Wednesday, August 29, 2012

KALAU KITA MERDEKA 31 OGOS 1957..BANI ISRA’IL MERDEKA BILA??

PEDULIKAN SESETENGAH AHLI POLITIK YANG KORUP…INSYAALLAH AKU MEMANG PATRIOTIK!

Baru selesai prigram LIQA’ SHAHRI (perjumpaan bulanan) untuk staff UIAM di Dewan Besar, CAC..ada 2 agenda utama;

1)      pelancaran derma secara potongan gaji bulan SEPTEMBER SAHAJA untuk pelajar luar negeri dari Negara yang bermasalah seperti Syiria, Palestin, Myanmar dan sebagainya.

2)      Pelancaran bulan kemerdekaan. Agenda ini memang amat releven apabila pihak penganjur terlebih dahulu tayangkan isu Syiria..hatiku memang tersentuh melihat nasib penduduk Syiria yang TIDAK MERDEKA. Seterusnya pihak penganjur meminta semua staff berdiri bersama untuk menyanyikan lagu KERANAMU MALAYSIA & JALUR GEMILANG. Ketika kedua lagu ini dinyanyikan, rasa cintaku kepada Malaysia membuak-buak dan barulah jelas padaku fungsi lagu sebagai medium penyempaian maklumat dan emosi. Di samping kecintaan kepada Negara, AMARAH DAN GERAMKU kepada sesetengah ahli politik yang MENJAHANAMKAN Negara dengan sifat tamak mereka juga turut membuak-buak.

Apabila menyebut isu kemerdekaan, lantas aku terlintas 2 ayat ini:

إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (97) إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا (98) فَأُولَئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (99) وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (100)

Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" Mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
Kecuali orang-orang yang lemah (lagi uzur) dari kaum lelaki dan perempuan serta kanak-kanak, yang tidak berdaya upaya mencari helah (untuk melepaskan diri) dan tidak pula mengetahui sesuatu jalan (untuk berhijrah).

Maka mereka (yang demikian sifatnya), mudah-mudahan Allah maafkan mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.
Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (al-Nisa’[4:97-100]).

 
ULASAN: Umat Islam di Mekah tidak dapat hidup senang, terancam dan tidak bebas mengamalkan agama mereka. Setelah hijrah, mereka seakan sudah merdeka dari penindasan musuh dan mampu berdiri sendiri di bawah naungan Islam. Allah mencela segolongan umat Islam di Mekah (ayat 97) yang mampu berhijrah (MEMERDEKAKAN DIRI) tetapi enggan berbuat demikian kerana tidak mahu meninggalkan bumi Mekah yang sememangnya tidak sesuai lagi untuk agama mereka. Mereka ini mati terbunuh di pihak Mushrikin dalam perang Badar kerana dipaksa menyertai tentera Mekah (Tafsir Ibn Kathir). Bersyukurlah atas ni’mat kemerdekaan ini.


Firman Allah tentang nasihat nabi Musa AS kepada Bani Isra’il yang SUDAH MERDEKA dari penindasan Firaun:

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِيَاءَ وَجَعَلَكُمْ مُلُوكًا وَآَتَاكُمْ مَا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ

Dan (ingatkanlah mereka wahai Muhammad), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Wahai kaumku! Kenanglah nikmat Allah (Yang diberikan) kepada kamu ketika Ia menjadikan dalam kalangan kamu beberapa orang Nabi, dan DIA MENJADIKAN KAMU BEBAS MERDEKA (SETELAH KAMU DIPERHAMBA OLEH FIRAUN DAN ORANG-ORANGNYA), dan Ia memberikan kepada kamu barang yang tidak pernah diberikan kepada seseorang pun dari umat-umat (yang ada pada masa itu)" (al-Ma’idah[5:20]).

* Cuma tarikh kemerdekaan mereka bukan 31 Ogos tetapi 10 Muharram (Sahih al-Bukhari)* 
 

 

No comments: