Saturday, January 2, 2010

SUDUT POSITIF ISU KALIMAH ALLAH, USIK YANG MENYEDARKAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA

Umat Islam di Malaysia gempar berikutan keputusan hakim mahkamah Tinggi yang membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada sebuah akhbar kristian. Berbagai-bagai pihak tampil memberikan pandangan sama ada yang membantah atau tidak mengendahkan langsung isu yang mungkin mengubah struktur kebebasan beragama di Malaysia.

Rata-ratanya umat Islam di Malaysia bangkit membantah keputusan tersebut dan ini jelas menunjukkan kesatuan mereka yang sepatutnya berlaku semenjak lama dahulu dan secara positifnya, cetusan isu ini boleh disifatkan sebagai wake-up call kepada umat Islam di Malaysia agar lebih bersatu untuk menjaga kepentingan agama mereka. Kita memuji tindakan pihak kerajaan yang ingin mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu.

Pada pandangan mata kasar, tindakan mempertikaikan penggunaan kalimah Allah hanya untuk orang Islam sebenarnya suatu contoh provokasi agama dan manifestasi tidak berterima kasih di atas toleransi umat Islam di Malaysia semenjak sekian lama yang tidak pernah menggangu gugat ajaran agama lain. Apa gunanya mereka berjaya mengambil kalimah Allah untuk diliberalkan di atas nama Tuhan mereka sekiranya musibah dan mudarat jangka masa panjang lebih teruk bakal menimpa. Kita tidak mahu, sikap sedemikian menjadi pencetus kepada gejala eksterisme agama yang baru di Malaysia seperti mana yang telah berlaku di Negara luar. Apabila isu agama tercetus, kekerasan yang menjadi pilihan. Akibatnya dendam atau konflik agama tidak mampu sama sekali untuk dipadam.

Tetapi sekiranya keputusan rayuan kerajaan Malaysia berjaya menghalang keputusan Hakim Mahkamah Tinggi sebelum ini, umat Islam Malaysia tidak perlu hanya bersorak girang kerana berjaya mempertahankan kalimah tersebut tanpa mengenal siapakah sebenar Allah yang mereka tuhani. Kalimah Allah yang mereka imani bukan sekadar tulisan khat penghias dinding rumah yang diletak seiring dengan kalimah Muhammad, bahkan mempunyai tuntutan tertentu yang lebih utama iaitu untuk benar-benar mengenal Allah sebagai Tuhan mereka sebagaimana yang terkandung di dalam surah al-Ikhlas:

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa (Satu), "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa (setanding)denganNya" (al-Ikhlas[112:1-4])

Jika direnung, apa gunanya memenangi kalimah Allah di mahkamah sekiranya Melayu Islam masih menjuarai statistik rasuah, gejala social, budaya tahyul, khurafat dan sebagainya seolah-olah mereka tidak langsung bertuhan atau mengenali Allah sebagaimana yang diseru oleh surah al-Ikhlas tersebut. Lihat sahaja umat Islam di Barat atau Negara minoriti Muslim, mereka tidak pernah memiliki hak ekslusif terhadap kalimah Allah tetapi saban hari mereka berjaya menarik golongan bukan Islam kepada bertuhankan Allah dengan sebenar-benarnya. Mereka juga memiliki kekuatan akidah Tauhid luar biasa yang didorong oleh pengenalan yang teguh terhadap Allah Tuhan semesta alam.

Kadangkala sebarang keistimewaan yang dimiliki hanya akan terasa kehilangannya setelah ianya dicabar atau tercabut status keistimewaannya. Sebenarnya semua peristiwa yang berlaku pada hari ini yang melibatkan cabaran penggunaan kalimah Allah mempunyai hikmahnya yang tersendiri atau sudut positif yang tidak disedari ramai. Renungkan firman Allah:

Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, Dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya (al-Baqarah [2:216]).

Umat Islam di Malaysia sepatutnya bersyukur kerana mereka memiliki undang-undang dan kuasa untuk mempertahankan kalimah serta ketuhanan Allah sejak sekian lama. Namun begitu, keistimewaan ini kadang kala menyebabkan mereka terleka sebegitu jauh sehingga melupai hak Allah yang perlu ditunai seperti menjalankan suruhan dan meninggalkan segala laranganNya. Sepatutnya kelebihan ini menjadikan umat Islam di Malaysia semakin kuat dan penyebab kepada pengukuhan Islam pada semua peringkat.

Perlu diingat semua termasuklah golongan bukan Islam yang galak mahu menggunakan kalimah Allah untuk agama mereka, ajaran mereka sama sekali tidak dapat menandingi ajaran Islam yang dijamin Allah sebagai syariat untuk semua umat manusia. Firman Allah:

Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk (yang terkandung di dalam intisari agama syirik)samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup (Ibrahim[14.26]).



Manakala perumpamaan kalimah Allah yang terkandung di dalam intisari Tauhid Islam diumpamakan sedemikian:

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik (Ketuhanan Allah di dalam intisari Tauhid)adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran)
(Ibrahim [14:24-25]).


Ayat di atas mengumpamakan kalimah Allah dan Tauhid yang terkandung di dalam ajaran Islam seumpama benih yang baik dan mampu tumbuh subur di mana sahaja jika dibajai oleh ilmu dan kefahaman. Proses undang-undang hanyalah pagar yang menghalang pencerobohan anasir luar. Aspek perumpamaan pagar undang-undang dan benih Islam sudah lama dimiliki oleh umat Islam di Malaysia. Namun aspek perumpamaan baja ilmu dan kefahaman masih kurang yang mengakibatkan pokok ini (Islam) tumbuh secara sengsara dan menyebabkan banyak buah-buah serta ranting-rantingnya patah dan gugur tanpa boleh dimanafaati semua. Buktinya sepertimana yang telah disebut, Melayu Islam masih menjadi juara segala masalah di Malaysia.

Oleh itu, langkah terbaik untuk mengukuhkan Islam di Malaysia ialah dengan mengukuhkan benih itu dengan ilmu dan pengisian serta pengukuhan pagar dan undang-undang. Sekiranya pagar tersebut secara berterusan cuba dicerobohi oleh anasir luar seperti yang berlaku sekarang ini, kita tidak perlu risau kerana kerana pokok Islam sudah teguh berdiri dan kalis serangan kerana sistem pembajaan yang baik serta mampu menghasilkan buah-buah yang baik serta melahirkan lebih banyak benih-benih Islam yang berguna kepada semua termasuklah golongan bukan Islam. Boleh jadi anasir luar yang cuba merosak pagar itu akan bertukar menjadi teman sekiranya mereka berjaya melihat faedah di sebalik pokok Islam yang indah itu sebagaimana yang telah berlaku di zaman Rasulullah di Madinah dahulu.

Baca juga!
ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM

Libatkan wakil pihak berkuasa agama

Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM
tarmizi.rahim@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 2 Jan. - Wakil pihak berkuasa agama perlu dibenar mengambil bahagian atau menjadi pencelah dalam prosiding rayuan di Mahkamah Rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan akhbar mingguan Herald - The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.

Rektor Kolej Islam Darul Ridzwan, Prof. Datuk Dr. Mohd. Yusof Hussein berkata, tafsiran mengenai isu-isu agama tidak boleh diselarikan dengan kaedah undang-undang sivil kerana ia akan menambahkan lagi kekeliruan dan kekalutan.

Menurut beliau, untuk menjaga keharmonian beragama terutama di sesebuah negara yang majoriti rakyatnya menganut Islam, mahkamah perlu menggunakan kebijaksanaan merujuk sesuatu kes kepada masyarakat pengamalnya yang terbesar.

"Di negara ini majoriti dan kelaziman penganut agama Islam adalah Melayu. Tambahan pula sesuatu agama samawi itu diturunkan bersesuaian bahasa dan kaum tertentu.

"Seperti orang Yahudi, kitab suci mereka diturunkan mengikut bahasa dituturi iaitu Ibrani dan mereka memanggil tuhan dengan nama 'Yahweh'. Islam diturunkan kepada penutur bahasa Arab dan tuhan dipanggil Allah.

"Begitu juga agama Hindu dan Buddha yang diamalkan di kalangan orang-orang India dan Cina. Mereka mempunyai panggilan tuhan masing-masing mengikut bahasa pertuturan, malah jika disyorkan nama tuhan mereka dipanggil Allah nescaya mereka tidak akan bersetuju dan menolaknya," katanya kepada Mingguan Malaysia hari ini.

Mohd. Yusof yang juga bekas Mufti Wilayah Persekutuan memberikan contoh berkaitan istilah agama yang sesuai bagi agama Islam tetapi amat tidak sesuai dan janggal jika digunakan oleh penganut agama lain.

"Solat secara asasnya bermaksud sembahyang, kita boleh kata Ahmad sedang solat asar tetapi janggal disebut 'Ramasamy sedang solat' walaupun maksudnya adalah sama iaitu menyembah tuhan," katanya.

Sementara itu, Pensyarah Jabatan Tilawah al-Quran, Pusat Bahasa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Abdullah Bukhari memberi perbezaan antara pengertian Allah sebagai tuhan di kalangan orang Islam dan bukan Islam.

Katanya, perbezaan itu boleh dirujuk daripada inti pati surah al-Ikhlas iaitu sifat Allah Yang Maha Esa, tidak beranak dan tidak diperanakkan, tiada tandingan dan menjadi tumpuan semua makhluk.

"Berbeza dengan orang bukan Islam, walaupun mereka mempercayai wujudnya Allah namun mereka tetap menyembah sekutu lain, mempercayai wujudnya anak bagi Allah dan mempercayai wujudnya kuasa selain Allah yang hampir setanding dengan-Nya," katanya.

Bagaimanapun, beliau tidak bersetuju dengan tanggapan segelintir pihak yang mengatakan tindakan mahkamah itu akan menimbulkan kekeliruan dan boleh menyebabkan akidah umat Islam terpesong.

Tegas beliau, alasan kekeliruan hanya akan timbul apabila umat Islam sendiri tidak mengenali Allah yang mereka imani kerana jika benteng iman telah cukup kuat dan teguh, nescaya segala strategi jahat musuh langsung tidak akan memberi kesan.

Friday, January 1, 2010

NILAI SEMULA AGENDA SAMBUTAN TAHUN BARU


Menonton laporan media tempatan tentang peningkatan kadar jenayah dan longgokan sampah sarap di beberapa jalan utama Kuala Lumpur selepas sambutan Tahun Baru 2010 jelas menunjukkan program tersebut tidak banyak mengundang manafaat kepada rakyat Malaysia. Dengan kata lainnya, sambutan tersebut hanya berjaya melahirkan rakyat Malaysia yang tidak produktif pada keesokan harinya kerana kekurangan waktu tidur serta longgokan sampah yang bertimbun di merata tempat. Tambah menyedihkan lagi ramai juga orang Islam yang mungkin terlepas untuk bersolat Subuh pada pagi 1 januari 2010 kerana lewat tidur gara-gara menunggu saat jam berdetik melangkah ke tahun baru.

Persoalannya apakah manafaat daripada sambutan tersebut lebih besar diperolehi oleh seluruh rakyat Malaysia berbanding masalah sosial yang melanda. Lihat saja berapa banyak NGO Islam yang telah merangka program dakwah di malam tahun baru untuk mendekati para pengunjung sambutan tahun yang beragama Islam bagi memastikan mereka tidak terbabas dan melangkau jauh daripada sempadan ajaran Islam dan nilai ketimuran masyarakat Malaysia.

Secara ringkasnya, program sedemikian ternyata merupakan suatu pembaziran dan lebih banyak mengundang masalah kepada Negara. Bayangkan berapa banyak masa dan wang yang perlu dihabiskan oleh pihak kerajaan selepas sambutan itu untuk membersihkan segala sampah sarap yang ditinggalkan oleh para pengunjung serta menjamu pesalah malam tahun baru di lokap-lokap Polis. Berapakah pula nilai wang yang telah dihabiskan pada letupan mercun di beberapa lokasi utama di ibu Negara hanya semata-mata untuk menjamu mata para pengunjung sambutan itu. Seolah-olah seluruh nasib rakyat Malaysia yang miskin dan mengamalkan falsafah kais pagi makan pagi, kais petang makan petang sudah benar-benar terbela. Kalau simiskin boleh bersuara, mereka akan berkata “ Janganlah diletupkan wang rakyat pada sambutan itu, berikanlah kepada kami agar kami dapat mengubah nasib yang melanda kami”.

Selain itu, budaya berkonsert dan menunggu detikan loceng jam pada waktu tengah malam sebenarnya bertentangan dengan Islam dan fitrah manusia. Bayangkan juga masalah sosial yang bakal timbul di celahan percampuran lelaki dan perempuan yang menghadiri konsert tersebut. Berjaga malam selewat jam 12 tengah malam juga bertentangan dengan galakan kerajaan agar warga Malaysia mengamalkan gaya hidup sihat. Mana mungkin mendapat hidup yang sihat sekiranya waktu tidur kita terganggu dengan pesta sedemikian. Selain itu, budaya berjaga malam untuk berpesta juga bertentangan dengan fitrah malam yang dijadikan khusus untuk manusia berehat sebagaimana firman Allah:

Dia lah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya perubahan malam dan siang itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu mendengar (keterangan-keterangan yang tersebut dan mengambil pelajaran daripadanya) (Yunus[10.67]).

Firman Allah lagi; Dan di antara rahmat pemberianNya, Ia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur(al-Qasas[28.73]).

Juga firman Allah: Allah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya Allah sentiasa melimpah-limpah kurniaNya kepada manusia seluruhnya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur (Ghafir[40.61]).

Untuk itu para intelektual Malaysia dalam semua bidang perlu tampil memberikan buah fikiran yang bernas tentang bagaimana cara-caranya menyambut tahun baru sekiranya dirasakan sambutan ini merupakan satu tuntutan yang amat diperlukan oleh Negara. Tetapi biarlah sambutan itu dalam acuan kita sendiri bersesuaian dengan status Malaysia sebagai Negara Islam.

Budaya menunggu jam selewat 12 malam bukanlah satu kayu ukur kemajuan yang perlu dibanggakan akibat keinginan meletakkan bangsa Malaysia setanding dengan masyarakat Barat. Yang pasti rakyat Malaysia masih tetap gembira dan produktif untuk menghadap tahun baru walaupun tanpa sambutan sedemikian.


ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM

Sunday, December 27, 2009

JANGAN HANYA HARAP ANAK JADI ANAK SOLEH..IBU BAPA PUN PERLU SOLEH


Sering kita terdengar dan dikatakan "beruntung sungguh kamu ni! Ada anak soleh yang bakal mendoakan kamu selepas kamu mati kelak".

Sebenarnya, sifat anak soleh merupakan ni'mat warisan yang senantiasa berterusan sekiranya pandai diurus tadbir dengan betul. Bahkan dialog di atas muncul hasil daripada kefahaman kepada hadith nabi yang bermaksud:

Apabila seorang anak Adam itu meninggal dunia, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanafaat dan doa anak soleh yang mendoakannya (Hadith Riwayat Muslim)

Untuk merealisasikan maksud hadith di atas, maka berlumba-lumbalah para ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat pengajian Tahfiz, pondok atau sekolah agama. Pada satu segi, tndakan ini boleh dikira sebagai satu sikap defensif ibu bapa yang merasakan amalan mereka masih kurang cukup untuk membela nasib mereka di alam barzakh kelak. Oleh itu, langkah termudah ialah dengan menghasilkan anak-anak yang soleh yang mampu dan bakal mendoakan mereka.

Manakala pada satu sudut lain pula, ianya merupakan satu manifestasi rasa terima kasih ibu bapa terhadap ibu-bapanya dahulu yang sudah berjaya mendidik mereka menjadi anak yang soleh. Lalu anugerah soleh itu dipanjangkan kepada anak-anaknya sendiri agar legasi soleh in berterusan kepada generasi berikutnya.

Namun begitu, kita sebenarnya hampir terlupa akan satu aspek lain yang WAJIB dimiliki oleh ibu-bapa sendiri. Berdasarkan kehendak agama, bukan anak-anak sahaja yang perlu menjadi soleh, bahkan ibu bapa sendiri. Jelas Allah :

al-Tur[52.21]: Dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam Syurga); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya.

Ayat di atas secara jelas menjelaskan kelebihan 2 hala di dalam hubungan ibu bapa dan anak cucu mereka di akhirat kelak. Orang-orang yang beriman akan ditempatkan di dalam syurga bersama dengan ibu bapa serta anak cucu mereka sebagai salah satu bentuk ni’mat dan hiburan kepada mereka. Bahkan Allah akan mengangkat darjat ibu bapa yang soleh kerana doa anak-anak mereka, begitu juga meninggikan darjat anak- cucu disebabkan amal soleh ibu bapa (Tafsir Ibn Kathir)). Menurut Imam al-Razi, ayat ini juga menjadi bukti bahawa kasih sayang ibu bapa yang beriman berterusan sehingga ke akhirat (Tafsir al-Razi). Walaubagaimanapun ni’mat ini hanya dikhususkan kepada ibu bapa dan anak cucu yang sama-sama beriman dan mati di dalam iman sahaja.

Selain itu, sejarah membuktikan bahawa ibu bapa yang soleh memang boleh memberikan manafaat kepada anak-anak mereka. Contohnya, Allah telah menyelamatkan harta anak-anak yatim yang tertanam di balik dinding yang hampir runtuh di dalam kisah pengembaraan Musa & Khidir di dalam surah al-Kahf;

al-Kahf [18.82] : Adapun dinding itu pula, adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu; dan di bawahnya ada "harta terpendam" kepunyaan mereka; dan bapa mereka pula dahulunya adalah orang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu (kepada mereka). Dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya".

Kesimpulannya, jangan hanya berharap anak-anak anda sahaja menjadi soleh kerana untuk berlaku adil kepada ibu-bapa kita yang telah meninggal dunia, kita adalah anak...mereka juga memerlukan amal soleh kita untuk membantu mereka..sekiranya anda merasakan status soleh masih jauh daripada anda..apa tunggu lagi berusahalah kerana status itu boleh diusahakan oleh semua dengan belajar dan belajar.

Hidup hanya sekali, jangan lepaskan peluang untuk sama-sama menjadi orang pilihan Allah di akhirat, firman Allah:

al-Nisa'[4.69]: Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat).