Thursday, November 20, 2008

MALAYSIA TANPA MUFTI PERLIS


Dengan berakhirnya bulan November ini, Malaysia mungkin akan sunyi seketika daripada ulasan atau pendapat yang diutarakan oleh Mufti Perlis Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin. Sepanjang tempoh penglibatan beliau sebagai Mufti kerajaan negeri Perlis, kita dapati bidang agama di Malaysia seolah-olah sudah melangkah ke era baru di mana orang agama mulai mendapat tempat di dalam apa sahaja perbincangan. Walaupun kerap tampil dengan berbagai isu kontroversi, tidak dapat dinafikan bahawa Mufti muda ini telah mencipta satu fenomena yang menunjukkan perlunya paradigma baru di kalangan orang agama.

Mufi Perlis dilihat benar-benar menggunakan media massa sama ada media cetak atau media alternatif sebagai medium penyampaian maklumat dan buah fikiran. Sememangnya sebelum perlantikan beliau, umat Islam di Malaysia sudah mempunyai ramai mufti di setiap negeri, namun jawatan mufti ini kelihatan terlalu kudus di puncak gunung dan sukar didekati pemikirannya. Jarang sekali mufti-mufti ini tampil dengan teguran berani atau mengulas isu-isu semasa dan terlibat dengan politik secara serius. Kita akui sebenarnya semua mufti di Malaysia telah memainkan peranan mereka di dalam memperbetul, menegur dan membimbing masyarakat, akan tetapi sumbangan mereka mungkin tidak dapat dirasa kerana kelemahan dan kekurangan di dalam aspek penyampaian.

Mufti Perlis tampak menyerlah di dalam penampilannya mengutarakan pendapat kerana kemampuannya menjalin hubungan baik dengan pihak media cetak dan penggunaan media alternatif seperti internet, laman web rasmi, blog dan sebagainya. Namun begitu tidak kurang juga yang beranggapan beliau seringkali mencari publisiti melalui isu-isu yang dibangkitkannya. Hakikatnya, publisiti tersebut ternyata berjaya membawa buah fikirannya ke tengah masyarakat. Lalu banyak juga yang mendapat manafaat dan mempelajari Islam melalui publisiti tersebut.

Di samping penggunaan media, beliau juga membawa inspirasi orang muda, yang mana ramai daripada kalangan peminat beliau ialah orang-orang muda yang merupakan pengguna terbesar kepada media alternatif. Apa sahaja yang beliau ceramahkan akan segera dimasukkan ke dalam laman webnya serta laman youtube dan sebagainya. Para mufti lain di Malaysia perlu juga menggunakan pendekatan mesra orang muda kerana orang muda yang masih segar pemikirannya merupakan aset penting kepada umat ini. Lihat sahaja bagaimana Allah memuji tentang sumbangan orang muda di dalam al-Quran (al-Kahf:13-16 & 60,al-Anbiya’:60). Begitu juga sirah Rasulullah s.a.w membuktikan dakwah Islam banyak dipelopori oleh orang muda di kalangan sahabat baginda.

Bertitik tolak daripada fakta di atas, faktor medium penyampaian dan bantuan orang muda perlu dipergunakan sepenuhnya oleh para mufti dan agamawan di Malaysia untuk mengenengahkan ajaran Islam yang segar dan praktikal. Media massa dengan berbagai-bagai bentuknya merupakan suatu tuntutan penting yang boleh befungsi seperti sihir moden memukau setiap orang yang menggunakannya bahkan kepada golongan bukan Islam sendiri (Lihat email-email bukan Islam yang dihantar ke laman web Mufti Perlis, www.dr.maza.com).

Kita mengharap agar selepas November ini, lebih banyak laman web peribadi para mufti dibina untuk menjadi cermin peta pemikiran mereka kepada masyarakat. Begitu juga lebih banyak kolum “Pena Mufti” di dalam akhbar tempatan dikelola oleh mufti-mufti di seluruh Malaysia. Sebagai rakyat biasa, penulis ingin sekali melihat bagaimanakah peta pemikiran para mufti yang memegang kata putus kepada masalah hukum hakam baru umat Islam di Malaysia. Perkongsian ilmiah daripada para mufti amat penting dan jangan biarkan segelintir sahaja yang memonopoli medium tersebut yang akhirnya akan mengakibatkan seolah-olah para mufti dan agamawan di Malaysia ini hanyalah kumpulan minoriti yang sudah ketandusan pemikiran baru yang memikat dan bernas.



ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM
MENUNGGU MUFTI-MUFTI LAIN!

JANGAN HANYA TAHU BERSILAT DI GELANGGANG SENDIRI


Semester ini, saya masih lagi mengajar subjek Tilawah dan Tafsir di kelas Pengajian al-Quran Untuk Orang Awam di IfLA, CELPAD (http://www.iiu.edu.my/celpad/kutaq/). Tilawah & Tafsir adalah peringkat pengajian selepas peringkat Tajwid 3 yang ditawarkan di dalam Kursus terbabit. Peringkat ini telah saya cadangkan kepada pihak pengurusan IfLA dan kemudiannya menjadi satu tahap rasmi sehingga ke hari ini. Di dalam tahap ini, peserta akan didedahkan dengan kaedah pembacaan al-Quran secara bertajwid (praktikal) serta pemahaman maksud sesuatu ayat. Di semester-semester awal tahap ini, saya menyentuh tentang Usul Tafsir dan tafsiran mendalam kepada beberapa surah penting dan popular di kalangan orang Melayu seperti al-Fatihah, 3 Qul dan Yasin.

Semester ini pula, saya memfokuskan perbincangan kepada isu ancaman sebenar kepada umat Islam kini. Saya tanyakan kepada para pelajar yang terdiri daripada masyarakat awam, apakah ancaman sebenar umat Islam kini? Lalu berbagai-bagai jawapan yang timbul..Kesudahannya saya katakan kepada mereka ancaman yang paling bahaya ialah Kejahilan. Bila jahil bertapak di dalam sanubari umat Islam, maka berbagai-bagai ancaman lain pula akan datang seperti ajaran sesat, Ayah Pin, Islam Liberal dan sebagainya. Untuk itu umat Islam perlu banyak belajar untuk mengatasi ancaman kejahilan yang bakal mengheret mereka ke lembah kesesatan.

Pada minggu ketiga pula saya menyentuh isu tentang Islam Liberal yang sememangnya menjadi ancaman baru kepada umat Islam di Malaysia. Mereka bahaya kerana cuba keluar daripada tradisi keilmuan Islam yang sudah teguh prinsipnya mencecah 1400 tahun semenjak zaman nabi dan sahabat lagi. Saya takrifkan Islam Liberal di Malaysia sebagai kaedah berfikir luar biasa sekelompok umat Islam yang merasakan diri mereka tahu tentang Islam, akan tetapi masih jahil dan jauh daripada Islam sebenar. Kelompok Islam Liberal di Malaysia muncul di dalam berbagai-bagai pakaian antaranya; pelampau pejuang hak asasi manusia, anti Hadith, Fanatik Feminism, penggiat seni filem, penentang hukum aurat, pengampu pemerintah dan sebagainya.

Pada minggu berikutnya saya bawakan pula isu perdebatan tentang kewajipan menutup aurat bagi wanita. Untuk menjadikan kelas lebih panas dan berkesan, saya gunakan cara pembelajaran yang penuh provokatif sebagaimana yang saya alami semasa belajar dengan Dr. Abdul Hayei di peringkat Master di UM pada tahun 2000 dahulu. Ini kerana provokasi ilmiah kadangkala boleh melahirkan reaksi ilmiah yang lain dengan syarat provokasi tersebut mesti dibimbing dengan sewajarnya oleh guru. Terlebih dahulu saya utarakan hujah-hujah golongan yang menentang aurat dan meminta para pelajar saya cuba memberikan jawapan. Lalu berbagai-bagai jawapan yang keluar daripada mereka, ada yang ilmiah, ada emosi dan ada yang berlandaskan logik akal.



Setelah mendengar alasan-alasan mereka, barulah saya menjelaskan tentang jawapan sebenar yang sepatutnya diberikan kepada golongan penentang ini. Hujah tersebut merangkumi hujah naqli daripada al-Quran dan al-Hadith, serta hujah akal(Perincian mengenai hujah-hujah itu akan saya jelaskan di dalam posting yang lain, Insya'Allah). Saya katakan kepada para pelajar, amat penting bagi mereka mengetahui apakah hujah pihak lawan sebelum membalas balik hujah mereka. Saya juga katakan kepada mereka ,umat Islam sepatutnya jangan hanya tahu bersilat di gelanggang sendiri, kerana teman segelanggang masih mempunyai belas kasiohan di dalam setiap pukulan yang diberikan. Akan tetapi musuh hanya tahu untuk memusnah atau mencederakan kita sahaja. Ditakuti kelemahan kita di dalam menjawab hujah musuh menyebabkan orang ketiga yang menyaksikan pertembungan kita dengan kelompok yang menyeleweng ini beranggapan bahawa Islam itu adalah suatu agama yang goyah, tidak benar dan mudah dikalahkan. Ini sebenarnya fitnah yang terbesar kepada umat Islam, iaitu, kejahilan kita terhadap agama kita menyebabkan wajah Islam menjadi buruk dan hodoh pada mata bukan Islam. Benarlah firman Allah; [Yunus 10.85] Lalu mereka berkata: "Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas.

Salah satu fitnah itu ialah kelemahan kita di dalam menghuraikan intisari Islam yang sebenar menyebabkan Islam pada mata bukan Islam menjadi lemah.

Kesimpulannya umat Islam kini perlu lebih maju di dalam menyebarkan Islam. Kita perlu sedar bahawa kita berhadapan dengan berbagai-bagai cabaran daripada segenap penjuru. Persediaan ilmu yang secukupnyta meliputi cara serangan musuh perlu dikuasai agar kita akan terus gagah berhadapan dengan siapapun. Jangan hanya berdegar-degar memforumkan Islam di kaca TV, tapi bila berhadapan dengan Lawyer bukan Islam sehebat Karpal, kita mati hujah dan hilang punca kerana hanya tahu bersilat di gelanggang sendiri.

ABDULLAH BUKHARI
Jauhi diri anda dari musibah kejahilan

Monday, November 17, 2008

BISNES MATI DI HOSPITAL


Pagi ini semasa mengendalikan kelas Tafsir di Surau Titiwangsa, saya ditanya para pelajar dengan satu soalan yang menarik untuk dikongsi bersama. Soalan itu timbul apabila saya menghuraikan makna ayat surah al-A'raf[7:79]; Maka Nabi Soleh pun meninggalkan mereka sambil berkata: "Wahai kaumku! Aku telah menyampaikan kepada kamu perutusan Tuhanku, dan aku telah memberi nasihat kepada kamu, tetapi kamu tidak suka kepada orang-orang yang memberi nasihat". Para ulama' Tafsir berselisih pendapat tentang masa nabi Soleh mengucapkan kata-kata ini. Sesetengah mengatakan ucapan ini berlaku ketika sebelum datang azab Allah kepada mereka akibat daripada penyembelihan unta mukjizat nabi Soleh. Manakala sebahagian lain pula mengatakan ucapan ini diucapkan selepas kematian mereka.

Apa yang menimbulkan soalan ialah, bagaimanakah mungkin nabi Soleh bercakap dengan mayat-mayat yang sedang bergelimpangan. Adakah mereka mampu mendengar? Untuk menghuraikan situasi ini, saya membawa satu hadith yang menyatakan bagaimana Rasulullah juga bercakap dengan mayat-mayat kafir Quraisy yang mati di dalam peperangan Badar. Melihat percakapan baginda s.a.w itu, Umar r.a bertanya, wahai Rasulullah, bagaimana mungkin kamu berbicara dengan orang-orang yang sudah menjadi mayat? Rasulullah s.a.w menjawab, Demi yang jiwaku berada di dalam tangannya, mereka semua ini lebih mendengar kata-kataku ini daripada kamu (akan tetapi tidak mampu menjawab)..Aw Kama Qal....(Sahih al-Bukhari, Bab Pembunuhan Abi Jahal).

Saya mengatakan berdasarkan hadith di atas,sebenarnya orang-orang yang sudah mati mendengar, cuma tidak mampu menjawab. Lalu saya ditanya dengan soalan-soalan kematian bermula dari tahlil,talqin dan akhirnya berkaitan dengan upah menguruskan mayat. Para murid saya mengatakan urusan menguruskan mayat di Hospital-hospital sekitar KL, sama ada Hospital Kerajaan atau Swasta seolah-olah dikendalikan oleh syarikat Khusus. Syarikat tersebut menjalankan urusniaga secara pakej bermula daripada memandi, mengkafan, menyembahyang dan mengkebumikan. Mereka ini mendapat pelanggan daripada bilik mayat hospital sama seperti peguam-peguam mendapat kes-kes melalui orang-orang yang terlibat dengan kemalangan di katil-katil hospital.

Selepas selesai segala urusan, bil pengurusan akan dikeluarkan. Dianggarkan bil tersebut boleh mencecah hingga RM 2000-3000. Saya menyatakan kaedah tersebut semestinya membebankan keluarga simati yang baru ditimpa musibah. Sepatutnya kematian ini dibantu dengan segala macam bantuan, akan tetapi kematian ini dibebankan lagi dengan bil mati yang amat tinggi. Bahkan ini bertentangan dengan sunnah nabi s.a.w kerana baginda saw ketika mendengar tentang berita kematian Ja’far ibn Abi Talib telah bersabda : Persiapkan makanan untuk keluarga Ja’far, kerana sesungguhnya mereka telah didatangi dengan apa yang menyibukkan mereka (kesusahan) (hadith riwayat al-Tirmidhi & Abu Dawud, Bab penyediaan makan untuk keluarga simati).

Keluarga simati yang baru ditimpa musibah (al-Baqarah:155-157) perlu disokong dan dibantu bagi mengelakkan perkara-perkara buruk yang lain seperti sikap putus asa, kesedihan berpanjangan, penganiayaan hak anak-anak yatim dan sebagainya.

Saya teringat satu peristiwa yang saya alami sendiri kira-kira 5 tahun dahulu di Institut Jantung Negara. Pada ketika itu, besan ayah saya datang dari kampung (Rantau Panjang) ke IJN untuk merawat anak bongsunya yang sedang sakit tenat menghidap sakit jantung berlubang. Keluarga besan ayah saya ini bukanlah orang berada, datang pun dengan bas. Selepas menjalani rawatan, anak bongsunya itu (berusia 12 tahun) telah meninggal dunia di wad IJN. Mayat arwah kemudiannya dipindahkan ke bilik mayat. Sampai di bilik mayat, ada sekumpulan pekerja yang kelihatannya seperti bekerja secara sukarela mengurus mayat mulai daripada memandi serta mengkafan simati. Saya yang berada di lokasi kejadian turut mengikut solat jenazah yang dipimpin oleh seorang lelaki Indonesia yang saya kira seorang ustaz.

Ketika mayat diurus, keluarga simati sedang menangis kesedihan dan cuba diredakan oleh saudara mara yang datang. Mereka mungkin tidak menyedari segala urusan memandikan mayat itu akan dikenakan kos yang tinggi. Setelah selesai disembahyangkan, seorang lelaki India yang menaiki kereta Mercedes datang menemui ibu simati lalu menghulurkan bil yang berjumlah RM 1500. Beliau menyatakan ini selepas mengambil kira diskaun kerana mayat simati adalah seorang kanak-kanak.

Ibu simati yang mendapat bil tersebut, secara tiba-tiba menjerit seperti orang kena histeria, lalu berkata: Ya Allah! Dahlah anak aku mati, mu pula nak datang perah duit dari aku! Lalu tangisan beliau bertambah kuat. Saya terkejut besar dengan bil tersebut, kerana inilah kali pertama saya melihat perkara sebegini di dalam hidup saya. Lalu saya dan abang saya pergi berbincang dengan lelaki yang menghulurkan bil tadi. Setelah menelefon ketuanya, harga pengurusan diturunkan kepada RM 700.

Walaupun sudah diturunkan, ibu simati masih menangis, sambil berkata: Hei! Aku ni orang susah (miskin), datang dari jauh nak bawa anak berubat, tiba-tiba anak aku mati, nah sekarang kamu pula nak susahkan aku dengan bayaran pengurusan sebanyak ini, manalah aku nak cari duit! Datang sini pun dah habis beribu dah! Nah ambil duit aku mana yang ada ni! Selepas menyerahkan kira-kira RM 100, ibu simati berlalu pergi. Lelaki yang menghulurkan bil itu terpaksa berpada dengan bayaran itu sahaja.

Melihat peristiwa tersebut berlaku di depan mata, saya merasa sayu dan sebak bercampur marah. Ini sememangnya tidak betul dan bid'ah! Walaubagaimanapun, perkara ini perlu ditangani dengan sewajarnya kerana di dalam dunia hari ini sukar untuk mencari orang menguruskan jenazah secara sukarela. Tambahan lagi simati yang tiada kaitan kekeluargaan dengan pengurusnya. Namun tindakan mengenakan bil yang terlampau tinggi serta mengkomersialkan urusan ini sememangnya tidak betul.

Oleh itu, di samping menghukumkannya sebagai bid'ah, apakah alternatif yang boleh kita sediakan? Fakta yang tidak dapat dielak ialah, akan sanantiasa ada orang yang mati saban hari. Kalau nak mengharap sukarelawan pengurusan jenazah, ternyata amat sukar.

Saya berpendapat urusan kematian ini perlu diurus oleh pihak-pihak yang lebih releven seperti pihak zakat, masjid atau surau. Selain itu, penglibatan setiap individu dengan program khairat kematian juga mungkin boleh membantu situasi ini.
Alangkah eloknya sekiranya pihak zakat atau Jabatan Agama mempunyai unit khusus untuk menguruskan jenazah. Kalau perlu dikenankan bayaran pun biarlah berpatutan. Jangan sampai kematian orang lain ditunggu-tunggu oleh sesetengah ahli perniagaan untuk mendapat untung di sebalik pengurusan simati.

Janganlah kita membiarkan kesedihan keluarga simati itu berganda dengan amalan sedemikian. Bayangkanlah kalau kita sendiri yang mengalami situasi di atas, apakah perasaan kita?

ABDULLAH BUKHARI
ANTI PENINDASAN