Friday, October 18, 2013

SUDUT POSITIF ISU KALIMAH ALLAH, USIK YANG MENYEDARKAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA

Keputusan Hakim Mahkamah rayuan yang menolak permohonan pihak Kristian menggunakan kalimah Allah semestinya dipuji. Ia sebenarnya suatu jihad yang dilakukan oleh para hakim tersebut bagi memastikan kesinambungan akidah umat Islam Malaysia terpelihara.

Kebangkitan umat Islam di Malaysia membantah usaha pihak Kristian meliberalkan kalimah Allah jelas menunjukkan kesatuan mereka yang sepatutnya berlaku semenjak lama dahulu. Secara positifnya, cetusan isu ini boleh disifatkan sebagai wake-up call kepada umat Islam di Malaysia agar lebih bersatu untuk menjaga kepentingan agama mereka.

Pada pandangan mata kasar, tindakan mempertikaikan penggunaan kalimah Allah hanya untuk orang Islam sebenarnya suatu contoh provokasi agama dan manifestasi tidak berterima kasih di atas toleransi umat Islam di Malaysia semenjak sekian lama yang tidak pernah menggangu gugat ajaran agama lain.  Apa gunanya mereka berjaya mengambil kalimah Allah untuk diliberalkan di atas nama Tuhan mereka sekiranya musibah dan mudarat jangka masa panjang lebih teruk bakal menimpa. Kita tidak mahu, sikap sedemikian menjadi pencetus kepada gejala eksterisme agama yang baru di Malaysia seperti mana yang telah berlaku di Negara luar. Apabila isu agama tercetus,  kekerasan yang menjadi pilihan. Akibatnya dendam atau konflik agama tidak mampu sama sekali untuk dipadam.

Walau bagaimanapun umat Islam Malaysia tidak perlu hanya bersorak girang kerana berjaya mempertahankan kalimah tersebut tanpa mengenal siapakah sebenar Allah yang mereka tuhani.  Kalimah Allah yang mereka imani bukan sekadar tulisan khat penghias dinding rumah yang diletak seiring  dengan kalimah Muhammad, bahkan mempunyai tuntutan tertentu yang lebih utama iaitu untuk benar-benar mengenal Allah sebagai Tuhan mereka sebagaimana yang terkandung di dalam surah al-Ikhlas:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa (Satu), "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa (setanding)denganNya" (al-Ikhlas[112:1-4])

Apa gunanya memenangi kalimah Allah di mahkamah sekiranya Melayu Islam masih menjuarai statistik rasuah, gejala sosial, budaya tahyul, khurafat  dan sebagainya seolah-olah mereka tidak langsung bertuhan atau mengenali Allah sebagaimana yang diseru oleh surah al-Ikhlas  tersebut. Lihat sahaja umat Islam di Barat atau Negara minoriti Muslim, mereka tidak pernah memiliki hak ekslusif terhadap kalimah Allah tetapi saban hari mereka berjaya menarik  golongan bukan Islam kepada bertuhankan Allah dengan sebenar-benarnya. Mereka juga memiliki kekuatan akidah Tauhid luar biasa yang didorong oleh pengenalan yang teguh terhadap Allah Tuhan semesta alam.

Kadangkala sebarang keistimewaan yang dimiliki hanya akan terasa kehilangannya setelah ianya dicabar atau tercabut status keistimewaannya. Sebenarnya semua peristiwa yang berlaku pada hari ini yang melibatkan cabaran penggunaan kalimah Allah mempunyai hikmahnya yang tersendiri atau sudut positif yang tidak disedari ramai. Renungkan firman Allah:

وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, Dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya (al-Baqarah [2:216]).

Umat Islam di Malaysia sepatutnya bersyukur kerana mereka memiliki undang-undang dan kuasa untuk mempertahankan kalimah serta ketuhanan Allah sejak sekian lama. Namun begitu, keistimewaan ini kadang kala menyebabkan mereka terleka sebegitu jauh sehingga melupai hak Allah yang perlu ditunai seperti menjalankan suruhan dan meninggalkan segala laranganNya.  Sepatutnya kelebihan ini menjadikan umat Islam di Malaysia semakin kuat dan penyebab kepada pengukuhan Islam pada semua peringkat.

Perlu diingat semua termasuklah golongan bukan Islam yang galak mahu menggunakan kalimah Allah untuk agama mereka, ajaran mereka sama sekali tidak dapat menandingi ajaran Islam yang dijamin Allah sebagai syariat untuk semua umat manusia. Firman Allah:

وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ

Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk (yang terkandung di dalam intisari agama syirik)samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup (Ibrahim[14.26]).


Manakala  perumpamaan kalimah Allah yang terkandung dalam intisari Tauhid Islam diumpamakan sedemikian:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25)

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik (Ketuhanan Allah di dalam intisari Tauhid)adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.  Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran) (Ibrahim [14:24-25]).

Ayat di atas mengumpamakan kalimah Allah dan Tauhid yang terkandung di dalam ajaran Islam seumpama benih yang baik dan mampu tumbuh subur di mana sahaja jika dibajai oleh ilmu dan kefahaman. Proses undang-undang hanyalah pagar yang menghalang pencerobohan anasir luar. Aspek perumpamaan pagar undang-undang dan benih Islam sudah lama dimiliki oleh umat Islam di Malaysia. Namun aspek perumpamaan baja ilmu dan kefahaman masih kurang yang mengakibatkan pokok ini (Islam) tumbuh secara sengsara dan menyebabkan banyak buah-buah serta ranting-rantingnya patah dan gugur tanpa boleh dimanafaati semua.  Buktinya sepertimana yang telah disebut, Melayu Islam masih menjadi juara segala masalah di Malaysia.

Oleh itu, langkah terbaik untuk mengukuhkan Islam di Malaysia ialah dengan mengukuhkan benih itu dengan ilmu dan pengisian serta pengukuhan pagar dan undang-undang. Sekiranya pagar tersebut secara berterusan cuba dicerobohi oleh anasir luar seperti yang berlaku sekarang ini, kita tidak perlu risau kerana kerana pokok Islam sudah teguh berdiri dan kalis serangan kerana sistem pembajaan yang baik serta mampu menghasilkan buah-buah yang baik serta melahirkan lebih banyak benih-benih Islam yang berguna kepada semua termasuklah golongan bukan Islam. Boleh jadi anasir luar yang cuba merosak pagar itu akan bertukar menjadi teman sekiranya mereka berjaya melihat faedah di sebalik pokok Islam yang indah itu sebagaimana yang telah berlaku di zaman Rasulullah di Madinah dahulu.

No comments: