Wednesday, October 2, 2013

ORANG BERIMAN MELIHAT ALLAH DI DUNIA DGN MATA HATINYA!



Beri tazkirah ringkas secara mingguan di Masjid UIA hari ini. Antara intipatinya:

1) Beriman kpd perkara yg ghaib adalah sifat org bertaqwa (al-Baqarah[2:2-3]).
Kemuncak GHAIB ADALAH ALLAH! Allah adalah Zat yg MAHA GHAIB TETAPI wujud bersama kita. Walaupun ghaib, Allah wujud & amat dekat dgn manusia sehingga lebih dekat dari urat leher:

وَلَقَد خَلَقنَا الإِنسٰنَ وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُهُ ۖ وَنَحنُ أَقرَبُ إِلَيهِ مِن حَبلِ الوَريدِ

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya (Qaf[50:16]).

2) Org beriman lagi bertaqwa melihat Allah dgn mata hatinya ketika dihasut syaitan:

إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوا إِذا مَسَّهُم طٰئِفٌ مِنَ الشَّيطٰنِ تَذَكَّروا فَإِذا هُم مُبصِرونَ

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar) (Al-A'raf[7:201]).

3) Syurga Allah ada 2 jenis iaitu syurga fizikal dan syurga rohani. Syurga fizikal lebih rendah nilainya berbanding syurga rohani. Setelah ahli syurga meni'mati ni'mat syurga fizikal seperti buah-buhan, iringan bidadari dan sebagainya, Allah akan memberikan mereka ni'mat tertinggi atau syurga rohani iaitu PELUANG MELIHAT WAJAH ALLAH YG MELAMBANGKAN KEREDHAANNYA KEPADA AHLI SYURGA.



Syurga fizikal dan rohani terkandung dalam firman Allah ini:

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Ertinya: Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam "Syurga Adn" serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar (al-Tawbah[9:72]). 


Peluang melihat Allah pula terkandung dalam ayat ini: 




وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23)

Pada hari akhirat itu, muka (orang-orang yang beriman) berseri-seri; Melihat kepada Tuhannya (al-Qiyamah[75:22-23]).

YA ALLAH! BERIKAN KAMI PELUANG MENDAPAT REDHAMU DAN PELUANG MELIHAT WAJAHMU DI AKHIRAT KELAK!

Monday, September 30, 2013

MASJID DAN SURAU BUKAN KILANG MEMPROSES PAHALA



Baru-baru ini  (16 Jun 2013), selesai solat Isyak bilal surau memberikan saya sampul wang berisi RM 10 dan satu nama untuk para jemaah mengadakan tahlil. Seperti biasa saya ingin mengajar adab beragama kepada para jemaah dan bertanya adakah wakil arwah yang ingin ditahlilkan turut hadir. Setelah mendapati tiada walau seorang pun wakil arwah yang hadir, saya berpesan kepada Jemaah:

“Tuan-tuan sekelian, Masjid dan surau bukan kilang memproses pahala. Sikap sebegini sebenarnya amat biadab seolah-olah pihak surau amat mengharapkan RM 10 yang diberikan oleh pengirim. Budaya kirim dan hilang sebegini amat tidak sihat kerana mereka mungkin beranggapan pahala boleh diswastakan kepada pihak surau dan masjid.”

Imam al-Syafie agak tegas dalam isu ini apabila beliau berpendapat pahala bacan al-Quran yang dihadiahkan kepada orang lain (yang tiada hubungan darah) tidak akan sampai kepada gemulah. Imam Ibn Kathir mengambil pendapat Imam al-Syafie ketika mentafsirkan ayat ini:

أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى (38) وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (39) وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى (40)

Ertinya: Bahawa sesungguhnya seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya; Dan bahawa sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya, pada hari kiamat kelak); [53:38-40]).

Walaupun begitu, amalan menghadiahkan pahala bacaan al-Quran di Malaysia ada sandarannya, antaranya adalah firman Allah:

وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آَمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

Ertinya: Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu" (al-Hasyr[59:10]).

Juga firman Allah:

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ

Ertinya: Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan, dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan; dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat) (Muhammad[47:19]).

Saya berpendapat, jalan tengah antara keduanya adalah kita wajib beramal untuk diri sendiri dan usah hanya berharap ihsan hadiah pahala dari orang setelah kita mati. Walaupun begitu, orang yang hidup masih berpeluang berbakti kepada orang mati dengan menghadiahkan pahala.

Orang yang rajin beramal seumpama seorang yang bekerja dan mempunyai gaji tetap yang membolehkannya berbelanja dari hasil sendiri tanpa menunggu ihsan orang lain di alam barzakh kelak. Orang yang hanya tahu menswastakan pahala kepada pihak surau dan masjid tanpa turut hadir seumpama si faqir yang hanya menunggu ihsan orang untuk mendapat sesuap nasi. Fikirkanlah!

MAHAR PERKAHWINAN DENGAN MENGAJAR SUBJEK STATISTIK. ANDA BERANI MENGANJAKKAN PARADIGMA MAHAR DI MALAYSIA?




Baru-baru ini (22 Jun 2013) saya menghadiri majlis akad nikah anak perempuan kepada salah seorang murid dewasa saya di Titiwangsa. Majlis akadnya berjalan dengan meriah, lalu saya teringat firman Allah berkaitan mahar perkahwinan dalam al-Quran:

فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا

Ertinya: Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah ia menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah). Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu (suami isteri), sesudah ditetapkan maskahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana (al-Nisa’[4:24]).

Antara persoalan yang disebut oleh para ulama adalah, adakah boleh jika mahar perkahwinan dibuat dalam bentuk sesuatu manafaat seperti mengajarkan al-Quran. Kesimpulannya, para ulama membenarkannya dengan banyak hujah (Tafsir al-Munir). Antaranya adalah kisah mahar perkahwinan nabi Musa AS:

قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِنْدِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ

Ertinya: Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama delapan tahun; dalam pada itu, jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; engkau akan dapati aku Insya Allah, dari orang-orang yang baik layanannya" (al-Qasas[28:27]).

Dalam sebuah hadith, Sahal bin Sa’ad RA menceritakan seorang wanita datang menawarkan dirinya untuk menjadi isteri Rasulullah SAW tetapi baginda menolak. Lalu seorang sahabat menawarkan dirinya untuk menjadi suami wanita tersebut. Baginda Rasulullah SAW kemudiannya mengahwinkannya dengan mahar mengajarkan wanita tersebut membaca al-Quran, sabda baginda:

فَقَدْ زَوَّجْتُكَهَا بِمَا مَعَكَ مِنْ الْقُرْآنِ

Ertinya: Sesungguhnya aku kahwinkanmu dengannya dengan (Mahar mengajarkannya) surah al-Quran yang engkau miliki (Sahih al-Bukhari, Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan al-Tirmidhi).

Bagi memudahkan kefahaman murid saya dalam kelas Tafsir itu, saya berkata:

“Antara contoh akad yang mungkin berlaku apabila dipersetujui mahar perkahwinan berbentuk manafaat adalah: Ahmad bin Abu! Saya nikahkan awak dengan anak saya Aisyah binti Ismail dengan mahar perkahwinan mengajarkannya al-Quran”,

“Atau si bapa boleh juga berkata: Ahmad bin Abu! Saya nikahkan awak dengan anak saya Aisyah binti Ismail dengan mahar perkahwinan mengajarkannya subjek statistic untuk kegunaannya dalam menyiapkan MASTER ILMU WAHYU di UIAM”.

Murid dewasa dalam kelas Tafsir tersebut tersenyum lebar. Saya katakan pula kepada murid yang masih muda dan belum berkahwin: “Anda berani menganjakkan paradigm mahar di Malaysia?”

TEGURAN ABDULLAH IBN MAS’UD TENTANG NAS JEREBU


Sepanjang jerebu melanda Malaysia baru-baru ini, sesetengah orang mengaitkan jerebu ini dengan 10 tanda akhir kiamat sebagaimana yang disebut oleh sebuah hadith riwayat Sunan Abu Dawud dan Musnad Ahmad. Tanbah bercelaru apabila isu jerebu dikaitkan juga dengan surah al-Dukhan (asap). Sebenarnya amat penting bagi orang yang hendak berinteraksi dengan al-Quran memahami konteks sebenar sesuatu ayat. Kisah yang diriwayatkan oleh Imam Ibn Kathir dalam tafsirnya ini amat sesuai untuk merujuk kenyataan di atas.

Pada suatu hari Masruq masuk ke masjid Kufah melalui salah satu pintu Kandah. Beliau kemudiannya mendengar seorang lelaki sedang bercerita kepada kawannya tentang tafsiran ayat al-Dukhan (asap) yang berbunyi:

فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ (10) يَغْشَى النَّاسَ هَذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ (11)

Ertinya: Oleh itu tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat), Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: "Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan" (al-Dukhan[44:10]).

Lelaki tersebut lalu berkata: “ Asap itu adalah yang bakal datang pada hari kiamat, lalu merosakkan pendengaran serta penglihatan orang munafik. Asap itu hanya memberikan kesan kepada orang beriman sekadar seakan-akan selsema”.

Masruq lalu berjumpa Abdullah ibn Mas’ud dan menceritakan perihal lelaki tersebut. Abdullah yang sedang berbaring tersentak dan lantas duduk mendengar berita tersebut. Beliau lalu berkata: “ Allah berfirman kepada nabimu SAW”:

قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ

Ertinya: Katakanlah (wahai Muhammad): " Aku tidak meminta kepada kamu sebarang bayaran kerana menyampaikan ajaran Al-Quran ini, dan bukanlah aku dari orang-orang yang mengada-ngada " (Sad[38:86]).

“Sesungguhnya antara tanda berilmunya seseorang itu adalah dia berkata pada perkara yang tidak diketahuinya “Allahu A’lam (Allah yang lebih mengetahui)”.

Seterusnya beliau menjelaskan bahawa ayat tersebut diturunkan menceritakan akibat yang menimpa Quraysh kerana kedegilan mereka dari menerima dakwah baginda Rasulullah SAW.

Nabi SAW berdoa agar mereka ditimpa kemarau seperti kemarau yang pernah berlaku di Mesir pada zaman nabi Yusuf AS (Sahih al-Bukhari). Kemarau tersebut memaksa mereka memakan tulang dan bangkai. Setiap kali mereka memandang ke langit (mengharapkan hujan), yang kelihatan hanyalah asap kemarau. Itulah maksud sebenar ayat tersebut dan bukannya asap yang bakal keluar pada akhir zaman.

KALAULAH KAMU TAHU!!


Setakat pengalaman mengajar al-Quran di UIAM utk org awam sejak tahun 2002, Ada murid yg sanggup meredah perjalanan sejauh dari Jerteh, T'ganu & Batu Kurau, Perak secara mingguan utk menambah ilmu berkaitan al-Quran.

Bahkan ada seorang warga emas (bekas komando) menunggang motor MODENAS JAGUH secara mingguan dari Kuala Kangsar, Perak utk menambah ilmu al-Quran. Warga emas ini kemudiannya SYAHID kemalangan jalan raya semasa pulang dr kelas al-Quran UIAM...

Mereka sanggup meredah perjalanan sejauh itu BUKAN KERANA BOLA! TAPI DEMI SETITIS ILMU & DEMI KERANA AL-QURAN!!


OH! KALAULAH KAMU TAHU HAKIKAT YG SEBENARNYA!!


وَما هٰذِهِ الحَيوٰةُ الدُّنيا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدّارَ الءاخِرَةَ لَهِىَ الحَيَوانُ ۚ لَو كانوا يَعلَمونَ

Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat) (al-'Ankabut[29:64]).

MALAM ITU AKU BAHAGIA BILA KUTAHU IMAM ITU ANAK ARWAH KASIM

Baru-baru ini saya dikejutkan dengan bacaan seorang imam sambilan Masjid UIAM yang sungguh merdu suaranya dan mantap Tajwidnya. Setiap kali bersolat di belakangnya, saya terpesona. Alhamdulillah pada suatu malam saya sempat bertanya khabar dengannya setelah selesai solat Maghrib.

Namanya Ahmad Muhaimin bin Kasim, umur baru 21 tahun dan seorang HAFIZ AL-QURAN. Saya agak terkejut kerana baru sedar beliau adalah anak kepada arwah kawan saya Kasim yang meninggal dunia pada tahun 2005 (kalau tidak silap). Kasim adalah bekas bilal Masjid UIAM Petaling Jaya dan kami mula berkenalan ketika saya belajar di Darul Quran.

Setelah selesai mendirikan solat jenazah kepada Kasim di Masjid UIAM dahulu saya berbisik kepada Muhaimin: "Jadi anak yang soleh ye adik!"

Tak disangka sekarang beliau dikurniai kelebihan SUARA DAN KEMANTAPAN BACAAN AL-QURAN YANG HEBAT. Dengarnya Muhaimin agak gigih dalam mempelajari al-Quran.

Bahagialah kamu wahai Kasim di alam barzakh sana didoakan oleh para malaikat pemikul Arasyh dan anak yang soleh, firman Allah:

الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آَمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ (7) رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آَبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (8)

Ertinya: Malaikat yang memikul Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya, bertasbih memuji TuhanNya; dan beriman kepadaNya; serta mereka memohon ampun bagi orang-orang yang beriman (dengan berdoa merayu): "Wahai Tuhan kami! RahmatMu dan IlmuMu meliputi segala-galanya; maka berilah ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta menurut jalanMu, dan peliharalah mereka dari azab neraka.

"Wahai Tuhan kami! Dan masukkanlah mereka ke dalam Syurga "Adn" yang Engkau telah janjikan kepada mereka; dan (masukkanlah bersama-sama mereka): ORANG-ORANG YANG LAYAK DI ANTARA IBU BAPA MEREKA, DAN ISTERI-ISTERI MEREKA, SERTA ZURIAT KETURUNAN MEREKA. Sesungguhnya Engkaulah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (Ghafir[40:7-8]).

PARA HAFIZ AL-QURAN SEUMPAMA PERENANG YANG MEREDAH SEBUAH LAUTAN…AKAN TIBA MASANYA OMBAK ITU REDA!



Ramadhan lepas pada (18 Julai 2013) dijemput bertazkirah dan menjadi imam terawih di Masjid Sungai Tua Selayang. Selepas solat saya berbual panjang dengan imam masjid serta 2 imam hafiz jemputan. Salah seorang dari imam jemputan tersebut adalah anak kepada Mufti Selangor sekarang.

Sebagai abang dalam bidang Tahfiz al-Quran saya menasihatkan mereka berdua dengan cabaran para hafiz al-Quran. Nilai para penghafaz al-Quran bukan pada gelaran dan kemuliaan yang masyarakat berikan, tetapi pada jumlah ayat yang kekal dalam ingatan mereka selagi nyawa masih di badan. Cabaran sebenar para hafiz adalah mengekalkan hafazan agar tidak berkurang. Ingatkan pesanan nabi SAW:

إِنَّمَا مَثَلُ صَاحِبِ الْقُرْآنِ كَمَثَلِ صَاحِبِ الْإِبِلِ الْمُعَقَّلَةِ إِنْ عَاهَدَ عَلَيْهَا أَمْسَكَهَا وَإِنْ أَطْلَقَهَا ذَهَبَتْ

Ertinya: Perumpamaan para penghafaz al-Quran adalah seperti pemilik unta yang ditambat. Sekiranya dia berterusan menambatnya unta itu dapat dipegang dan sekiranya unta itu dilepaskan maka ia akan lari meninggalkan tuannya (Sahih al-Bukhari dan Muslim).

Orang yang memilih untuk menghafaz al-Quran perlu sedar bahawa keputusan mereka adalah keputusan yang bakal mengubah landskap hidup mereka seumur hidup. Bila sudah mulai menghafaz al-Quran, mereka wajib menjaga hafazan tersebut dengan disiplin yang tegas. Antara kaedah terbaik mengekalkan hafazan adalah mengkhatamkan bacaan 30 juzuk dalam solat terawih.

Alhamdulillah, Allah memberikan kesempatan dan semangat kepada saya (semenjak tahun 1995) untuk mengkhatamkan 30 juzuk al-Quran dalam solat terawih selama 9 tahun. Diakui tahun pertama (1997) dan kedua (1998) mengkhatamkan bacaan dalam solat terawih AMAT PERIT sekali pegalamannya. Saya terpaksa membuat persediaan sepanjang hari bermula dari Subuh sehingga ke Maghrib. Ia sama seperti berenang meredah ombak besar di tepi pantai, namun setelah 9 kali mengkhatamkan al-Quran dalam solat, ombak itu menjadi tenang dan senang ditangani.

Saya mengumpamakan situasi diri saya yang sudah 20 tahun bergelumang dengan ulangan hafazan seperti perenang yang sudah sampai ke tengah lautan yang tenang ombaknya, manakala mereka berdua yang baru habis belajar di Darul Quran seperti perenang yang sedang bergelumang dengan ombak ganas di tepi pantai.

Amat malang sekali para penghafaz al-Quran yang sudah menghabiskan masa 3 tahun di Darul Quran untuk menghafaz, namun GAGAL MENJAGA HAFAZAN dengan alasan ketiadaan suasana. Suasana senantiasa berubah, andalah yang perlu mencipta suasana tersebut. Golongan yang lupa hampir semua surah dan juzuk yang pernah dihafaz seumpama orang yang tewas dalam renangan meredah ombak. Akhirnya mereka ditolak ombak ke tepian dan tidak sanggup lagi merasa peritnya tujahan ombak.

Percayalah, perenang yang berjaya meredah ombak dan sampai ke tengah laut yang tenang akan dapat merasai berbagai ni’mat laut atau AL-QURAN itu! Saya sering berdoa agar saya dimasukkan dalam kumpulan ketiga yang disebut oleh Allah dalam ayat ini:

ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ

Ertinya: Kemudian Kami jadikan Al- Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran), dan di antaranya ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata) (Fatir[35:32]).

SUATU HARI DI HARI RAYA...KEHALUSAN HATI SAYYIDINA ALI RA


Pada suatu hari di hari raya di zaman Sayyidina Ali..beliau mendapati ada orang masuk ke Musalla (ruang solat/padang tmpt bersolat hari raya) lalu mendirikan Solat 2 rakaat.

Beliau lalu berkata : Aku tidak pernah melihat Nabi SAW melakukan solat sebegini (kerana sunnah hari raya yg Utama adalah TAKBIR).

Lalu dikatakan kpd Ali: Kalau begitu mengapakah Engkau tidak melarang mereka?

Ali menjawab: Aku bimbang Akan termasuk dlm golongan yg disebut oleh ayat ini:

أَرَءَيتَ الَّذى يَنهىٰ

عَبدًا إِذا صَلّىٰ

Adakah engkau nampak (baiknya) orang yang melarang (dan menghalang);

Seorang hamba Allah apabila dia MENGERJAKAN SEMBAHYANG? (Al-'Alaq[96:9-10]).

(Kisah ini disebut Dalam Tafsir al-Razi).

* MORAL: Ayat di atas merujuk kpd Abu Jahal yg melarang Nabi SAW mendirikan solat (Tafsir Ibn Kathir). Ali juga Amat beradab dlm teguran yg bakal dibuat. Sunnah utama pd hari raya adalah takbir & solat raya biasanya di buat di padang. Oleh itu tiada isu Solat tahiyyatul Masjid. Allahu A'lam!

KECANTIKAN MANUSIA HANYALAH SEBUAH KANVAS YANG MEMILIKI PELUKISNYA

 Pihak media suka menghebohkan skandal orang ternama yang tergelincir melakukan dosa melibatkan gender berbeza. Benarlah sabda nabi SAW:

مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاءِ

Ertinya: Tidak aku tinggalkan selepasku FITNAH/UJIAN yang paling bahaya kepada orang lelaki SELAIN WANITA (Sahih al-Bukhari dan Muslim).

Ramai lelaki/wanita tergoda dengan kecantikan manusia sehingga sanggup melanggar batasan agama. MATA menjadi pintu fitnah, selepas masuk ia bertapak di hati lalu DIKOSMETIKKAN oleh syaitan atas nama CINTA walaupun ia hanya CINTA PALSU. Oleh itu Allah mengarahkan agar pintu FITNAH (MATA) ditutup ketika tiada keperluan. FirmanNya:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

Ertinya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka MENYEKAT PANDANGANmereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan (al-Nur[24:30]).

Bila tetap TERPAKSA BERTEMBUNG DENGAN MANUSIA (LELAKI/WANITA) yang cantik, anggaplah mereka hanyalah sebuah KANVAS yang dihasilkan oleh PELUKIS atau PENCIPTANYA...Jangan kagumi, memuji atau tergoda dengan KANVAS itu, sebaliknya PUJALAH PELUKIS ATAU PENCIPTANYA.

اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ

Ertinya: Allah yang menjadikan bumi sebagai tempat penetapan untuk kamu, dan langit sebagai bumbung yang kukuh binaannya; dan DIA MEMBENTUK RUPA KAMU LALU (DIA) MEMPERELOKKAN RUPA KAMU, serta dikurniakan kepada kamu dari benda-benda yang baik lagi halal. Yang demikian (kekuasaanNya dan kemurahanNya) ialah Allah Tuhan kamu; maka nyatalah kelebihan dan kemurahan Allah, Tuhan sekalian alam (GHafir[40:64]).


Juga firmanNya:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ

Ertinya: Dia menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat, dan DIA MENENTUKAN BENTUK RUPA KAMU SERTA MEMPERELOKKAN RUPA KAMU; dan kepadaNyalah tempat kembali (al-Taghabun[64:3]).

PERCANGGAHAN DALAM ISU NAZAR: ILMU ITU CAHAYA YANG AKAN ALLAH SERLAHKAN SINARNYA

Baru-baru ini dalam salah satu kelas Tafsir saya, kami berbincang perihal nazar. Saya nyatakan ada nazar yang dipuji dan ada juga yang nazar dilarang. Bahkan jika diteliti secara umum SEAKAN terdapat sedikit percanggahan antara Hadith nabi dan al-Quran dalam isu nazar. Dalam sebuah hadith Rasulullah SAW melarang nazar dilakukan manakala dalam ayat lain pula Allah memuji orang yang menunaikan nazarnya.

Saya menjelaskan kepada pelajar saya bahawa maklumat tersebut adalah berdasarkan pembacaan saya suatu masa dahulu tetapi saya terlupa bahan bacaan tersebut. Sepanjang kelas berlansung saya cuba mengingat kembali bahan bacaan yang saya maksudkan tetapi gagal. Seketika itu juga saya berdoa kepada Allah agar dipertemukan dengan bahan bacaan tersebut bagi merungkaikan percanggahan dalam isu nazar itu.

Pagi ini (30 September 2013) ketika memasuki bilik di UIAM, hati saya tergerak untuk membelek sebuah buku yang berada atas meja saya. Buku tersebut adalah Tesis PhD al-Fadhil Dr. Muhd Asri bin Zainul Abidin yang bertajuk “Sabab Wurud al-Hadith, Dhawabit Wa Ma’ayir” (Sebab kewujudan sesuatu Hadith nabi) terbitan Research Centre, UIAM, halaman 186-188. Alhamdulillah! Saya dipertemukan dengan bahan rujukan yang saya maksudkan. Segala puji bagi Allah yang kembali menyinarkan cahaya ilmu dan memakbulkan doa tersebut.

Peristiwa ini jelas menunjukkan kelemahan manusia yang mudah lupa. Ia memang disebut oleh Allah pada sifat kejadian nabi Adam, firmanNya:

وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آَدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا

Ertinya: Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan kepada Adam pada masa yang lalu, tetapi ia lupa; dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang teguh. (Taha[20:115]).


Sedang Allah Yang Maha Sempurna pula jauh bezanya dengan makhluk. FirmanNya:

قَالَ عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لَا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنْسَى

Ertinya: Nabi Musa menjawab: "Pengetahuan mengenainya ada di sisi Tuhanku, tertulis di dalam sebuah Kitab; Tuhanku tidak pernah keliru dan Ia juga tidak pernah lupa" (Taha[20:52]).

PERBINCANGAN ISU NAZAR:

1) Sebenarnya apabila diteliti kedua sumber Islam itu tidak bercanggah tetapi membawa konteks perbincangan yang berbeza. Dalam sebuah hadith, nazar dihukumkan makruh oleh Rasulullah SAW:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ
نَهَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ النَّذْرِ وَقَالَ إِنَّهُ لَا يَرُدُّ شَيْئًا وَلَكِنَّهُ يُسْتَخْرَجُ بِهِ مِنْ الْبَخِيلِ

Ertinya: Dari Abdullah ibn ‘Umar, bahawa Rasulullah SAW melarang bernazar, baginda bersabda: Sesungguhnya nazar itu tidak akan menolak sesuatu (taqdir) pun, akan tetapi ia dikeluarkan dari si kedekut (Sahih al-Bukhari dan Muslim).

Dalam al-Quran pula Allah memuji orang yang menunaikan nazarnya. Firman Allah:

يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا

Ertinya: Mereka dikurniakan kesenangan itu kerana) mereka menyempurnakan nazarnya (apatah lagi yang diwajibkan Tuhan kepadanya), serta mereka takutkan hari (akhirat) yang azab seksanya merebak di sana sini (al-Insan[76:7]).

2) Hadith dan ayat di atas tidak bercanggah sama sekali. Allah memuji hambaNya yang menunaikan nazar dengan sempurna. Nazar itu pula adalah nazar ibadat yang ikhlas tanpa mengharapkan manafaat duniawi. Ia adalah seperti nazar ibu Maryam yang mahu meletakkan bayinya sebagai orang yang berkhidmat di Bayt al-Maqdis tanpa diikat dengan apa-apa hajat:

إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Ertinya: (Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:" Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (Ali ‘Imran[3:35]).

3) Nazar yang dilarang oleh Rasulullah SAW dalam hadith di atas adalah nazar yang diikat dengan hajat duniawi seperti seseorang menyebut: “Ya Allah! Jika Engkau beri kejayaan kepadaku dalam peperiksaan nanti aku bernazar akan berpuasa 3 hari.”

Nazar sedemikian kelihatan biadab kerana orang yang bernazar seakan cubaan berunding dengan Allah seolah-olah Allah amat memerlukan ibadah hambaNYa. Sedangkan Allah itu Maha Kaya dan tetap teguh berkuasa walaupun tanpa ibadah para hambaNya. Firman Allah:

وَقَالَ مُوسَى إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ

Ertinya: Dan Nabi Musa berkata: "Kalau kamu dan sesiapa jua yang ada di muka bumi seluruhnya berlaku kufur ingkar, maka (hal yang demikian tidak merugikan Allah), kerana sesungguhnya Allah adalah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji (Ibrahim[14:8]).

4) Perlu diingat bahawa nazar tidak akan mampu mengubah taqdir yang ditetapkan Allah semenjak azali sebagaimana sabda nabi SAW:

لَا تَنْذِرُوا فَإِنَّ النَّذْرَ لَا يُغْنِي مِنْ الْقَدَرِ شَيْئًا وَإِنَّمَا يُسْتَخْرَجُ بِهِ مِنْ الْبَخِيلِ

Ertinya: Janganlah kamu bernazar kerana sesungguhnya nazar itu tidak akan dapat mengubah taqdir walau sedikit pun. Sebenarnya ia hanya dikeluarkan (dibuat oleh si bakhil) (Sahih Muslim, Sunan al-Tirmidhi dan al-Nasa’i).

Sebaiknya seseorang yang berhajat itu berusaha sepenuh daya, berserah dan berdoa kepada Allah. Ia bertepatan dengan konsep usaha, ikhtiar dan doa yang disarankan Islam.

Allahu A'lam..semoga bermanafaat

WALAU KELETIHAN NABI MUSA AS BEGITU SENSITIF UNTUK MEMBANTU 2 PEREMPUAN MADYAN


Para nabi dan Rasul adalah contoh sejati orang yang beriman kepada Allah. Antara sifat orang beriman yang patut dimiliki adalah sensitif melihat kesusahan orang lain dan berusaha menghilangkan kesusahan tersebut. Lihat sahaja kisah kembara nabi Musa AS dalam surah al-Qasas. Nabi Musa AS lari dari negeri Mesir kerana takut ditangkap oleh Fir’awn setelah membunuh lelaki Qibti secara tidak sengaja. Perincian kisah pembunuhan itu dapat dirujuk pada ayat 15 surah al-Qasas.

Nabi Musa AS lari dari Mesir ke Madyan yang sangat jauh jaraknya (8 hari perjalanan) tanpa bekal yang mencukupi. Setelah sampai ke Madyan, baginda segera membantu 2 orang perempuan mengambil air untuk ternakan mereka walaupun baginda masih sangat keletihan. Ini sikap orang beriman yang wajib kita contohi. Firman Allah:

وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَى رَبِّي أَنْ يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ (22) وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ (23) فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (24)

Ertinya: Dan setelah ia (meninggalkan Mesir dalam perjalanan) menuju ke negeri Madyan, berdoalah ia dengan berkata: "Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan jalan yang benar kepadaku,". Dan ketika dia sampai di telaga air negeri Madyan, ia dapati di situ sekumpulan orang-orang lelaki sedang memberi minum (binatang ternak masing-masing), dan ia juga dapati di sebelah mereka dua perempuan yang sedang menahan kambing-kambingnya. dia bertanya: "Apa hal kamu berdua?" Mereka menjawab: "Kami tidak memberi minum (kambing-kambing kami) sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik binatang ternak masing-masing; dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya ". MAKA MUSA MEMBERI MINUM KEPADA BINATANG TERNAK MEREKA kemudian ia pergi ke tempat teduh lalu berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan" (al-Qasas[28:22-24]).

Sikap mengutamakan orang lain juga antara sikap terpuji orang Ansar yang disebut Allah dalam al-Quran:

وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Ertinya: Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; DAN MEREKA JUGA MENGUTAMAKAN ORANG-ORANG YANG BERHIJRAH ITU LEBIH DARIPADA DIRI MEREKA SENDIRI, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya (al-Hasyr[59:9]).

Juga sabda Rasulullah SAW:

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Ertinya: Tidak (sempurna) iman seseorang dari kamu sehinggalah dia menyukai sesuatu (kebaikan) kepada saudaranya sebagaimana dia menyukai perkara itu untuk dirinya sendiri (Sahih al-Bukhari dan Muslim).

TEKNOLOGI YANG ALLAH GUNAKAN DALAM PENCIPTAAN BURUNG AMAT MENAKJUBKAN




Kira-kira 6 tahun lepas, semasa dalam perjalanan balik ke Kelantan melalui Perak saya singgah di perhentian Puncak Banjaran Titiwangsa yang terletak di Lebuh Raya Timur Barat. Mata saya terpaku melihat seekor burung helang yang sedang terapung di udara. Pada ketika itu, angin bertiup agak kencang dan burung helang itu hanya mengembangkan sayapnya serta memanipulasi gerakan angin untuk terus terapung. Struktur fizikal yang dimiliki burung helang itu membantunya untuk terus terapung tanpa perlu bergerak secara agresif.

Dalam al-Quran Allah banyak meminta manusia berfikir pada kejadian alam. Pemerhatian kepada alam dan segala isinya yang menakjubkan mampu membuahkan keimanan dan keyakinan pada ketuhanan Allah. Burung adalah antara ciptaan Allah yang sering disebut dalam al-Quran. Keajaiban burung amat ketara terutama sekali dari struktur fizikalnya kerana ia seakan tidak terikat dengan hukum graviti. Bahkan manusia banyak mengambil pelajaran dari burung dalam teknologi penerbangan.

Firman Allah:

أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Ertinya: Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman (al-Nahl[16:79]).

Juga firman Allah:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ

Ertinya: Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan (al-Nur[24:41]).

Juga firman Allah:

أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ

Ertinya: Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu (al-Mulk[67:19]).

AIR MINERAL 30 JUZUK YANG AJAIB


Air mineral "30" juzuk dijual di kantin Sebuah Hospital kerajaan. Berguna melembutkan hati agar MUDAH terima NASIHAT....MUDAHNYA???

Blh dicadang kpd PDRM utk beri bekas gangster minum agar MUDAH terima nasihat...

Speechless!!!

ZIARAH MURSHID KE KELANTAN PADA 16 SEPTEMBER 2013

SEKITAR GAMBAR ZIARAH MURSHID KE KELANTAN.

Alhamdulillah sempat ke Pondok Sg Durian bermini forum, kemudian ke Pondok Pasir Tumbuh, Dr Zaharuddin juga sempat menizarahi bonda saya yang sedang koma di Binjai dan selepas Asar menziarahi Tuan Guru Nik Abdul Aziz.