Friday, January 1, 2010

NILAI SEMULA AGENDA SAMBUTAN TAHUN BARU


Menonton laporan media tempatan tentang peningkatan kadar jenayah dan longgokan sampah sarap di beberapa jalan utama Kuala Lumpur selepas sambutan Tahun Baru 2010 jelas menunjukkan program tersebut tidak banyak mengundang manafaat kepada rakyat Malaysia. Dengan kata lainnya, sambutan tersebut hanya berjaya melahirkan rakyat Malaysia yang tidak produktif pada keesokan harinya kerana kekurangan waktu tidur serta longgokan sampah yang bertimbun di merata tempat. Tambah menyedihkan lagi ramai juga orang Islam yang mungkin terlepas untuk bersolat Subuh pada pagi 1 januari 2010 kerana lewat tidur gara-gara menunggu saat jam berdetik melangkah ke tahun baru.

Persoalannya apakah manafaat daripada sambutan tersebut lebih besar diperolehi oleh seluruh rakyat Malaysia berbanding masalah sosial yang melanda. Lihat saja berapa banyak NGO Islam yang telah merangka program dakwah di malam tahun baru untuk mendekati para pengunjung sambutan tahun yang beragama Islam bagi memastikan mereka tidak terbabas dan melangkau jauh daripada sempadan ajaran Islam dan nilai ketimuran masyarakat Malaysia.

Secara ringkasnya, program sedemikian ternyata merupakan suatu pembaziran dan lebih banyak mengundang masalah kepada Negara. Bayangkan berapa banyak masa dan wang yang perlu dihabiskan oleh pihak kerajaan selepas sambutan itu untuk membersihkan segala sampah sarap yang ditinggalkan oleh para pengunjung serta menjamu pesalah malam tahun baru di lokap-lokap Polis. Berapakah pula nilai wang yang telah dihabiskan pada letupan mercun di beberapa lokasi utama di ibu Negara hanya semata-mata untuk menjamu mata para pengunjung sambutan itu. Seolah-olah seluruh nasib rakyat Malaysia yang miskin dan mengamalkan falsafah kais pagi makan pagi, kais petang makan petang sudah benar-benar terbela. Kalau simiskin boleh bersuara, mereka akan berkata “ Janganlah diletupkan wang rakyat pada sambutan itu, berikanlah kepada kami agar kami dapat mengubah nasib yang melanda kami”.

Selain itu, budaya berkonsert dan menunggu detikan loceng jam pada waktu tengah malam sebenarnya bertentangan dengan Islam dan fitrah manusia. Bayangkan juga masalah sosial yang bakal timbul di celahan percampuran lelaki dan perempuan yang menghadiri konsert tersebut. Berjaga malam selewat jam 12 tengah malam juga bertentangan dengan galakan kerajaan agar warga Malaysia mengamalkan gaya hidup sihat. Mana mungkin mendapat hidup yang sihat sekiranya waktu tidur kita terganggu dengan pesta sedemikian. Selain itu, budaya berjaga malam untuk berpesta juga bertentangan dengan fitrah malam yang dijadikan khusus untuk manusia berehat sebagaimana firman Allah:

Dia lah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya perubahan malam dan siang itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu mendengar (keterangan-keterangan yang tersebut dan mengambil pelajaran daripadanya) (Yunus[10.67]).

Firman Allah lagi; Dan di antara rahmat pemberianNya, Ia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur(al-Qasas[28.73]).

Juga firman Allah: Allah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya Allah sentiasa melimpah-limpah kurniaNya kepada manusia seluruhnya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur (Ghafir[40.61]).

Untuk itu para intelektual Malaysia dalam semua bidang perlu tampil memberikan buah fikiran yang bernas tentang bagaimana cara-caranya menyambut tahun baru sekiranya dirasakan sambutan ini merupakan satu tuntutan yang amat diperlukan oleh Negara. Tetapi biarlah sambutan itu dalam acuan kita sendiri bersesuaian dengan status Malaysia sebagai Negara Islam.

Budaya menunggu jam selewat 12 malam bukanlah satu kayu ukur kemajuan yang perlu dibanggakan akibat keinginan meletakkan bangsa Malaysia setanding dengan masyarakat Barat. Yang pasti rakyat Malaysia masih tetap gembira dan produktif untuk menghadap tahun baru walaupun tanpa sambutan sedemikian.


ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM

No comments: