Monday, September 30, 2013

TEKNOLOGI YANG ALLAH GUNAKAN DALAM PENCIPTAAN BURUNG AMAT MENAKJUBKAN




Kira-kira 6 tahun lepas, semasa dalam perjalanan balik ke Kelantan melalui Perak saya singgah di perhentian Puncak Banjaran Titiwangsa yang terletak di Lebuh Raya Timur Barat. Mata saya terpaku melihat seekor burung helang yang sedang terapung di udara. Pada ketika itu, angin bertiup agak kencang dan burung helang itu hanya mengembangkan sayapnya serta memanipulasi gerakan angin untuk terus terapung. Struktur fizikal yang dimiliki burung helang itu membantunya untuk terus terapung tanpa perlu bergerak secara agresif.

Dalam al-Quran Allah banyak meminta manusia berfikir pada kejadian alam. Pemerhatian kepada alam dan segala isinya yang menakjubkan mampu membuahkan keimanan dan keyakinan pada ketuhanan Allah. Burung adalah antara ciptaan Allah yang sering disebut dalam al-Quran. Keajaiban burung amat ketara terutama sekali dari struktur fizikalnya kerana ia seakan tidak terikat dengan hukum graviti. Bahkan manusia banyak mengambil pelajaran dari burung dalam teknologi penerbangan.

Firman Allah:

أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Ertinya: Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman (al-Nahl[16:79]).

Juga firman Allah:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ

Ertinya: Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan (al-Nur[24:41]).

Juga firman Allah:

أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ

Ertinya: Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu (al-Mulk[67:19]).

No comments: