Thursday, December 3, 2009

SUDUT LAIN DOA BALA TUAN GURU DATUK NIK AZIZ

RENCANA INI TELAH DISUNTING DARIPADA POSTING SEBELUM INI. SAYA JUGA TELAH HANTAR RENCANA INI KEPADA UTUSAN MALAYSIA SEBAGAI SATU LANGKAH BERANI, KITA SAMA-SAMA TENGOKLAH KALAU RENCANA ITU AKAN TERSIAR ATAU SEBALIKNYA..


Polemik doa bala Datuk Nik Aziz kepada Perdana menteri Malaysia Dato’ Seri Najib masih hangat di perkatakan oleh semua. Berikutan tindakan kontroversi itu, berbagai reaksi diberikan oleh kebanyakan pihak yang terlibat sama ada pihak yang menyokong atau menentang. Namun begitu, sebelum sebarang hukuman dijatuhkan ke atas tindakan Datuk Nik Aziz, polemik ini terlebih dahulu perlu dianalisis secara ilmiah menurut neraca al-Quran dan al-Sunnah. Analisis ini amat penting demi untuk menyelamatkan masyarakat awam bawahan yang tampaknya sedang kebingungan di celah permainan ahli politik. Apa yg ketara polemik ini hanya menguntungkan sesetengah pihak sahaja bukan rakyat secara keseluruhannya. Selain itu, tuntutan untuk menjelaskan kekeliruan ini tambah mendesak apabila ianya melibatkan penggunaan doa yang merupakan salah satu elemen utama di dalam pengajaran Islam.

Secara umumnya berdoa buruk kepada orang lain adalah ditegah oleh baginda Rasulullah S.A.W sebagaimana sabdanya:

Jangan berdoa buruk ke atas diri kamu sendiri, juga jangan berdoa buruk ke atas anak-anak kamu, juga jangan berdoa buruk ke atas khadam kamu, juga jangan berdoa buruk ke atas harta kamu sendiri kerana ditakuti bertembung dengan waktu penerimaan doa maka (maksud buruk itu) akan diperkenankan oleh Allah. (Sahih Muslim & Sunan Abu Dawud).

Namun begitu,di dalam keghairahan menyalahkan Datuk Nik Aziz di dalam isu ini, kebanyakan daripada kita seolah-olah terlupa pula sudut lain yang menjadi punca tercetusnya isu ini. Oleh itu untuk berlaku lebih adil dan ilmiah kepada semua pihak, sebarang keputusan perlu mengambil kira aspek punca sesuatu isu.

Bagi memahami isu ini di dalam skop yang lebih luas & praktikal, kita perlu melihat kepada contoh yang sudah sekian lama berlaku di dunia iaitu kempen anti keganasan yang telah dilancarkan oleh pentadbiran Amerika Syarikat. Walaupun sudah bertahun-tahun kempen tersebut dijalankan dengan beberapa pendekatan yang ekstrem seperti penaklukan Afghanistan, Iraq dan penahanan ramai tokoh yang dicop sebagai pengganas, angka keganasan tidak pernah berkurang bahkan semakin bertambah bersama-sama dengan sentimen anti Amerika di seluruh dunia Islam.

Kegagalan ini boleh dikatakan berpunca daripada kebebalan pihak Amerika untuk mengubati punca penyakit keganasan iaitu penindasan serta sikap berat sebelah Negara kuasa besar itu kepada umat Islam terutama sekali di Palestin. Kempen Amerika selama ini sebenarnya boleh disifatkan seperti seperti cubaan mencuci air sungai yang kotor di muara, sedangkan sampah masih dibuang secara berterusan tanpa kawalan di hulu. Sudahnya kempen Amerika tersebut lebih sesuai dinamakan sebagai kempen Perang Salib Alaf Baru.

Premis yang sama perlu di gunakan di dalam menangani polemik doa bala yang di ucapkan oleh Nik Aziz kerana rata-ratanya mengecam tanpa melihat secara mendalam kepada punca kenyataan beliau itu.

Sebagai seorang Menteri Besar yang secara rasminya di lantik oleh rakyat Kelantan melalui pilihanraya yang sah, tindak balas beliau yang tidak berpuas hati dengan penafian hak royalti minyak oleh kerajaan pusat sebenarnya logik dan masih masuk akal. Ini kerana beliau bukan bercakap di atas platform seorang Murshidul Am PAS semata-mata, sebaliknya mewakili sebuah kerajaan pilihan rakyat Kelantan. Sebagai manusia biasa ,rasa tidak puas hati di atas penafian hak dan penindasan adalah perkara biasa. Berdoa pula merupakan langkah yang paling ringkas, mudah dan berkesan untuk menegaskan rasa tidak puas hati kepada kerajaan pusat serta meraih simpati rakyat Kelantan.

Merujuk kepada rasa tidak puas hati dalam diri manusia pula, baginda Rasulullah S.A.W sendiri pernah bersedih & berdoa buruk selama sebulan di dalam qunut solat subuh kepada kabilah Ra'l, Dhakwan & ‘Usayyah yang telah membunuh para pendakwah dari kalangan sahabat baginda di dalam peristiwa Bi’r al-Ma’unah (Sahih al-Bukhari & Muslim). Namun begitu, baginda S.A.W berhenti berdoa setelah diturunkan ayat berikut:

Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada dia menerima taubat mereka ataupun Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim (Ali ‘Imran [3:128]).

Selain itu, nabi Musa & Nuh A.S juga pernah berdoa buruk kepada musuh mereka yang berdegil tidak mahu beriman kepada Allah. Firman Allah :

Dan Nabi Musa pula (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya barang-barang perhiasan dan harta benda yang mewah dalam kehidupan dunia ini. Wahai Tuhan kami! (Kemewahan yang Engkau berikan kepada mereka) akibatnya menyesatkan mereka dari jalanMu (dengan sebab kekufuran mereka). Wahai Tuhan kami! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka (sehingga menjadi keras membatu), maka dengan itu mereka tidak akan dapat beriman sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya.

Allah berfirman: "Sesungguhnya telah dikabulkan doa kamu berdua; oleh itu hendaklah kamu tetap (menjalankan perintahKu seterusnya), dan janganlah kamu menurut jalan orang-orang yang tidak mengetahui (peraturan janjiKu)" (Yunus [10:88-89]).


Juga firman Allah:

Dan Nabi Nuh (merayu lagi dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan seorangpun dari orang-orang kafir itu hidup di atas muka bumi!

"Kerana sesungguhnya jika Engkau biarkan mereka (hidup), nescaya mereka akan menyesatkan hamba-hambaMu, dan mereka tidak akan melahirkan anak melainkan yang berbuat dosa lagi kufur ingkar (Nuh [71:26-27]).


Setelah melihat ketiga-tiga dalil di atas, mungkin ada yang akan memberikan alasan bahawa doa para rasul itu ditujukan kepada orang-orang kafir dan bukan untuk sesama islam sebagaimana polemik yang sedang berlaku. Namun begitu, perlu diingat bahawa faktor kufur hanya bersikap sekunder atau minor jikalau hendak dibandingkan dengan faktor zalim. Kesemua penentang para rasul yang disebutkan di dalam nas-nas di atas bukan hanya bersifat kufur dengan ajaran mereka bahkan disulami dengan kezaliman melampau sehingga sanggup membunuh dan menindas. Oleh itu, faktor utama yang mengundang doa buruk para rasul itu adalah sikap yang zalim bukan kufur semata-mata.

Apa yang pasti sifat zalim jauh lebih buruk daripada kufur kerana kufur hanya melibatkan hak Allah sahaja tetapi sifat zalim melibatkan hak sesama manusia. Dosa kufur boleh diampun dengan taubat kepada Allah pemilik mutlak manusia, akan tetapi dosa zalim kepada manusia hanya akan terampun sekiranya manusia yang dizalimi itu sedia untuk memaafkan. Tambah rumit lagi sekiranya kezaliman itu melibatkan hak rakyat jelata yang jutaan jumlahnya.

Pada satu sudut lain, mungkin ramai yang beranggapan bahawa perkataan zalim terlalu kasar dan kurang sesuai untuk menggambarkan senario polemik wang ehsan Kelantan ini. Namun begitu menurut takrif syarak, zalim bermaksud meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Tindakan menyalurkan wang ehsan kepada entiti lain yang tidak diiktiraf atau dipilih oleh rakyat Kelantan secara demokratik menurut amalan demokrasi sebenarnya samalah seperti meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Umpamanya, orang lain yang kepenatan bekerja tetapi orang lain yang menerima gaji.

Walaupun berdoa buruk ditegah oleh nabi S.A.W sebagaimana yang dinyatakan oleh hadith di atas, seharusnya kita merenung juga sebuah hadith lain yang bermaksud:

Takutlah kamu akan doa orang-orang yang dizalimi, kerana sesungguhnya tiada di antara doa mereka dengan Allah hijab yang menghalang (penerimaannya). (sahih al-Bukhari).

Secara logiknya, seseorang yang telah dizalimi dan dinafikan haknya pastinya akan berdoa buruk kepada orang yang dirasai telah menzalimi haknya kerana itu sudah menjadi fitrah bagi manusia yang tertindas walau sehebat mana sekalipun orang itu. Sebenarnya apa yang lebih penting ialah hadith tersebut bukan sahaja menjelaskan kemungkinan wujudnya doa buruk daripada orang yang dizalimi, tetapi larangan menzalimi hak orang lain yang mungkin boleh menjerumuskan mereka ke dalam musibah doa mangsa yang dizaliminya. Ini kerana tindakan menghindarkan segala bentuk kezaliman sebenarnya menjadi kewajipan yang perlu dipenuhi oleh semua terutama sekali oleh para pemimpin sebagaimana firman Allah:

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan (Hud[11:113]).

Apa salahnya jika wang ehsan itu disalurkan terus kepada kerajaan pilihan rakyat Kelantan kerana ianya tampak lebih bertamadun dan terhormat. Jika kehendak kerajaan Kelantan dipenuhi dengan penuh professional, sudah pasti doa buruk dari Nik Aziz tidak akan timbul sama sekali. Bahkan tidak mustahil, Nik Aziz dan rakyat Kelantan akan bersama-sama mendoakan kesejahteraan berpanjangan kepada kerajaan Pusat pimpinan Datok Seri Najib. Tindakan telus sedemikian juga mungkin akan menjadi batu nesan kerajaan Kelantan pimpinan PAS di dalam pilihanraya ke 13 nanti serta menambahkan lagi keyakinan rakyat Kelantan dengan slogan 1 Malaysia, Pencapaian diutamakan, rakyat didahulukan.

Tuesday, December 1, 2009

Penzalim yang degil wajar didoa bala

M Faqih & Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 2 Dis: Ketua Unit Dakwah Halaqat, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Ustaz Abdullah Abdul Razak berkata doa meminta ditimpa musibah kepada orang yang membuat kezaliman bukan sesuatu kesalahan.

Bagaimanapun ia adalah pilihan terakhir selepas pihak yang melakukan kezaliman itu tetap berdegil selepas pelbagai kaedah lain digunakan.

"Doa itu senjata orang mukmin, tidak menjadi satu kesalahan dibaca selepas orang Islam sendiri menganiayai orang Islam lain.

"Dipanjatkan doa semoga dibuka pintu hati dan kalau tetap berdegil juga dipohonkan kepada Allah supaya ditimpa sesuatu musibah kepada mereka," katanyai disini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahu mendoakan diturunkan musubah kepada mereka yang menzalimi rakyat negeri itu ekoran keengganan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membayar wang royalti minyak.

Rakyat Kelantan katanya sedang dinafikan hak untuk mendapatkan royalti minyak dan itu adalah satu bentuk kezaliman yang tidak boleh dimaafkan.

Doa menurunkan bala kepada orang yang zalim katanya tidak lebih sebagai satu ugutan agar mereka gerun dengan janji Allah dan terbuka pintu hati untuk mengembalikan semula hak orang lain.

"Doa seperti itu tidak lebih sebagai satu ugutan atau peringatan kepada pihak yang cuba membuat zalim seperti disebut Tok Guru Nik Abdul Aziz," katanya lagi.

Dalam pada itu, Ketua Dewan Ulamak PAS Kelantan, Datuk Mohamed Daud Iraqi berkata, sirah zaman Nabi Muhammad saw memperlihatkan bagaimana baginda memanjatkan doa kepada Allah supaya diturunkan bala ke atas kaum Quraisy Mekah yang menganiaya baginda dan menentang dakwah Islam.

Ekoran itu katanya Allah Taala telah menurunkan kemarau selama tujuh tahun sehingga wujud asap dari langit.

Kata beliau adalah wajar didoakan semoga dibuka pintu hati orang yang cuba membuat aniayai kepada rakyat Kelantan supaya menunaikan tanggunggawab mereka.

Selain itu beliau juga menyatakan sokongan padu kepada Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, untuk terus menerajui kerajaan negeri dan mempertahankan tuntutan royalti minyak 5 peratus daripada kerajaan pusat.

Dewan Ulama katanya menyambut baik saranan Mursyidul Am Pas itu agar seluruh rakyat tanpa mengira fahaman politik untuk sama-sama membantu mempertahankan dan menuntut hak mereka itu.

Dalam kenyataan tiga muka surat bekas anggota Exco kerajaan negeri itu berkata buat masa ini mereka hanya mampu bermunajat dan berdoa agar dibuka pintu hati pihak yang terbabit sehinggalah hak rakyat mendapat royalti minyak itu ditunaikan.

"Penafian terhadap hak royalti, penukaran kepada wang ihsan dan penyerahan faedah petroleum itu kepada pihak lain adalah perbuatan khianat dan tidak bertamadun," katanya.

Mengenai kepimpinan Menteri Besar, Mohamad berkata Dewan Ulamak berpendirian menyokongnya mengekalkan kepemimpinan dalam kerajaan dan parti.

"Buat masa ini Tok Guru Nik Aziz dilihat masih mampu untuk meneruskan pentadbirannya. Ketokohan dan gaya pemerintahannya menjadi contoh yang terbaik sehingga disegani kawan dan lawan," katanya.

sumber


ULASAN SAYA: UMPAMANYA..ANDA KEPENATAN BEKERJA SEBULAN SUNTUK,KELUARPAGI BALIK PETANG...HAK MAJIKAN DITUNAIKAN DENGAN SEPENUHNYA..LALU BILA TIBA DATANG GAJI BULANAN..GAJI ITU DIBAYAR KEPADA ORANG LAIN, DENGAN ALASAN TAKUT ANDA SALAH GUNA DUIT GAJI ANDA SENDIRI. oRANG ITU PULA SECARA TERANGNYA AMAT NIPIS TAHAP INTEGRITINYA..FIKIR-FIKIRKANLAH

ASRI VS UTHMAN AL-MUHAMMADI

PANAS! PANAS! PANAS! SEJUK-SEJUK TAK SERONOK!

Monday, November 30, 2009

DOA NIK AZIZ, MINYAK, ISRAEL, PALESTIN, NABI NUH & NABI MUSA


Lama sungguh tak menulis di sini,sibuk sungguh sebelum dan selepas Raya haji. Tajuk itu pula sengaja diambil dalam bentuk yang penuh abstrak untuk memakukan lagi para pembaca di blog ini.

Kebiasaannya, pada setiap hari raya saya akan bersolat hari raya di Masjid Tok Guru Nik Aziz yang jaraknya cuma sekadar 2 km sahaja dari rumah ibu saya. Namun pada hari raya haji yang lalu oleh kerana kesesakan jalanraya di antara Gombak ke Bentong, saya yang sudah samapai ke Bentong pada khamis sebelum hari raya terpaksa berpatah balik ke KL.

Setelah memastikan jalan ke LPT betul-betul lancar barulah saya bertolak pada jam 4:30 pagi hari raya. Saya sampai ke KB pada jam 10 pagi dan terlepas peluang untuk mendengar khutbah hari raya haji oleh Tok Guru. Namun begitu setelah sehari, riuh satu Malaysia tentang doa bala yang diucapkan oleh Tok Guru.

Fikiran saya kembali mengimbas isi kandungan khutbah raya puasa yang lalu. Di akhir kutbahnya Tok Guru meminta agar semua jemaah sama-sama mendoakan kejayaan kerajaan Kelantan menuntut royalti minyak daripada kerajaan pusat. Di dalam doa itu, Tok guru menyatakan dua perkara yang sama seperti isi kandungan khutbah hari raya haji iaitu; sama ada Allah membukakan pintu hati Datok Seri najib atau menurunkan bala sekiranya permohonanan itu dihalang kerana apa yang dituntut itu adalah hak rakyat Kelantan yang telah memilih kerajaan mereka.

Alhamdulillah berkat usaha kerajaan negeri dan doa daripada semua, PM bersetuju untuk membayar dalam bentuk wang ehsan tetapi tidak disalurkan terus kepada kerajaan negeri YANG DIPILIH OLEH RAKYAT KELANTAN, sebaliknya akan disalurkan kepada kerajaan bayangan yang di namakan dengan projek pembangunan persekutuan.

Saya tidaklah membuta tuli untuk mempertahankan Tok Guru, cuma para pembaca semua perlu merenung beberapa perkara iaitu;

1- Bandingkan di antara Palestin dan Israel, rata-ratanya semua umat Islam akan mengatakan yang teraniaya ialah rakyat Palestin bukannya Israel. Tindakan ganas sesetengah pihak Palestin yang sudah sekian lama tertindas tidak sama sekali boleh disamakan dengan kejahatan Israel yang sudah puluhan tahun membunuh rakyat Palestin. Bandingkan pula dengan nasib rakyat kelantan. Walaupun mereka dengan cara terhormat sudah memilih kerajaan, namun hak mereka kerajaan mereka untuk menerima wang royalti secara terus dinafikan sama sekali. APAKAH KERAJAAN KELANTAN INI DITUBUHKAN SECARA HARAM ATAU DEMOKRASI? Di antara kelemahan berfikir ahli politik Malaysia yang amat ketara ialah tidak dapat membezakan mana perjuangan parti dan mana perjuangan untuk rakyat. Apabila kegilaan mempertahankan kepentingan parti mengatasi segala-galanya, maka lahirlah tindakan tidak cerdik sedemikian.

2-Mengapakah hak rakyat kelantan yang dengan rasminya sudah memilih kerajaan mereka dinafikan? Apakah rakyat kelantan tidak membayar cukai? Setahu saya, semua cukai negara turut sama dibayar dan dihantar ke Pusat oleh kerajaan negeri. Namun begitu, pemulangan hak tidak berlaku dengan sepatutnya. Ini juga salah satu kebodohan ahli politik Malaysia. Umpamanya kerajaan pusat seperti seorang ayah yang meminggirkan anaknya yang bernama Kelantan hanya kerana si anak tidak sama menyokong pasukan bolasepak yang disukai oleh si ayah.

3-Apabila dikatakan Islam tidak mengajar umatnya berdoa buruk..di mana kita hendak meletakkan ayat-ayat ini?

3.1)-Firman Allah: Dan Nabi Musa pula (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya barang-barang perhiasan dan harta benda yang mewah dalam kehidupan dunia ini. Wahai Tuhan kami! (Kemewahan yang Engkau berikan kepada mereka) akibatnya menyesatkan mereka dari jalanMu (dengan sebab kekufuran mereka). Wahai Tuhan kami! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka (sehingga menjadi keras membatu), maka dengan itu mereka tidak akan dapat beriman sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya. Allah berfirman: "Sesungguhnya telah dikabulkan doa kamu berdua; oleh itu hendaklah kamu tetap (menjalankan perintahKu seterusnya), dan janganlah kamu menurut jalan orang-orang yang tidak mengetahui (peraturan janjiKu)". Surah Yunus[10.88-/89]

3.2) Firman Allah: Dan Nabi Nuh (merayu lagi dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan seorangpun dari orang-orang kafir itu hidup di atas muka bumi! "Kerana sesungguhnya jika Engkau biarkan mereka (hidup), nescaya mereka akan menyesatkan hamba-hambaMu, dan mereka tidak akan melahirkan anak melainkan yang berbuat dosa lagi kufur ingkar. Surah Nuh [71.26-27]


Kedua-dua ayat di atas pastinya mempunyai penjelasan tersendiri, namun itu adalah di antara senjata yang paling mudah bagi golongan yang tertindas. Apa lagi daya kerajaan Kelantan untuk mempertahankan hak mereka berbanding platform media yang dimiliki oleh kerajaan Pusat?

3.3)-Hadith tentang qunut nazilah yang dibacakan oleh nabi SAW selama sebulan ke atas kabilah Ra'l & Dhakwan yang telah membunuh para sahabat/qurra'/pendakwah nabi (Sahih al-Bukhari & Muslim). Walaupun perbutan nabi ini dihentikan oleh ayat (Ali 'Imran[3:128]), kewujudan nas yang memngharuskan perkara ini tidak boleh sama sekali dinafikan dengan anggapan Tok Guru Nik Aziz yang sudah sekian lama berendam di dalam al-Quran dan Sunnah jahil dengan hakikat perkara ini.

Akhir sekali, semua nas yang dinyatakan di atas bukan bertujuan untuk secara membuta tuli menyokong Tok Guru Nik Aziz, tetapi sekadar mengimbangi serangan yang ditujukan kepada beliau sekarang ini. Hakikatnya berdoa buruk kepada orang lain memang tidak digalakkan, namun bagi orang yang dizalimi, dinafikan hak mereka serta ditindas secara berterusan talian wahyu amat bermakna.

Kepada semua pembaca samada yang menyokong pendapat ini atau tidak, saya katakan sudah sampai masanya kita mengubah cara berfikir secara maju bersesuaian dengan sasaran negara maju 2020. Renungkan ayat al-Qjran & hadith ini, mudah-mudah ianya akan menggentarkan hati kalian daripada terlibat menzalimi atau menyokong orang yang zalim.

Firman Allah:

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan. (Surah Hud[11.113] )

Hadith baginda Rasulullah SAW :

Takutlah kamu akan doa orang-orang yang dizalimi, kerana sesungguhnya tiada di antara doa mereka dengan Allah hijab yang menghalang (penerimaannya). (sahih al-Bukhari).