Tuesday, August 25, 2009
TERAPI HAIWAN PELIHARAAN MENURUT AL-QURAN
Haiwan peliharaan yang terdiri daripada binatang seperti kucing, anjing, burung, ikan, kuda dan sebagainya merupakan salah satu nikmat Allah kepada manusia. Di samping berguna untuk membantu urus tadbir kehidupan manusia, haiwan ini juga mampu untuk mengurangkan kadar tekanan perasaan yang dialami oleh pemiliknya.
Terapi haiwan peliharaan atau dinamakan pet therapy atau animal assisted therapy (AAT) ini sudah menjadi satu fenomena baru di Barat setelah para saintis yang melakukan kajian mendapati para pesakit yang memiliki haiwan peliharaan lebih terurus ketika berhadapan dengan tekanan perasaan berbanding dengan pesakit yang tidak memiliki haiwan peliharaan.
Bahkan kajian di Hospital Bandaraya New York telah mendapati para pesakit jantung yang memiliki haiwan peliharaan lebih panjang usianya setelah keluar daripada hospital berbanding dengan pesakit yang tidak memiliki haiwan peliharaan. Kewujudan haiwan peliharaan juga didapati lebih berkesan untuk memberikan semangat dan belaian kasih sayang berbanding dengan kehadiran teman hidup dan sahabat handai.
Selain itu, pemilikan haiwan peliharaan bukan sahaja boleh mengubati rasa kesunyian, malah mampu mendidik pemiliknya rasa tanggungjawab dan kasih sayang terhadap entiti lain serta menjadi platform awal untuk bergaul secara lebih sihat dengan masyarakat.
Apa yang menarik perhatian ialah Islam melalui al-Quran sememangnya sudah sedia menggariskan prinsip rawatan sebegini. Menurut Islam, tubuh badan manusia terdiri daripada tiga unsur utama iaitu badan kasar atau fizikal, badan halus atau yang disebut sebagai emosi dan roh. Bagi menjamin kesejahteraan hidup manusia muslim, ketiga-tiga unsur ini perlu dijaga rapi agar tidak memudaratkan keseluruhan system hidup manusia.
Seperti mana badan kasar dan rohani manusia yang memerlukan makanan, badan halus atau emosi manusia juga perlu diberi makanan. Makanan utama kepada emosi ialah persekitaran yang sihat, baik dan kurang tekanan. Ini kerana tekanan yang berterusan pada emosi boleh mendorong kepada berbagai penyakit mental yang kronik seperti skizofrenia dan sebagainya.
Walaupun al-Quran tidak pernah menggariskan secara khusus apakah rawatan utama untuk emosi, namun pemilikan kepada haiwan peliharaan sebagai unsur hiburan emosi sudah sedia disebutkan oleh al-Quran. Firman Allah:
Dan (Allah menjadikan) kuda dan baghal serta keldai untuk kamu menunggangnya, dan untuk menjadi perhiasan; dan Ia menjadikan apa yang kamu tidak mengetahuinya.
(al-Nahl[16:8]).
Penggunaan perkataan perhiasan di dalam ayat ini secara tidak langsung merujuk kepada rawatan emosi atau terapi haiwan peliharaan. Fakta ini dikukuhkan lagi oleh kisah nabi Sulayman AS di dalam surah Sad, firman Allah:
(Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Sulaiman ditunjukkan kepadanya pada suatu petang, satu kumpulan kuda yang terpuji keadaannya semasa berdiri, lagi yang tangkas semasa berlari.
(Kerana lekanya dengan pertunjukan itu) maka Nabi Sulaiman berkata: " Sesungguhnya aku telah mengutamakan kesukaanku kepada (kuda pembawa) kebaikan kerana mengingati Tuhanku, sehingga (matahari) melindungi dirinya dengan tirai malam".
(Kemudian Nabi Sulaiman berkata kepada orang-orangnya): " Bawa balik kuda itu kepadaku"; maka ia pun tampil menyapu betis dan leher kuda itu (seekor demi seekor).
(Sad[38:31-33]).
Kisah nabi Sulayman ini dengan jelas menunjukkan bagaimana baginda AS sendiri meminati haiwan peliharaan yang indah dan menarik perhatian kerana keindahannya. Bahkan cara baginda menghampiri serta membelai kuda-kuda itu juga merupakan di antara bentuk terapi emosi yang semakin diakui keberkesannya oleh para saintis moden.
Selain itu, prinsip umum terapi emosi juga telah disebut oleh al-Quran dengan firmanNya:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakanNya?" Katakanlah: "Semuanya itu ialah (nikmat-nikmat) untuk orang-orang yang beriman (dan juga yang tidak beriman) dalam kehidupan dunia; (nikmat-nikmat itu pula) hanya tertentu (bagi orang-orang yang beriman sahaja) pada hari kiamat". Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi orang-orang yang (mahu) mengetahui.
(al-A’raf[7:32]).
Sunday, August 23, 2009
RAWATAN KOMPLIKASI KOMA MENURUT AL-QURAN
RAWATAN PESAKIT KOMA MENURUT AL-QURAN
Tubuh badan yang dicipta oleh Allah SWT mempunyai fungsi dan tuntutan yang tertentu. Setiap bahagian daripada tubuh badan manusia sama ada otot, tulang dan sendi memainkan peranan tersendiri untuk memudahkan pergerakan dalam kehidupan manusia. Sebagai timbal baliknya pula, gerakan dan senaman yang dilakukan oleh manusia akan membantu untuk menambah jangka hayat anggota tubuh badan mereka.
Peranan untuk menggerakkan tubuh badan yang sihat biasanya akan terbantut apabila seseorang itu berada di dalam keadaan tidak sedarkan diri atau mengalami koma.
Perkataan koma ini berasal daripada bahasa Greek yang bermaksud tidur yang nyenyak. Menurut ilmu perubatan moden, koma diistilahkan sebagai keadaan tidak sedarkan diri yang mendalam. Pesakit koma tidak mampu untuk disedarkan, gagal untuk bergerak secara sukarela, gagal untuk memberikan tidak balas kepada sebarang rasa sakit dan pergerakan cahaya.
Pesakit koma juga dikategorikan berada di dalam keadaan tidur yang luar biasa kerana tidak terikat dengan kitaran tidur yang biasa yang mempunyai kitaran tidur dan bangun.
Koma boleh disebabkan oleh beberapa perkara seperti keracunan, ketidakstabilan metabolism badan, serangan kuman pada saraf tunjang, kecederaan saraf, kekurangan oksigen, trauma pada kecederaan kepala dan sebagainya. Otak para pesakit koma biasanya tidak dapat berfungsi dengan baik untuk mengeluarkan arahan kepada anggota badan seperti lazimnya yang berlaku pada orang-orang yang sihat dan sedar.
Para pesakit koma biasanya terdedah kepada berbagai komplikasi kesihatan yang menjejaskan fungsi tubuh badan mereka. Menurut kajian ilmu perubatan moden, tubuh badan yang static untuk satu masa yang lama akan mengalami kerosakan atau pengecutan otot yang diistilah sebagai atrophy.
Selain atrophy, para pesakit koma yang pasif pergerakannya senang mengalami pengerasan sendi badan, jangkitan kudis pada bahagian belakang dan perjalanan darah yang tidak lancar. Sekiranya komplikasi ini tidak ditangani sewajarnya, para pesakit koma boleh mengalami lumpuh atau mati.
Oleh itu, untuk mengelakkan masalah-masalah tersebut daripada berlaku, pihak Hospital biasanya akan membantu para pesakit koma dengan melakukan aktiviti pergerakan secara berskala setiap hari. Untuk memudahkan proses bantuan tersebut, pihak hospital biasanya akan menggunakan mesin penggerak khusus yang dinamakan sebagai “passive movement machine”. Mesin ini datang dalam bentuk katil berenjin yang dikawal oleh computer.
Selain itu, ripple mattress atau tilam berangin juga digunakan untuk meransang gerakan pada tubuh pesakit koma. Para pesakit yang lama terbaring di atas katil akan terdedah kepada tekanan yang berat kepada beberapa bahagian di belakang yang boleh menghalang pegaliran darah kepada tisu-tisu di bahagian belakang badan.
Tisu dan sel badan yang tidak mendapat aliran darah yang sekata akan mengalami kerosakan dan mengakibatkan ketumbuhan kudis yang amat menyakitkan serta sukar untuk sembuh.
Tilam ini mempunyai pam angin yang bertugas untuk mengatur tekanan secara bersistem dan bergilir-gilir pada belakang pesakit mengikut skala masa yang tertentu. Tekanan bersakala ini menjamin pengaliran darah yang sekata pada belakang pesakit dan mengekalkan kestabilan tubuh badan pesakit.
Rawatan sedemikian sedikit sebanyak dapat membantu para pesakit koma untuk mengekalkan tahap kesihatan fizikal mereka kerana mungkin pada suatu hari nanti mereka akan kembali sedar seperti orang normal yang lain.
Apa yang menakjubkan ialah, al-Quran yang diturunkan kira-kira 1400 tahun dahulu, secara tidak langsung sudah memberikan gambaran umum tentang bentuk rawatan sedemikian.
Ketika menceritakan perihal tidur 7 orang pemuda di dalam sebuah gua selama 300 tahun, Allah telah berfirman:
Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka.
(al-Kahf [18:18]).
Mengulas tentang pergerakan mereka ini, sahabat nabi yang tersohor dengan kepakarannya di dalam bidang tafsir al-Quran iaitu Abdullah ibn ‘Abbas menjelaskan tujuan pergerakan semulajadi yang disebutkan oleh ayat ini adalah untuk memastikan tubuh badan kekal mereka kekal selamat dan tidak dimakan oleh bumi.
Selain itu, penggunaan frasa “dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri” mengikut kaedah tatabahasa Arabnya didatangkan dalam bentuk kata perbuatan Fi’il Mudhari’ yang membawa maksud sedang dan senantiasa berlaku secara berterusan. Ini bermakna, pergerakan mereka itu berlaku secara berterusan selama 300 tahun ketika mereka ditidurkan oleh Allah di dalam gua tersebut.
Apa yang pasti, gerakan yang disebutkan oleh Allah di dalam kisah Ashab al-Kahfi ini bukan berlaku secara kebetulan tetapi mempunyai hikmah yang tersendiri tentang perlunya badan manusia yang statik dalam masa yang lama senantiasa digerakkan untuk mengelakkan daripada berlaku komplikasi-komplikasi lain sepertimana yang disahihkan oleh ilmu perubatan moden.
DISEDIAKAN OLEH:
ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM
DISEMAK OLEH:
BRIG. JENERAL DATO’ DR. ZIN BIN BIDIN
PENGARAH KESIHATAN
ANGKATAN TENTERA MALAYSIA (ATM).
Subscribe to:
Posts (Atom)