Thursday, April 9, 2009

DI ANTARA ILMU DAN MAKLUMAT-DR. ALI JUM'AH


Tengahari ini(10/4/2009-Jumaat), sebelum masuknya waktu zohor,sayup-sayup kedengaran kuliah berbahasa Arab di dalam Masjid UIAM. Saya tertanya-tanya siapakah yang memberikan kuliah tersebt kerana ini bukan kebiasaan Masjid UIAM. Walaubagaimanapun saya tidak turut serta kerana sibuk di Pejabat.

Apabila masuk ke masjid UIAM untuk mendengar khutbah Jumaat, saya terkejut kerana yang memberikan khutbah ialah Dr. Ali Juma'ah, mufti Mesir sekarang. Rugi rasanya tidak berkesempatan mendengar kuliahnmya tadi. Ini kerana siaran maklumat tentang kedatangan beliau ke UIAM tidak diketahui umum. Walaubagaimanapun, di sini saya akan ulas butiran mutiara khutbahnya yang umumnya berkisar tentang kepentingan ilmu pengetahuan.

Beliau menekankan kepentingan ilmu yang berasaskan kepada wahyu (al-Quran) dan ilmu berasaskan kepada Alam (al-Kawn). Kedua-dua ilmu tersebut tidak sama sekali akan bercanggah malah saling sokong menyokong dan kuat menguat di antara satu sama lain.

Teringat saya tentang tafsiran yang cukup saintifik yang telah dilakukan oleh al-Marhum Dato Haji Muhammad Noor, mantan mufti Kelantan ketika mentafsirkan perihal asasl usul sihir di dalam ayat 102 surah al-Baqarah:

Ayat ini juga menjadi dalil yang menunjukkan bahawa tiap-tiap sesuatu yang dijadikan oleh Allah Ta`ala, ada mempunyai kuasa tenaga yang menimbulkan kesan apabila diketahui rahsia-rahsia tenaga yang terdapat dalam sesuatu benda itu. Ilmu sihir itu memang ada mengandungi hikmat yang Tuhan berikan bagi melahirkan sesuatu perkara yang dapat memberi sesuatu kesan, seperti pembenci atau pengasih. Demikian juga benda-benda yang wujud dalam alam ini, masing-masing telah Tuhan berikan kuasa tenaga yang menimbulkan kesan yang istimewa pada benda-benda itu, seperti kesan tenaga yang ada pada atom, hiderojen dan lain-lain. Tenaga kuasa tersebut akan dapat menimbulkan sesuatu kejadian kalau sekiranya dapat diketahui rahsia-rahsia kejadiannya serta cara-cara peraturannya yang telah ditentukan Tuhan. Misalnya dari kemajuan pengetahuan sains orang dapat mengetahui hiderojen dan oksigen apabila dicampurkan akan melahirkan benda lain iaitu air. Demikian juga bahan-bahan kimia yang lain……….Oleh yang demikian, seseorang ahli sains itu tidak lebih hanyalah sebagai penyelidik rahsia kejadian Tuhan yang telah sedia ada untuk menghasilkan sesuatu menurut dasar peraturan undang-undang alam yang Tuhan tentukan semenjak azali. Apabila rahsia-rahsia itu dapat diketahui maka dapatlah dia menghasilkan sesuatu mengikut apa yang dirancangkan.(Sheikh Abdullah Basmeih, Tafsir Pimpinan al-Rahman, hal 40-41)

Dr. Ali Juma'ah juga menyebit hasil yang diperolehi daripada ilmu iaitu, sifat tawaduk atau rendah diri dengan kejahilan kita. Makin dipelajari, kita akan terasa semakin tidak mengetahui, lalu rasa itu diterjemahkan dengan rasa tawaduk bahawasanya hanya Allahlah sahaja yang Maha Mengetahui (al-Hakim & al-Khabir). Bersesuaian juga dengan firman Allah yang cukup memberi kesan kepada saya:

(Surah Yusuf[12.76]):dan tiap-tiap orang yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui.

Sekiranya sebarang ilmu yang diperolehi tidfak mendekatkan diri tuannya kepada Allah atau melahirkan rasa tawaduk, itu hanyalah maklumat kosong yang tersusun di dalam otak kita.

Seterusnya apa yang menarik ialah kata-kata beliau semasa mengakhiri khutbah pertama...berdoalah kamu semua mudah-mudahan ini adalah waktu yang mustajab doa... Ini satu perkara yang menarik kerana kebiasaannhya masyarakat kita di Malaysia selepas habis khutbah pertama akan sama ada berselawat atau berdoa secara sendirian. Sedangkan ini disebut sebagai satu waktu yang mustajab doanya. Sepatutnya para khatib melakukan perkara yang sama menyarankan agar semua jemaah berdoa.

Demikianlah sedikit sebanyak fakta dan mutiara yang sempat saya ingat di dalam khutbah beliau sebentar tadi. Mudah-mudahan kita mendapat manafaat bersama.

Surat Kepada YB Nga Kor Ming ADUN Pantai Remis Perak


9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.

Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera


Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.


* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *


(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS

ULASAN SAYA:

KETEPIKAN FAHAMAN POLITIK..JADIKAN INI PELUANG UNTUK KITA MENARIK BUKAN ISLAM KEPADA ISLAM..DALAM POSTING SAYA SEBELUM INI PERNAH SAYA SEBUT TENTANG KENYATAAN PROF. KAMAL HASAN, MANTAN REKTOR UIAM, YG TIDAK BERMINAT DENGAN POLITIK KERANA POLITIK BANYAK MEMUPUK RASA PERMUSUHAN, BUKTIKAN KEPADA SEMUA, PLATFORM POLITIK JUGA BOLEH MENJADI MEDIUM DAKWAH. TAHNIAH JUGA DIUCAPKAN KEPADA PAS KERANA SETELAH 11 BULAN BERSAMA DAP DI PERAK, DAP SUDAH MULAI KENAL DAN CUBA BERHUJAH DENGAN AL-QURAN.

SEPATUTNYA SETIAP UMAT ISLAM TANPA MENGIRA MEREKA PAS ATAU UMNO, BERTANYA KEPADA DIRI MEREKA SENDIRI, SEBELUM MATI DAN DIJEMPUT BERJUMPA ALLAH, BERAPA ORANG BUKAN ISLAM YANG SUDAH BERJAYA DIISLAMKAN?

SETERUSNYA CADANGAN SAYA, RTM JUGA PERLU ADAKAN RANCANGAN DIALOG ANTARA AGAMA DI TV DENGAN PENDEKATAN YANG LEBIH HARMONI. KITA YANG BERPOLITIK SERING MELAUNGKAN PERJUANGAN MEMARTABATKAN KETUANAN MELAYU...SAYA MEMANG SEORANG MELAYU, TAPI SAYA TIDAK AKAN BERBANGGA SEKIRANYA BANGSA SAYA DIHUMBAN KE NERAKA..SEBALIKNYA SAYA AKAN LEBIH BERBANGGA MENEMUI SI CINA, SI INDIA YANG ISLAM DAN IKHLAS ISLAMNYA, SERTA MEMPUNYAI CIRI-CIRI AHLI SYURGA.

KETAHUILAH PERJUANGAN ASABIYAH BANGSA TIDAK KE MANA, SEBALIKNYA PERJANGAN ISLAM MEMAYUNGI SEMUA..SEKIRANYA KITA MELAUNGKAN KETUANAN MELAYU, HIDUP MELAYU, BANGSA LAIN AKAN MERASA KECIL HATI. LALU KECIL HATI MEREKA ITU AKAN MELAHIRKAN DENDAM.

PERJUANGAN BANGSA AMAT SEMPIT KERANA SI CINA TIDAK MUNGKIN AKAN MENJADI MELAYU KERANA SUDAH DITAKDIRKAN LAHIR SEBAGAI CINA, SEBALIKNYA SI CINA, SI INDIA, SI IBAN BOLEH MENJADI MUSLIM..FIKIRKANLAH!

Wednesday, April 8, 2009

Wawancara dengan Pak Cik ChokMan dari Bukit Gantang


Wartawan: Siapa nama Pak Cik?

Pak Cik: ChokMan

Wartawan: Pak Cik asal dari mana?

Pak Cik: Simpang, Changkat Jering.

Wartawan: Pak Cik kerja sebagai apa?

Pak Cik: Cikgu pencen. Sekarang tanam deghoyan.

Wartawan: Nanti pilihan raya Pak Cik nak mengundi siapa?

Pak Cik: Payoh benor soalan ni.

Wartawan: Kenapa pula?

Pak Cik: Ate deme bagi duit dan basikal (ketawa terbahak-bahak)

Wartawan: Habis Pak Cik termakan lah duit dan basikal tu? Pak Cik nak undi siapa?

Pak Cik: Macam aku ni perok, tak pernah tengok benda. Ingat aku ni hakap. Aku dah lama ada basikal Raleigh pior. Itu le deme meraban teben. Bawak orang berucap dalam masjid nyelap sador. Yang betina muda-mudanya kempen ngele'nyor aku tengok. Terasa aku nak bagi penampor. Tak sior aku ngundi deme.

Wartawan: Jadi sogokan duit tak akan mengubah pendirian Pak Cik?

Pak Cik: Basikal aku ambik. Tapi nyoghogat aku nak terima deme. Ingat aku tak cukup mentekedaghoh? Cucu aku pergi sekolah, belajar tak paham satu apa. Balik sekolah muka ganjei. Payoh katanya. Mengira kena cakap omputeh. Dulu suka jugak dia ke sekolah. Aku ni dulu cikgu, ada deme tanya aku masa nak buat gitu?

Wartawan: Tapi ramai orang kata calon PAS derhaka?

Pak Cik: Issy genyii. Deme derhaka dulu tak ngaper? Berda'ah!

Wartawan: Lagi, kenapa Pak Cik tolak mereka?

Pak Cik: Tak mandang aku. Dah muncoh deme merambu sana sini, sampai Disneyland merambu. Ingat aku tak tahu. Aku baca blog juge.

Wartawan: Tak faham lah Pak Cik. Muncoh tu apa?

Pak Cik: Berghanso dulu. Aku nak ke maket. Nak singgah cyber cafe juge.

* Penduduk Bukit Gantang tidak menggunakan loghat di atas. Bapa saya orang Perak, sekali-sekala dia bertutur seperti di atas. Alasan Pak Cik ChokMan dalam membuang undi ini wajar difikirkan.

UMNO Tolak ISLAM, Tak Salah?

“Sepatutnya sudah lama benda al-Quran ini dibaca dan digunakan dengan meluas oleh semua orang termasuk oleh orang Cina”.(Berita TV1 pada pagi 6 April 2009 dan rancangan Berita TV9 jam 8.00 malam). Inilah lebih kurang, bunyi kata-kata saya sewaktu diminta mengulas penggunaan dan sebutan ayat al-Quran oleh Exco Kerajaan Negeri Perak, YB. Nga Ko Ming.

Sebagai penjelasan lanjut, izinkan saya berkata begini.Islam ini pada dasarnya diturunkan untuk membawa petunjuk. Ia sumber hidayah. Ia menjadi rahmat dan penawar. Nilai gunanya adalah untuk seluruh semesta alam. Ia bersifat “rahmatal lil ‘alamiin.” Ia berguna untuk seluruh umat manusia tanpa mengira perbezaan kaum,suku bangsa, warna kulit dan bahasa. Sepatutnya, al-Quran itu boleh digunakan dengan jujur dan ikhlas oleh penggunanya tanpa mengira sesiapa.Pada saya, kesediaan YB. berkenaan yang cenderung menggunakan ayat al-Quran adalah satu permulaan kepada satu perkembangan yang cukup menggalakkan. Tidak ada sebab ia tidak dialu-alukan. Jika dalam zaman awal Islampun, Abu Lahab yang bukan Islam itupun diizin membaca dan memahami surah Al-Lahab yang mencela beliau, maka apa pilihan kita untuk menutup hak bukan Islam untuk mendekati, membaca dan cuba memahami al-Quran ?

Isu ini bermula sebaik saja pemimpin Umno mencetuskan keresahan demi meraih perhatian untuk mendapatkan populariti dan simpati ke atas partinya yang semakin dibenci orang. Saya diberi faham bahawa isu asal hanyalah kecil. Isu yang berbangkit ialah nama surah sahaja yang disebut salah tetapi ayat yang dikutip dan diterjemahan adalah betul.
Bacaannya masih OK; cuma intonasi dan sebutannya saja yang sedikit tersalah. Tetapi, taklah pula bacaannya itu sebaik seorang qari musabaqoh atau tilawah. Hatta, ada juga orang Islam baka, yang sudah lama Islamnya sekalipun; masih tidak sempurna dari segi tertib dan tartil, dari segi sebutan dan tajwid serta lafaz panjangpendeknya.

Apa yang saya nampak, YB. berkenaan tidak mentafsir. Dia cuma membaca terjemahan "Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan". Dia terjemah perkataan “ehsan” sebagai 'belas kasihan'. Itu saja.

Dalam Islam, ada satu perkara yang disebut “ Li iilaafi-quraisy “ seperti yang terkandung didalam surah Quraisy ayat 1. Maksud bergerak dari kalimat ini saya ertikan sebagai “menjinak atau menjinakkan.” Menjinakkan siapa, jika tidak orang-orang yang belum Islam kepada Islam? Disini, apa salah orang Cina jika dia baca Quran dengan tujuan untuk berjinak-jinak dengan Islam? Jika katakan tersalah(katakan), maka dengan lemah lembut dibetulkan. Tak berbangkit sama sekali soal keperluan lapuran Polis oleh sesiapa. Pada saya, ini percubaan menutup ruang dan menyekat langsung laluan non-Muslim mendekati Islam seperti yang pernah dilakukan oleh sebahagian dari penguasa masjid di tempat-tempat tertentu yang menghalang orang non Islam dari memasuki masjid. Sedangkan dalam surah ‘Abasa, jelas yang Nabi SAW menerima, menegur dan membimbing orang Islam dan non Islam didalam masjid.

Berbalik kepada isu, jika orang Cina baca salah, maka apa jaminan yang orang Melayu yang kebanyakannya datang dari jenis Islam baka inipun turut tidak salah ? Hal ini boleh disahkan oleh guru-guru tajwid seluruh negara pada bila-bila masa. Ambil saja surah al-Fatihah yang menjadi ummul kitab.Saya tidak suka mencabar tetapi saya hampir pasti akan kekurangan yang juga turut melanda orang Melayu yang diperanakkan dalam suasana Islam sepenuhnya ini.satu lagi ialah apa gunanya Quran jika tidak untuk dibaca?Bagaimana orang bukan Islam mahu memahami jika diharamkan mereka dari bertatih membaca al-Quran. Ini permulaan.Kita kena faham. Hatta, Saidina Umar sendiri diwaktu belum Islam(kufur) sekalipun direkodkan pernah merampas sesuatu dari tangan adik beliau. Beliau lalu mendapati bahawa ia satu tulisan dari Surah Toha lalu beliau membacanya dalam keadaan genggam dan lepas. Sebenarnya kufur zaman dulu adalah orang Cina atau Indialah di zaman sekarang. Sepatutnya, kita berbangga apabila orang bukan Islam boleh memetik dan cuba-cuba membaca ayat dari kitab suci kita.

Salah satu punca kelemahan dalam menguasai ilmu pembacaan al-Quran ini ialah tidak dapat menguasai tulisan jawi. Ini kerja siapa jika tidak dari kerja pemimpin Umno akibat dari “dasar anti- jawi” mereka yang amat dungu? Pemimpin Umno yang sebelum inilah? Dalam keadaan pemimpin Umno yang meninggalkan Quran dan telah membunuh tulisan jawi itu, tiba-tiba, apabila ada pemimpin Cina membaca Quran dalam pelat yang dipandang salah, pemimpin Umno sibuk mendesak DAP mengemukakan permohonan maaf secara terbuka. Disini soalan pertama saya, mana lebih besar dosanya, menolak Quran dan mengherdik hukum Islam dengan dosa cuba membaca al-Quran? Soalan kedua saya, apa kata, jika dalam satu masa terdekat, ada pihak yang dapat buktikan yang ada juga pemimpin Melayu dari Umno yang membaca Quran dengan salah? Mahu atau wajarkah mereka dimalukan dengan dituntut membuat permohonan maaf secara terbuka?

Saya perlu ingatkan di sini bahawa kita sedang hidup di zaman IT. Ingatlah bahawa bukti cukup mudah untuk dicari. Saya pernah tengok keajaiban teknologi internet yang ditunjukkan oleh kawan-kawan dan anak cucu saya. Di sana ada kamera digital, adanya “youtube”, ada 3G, ada pen drive, CD, email dan pelbagai lagi rangkaian produk rakaman yang cukup sofistikated.

Dalam hal begini saya lebih gemar kita semua melakukan muhasabah. Jika takdirnyalah, rakan-rakan kita dari yang “belum Islam” ini ada kekurangan dari segi sebutan ayat-ayat Quran, kenapa kita tidak berfikir untuk adakan kelas-kelas asas pengenalan ilmu al-Quran kepada non Islam? Dalam hal ini, gunakanlah semua rangkaian radio dan telivisyen kita untuk mengadakan slot-slot rancangan berupa kelas “mesra al-Quran” seperti yang ada dalam rancangan “learn a word a day” atau belajarlah satu perkataan satu hari . Mungkin juga ia boleh disusuli dengan kelas-kelas malam percuma di semua masjid dan surau. Mungkin juga, kelas-kelas tuisyen malam disekolah-sekolah boleh juga diatur seperti sistem sekolah dewasa di awal tahun 60 han. Atau , kita ada IKIM, JAKIM, YADIM, dan Jabatan-Jabatan Agama Islam setiap Negeri. Saya percaya, kita boleh melakukan sesuatu ;mengambil kesempatan dan menafaat dari trend keghairahan baru yang sihat ini demi membangun bersama Islam dan mendekatkan non Islam kepada Islam.

Di sini, tidak bolehkah kita sama-sama cuba berfikir dalam kerangka pemikiran sebuah kerajaan. Janganlah terlalu mahu berpolitik secara berparti dalam serba-serbi sehingga segenap perkara hendak dipolitik mengikut syak wasangka kepartian. Sikit-sikit menuntut maaf.Ini seperti yang didesak oleh Naib Ketua Bahagian Hulu Terengganu misalnya dalam akhbar semalam bertarikh 7 April 2009. Sikit-sikit lapuran polis. Sikit-sikit ini perkara perkauman, menghasut, sensitif dan boleh menimbulkan pecah belah. Jika kita tidak sensitifkan isu ini maka tidak sensitif lah ia. Perkara ini bukannya susah sangat tetapi sengaja nak dikeliru dan nak disusah-susahkan. Mungkin dalam kekeliruan dan kemarahan yang sengaja di api-apikan itulah Umno mengharapkan dirinya dijulang. Sekarang, orang sudah ramai yang cerdik. Ini khususnya dikalangan orang-orang muda. Mereka biasanya lebih cepat menghidu dan dapat membezakan terus antara durian dengan tempoyak.

Sebagai penutup, mari kita mendalami keluhan dukacita YB. Nga di atas pendirian terbaru Umno ini. Kata beliau, “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.” Pendek kata, pelik sungguh Umno ini. Dia tolak Islam tak salah. Orang Tionghua nak dekati Islam melalui bacaan al-Quran di kira salah ?

Sejak kalah di kedua bukit, Umno ini, betul-betul sudah menjadi sebuah parti yang meracau. Tidak cukup dengan seribu satu masalah di kedua tangan, dia masih menimbulkan masalah. Kehadirannya cukup menimbulkan serba salah. Ajaran yang dibawanya semakin sehari semakin salah.


Nik Abdul Aziz Nik Mat
Menteri Besar kelantan
Tanggal: 7 April 2009
08 Apr 2009
امنو تولق اسلام، تق ساله؟
Kategori: Politik

“سڤاتوتڽ سوده لاما بندا القرءان اين دباچ دان دڬوناكن دڠن ملواس اوليه سموا اورڠ ترماسوق اوليه اورڠ چينا“.﴿بريتا تۏ1 ڤد ڤاڬي 6 اڤريل 2009 دان رانچڠن بريتا تۏ9 جم 8.00 مالم﴾. اينله لبيه كورڠ، بوڽي كات-كات ساي سوقتو دمينتا مڠولس ڤڠڬوناان دان سبوتن ايات القرءان اوليه ايايك سچو كراجأن نڬري ڤراق، يب. ڠا كو ميڠ.

سباڬاي ڤنجلسن لنجوت، ايذينكن ساي بركات بڬيني.اسلام اين ڤد داسرڽ دتورونكن اونتوق ممباوا ڤتونجوق. اي سومبر هدايه. اي منجادي رحمة دان ڤناور. نيلاي ڬوناڽ اداله اونتوق سلوروه سمستا عالم. اي برصفة “رحمةال ليل ‘عالميين.“ اي برڬونا اونتوق سلوروه اومت مأنسي تنڤا مڠيرا ڤربيذأن قوم،سوكو بڠسا، ورنا كوليت دان بهاس. سڤاتوتڽ، القرءان ايت بوليه دڬوناكن دڠن جوجور دان إخلاص اوليه ڤڠڬوناڽ تنڤا مڠيرا سسياڤا.ڤد ساي، كسديان يب. بركنأن يڠ چندروڠ مڠڬوناكن ايات القرءان اداله ساتو ڤرمولأن كڤد ساتو ڤركمبڠن يڠ چوكوڤ مڠڬالقكن. تيدق اد سبب اي تيدق دألو-ألوكن. جك دالم زمان اول اسلامڤون، ابو لاهب يڠ بوكن اسلام ايتڤون دايذين ممباچ دان ممهمي سوره اللاهب يڠ منچلا بلياو، مك اڤ ڤيليهن كيت اونتوق منوتوڤ حق بوكن اسلام اونتوق مندكتي، ممباچ دان چوبا ممهمي القرءان ؟

ايسو اين برمولا سبايق ساج ڤميمڤين امنو منچتوسكن كريسهن دمي مرايه ڤرهاتين اونتوق منداڤتكن ڤوڤولريتي دان سيمڤاتي ك اتس ڤرتيڽ يڠ سماكين دبنچي اورڠ. ساي دبري فهم بهاوا ايسو اصل هاڽله كچيل. ايسو يڠ بربڠكيت اياله نام سوره سهاج يڠ دسبوت ساله تتاڤي ايات يڠ دكوتيڤ دان دترجمهن اداله بتول.
باچانڽ ماسيه اوق; چوما اينتوناسي دان سبوتنڽ ساج يڠ سديكيت ترساله. تتاڤي، تقله ڤولا باچانڽ ايت سبايق سأورڠ قاري موسىباقوه اتاو تلاوة. هتتا، اد جوڬ اورڠ اسلام باك، يڠ سوده لاما اسلامڽ سكاليڤون; ماسيه تيدق سمڤورنا دري سڬي ترتيب دان ترتيل، دري سڬي سبوتن دان تجويد سرتا لفظ ڤنجڠڤينديقڽ.

اڤ يڠ ساي نمڤق، يب. بركنأن تيدق منتفسير. دي چوما ممباچ ترجمهن "سسوڠڬوهڽ الله مڽوروه برلاكو عاديل دان بربوات كبايكن". دي ترجمه ڤركاتان “إيهسن“ سباڬاي ءبلس كاسيهنء. ايت ساج.

دالم اسلام، اد ساتو ڤركارا يڠ دسبوت “ لي االاافي-قريش “ سڤرتي يڠ تركندوڠ ددالم سوره قريش ايات 1. مقصود برڬرق دري كليمة اين ساي ارتيكن سباڬاي “منجينق اتاو منجينقكن.“ منجينقكن سياڤا، جك تيدق اورڠ-اورڠ يڠ بلوم اسلام كڤد اسلام؟ دسيني، اڤ ساله اورڠ چينا جك دي باچ قرءان دڠن توجوان اونتوق برجينق-جينق دڠن اسلام؟ جك كاتاكن ترساله﴿كاتاكن﴾، مك دڠن لمه لمبوت دبتولكن. تق بربڠكيت سام سكالي سؤال كڤرلوان لڤاورن ڤوليس اوليه سسياڤا. ڤد ساي، اين ڤرچوبأن منوتوڤ رواڠ دان مڽكت لڠسوڠ لالوان نون-مسلم مندكتي اسلام سڤرتي يڠ ڤرنه دلاكوكن اوليه سباهاڬين دري ڤڠواسا مسجد د تمڤت-تمڤت ترتنتو يڠ مڠهالڠ اورڠ نون اسلام دري مماسوقكي مسجد. سداڠكن دالم سوره ‘ابسا، جلس يڠ نبي ساو منريما، منڬور دان ممبيمبيڠ اورڠ اسلام دان نون اسلام ددالم مسجد.

برباليق كڤد ايسو، جك اورڠ چينا باچ ساله، مك اڤ جامينن يڠ اورڠ ملايو يڠ كبڽقانڽ داتڠ دري جنيس اسلام باك اينڤون توروت تيدق ساله ؟ حال اين بوليه دصحكن اوليه ڬورو-ڬورو تجويد سلوروه نڬارا ڤد بيلا-بيلا ماس. امبيل ساج سوره الفاتحة يڠ منجادي ام ال كتاب.ساي تيدق سوك منچابر تتاڤي ساي همڤير ڤستي اكن ككوراڠن يڠ جوڬ توروت ملندا اورڠ ملايو يڠ دڤرانقكن دالم سواسان اسلام سڤنوهڽ اين.ساتو لاڬي اياله اڤ ڬوناڽ قرءان جك تيدق اونتوق دباچ؟باڬايمانا اورڠ بوكن اسلام ماهو ممهمي جك دحرامكن مريك دري برتاتيه ممباچ القرءان. اين ڤرمولأن.كيت كنا فهم. هتتا، سيدنا عمر سنديري دوقتو بلوم اسلام﴿كوفور﴾ سكاليڤون دريكودكن ڤرنه مرمڤس سسواتو دري تاڠن اديق بلياو. بلياو لالو منداڤتي بهاوا اي ساتو توليسن دري سوره طه لالو بلياو ممباچڽ دالم كادأن ڬيڠڬم دان لڤس. سبنرڽ كوفور زمان دولو اداله اورڠ چينا اتاو ايندياله د زمان سكارڠ. سڤاتوتڽ، كيت بربڠڬ اڤابيلا اورڠ بوكن اسلام بوليه ممتيق دان چوبا-چوبا ممباچ ايات دري كتاب سوچي كيت.

ساله ساتو ڤونچا كلمهن دالم مڠواساءي علمو ڤمباچان القرءان اين اياله تيدق داڤت مڠواساءي توليسن جاوي. اين كرجا سياڤا جك تيدق دري كرجا ڤميمڤين امنو عقيبة دري “داسر انتي- جاوي“ مريك يڠ امت دوڠو؟ ڤميمڤين امنو يڠ سبلوم اينله؟ دالم كادأن ڤميمڤين امنو يڠ منيڠڬلكن قرءان دان تله ممبونوه توليسن جاوي ايت، تيبا-تيبا، اڤابيلا اد ڤميمڤين چينا ممباچ قرءان دالم ڤلات يڠ دڤندڠ ساله، ڤميمڤين امنو سيبوق مندسق دڤ مڠموكاكن ڤرموهونن معاف سچارا تربوك. دسيني سؤالن ڤرتام ساي، مان لبيه بسر دوساڽ، منولق قرءان دان مڠهيرديق حكوم اسلام دڠن دوسا چوبا ممباچ القرءان؟ سؤالن كدوا ساي، اڤ كات، جك دالم ساتو ماس تردكت، اد ڤيهق يڠ داڤت بوقتيكن يڠ اد جوڬ ڤميمڤين ملايو دري امنو يڠ ممباچ قرءان دڠن ساله؟ ماهو اتاو واجركه مريك دمالوكن دڠن دتونتوت ممبوات ڤرموهونن معاف سچارا تربوك؟

ساي ڤرلو ايڠتكن د سيني بهاوا كيت سداڠ هيدوڤ د زمان ات. ايڠتله بهاوا بوقتي چوكوڤ موده اونتوق دچاري. ساي ڤرنه تيڠوق كعجاءيبن تيكنولوڬي اينترنيت يڠ دتونجوقكن اوليه كاون-كاون دان انق چوچو ساي. د سان اد كاميرا ديڬيتل، اداڽ “يوتوبي“، اد 3ڬ، اد ڤين دريۏي، چد، ايميل دان ڤلباڬاي لاڬي راڠكين ڤرودوق رقمن يڠ چوكوڤ سوفيستيكتيد.

دالم حال بڬيني ساي لبيه ڬيمر كيت سموا ملاكوكن محاسبة. جك تقديرڽالاه، راكن-راكن كيت دري يڠ “بلوم اسلام“ اين اد ككوراڠن دري سڬي سبوتن ايات-ايات قرءان، كناڤ كيت تيدق برفيكير اونتوق اداكن كلس-كلس اساس ڤڠنلن علمو القرءان كڤد نون اسلام؟ دالم حال اين، ڬوناكنله سموا راڠكين راديو دان تليۏيشين كيت اونتوق مڠاداكن سلوت-سلوت رانچڠن بروڤا كلس “مسرا القرءان“ سڤرتي يڠ اد دالم رانچڠن “ليارن ا وورد ا داي“ اتاو بلاجرله ساتو ڤركاتان ساتو هاري . موڠكين جوڬ اي بوليه دسوسولي دڠن كلس-كلس مالم ڤرچوما د سموا مسجد دان سوراو. موڠكين جوڬ، كلس-كلس تويشن مالم دسكوله-سكوله بوليه جوڬ دأتور سڤرتي سيستم سكوله ديواس د اول تاهون 60 هن. اتاو ، كيت اد ايكيم، جاكيم، يادم، دان جابتن-جابتن اڬام اسلام ستياڤ نڬري. ساي ڤرچاي، كيت بوليه ملاكوكن سسواتو ;مڠمبيل كسمڤتن دان منافات دري ترند كڬهايرهن بارو يڠ صيحت اين دمي ممباڠون برسام اسلام دان مندكتكن نون اسلام كڤد اسلام.

د سيني، تيدق بوليهكه كيت سام-سام چوبا برفيكير دالم كراڠك ڤميكيرن سبواه كراجأن. جاڠنله ترلالو ماهو برڤوليتيك سچارا برڤرتي دالم سربا-سربي سهيڠڬ سڬنڤ ڤركارا هندق دڤوليتيك مڠيكوت شك واسڠك كڤارتين. سيكيت-سيكيت منونتوت معاف.اين سڤرتي يڠ ددسق اوليه ناءيب كتوا بهاڬين هولو ترڠڬانو ميثلڽ دالم اخبار سمالم برتاريخ 7 اڤريل 2009. سيكيت-سيكيت لڤاورن ڤوليس. سيكيت-سيكيت اين ڤركارا ڤرقومان، مڠهاسوت، سينسيتيف دان بوليه منيمبولكن ڤچه بله. جك كيت تيدق سينسيتيفكن ايسو اين مك تيدق سينسيتيف له اي. ڤركارا اين بوكنڽ سوسه ساڠت تتاڤي سڠاج نق دكليرو دان نق دسوسه-سوسهكن. موڠكين دالم ككليروان دان كمارهن يڠ سڠاج د اڤي-اڤيكن ايتله امنو مڠهارڤكن ديريڽ دجولڠ. سكارڠ، اورڠ سوده راماي يڠ چرديق. اين خصوصڽ دكالڠن اورڠ-اورڠ مودا. مريك بياساڽ لبيه چڤت مڠهيدو دان داڤت ممبيذاكن تروس انتارا دورين دڠن تيمڤويق.

سباڬاي ڤنوتوڤ، ماري كيت مندالمي كلوهن دوكچيتا يب. ڠا د اتس ڤنديرين تربارو امنو اين. كات بلياو، “ساي براس امت كسل اڤابيلا مشاركت شنغاوا يڠ چوبا مڠنالي اسلام دان القرءان ملالوءي كتاب بركنأن، تيبا-تيبا دهالڠ.“ ڤينديق كات، ڤليق سوڠڬوه امنو اين. دي تولق اسلام تق ساله. اورڠ شنغاوا نق دكتي اسلام ملالوءي باچان القرءان د كيرا ساله ؟

سجق كاله د كدوا بوكيت، امنو اين، بتول-بتول سوده منجادي سبواه ڤرتي يڠ مراچاو. تيدق چوكوڤ دڠن سريبو ساتو مسئله د كدوا تاڠن، دي ماسيه منيمبولكن مسئله. كحاضيرنڽ چوكوڤ منيمبولكن سربا ساله. اجرن يڠ دباواڽ سماكين سهاري سماكين ساله.


نئ عبدالعزيز نئ مت
منتري بسر كلنتن
تڠڬل: 7 اڤريل 2009
Mukadimah

Selamat datang ke laman blog saya. Disini anda dapat membaca segala pendapat dan buah fikiran dari saya tentang isu-isu politik, semasa dan agama.

Semoga dengan adanya blog ini, kita dapat sama-sama mendapat kebaikan darinya, InsyaAllah.

Sumber dari kelantan.tv

* UMNO Tolak ISLAM, Tak Salah?
* Rayuan Pengundi Plihanraya Kecil DUN Bukit Selambau, Kedah
* Pilihan Raya Kecil Parlimen Kawasan Bukit Gantang (P059) Pada 7 April 2009
* Peringatan Mursyidul Am Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat Kepada Semua Bakal Pengundi Di Bukit Gantang Dan Bukit Selambau
* Ucapan YAB Tuan Guru Dato Menteri Besar Kelantan Sempena Pelancaran Wi-Fi Aptus Net Dan Blog Tok Guru

KELEBIHAN NABI IBRAHIM YANG PERLU DICONTOHI


Malam tadi saya mengajar ayat 127-132 surah al-Baqarah yang menceritakan tentang pembinaan Ka'abah oleh nabi Ibrahim & Ismail AS. Ketika menghuraikan tentang isu tersebut, saya menyatakan banyak kelebihan nabi Ibrahim yang perlu kita contohi. Di antaranya ialah:

1- Keteguhan Tauhdnya hanya kepada Allah. Ketika baginda divampakkan ke dalam api kerana memusnahkan berhala kaumnya (al-Anbiya',21:69), baginda benar-benar bergantung kepada Allah dengan kata-katanya (hasbiyallah,wani'mal wakil-cukuplah bagiku Allah, Dia adalah sebaik-baik penolong)(Sahih al-Bukhari). Lafaz inilah juga yang diucapkan oleh para sahabat nabi ketika mereka bertolak ke medan perang Badar Sughra (Ali 'Imran:173).

Di samping itu, satu riwayat yang daif menyebut, ketika baginda dicampakkan ke dalam api, baginda telah didatangi oleh Jibrail yang sedia membantunya, lalu baginda menjawab: Adapun mengharap bantuan daripadamu (wahai Jibril) tidak sama sekali, akan tetapi sekiranya bantuan itu daripada Allah, maka aku sedia menerimanya (Tafsir Ibn Kathir)

Keteguhan Tauhidnya ini sepatutnya dicontohi oleh orang Islam, tempat memohon bantuan hanyalah kepada Allah sahaja. Selain itu apa yang menarik ialah orang-orang Melayu percaya bahawa ayat ini (21:69) berguna untuk luka-luka terbakar. Wallahu A'lam.

2- Kepatuhan baginda kepada Allah yang tiada tolok bandingnya. Contohnya baginda sedia menyembelih anaknya hanya berdasarkan mimpi yang dilihatnya kerana mimpi para nabi adalah wahyu (al-Saffat,37:101-112).

3-Kemuliaan yang diberikan kepada baginda di akhrat.

(al-Baqarah[2:130], & al-Nahl[16:122]. Di antara yang disebut ialah nabi Ibrahim diberikan penghormatan untuk menyembelih mati di hari kiamat (saya memohon maaf kerana tidak mencari dalil secara khusus tentang nabi Ibrahim As yang diberikan penghormatan untuk menyembelih MATI kelak, sekiranya para pembaca mempunyai rujukan, sila bantu saya), sebagaimana hadith nabi :

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2435.

Dari 'Abdullah r.a. katanya Rasulullah saw. bersabda: "Setelah penduduk syurga dimasukkan Allah ke syurga dan penduduk neraka dimasukkan ke neraka, maka diumumkan kepada mereka masing-masing, "Hai, penduduk syurga! Tidak ada lagi kematian! Hai, penduduk neraka! Tidak ada lagi kematian! Semuanya kekal di mana mereka berada."

4-Keajaiban seruan Haji baginda yang didengar oleh seluruh manusia sejak zaman berzaman. Ini dijelaskan dengan firman Allah:

al-Hajj[22.27] "Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

5- Makbulnya doa baginda agar orang-orang yang tinggal di Ka'abah dikurniakan oleh nabi mereka sendiri iaitu nabi kita Muhammad SAW. Firman Allah:

al-Baqarah[2.129] "Wahai Tuhan Kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firmanMu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

Itulah sedikit sebanyak kelebihan nabi Ibrahim yang terangkum di dalam al-Quran. Semoga kita mendapat manafaat bersama.

Tuesday, April 7, 2009

OPERASI TANGKAP HANTU,PEKERJAAN YANG SIA-SIA..


Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Beberapa tokoh agama sependapat menyatakan perbuatan menangkap hantu atau keseronokan melihat perlakuan itu sebagai pekerjaan yang sangat sia-sia.

Bekas pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang juga pengkaji kebudayaan Islam, Datuk Dr Amran Kasimin, berkata tiada guna manusia menghabiskan masa semata-mata untuk menangkap hantu atau melihat perbuatan itu.

“Buat apalah tangkap hantu. Itu semua mengarut. Secara ratio atau perbandingan, jumlah jin 99 kali ganda daripada jumlah manusia. Tiada gunanya tangkap hantu,” katanya..

Menurutnya, tiada satu ayat pun dalam al-Quran yang menyebut salah satu tugas manusia di dunia ini untuk menangkap hantu syaitan.

Beliau hanya tergelak apabila diajukan mengenai operasi menangkap hantu di Taman Rinting, Johor Bahru oleh seorang pengamal perubatan tradisional hingga dikatakan menerima sambutan luar biasa di kalangan penduduk bandar raya itu yang teruja untuk melihat cara menangkap makhluk berkenaan.

Harian Metro semalam melaporkan mengenai keterujaan orang ramai menyaksikan operasi itu yang diketuai seorang pengamal perubatan tradisional dikenali sebagai Kak Mek yang didakwa sudah membantu menyelesaikan kira-kira 100 kes kerasukan, membuang saka, menangkap hantu di rumah atau premis berpenunggu.

Dr Amran berkata, kegiatan berkenaan sia-sia dan dikhuatiri boleh membawa kepada khurafat dan memesongkan akidah.

“Dalam al-Quran tidak sebut pun tugas manusia tangkap hantu, yang ditekankan ialah supaya manusia menjauhi syaitan dan menganggap makhluk itu sebagai musuh.

“Cukuplah dengan pelbagai masalah akhlak di kalangan umat Islam, sedarlah dengan kenyataan dunia ketika ini kita sedang ketinggalan. Malah, ada saudara kita sedang diperangi.

“Perbuatan kononnya menangkap hantu atau melihat upacara itu satu pekerjaan sia-sia yang sangat nyata...sebenarnya kalau tiada sambutan, kegiatan pengamal perubatan itu akan hilang sendiri,” katanya.

Namun apa yang berlaku katanya, pengamal perubatan itu akan terus ‘menunjukkan’ kehandalan kerana orang ramai suka melihatnya.

Menurutnya, bukan sebarang orang boleh mendakwa berupaya menundukkan makhluk halus.

“Siapa dia nak mengaku berupaya menundukkan hantu ? Warakkah dia, zuhudkah dia atau takwakah orangnya? Orang ramai janganlah terlalu mudah percaya perkara sebegini,” katanya.

Menurutnya, apa yang harus dipegang insan di dunia ini ialah manusia hidup di alam nyata, jadi tidak perlu terlalu taksub dengan alam khayalan kerana ia merugikan.

Tokoh agama, Datuk Abu Hassan Din pula menasihatkan orang ramai agar berhati-hati dengan individu yang mendakwa berupaya menangkap hantu kerana dikhuatiri mempunyai unsur komersial.

“Sebagai contoh satu masa dulu heboh diperkatakan mengenai ‘jenglot’ yang dikeringkan dan kemudian menjadi bahan pameran.

“Dalam istilah tauhid atau fekah tiada makhluk bernama hantu, pontianak atau jenglot tapi yang ada ialah jin dan syaitan. Manusia tidak boleh nampak makhluk berkenaan jadi bagaimana nak menangkapnya, lebih-lebih lagi konon dimasukkan ke dalam botol,” katanya.

ULASAN SAYA:

Mungkin anda tertanya-tanya mengapa isu ini pula disentuh. Sebenarnya saya sengaja menyentuh isu ini kerana dalam 2-3 hari ini saya mengajar Tafsir surah al-Fatihah. Apabila masuk kepada huraian tentang Basmalah, biasanya perbincangan akan dibawa kepada ayat 30 surah al-Naml:[27.30] "Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): `Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,

Ayat tersebut menyatakan tentang bagaimana surat dakwah nabi Sulayman yang diutus kepada Balqis mengandungi lafaz Basmalah. Lafaz itu juga dikatakan menjadi cop mohor kerajaan Sulaiman AS. Walaubagaimanapun, berdasarkan pengalaman saya, pernah seorang lelaki menceritakan kepada saya bagaiamana beliau berjaya mendapat satu tender projek yang seakan-akan mustahil diperolehinya hanya kerana beliau membaca ayat itu.

Di satu sudut lain pula, ada yang mendakwa ayat ini boleh digunakan untuk menangkap Jin kerana ianya bergantung dengan kehebatan nabi Sulayman. Apabila menyebut tentang kebolehan menangkap Jin, biasanya nama Harun Din akan segera keluar dan dijadikan sandaran. Persoalannya adakah benar Harun Din permah berbuat demikian.

Mudahnya saya akan menyangkal dakwaan bahawa jin boleh ditangkap dengan mengutarakan ayat di bawah ini;

Surah Sad [38.34] Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji Nabi Sulaiman (dengan satu kejadian), dan Kami letakkan di atas takhta kebesarannya satu jasad (yang tidak cukup sifatnya) kemudian ia kembali (merayu kepada Kami): -

[38.35] Katanya: " Wahai Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya ".

[38.36] Maka (Kami kabulkan permohonannya lalu) Kami mudahkan baginya menggunakan angin yang bertiup perlahan-lahan menurut kemahuannya, ke arah mana sahaja yang hendaK ditujunya;

[38.37] Dan (Kami mudahkan baginya memerintah) Jin Syaitan; (ia memerintah) golongan-golongan yang pandai mendirikan bangunan, dan yang menjadi penyelam (bagi menjalankan kerja masing-masing).

[38.38] Dan Jin-jin Syaitan yang lain dipasung dalam rantai-rantai belenggu.

[38.39] (Serta Kami katakan kepadanya): " Inilah pemberian Kami (kepadamu), maka berikanlah (kepada sesiapa yang engkau suka), atau tahankanlah pemberian itu; (terserahlah kepadamu) dengan tidak ada sebarang hitungan (untuk menyalahkanmu) ".

[38.40] Dan sesungguhnya ia mempunyai kedudukan yang dekat lagi mulia di sisi Kami, serta tempat kembali yang sebaik-baiknya (pada hari akhirat kelak).



Jikalau diperhatikan di dalam ayat-ayat di atas, ternyata kelebihan menangkap Jin hanya dimiliki oleh nabi Sulayman sahaja. Lalu amat melucukan sekali sekiranya ada orang yang mendakwa mampu menangkap Jin lalu disumbat masuk ke dalam botol untuk pameran umum. Lihat juga hadith di bawah ini:


1-Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0274.

Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi saw. katanya: "Tadi malam, Ifrit bangsa Jin datang kepada ku hendak mengganggu ku solat (atau beliau mengucapkan kata-kata yang sama maksudnya). Tetapi Allah memungkinkan ku untuk mengatasinya. Aku bermaksud hendak mengikatnya pada sebuah tiang masjid, sehingga pagi-pagi anda semua dapat melihatnya. Namun aku ingat doa saudara ku, Nabi Sulaiman, yang memohon, "Ya, Allah, Tuhan ku! Ampunilah aku, dan berikanlah kepada ku suatu kerajaan yang tidak akan pernah Engkau berikan kepada seorang jua pun sesudah ku,(Sad[38:35]), ." Kata Rauh, lalu jin itu diusir oleh Nabi."

2-Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0496.

Dari Abu Darda' r.a., katanya: "Pada suatu waktu, ketika Rasulullah saw. sedang solat, kami mendengar beliau membaca: "A'udzu billahi minka" (Aku berlindung dengan Allah dari kejahatanmu). Kemudian beliau membaca pula: Al'anuka bila'natillah" (tiga kali) (Aku kutuk engkau dengan kutukan Allah) sambil beliau menjangkaukan tangannya seperti orang hendak menerima sesuatu. Ketika telah selesai solat kami bertanya,

"Ya, Rasulullah! Tadi dalam solat kami mendengar anda membaca sesuatu yang belum pernah kami dengar anda baca sebelumnya, dan kami lihat anda menjangkaukan tangan anda."

Jawab Rasulullah saw., "Tadi musuh Allah iblis datang membawa obor menyala hendak dilemparkannya ke muka ku. Lalu kubaca: ''A'udzu billahi minka." (tiga kali) (Aku berlindung dengan Allah dari kejahatanmu) (3 X). Kemudian kubaca pula: "Al'anuka bila'natillahit tammah falam yasta'khir" (tiga kali) (Kukutuk engkau dengan kutukan Allah yang sungguh-sungguh, sehingga engkau celaka seketika) (3 X). Sesudah itu aku bermaksud hendak mengikatnya.

Demi Allah, kalaulah bukan kerana doa saudara kami Sulaiman (Sad[38:35]), tentu dia akan terikat sampai Subuh sehingga anak-anak penduduk di sini dapat mempermain-mainkannya."



Oleh itu bandingkan siapalah kita ini? Kalau bagida Rasulullah pun tidak mampu menangkap Jin lalu bagaimana dengan kita? Fikirkanlah dan janganlah samapai minda kita dicemari dengan bayangan angan-anagan yang tidak pasti.

Baca juga:

Pameran Hantu : Saya ragui kesahihannya - Haron Din

Jin Tidak Boleh Ditangkap