisme serta nepotisme begitu menular, seperti ia bukannya kesalahan bagi mereka tetapi sebalik 'dosa besar' bagi UMNO.

l Rakyat juga amat dahagakan perubahan apabila Pas Kelantan memasuki fasa keletihan yang terlalu berbangga dengan pencapaian hingga alpa tugas sebenar.

Sebenarnya, terlalu banyak isu setempat yang gagal ditangani sebaik mungkin oleh Pas Kelantan, antaranya bermula daripada masalah keperluan perumahan bagi golongan pendapatan rendah yang semakin meruncing di Kota Bharu.

Mereka bukannya langsung tidak membina penempatan baru tetapi majoriti daripadanya tidak mampu dibeli kerana kondominium mewah yang dibina itu hanya layak untuk golongan berpendapatan lumayan.

Difahamkan kebanyakan tanah milik Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI) telah dijual kepada pemaju untuk dibangunkan dengan projek kondominium dan pusat perniagaan

Di Kota Bharu pada masa ini mempunyai tiga buah projek perumahan rakyat iaitu rumah pangsa Kampung Sireh, Buluh Kubu dan Kampung Limau Manis, masalahnya ia tidak dibina oleh Pas sebaliknya telah diwujudkan pada era pemerintahan BN.

Tidak cukup dengan itu, berdasarkan kepada fakta Kementerian Kewangan Kelantan merupakan negeri terendah daripada segi kutipan cukai kastam di negara ini iaitu hanya RM34 juta sahaja pada tahun lalu.

Dua tahun sebelum itu juga iaitu 2007 dan 2006, negeri ini hanya mengutip RM29 juta dan RM26 juta, berbanding dengan Perlis yang keluasannya hampir menyamai Pasir Mas, negeri paling kecil itu pada tahun lalu telah berjaya mengutip cukai kastam sebanyak RM107 juta.

Kutipan amat daif itu menggambarkan prestasi ekonomi Kelantan amat serius (hanya diambil contoh cukai kastam), tanggapan bahawa kewujudan pasar raya besar Tesco dan pusat membeli-belah Parkson sebagai penentu aras kemajuan ekonomi negeri, langsung tidak boleh diterima.

Dalam pada itu, UMNO Kelantan diingatkan supaya tidak terlalu cepat mendabik dada merasakan kemenangan sudah berada dalam genggaman apabila diberikan sebahagian daripada contoh kelemahan pentadbiran Pas Kelantan itu.

Ini kerana Pas sebagai sebuah organisasi politik yang boleh dianggap sebagai berpengalaman dan hampir seusia dengan UMNO sudah pasti akan mengorak langkah melakukan sesuatu yang konkrit termasuk 'janji-janji baru' menjelangnya PRU ke-13 nanti.

UMNO Kelantan dalam merencana dan melaksanakan strategi besar mereka amat penting untuk tidak melupakan keperluan yang mungkin dianggap remeh iaitu memperkasakan saluran media sama ada media tradisional dan baru.

Bersesuaian dengan moto baru iaitu 'Bersaing dan Berbakti' media kini wajar dijadikan sebagai rakan kongsi dan bukannya dianggap sebagai jentera semata-mata.

Pada PRU lalu, UMNO dilihat telah sedikit gagal memaksimumkan peluang yang terhidang luas berbanding Pas yang cekap merebut peluang memanipulasikan kemudahan sedia ada.

Pas mempunyai pusat medianya yang lengkap dengan segala yang diingini oleh petugas media, selain setiap hari mengadakan sidang akhbar khas yang akan dihadiri oleh tokoh-tokoh berwibawa untuk menjawab segala persoalan.

Sekali lagi, Pas tidak boleh bertepuk tangan dengan sedikit kelemahan UMNO itu kerana mereka sendiri masih mempunyai tugas berat melengkapkan ahli mereka dengan segala keperluan sewajarnya terutama soal tarbiah ukhrawi yang dilihat kini mempunyai lompong yang perlu segera diisi.

Sebelum ini, penulis berkesempatan berbual dengan seorang penyokong muda Pas yang amat bersemangat, kebanyakan ceramah Pas akan dihadirinya tetapi apabila perbualan semakin rancak hingga menyentuh soal agama serta pegangan mazhab.

Beliau bertanyakan kepada saya: "Mazhab tu gapo (apa)," membuatkan saya terkedu!


SEKADAR RENUNGAN UNTUK ORANG PAS! KADANGKALA KITA TERLEBIH BERPOLITIK SEHINGGA POLITIK MENJADI AGAMA SEDANGKAN POLITIK SEBAHAGIAN DARIPADA AGAMA..APALAH GUNANYA MENANG BERPOLITIK TETAPI KOSONG JIWA...PENULIS RENCANA NI SEBENARNYA ABE AMBO DEH...DIA PERNAH DITEMPATKAN SEBAGAI WAKIL UTUSAN DI KELATE SELAMA SETAHUN..SEMASA DI KAMPUNG, ORANG KAMPUNG TAK TAHU DIA NI KERJA UTUSAN. DIA SENGAJA SOROK..KALAU TIDAK SUDAH TENTU DIA AKAN DIPANDANG SERONG..

CUTI RAYA CINA BARU NI PUN, SEMASA BERJUMPA DENGAN PENGIKUT TEGAR PAS DI KAMPUNG..SOALAN PERTAMA DIA KEPADA SAYA..HAH! MASIH PAS LAGI KE ATAU DAH TUKAR PARTI..SAYA TERKEJUT DAN NAK TERGELAK DENGAN SOALAN GURAUANNYA...INILAH BILA POLITIK DAH JADI MACAM AGAMA..BILA KITA BUAT TEST..CUBA BACA AL-FATIHAH, CUBA CERITA APA MAKSUD AL-FATIHAH, KEMUNGKINAN BESAR MEREKA YANG KONONNYA MEMPERJUANGKAN POLITIK ISLAM AKAN TERSENGIH MALU..

SAYA DULU PERNAH ADA MURID..PEMUDA UMNO BESUT, BERULANG DARI BESUT KE KL SETIAP PETANG JUMAAT UTK MENGAJI DENGAN SAYA DI UIAM GOMBAK, BILA SAYA CUIT KE KELANTAN, DIA AKAN DATANG KE RUMAH MAK SAYA DI KELANTAN..SAYA KATA DALAM HATI..ALAHAI ORANG UMNO YANG BERSUNGGUH NAK MENGAJI AL-QURAN TETAPI TIDAK MENUNAIKAN HAK AL-QURAN SEPENUHNYA DALAM BERPOLITIK..SAYA JUGA MENGELUH..ALAHAI ORANG KAMPUNG AKU YANG SEMUANYA PAS..MEREKA GALAK BERPOLITIK DI ATAS NAMA ISLAM..BACA AL-QURAN PUN TAK TENTU LEPAS..KALAU DENGAR BACA YASIN PUN MACAM MUALAF..FIKIR-FIKIRKANLAH...

Sunday, February 21, 2010

Penilaian Semula Tarikh Kelahiran Dan Kewafatan Nabi Muhammad S.A.W.

DIPETIK DARIPADA: http://www.darulkautsar.net
Masyarakat Islam di negara kita umumnya menerima tarikh 12hb. Rabiul Awwal sebagai hari kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. ( Maulidur Rasul ) . Fakta ini perlu di kaji semula kerana didapati bercanggah dengan fakta sejarah, hadis dan sains.

Disamping itu, sekiranya diterima juga tarikh wafat Nabi s.a.w. pada 12hb. Rabiul Awwal, (sebagaimana dipercayai umum), ia akan menimbulkan satu konflik di dalam jiwa masyarakat yang mana di satu pihak mereka merayakan kelahiran Nabi s.a.w. dan bergembira kerananya sedangkan di pihak lain pula pada hari yang sama sepatutnya mereka bersedih dan tidak boleh merayakan hari tersebut kerana ia juga merupakan hari kewafatan Nabi saw. Jadi di manakah adanya kewajaran masyarakat merayakan Maulidur Rasul yang juga merupakan hari perkabungannya? (Tanpa mengambil kira perayaan Maulidur Rasul itu sendiri adakah bersesuaian dengan sunnah atau ia satu bida’ah).


Di samping itu angka 12 yang dipilih untuk hari lahir dan hari wafat Nabi saw berkemungkinan besar berpunca daripada Syiah Imam Dua Belas. Justeru angka 12 ini bagi mereka merupakan angka sakti yang mereka kaitkan sekian banyak keistimewaan dengannya. Apalagi jika orang yang mula-mula mempopularkan tarikh ini adalah Ibnu Ishaq yang juga seorang Syiah. (Taqribut Tahdzib, Al Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani, jilid 2, halaman 144).

Pendapat yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. dilahirkan pada 12hb. Rabiul Awwal itu walaupun masyhur tetapi ia berasaskan riwayat yang lemah kerana ia berpunca daripada Ibmu Ishaq seperti mana yang diriwayatkan oleh Ibnu Hisyam di dalam kitab sirahnya. Menurut ulama-ulama rijal hadis, Ibnu Ishaq selain dianggap sebagai seorang Syiah, dia juga seorang yang lemah dalam riwayat-riwayatnya. Imam Nasa’i mengatakan bahawa dia tidak kuat. Daraqutni mengatakan hadisnya tidak boleh menjadi hujjah. Imam Abu Daud ada berkata, “Dia adalah seorang yang berfahaman Qadariah dan Mu’tazilah.” Imam Sulaiman At-Taimy, Hisyam bin Urwah, Yahya bin Said Al-Qatthan dan Imam Malik mengatakan dia seorang pendusta besar. Malah Imam Malik pernah berkata, “Dia seorang dajjal” (Mizanul I’tidal, Imam Zahabi, jilid 3, halaman 468 – 475). Ibnu Ishaq sendiri tidak menyebutkan sanad-sanad tempat ambilannya.


Pendapat yang sahih dan kuat bagi tarikh kelahiran Baginda ialah pada hari Isnin, 9hb Rabiul Awwal Tahun Gajah. Di antara ulama yang berpendapat sedemikian ialah Humaidi, Uqail, Yunus bin Yazid, Ibnu Abdillah, Ibnu Hazam, Muhammad bin Musa Al-Khuwarazmi, Abdul Khattab Ibnu Dihyah, Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Ibnu Kathir, Ibnu Hajar dan Badruddin `Aini (Al-Bidayah wa An Nihayah, jilid 2 halaman 260-261)


Pendapat ini juga disokong oleh penyelidikan yang dibuat oleh seorang ahli falak yang terkenal iaitu Mahmud Pasya yang cuba menentukan tarikh gerhana matahari dan gerhana bulan yang berlaku semenjak zaman Nabi s.a.w. hingga ke zaman beliau. Berdasarkan kajian beliau, hari Isnin tidak mungkin bertepatan dengan 12hb. Rabiul Awwal mengikut perkiraan bagaimana sekalipun bahkan hari Isnin pada bulan berkenaan (Rabiul Awwal) jatuh pada 9 haribulan. Beliau mengemukakan beberapa alasan untuk menyokong hasil kajiannya. Antara alasan-alasan yang dikemukakan oleh Mahmud Pasya ialah:


· Dalam Sahih Bukhari disebut ketika anak Rasulullah saw iaitu Ibrahim wafat, telah berlaku gerhana matahari iaitu pada tahun ke 10 Hijrah dan Nabi Muhammad saw ketika itu berusia 63 tahun.

· Berdasarkan kaedah kiraan falak, diketahui bahawa gerhana matahari yang berlaku pada tahun 10H itu adalah bertepatan dengan 7hb. Januari 632M pukul 8.30 pagi.

· Berdasarkan kepada kiraan ini, sekiranya kita undurkan 63 tahun ke belakang mengikut tahun qamariah, maka kelahiran Nabi saw jatuh pada tahun 571M. Berdasarkan kira-kira yang telah dibuat beliau, 1hb. Rabiul Awwal menepati 12hb. April 571M.

· Perselisihan pendapat berlaku tentang tarikh kelahiran Nabi saw, walau bagaimanapun semua pihak telah sepakat mengatakan ia berlaku pada hari Isnin bulan Rabiul Awwal tersebut. Tetapi Mahmud Pasya mendapati hari Isnin jatuh pada 9hb. Rabiul Awwal bersamaan 20hb. April 571M. Ini menguatkan lagi pendapat ulama-ulama muktabar yang telah disebutkan di atas.

Di antara penulis sirah mutaakhir yang menyokong pendapat ini ialah Syeikh Muhammad Al Khudhori Bik di dalam “Nurul Yaqin” (hal. 6), Safiyyuul Rahman Al Mubarakpuri di dalam “Ar Rahiqul Makhtum” (halaman 54), `Allamah Sibli Nu’mani di dalam “Siratun Nabi” (jilid 1 hal. 176), Maulana Abdul Kalam Azad di dalam “Rasul Rahmat” (hal. 37) dan lain-lain.

Berhubung dengan tarikh wafat Nabi Muhammad s.a.w. pula, beberapa perkara yang telah diterima oleh ulamak hadis dan sirah perlu diletakkan di hadapan untuk menentukan tarikhnya iaitu:

· Tahun kewafatan Baginda s.a.w. ialah 11H

· Dalam bulan Rabiul Awwal

· Antara 1hb. Hingga 12hb.

· Hari Isnin (Sahih Muslim, jld. 8 hal. 51-52)

· Hari wuquf di Arafah dalam Haji Wada’ pada 9 Zulhijjah tahun ke 10H jatuh pada hari Jumaat. (Tafsir Al Quraanul ‘Adzim, Ibnu Katsir, jld. 2, hal. 15, Sahih Al Bukhari, Sahih Muslim, dll).

· Daripada hari itu (wuquf) sampai kepada hari wafatnya Nabi Muhammad SAW adalah 81 hari. (Tafsir Al Quraanul ‘Adzim, Ibnu Katsir, jld. 2 hal. 15, At Tafsir Al Kabir, Fakhrul Razi, j.11 hal. 139, Tafsir Baghawi, Fathul Bari).

Berdasarkan kepada beberapa perkara yang telah diterima oleh para ulama tadi, maka boleh diandaikan tarikh kewafatan Baginda s.a.w. seperti berikut:

o Diandaikan ketiga-tiga bulan Zulhijjah, Muharram dan Safar mempunyai 30 hari (walaupun tidak pernah berlaku begitu tetapi diandaikan mungkin juga berlaku) maka hari Isnin menepati 6 atau 13hb. Rabiul Awwal.

o Jika diandaikan ketiga-tiga bulan Zulhijjah, Muharram dan Safar mempunyai 29 hari (walaupun ini juga tidak pernah berlaku) maka hari Isnin menepati 2,9 atau 16hb. Rabiul Awwal.

Selain daripada dua andaian tersebut itu, terdapat enam andaian lagi seperti yang terdapat dalam jadual berikut:

Jumlah hari bagi bulan Tarikh Hari Isnin dalam bulan Rabiul Awwal

Zulhijjah (30) Muharram (29) Safar (29) 1 8 15

Zulhijjah (29) Muharram (30) Safar (29) 1 8 15

Zulhijjah (29) Muharram (29) Safar (30) 1 8 15

Zulhijjah (30) Muharram (29) Safar (30) 7 14 21

Zulhijjah (30) Muharram (30) Safar (29) 7 14 21

Zulhijjah (29) Muharram (30) Safar (30) 7 14 21


Daripada tarikh-tarikh yang diandaikan tadi; 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15 dan 16hb. Rabiul Awwal tidak dapat diterima kerana selain daripada alasan-alasan yang tersebut tadi, tidak ada satupun riwayat yang menyokongnya. Berkenaan dengan 2hb. pula , selain daripada tidak mungkin terjadinya ketiga-tiga bulan Zulhijjah, Muharram dan Safar terdiri daripada 30 hari di dalam kesemuanya, tidak ada juga riwayat yang sahih mengenainya. Apa yang ada hanyalah riwayat Hisyam bin Muhammad Al Kalbi dan Abu Mikhnaf yang dianggap sebagai pendusta oleh ulama-ulama hadis.

Berhubung dengan 1hb. pula, ia adalah daripada riwayat tokoh utama sirah iaitu Musa bin Uqbah dan ulama hadis yang terkenal Imam Laith bin Saad, Abu Nua’im Fadhal bin Dukain dan lain-lain. Pendapat ini juga disokong oleh Imam Suhaili dan Al Khuwarazmi. (Fathul Bari, Jilid 16. hal. 206, “Ar Raudhul Unuf,” jilid 7, hal. 579). Daripada kenyataan-kenyataan yang disebut di atas, tarikh yang lebih tepat bagi kewafatan Nabi S.A.W. ialah pada hari Isnin 1hb. Rabiul Awwal tahun 11H bersamaan dengan 25hb. Mei 632M.


Berdasarkan kepada fakta-fakta yang telah kami kemukakan pihak kami berharap agar masyarakat menilai semula tarikh sebenar kelahiran nabi s.a.w. dan tidak merayakan suatu hari yang kononnya hari kelahiran Nabi s.a.w. padahal ia bukanlah harinya yang sebenar.

(Dipetik dari Siri Risalah Suluhan terbitan Darul Quran Was Sunnah dengan sedikit pindaan)

Melayu Dan Mamak Penang

Oleh: Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin (drmaza.com)

Isu perarakan maulid di Pulau Pinang menjadi kecoh. Ramai wartawan menghubungi saya bertanya tentang hukum perarakan maulid Nabi s.a.w itu. Ia sangat menarik. Sejak sekian lama orang Melayu berarak barangkali mereka terlupa bertanya asal-usul perarakan tersebut.

Banyak isu-isu yang akhir ini menjadi universiti terbuka untuk rakyat. Ya, seperti mana yang kita tahu bahawa sejarahwan Islam sepakat baginda Nabi s.a.w lahir pada Hari Isnin, cumanya mereka berbeza pendapat tentang tarikh lahir baginda s.a.w. Kita biasanya mendengar disebut pada tarikh 12 Rabi’ul Awwal. Namun ramai pengkaji yang menyatakan bahawa tarikh sebenar maulid baginda ialah pada 9 Rabi’ul Awwal.

Antara yang berpegang dengan tarikh ini al-Syeikh Safiyy al-Rahman al-Muabarakfuri iaitu penulis kitab Sirah terkenal Rahiq al-Makhtum. Di samping di sana ada beberapa tarikh lain yang disebut oleh pengkaji sejarah yang lain. Kegagalan untuk memberikan tarikh yang disepakati itu antaranya berpunca dari para sahabah, tabi’in dan tabi al-tabi’in atau disebut generasi salafus soleh tidak merayakan Maulid Nabi s.a.w.

Al-Imam Ibn Kathir (meninggal 774H) mencatatkan bahawa cadangan agar tarikh Maulid Nabi s.a.w dijadikan tarikh kiraan tahun Islam pernah dibuat kepada ‘Umar bin al-Khattab. Namun beliau tidak menerimanya.

Kata seorang pengkaji Sirah yang juga merupakan tokoh politik dan Ahli Parlimen Jordan, Dr Muhammad ‘Abd al-Qadir Abu Faris:

“Pada pendapat kami –Allah lebih mengetahui-, hikmah di sebalik penolakan Umar itu kerana beliau mempelajari dari Rasulullah s.a.w agar kita berbeza dengan Yahudi dan Kristian. Orang Kristian menentukan tarikh berdasarkan kelahiran Nabi Isa bin Maryam a.s. Mereka berlebihan dalam memuji dan membesarkan baginda sehingga sampai ke peringkat ketuhanan. Mereka kata: dia anak Allah, kadangkala “dia Allah” dan dia satu dari yang tiga.

Tujuan ‘Umar itu agar orang Islam tidak terjatuh seperti Kristian dalam berlebihan membesarkan Nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w sendiri telah memberi amaran agar tidak berlebih-lebihan dalam memuji baginda. Sabda baginda: “Jangan kamu memujiku berlebihan seperti Kristian berlebihan memuji Isa bin Maryam. Aku hanya seorang hamba Allah. Katakanlah: “Hamba Allah dan rasulNya” (al-Bukhari). Maka Umar tidak menjadikan maulid Nabi s.a.w sebagai permulaan kalendar Islam untuk mengelakkan generasi kemudian menyeleweng” (Abu Faris, al-Hijrah al-Nabawiyyah, m.s 16, Jordan: Dar al-Furqan).


Inilah ulasan Dr Abu Faris dan pendapat ini dikongsi oleh ramai pengkaji yang lain.

Tanpa syak umat Islam berbangga dengan kedatangan Nabi s.a.w. Kelahiran yang membawa kebahagiaan dan rahmat kepada dunia sejagat. Cumanya, dalam proses mengelakkan persamaan di peringkat itu mereka tidak mengadakan sebarang perayaan khas. Bukan bererti mereka tidak menghargai. Sebaliknya generasi Salafussoleh merupakan zaman yang paling menghormati, mengikuti dan menghargai Nabi s.a.w.

Mereka terjemahkan itu semua dalam tindakan dan perbuatan mereka. Mereka mengamalkan sunnah baginda dan menegakkan prinsip-prinsip kebenaran yang ditegakkan oleh baginda. Hakikatnya, mereka merayakan pengutusan Nabi s.a.w sebagai rasul sepanjang hayat mereka. Namun apabila muncul zaman Kerajaan Syiah Fatimiyyah di Mesir, perayaan Maulid Nabi s.a.w secara besar-besaran diadakan. Sebab itu dalam Fatawa al-Azhar diakui bahawa ahli sejarahwan Islam tidak mengetahui sesiapa pun yang memulakan perayaan Maulid Nabi s.a.w melainkan Kerajaan Syi’ah Fatimiyyah di Mesir yang mengadakannya secara besar-besaran. Mereka turut meraikan hari kelahiran tokoh-tokoh Ahlil Bait dan kelahiran Nabi Isa a.s.

Kemudian pada tahun 488H dihentikan oleh Khalifah mereka al-Musta’la billah. Kemudian ia dihidupkan oleh beberapa pemerintah yang lain. Para ulama pula berbeza pendapat tentang hal ini. Ada yang membantah habis-habisan. Ada pula yang mengizinkan dengan bersyarat tidak mengadakan sebarang ibadah baru sempena Maulid, iaitu seperti solat Maulid, atau puasa maulid, atau seumpamanya. Sudah pasti mengingati maulid dengan mempelajari Sirah baginda, berdiskusi mengenainya dan mengingatkan tentang kepentingan menghayati perjuangan baginda, tidaklah salah.

Adapun Kerajaan Fatimiyyah, mereka mempunyai agenda politik yang tersendiri. Mereka ingin berkempen kepada kekuatan aliran syiah mereka. Beberapa pemimpin sunni kemudiannya mengadakannya juga atas berbagai tujuan yang lain. Ia berlangsungan dalam kebanyakan negara sehingga dibawa ke negara kita ini.

Melihat kepada sejarah perayaan maulid, maka jelas bahawa isu perarakan bukan isu pokok dalam ajaran Islam. Ia sangat sampingan. Bahkan perayaan itu sendiri antara amalan yang menimbulkan pro dan kontra sepanjang sejarahnya. Tidak mengadakan maulid tidak menjejaskan sebarang akidah atau amalan Islam. Tentu pasti, tidak berarak maulid tidak memberikan apa-apa kesan kepada kehidupan seorang muslim.

Cumanya, kita agak terkejut mengapa soal Islam dan umatnya cuba diuruskan oleh seorang pemimpin yang bukan Islam. Ini menimbulkan berbagai persoalan. Saya tidak fikir Ketua Menteri Pulau Pinang sampai ke peringkat perbahasan ilmiah seperti yang disebut kebanyakan sarjana tentang amalan maulid ini. Maka, apakah tujuannya? saya tidak jelas.

Namun masalah umat Islam Pulau Pinang lebih besar dari tidak dapat berarak maulid. Tidak berarak maulid bukan masalah. Apa yang menjadi masalah mereka terpinggir dan seakan ada usaha ingin menghalau mereka keluar dari pulau itu sejak sekian lama. Keadaan yang dicipta yang menghimpit kehidupan mereka di pulau tersebut sehingga mereka yang berkerja di situ lari mencari penempatan di Seberang Perai, atau Kulim dan Sungai Petani, Kedah.

Lonjakan harga rumah dan pengkhianatan sesama agama dalam pengurusan tanah dan harta telah bermula sejak sekian lamanya. Sebahagian yang bertempik sakan hari ini kononnya membela melayu Pulau Pinang, tangan mereka juga tidak lebih bersih daripada tangan-tangan kotor yang ada pada hari ini.

Bukan baru, atau setahun dua melayu terpinggir. Sudah lama. Malang sebuah negeri yang pernah dalam satu masa Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang berasal darinya, tetapi umat Islam negeri tersebut sedang dihambat oleh suasana, rencana dan pengkhianat ‘orang lain’ dan sesama bangsa.

Sultan Muhammad Jiwa telah menjual Pulau Pinang kepada Inggeris. Di situ segala bermula. Cumanya, disebabkan suasana yang lebih bebas dari kongkongan pemikiran feudal, negeri ini sejak dahulu terkenal dengan melahirkan atau memberi ruang kepada tokoh pemikir dan orang yang petah berbicara.

Saya puji bukan kerana saya orang Pulau Pinang. Semaklah sendiri. Namun ternyata, hambatan kuasa ekonomi lebih kuat dari ketajaman fikiran dan kepetahan lidah. Pemikiran-pemikiran yang baik pun tidak mampu menghadapi kekuatan dan pengkhianatan sesama bangsa atau agama. Bukan perarakan maulid yang menentukan survival ‘melayu Pulau Pinang’. Ya, ‘survival melayu’. Itulah bahasa yang sering mereka gunakan “melayu Pulau Pinang”. Saya antara orang kurang selesa dengan perkataan perkauman yang seperti itu. Sebutlah ‘umat Islam Pulau Pinang’. Dada agama jauh lebih luas dari kesempitan bangsa. Insan boleh menjadi muslim walaupun dia dilahir tidak muslim.

Namun, seorang bukan melayu tidak boleh bertukar menjadi melayu. Isu bangsa sentiasa sempit. Isu Islam sentiasa luas dan memberi rahmat untuk semua. Hakikatnya, yang mengangkat sedikit sebanyak nama orang Islam di Pulau Pinang bukanlah melayu tetapi ‘India Muslim’ Pulau Pinang. ‘Depa panggil mamak’.

Kedai mamak nasi kandar dan kedai emas ‘keling’ (india muslim) yang menyebabkan kita dapat melihat orang Islam berniaga di Pulau Pinang. Bukan tiada peniaga melayu tulen, tetapi tidak begitu banyak. Alhamdulillah, mamak Penang sudi untuk mereka dipanggil ‘orang melayu’. Maka, masih terdengarlah kewujudan melayu Pulau Pinang.

Sudah lama isu bangsa cuba diangkat. Cukuplah wahai melayu semua parti politik. Kekuatan kita ialah Islam. Berjuanglah atas semangat Islam. Ia lebih merangkumi setiap individu dan lebih adil untuk semua insan. Melayu Pulau Pinang tidak akan bangkit sekadar perarakan maulid. Sudah sekian lama kita berarak, apa hasilnya?! Dapat kita beli tanah, lot kedai dan rumah di Pulau Pinang lebih banyak?!

Kembali melihat isu dengan kefahaman Islam yang tulen dan merancang sebagai seorang muslim, bukan sekadar seorang melayu. Orang lain merancang, kita juga mesti merancang. Kita mengharapkan kekuatan semangat Islam dan pertolongan Allah, bukan sekadar semangat bangsa dan keris Hang Tuah.