Thursday, December 18, 2008

Di Mana Hikmah Di Dalam Dakwah?


Rumah yang dikatakan tempat kelahiran nabi Muhammad s.a.w

Hari ini adalah hari kedua aku bertugas sebagai penterjemah di Bukit Thur. Selepas selesai bertugas, aku pulang ke asrama untuk berehat sebentar. Selepas menjamah hidangan tengah hari, aku dan beberapa orang teman terus pergi ke Masjid al-Haram. Memandangkan waktu solat Asar masih lama lagi, kami terus ke tempat yang dikatakan tempat kelahiran Nabi saw (Maulid Nabi). Rumah ini terletak berdekatan dengan kawasan Masjid al-Haram. Dahulu, di tempat ini pernah didirikan sebuah masjid oleh al-Khaizuran iaitu pada zaman pemerintahan Abbasiyah. Kemudian ia digantikan dengan dibina sebuah perpustakaan awam. Pembinaan perpustakaan ini dilakukan dengan keputusan dan pembiayaan Syeikh Abbas Qattan pada tahun 1370H/1950M. Perpustakaan ini kekal sehingga sekarang (ketika diari ini ditulis iaitu pada 2006) dan dikenali sebagai “Maktabah Makkah al-Mukarramah”. Melawat tempat ini bukanlah suatu sunnah yang dituntut. Malah, ia boleh jadi suatu kesalahan jika disertai dengan kepercayaan atau amalan khurafat yang tertentu.

Di tempat ini juga ada satu kumpulan yang ditugaskan sebagai penterjemah dan memberi penerangan kepada para jamaah haji yang datang melawat. Disebabkan kawasan ini terletak berdekatan dengan Masjid al-Haram, jadi tidak putus-putus jemaah haji yang datang melawat. Oleh sebab itu, petugas di sini diletakkan sepanjang masa secara bergilir-gilir dari pagi sampai malam. Sementara ada di sini, aku juga turut membantu mereka untuk memberi penerangan kepada orang ramai yang datang melihat tempat tersebut.

Penulis bersama beberapa orang sahabat yang bertugas di Maulid Nabi bertolak pulang ke asrama selepas solat Isyak (Dari kiri: Penulis, Murad (Rusia), Tirmizi (Malaysia), Abdul Rahman (Thailand)..

Diringkaskan cerita, dalam ramai-ramai orang yang datang melawat tempat tersebut, ada seorang lelaki -kalau tidak silap jemaah haji dari India- yang datang menghampiri bangunan maktabah ini. Kemudian dia mengusap dinding bangunan ini dengan tangan dan terus menyapu di badannya. Biasanya perbuatan seperti itu dilakukan dengan tujuan untuk mengambil keberkatan dan kepercayaan-kepercayaan lain. Ternyata, memang perbuatan itu salah dari segi agama kerana tidak ada dalil yang jelas menyebut tentangnya.

Kebetulan perbuatan lelaki ini dilihat oleh salah seorang pegawai dari Jabatan Amar Ma’ruf Nahi Mungkar -jabatan ini mungkin seperti JAKIM atau jabatan agama Islam di Malaysia-.Tanpa memberi peluang, dengan perasaan penuh “tanggungjawab” untuk mencegah kemungkaran, pegawai ini terus menerpa ke arah lelaki tersebut dan bertanya dengan suara yang tinggi -dan aku rasakan bahasa pegawai ini tidak dapat difahami oleh lelaki tersebut-. Pegawai itu bertanya (dalam bahasa Arab pasar): “Eshh anta??!! Anta majnun??!!” (Apa kau buat ni?!Kau gila?!). Kemudian pegawai ini terus menghalau dengan menolak lelaki tersebut supaya beredar dari situ (Rooh! Rooh! (Pergi! Pergi!)

Aku yang menyaksikan adegan ini, menggelengkan kepala. Perasaan aku bercampur baur. Bingung, kecewa, geram dan luntur semangat. Lantas aku bertanya kepada diri sendiri: Di manakah hikmah di dalam dakwah mereka ini?!

Apakah begini caranya mencegah kemungkaran? Apakah begini cara dakwah Nabi? Apakah tiada ruang langsung untuk berlembut di dalam mencegah kemungkaran? Apakah tidak boleh jika ditanya terlebih dahulu dan diterangkan dengan baik kesalahan lelaki tersebut. Sekurang-kurangnya dia akan tahu yang perbuatannya tidak betul dan tahu juga apakah sebab-sebabnya. Penulis merasakan yang lelaki tadi pergi dengan tidak mendapat sebarang mesej pun dari pegawai tadi kecuali yang dia faham bahawa ustaz-ustaz atau pendakwah di Arab Saudi ini memang keras dan kasar cara dakwah mereka. Betullah khabar-khabar yang di dengar sebelum ini.

Maka, tidak hairan jika ada yang bersangka buruk dengan dakwah sebahagian daripada pendakwah di Arab Saudi. Bukan manhaj yang salah, tetapi sikap sesetengah mereka yang bercanggah. Terlalu bersemangat ingin mencegah kemungkaran, tetapi tidak melihat siapakah sasaran, apakah perkataan dan apakah cara yang berkesan.

Lalu, kita bertanya, dimanakah hikmah di dalam dakwah? Ramai orang asyik bercakap tentang hikmah. Entah berapa ribu kali perkataan ini telah diulang cakap oleh para penceramah dan pendakwah. Entah berapa banyak telah ditulis di dalam buku dan makalah. Tetapi apa itu hikmah???Mungkin catatan aku kali ini dapat memberi sedikit peringatan dan gambaran atau mungkin juga dapat menambah apa yang kurang.

Pengertian al-hikmah

Menurut Dr. Muhammad Abu al-Fath al-Bayanuni di dalam bukunya al-Madkhal ila Ilm al-Da’wah, hikmah itu ialah: “ketepatan di dalam percakapan dan perbuatan“. Syaikh Said bin ‘Ali bin Wahf al-Qahtani pula di dalam bukunya “Al-Hikmah fi al-Da’wah ila Allah“, memberikan takrifan berikut: “Betul dan tepat di dalam percakapan dan perbuatan, dan meletakkan sesuatu itu pada tempatnya“. Dr. Abd al-Muhaimeen al-Tahhan di dalam “Madkhal ila Ilm Usul al-Da’wah” menyatakan bahawa hikmah itu ialah: “perkataan yang tepat dan tindakan yang betul”.

Kebanyakan pengertian hikmah yang diberikan oleh kebanyakan penulis adalah hampir sama dan ianya berlegar di sekitar tepat dan betul di dalam percakapan dan perbuatan serta meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Inilah takrif yang rajih dan ianya seperti yang dihuraikan oleh al-Imam Ibn Jarir al-Tabari di dalam tafsirnya, beliau menyebut bahawa hikmah itu ialah: tepat dan betul di dalam percakapan dan perbuatan.

Oleh itu, terdapat beberapa etika, prinsip dan disiplin yang perlu dititikberatkan oleh para pendakwah agar dakwahnya benar-benar memenuhi maksud hikmah ini. Antara ialah seperti yang telah dihuraikan di dalam buku “Madkhal ila Ilm Usul al-Da’wah“:

Etika-etika al-hikmah di dalam dakwah

Pertama: Berikan khabar gembira (al-tabsyir) dan tidak melakukan sesuatu yang menyebabkan orang semakin menjauhi pendakwah (al-tanfir).

Sandaran penting di dalam prinsip yang pertama ini ialah nasihat Rasulullah saw kepada dua orang sahabat yang diutuskan untuk berdakwah di Yaman; Abu Musa al-Asy‘ari dan Muaz bin Jabal: ((Serulah manusia, hendaklah kamu berdua memberi khabar gembira dan jangan melakukan sesuatu yang menjauhkan manusia dari kamu, permudahkanlah dan janganlah kamu menyulitkan sesuatu perkara)).(al-Bukhari & Muslim).

Bagaimana untuk menggembirakan sasaran dakwah kita dan membuatkan mereka minat dengan dakwah yang kita sampaikan? Dua etika yang boleh diamalkan, iaitu:

1) Berlembut di dalam percakapan dan mesra di dalam pergaulan.

Tiada lagi yang lebih jelas di dalam menerangkan etika ini selain daripada saranan Allah swt kepada dua orang rasulNya; Musa dan Harun yang diutuskan bagi menyampaikan dakwah kepada Fir ‘aun: ((Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas, berbicaralah dengannya menggunakan perkataan yang lembut, mudah-mudahan dia akan ingat dan merasa takut)) (surah Taaha: 43-44).

Galakan daripada Rasulullah saw juga banyak, antaranya seperti yang disampaikan oleh A’isyah bahawa Baginda bersabda (maksudnya): ((Sesungguhnya Allah menyukai sikap lemah lembut di dalam semua perkara)) (al-Bukhari & Muslim)


2) Jadikan hadiah pengikat mahabbah.

Hadiah merupakan sesuatu yang dapat menjalin ikatan kasih sayang, kemesraan dan menjauhkan perasaan benci dan buruk di dalam sangkaan. Sebab itulah Nabi saw menyarankan: ((Hendaklah kamu saling memberi hadiah, kerana ianya akan menyebabkan kamu saling berkasih sayang)) (al-Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrad).

Nabi saw sendiri ketika peperangan Hunain telah menghadiahkan Safwan bin Umayyah seratus ekor unta, kemudian seratus ekor lagi, kemudian seratus ekor lagi. Lalu Safwan berkata: Demi Allah, Rasulullah saw telah memberikan (hadiah ini) kepadaku dan sesungguhnya dia dahulu adalah manusia yang paling aku benci -sebelum keislaman Safwan-, tidaklah dengan pemberiannya ini sehingga dia menjadi manusia yang paling aku kasihi” (Riwayat Muslim).

Bagaimana pula untuk menjadikan orang ramai tidak menjauhi dakwah kita? Beberapa etika ini perlu diberi perhatian:

1) Elakkan berdepan dengan mereka dengan cara yang tidak disukai; seperti menyebut kesalahan dan menyandarkan kesalahan tersebut kepada mereka atau menyebut nama-nama mereka yang melakukan kesalahan.

Nabi saw jika ingin menegur sesuatu kesalahan atau maksiat, Baginda tidak akan menyebut nama mereka yang melakukan kesalahan tersebut. Perhatikan perkataan yang dipilih dan digunakan oleh Nabi saw: ((Apa kena dengan salah seorang dari kamu yang berdiri mengadap tuhannya, lalu meludah ke arah hadapannya (semasa solat)? Apakah ada di antara kamu semua yang suka jika ada seseorang yang berdiri mengadapnya lalu diludah ke arah mukanya? Jika ada diantara kamu yang ingin meludah, maka hendaklah dia ludah ke arah kirinya ke bawah kaki…)) (al-Bukhari & Muslim)

2) Bersabarlah menghadapi kelemahan dan kesalahan yang ada pada diri mereka, dan jangan suka menghukum di dalam semua perkara.

3) Jauhkan setiap perkara yang boleh mendatangkan fitnah dan sangka buruk terhadap dakwah, walau pun perkara tersebut adalah harus untuk dilakukan.

Ikutikah contoh hikmah yang ditunjukkan seperti yang diceritakan oleh ‘Aisyah, bahawa Rasulullah saw bertanya kepadanya: ((Apakah kamu tidak tahu yang kaummu telah membina semula ka’bah tidak di atas tapak yang dibina oleh Ibrahim? ‘Aisyah menjawab: Ya Rasulullah, apakah kamu tidak mahu kembalikannya semula di atas tapak yang dibina Ibrahim? Baginda saw menjawab: ((Kalaulah tidak disebabkan kaummu yang masih di atas kekufuran, akan aku lakukannya)) (al-Bukhari & Muslim).

Ibn Hajar berkata: “…melalui hadis ini dapat diambil pengajaran bahawa perlunya untuk meninggalkan perkara yang maslahah (mendatangkan kebaikan) dengan tujuan mengelakkan jatuh ke dalam mafsadah (perkara yang buruk), dan juga tinggalkan urusan mencegah kemungkaran, takut akan jatuh ke dalam kemungkiran yang lebih dahsyat”. (Fath al-Bari 1/225)

Kedua: Permudahkan (al-taysir) dan jangan menyulitkan (al-ta’sir)

Konsep al-taysir ini merupakan prinsip penting di dalam agama. Dalil-dalil al-Quran dan hadis yang mengajak ke arah prinsip ini disebut berulang-ulang kali. Antaranya firman Allah (bermaksud): ((Allah mengkehendaki dari kamu untuk melakukan perkara yang mudah, dan Dia tidak mahu dari kamu perkara yang menyusahkan)) (al-Baqarah: 185). Di dalam ayat yang lain: ((Allah tidak mentaklifkan ke atas setiap diri kecuali apa yang mampu diusahakannya)) (al-baqarah: 286).

Nabi saw juga bersabda (maksudnya): ((Sesungguhnya agama ini mudah)) (al-Bukhari). A’isyah menyatakan bahawa: ((Tidaklah Rasulullah saw diberi pilihan di antara dua perkara kecuali Baginda akan memilih yang paling mudah…)) (al-Bukhari & Muslim).

Muaz bin Jabal pernah ditegur oleh Nabi saw apabila beliau membaca surah al-Baqarah atau al-Nisa’ ketika menjadi imam, kerana ini menyusahkan keadaan makmum. Sabda Nabi saw kepada Muaz: ((Apakah kamu mahu menimbulkan fitnah (diulangi sebanyak 3 kali), Kenapa tidak kamu solat dan membaca surah al-‘A’la, al-Syam dan al-Lail, kerana yang sembahyang di belakang kamu itu ada yang tua, yang lemah dan yang mempunyai urusan masing-masing)) (Riwayat al-Bukhari & Muslim).

Ketiga: Mengkaji dan mengambil kira kesan daripada setiap tindakan.

Kaji terlebih dahulu baik dan buruk setiap tindakan atau ucapan sebelum melakukannya. Bukan semua perkara yang betul itu perlu disegerakan dan bukan semua perkara yang tidak penting boleh ditangguhkan. Semua aspek perlu diambil kira agar wujudnya kesinambungan dakwah. Jangan kerana semangat semata-mata, tapi tiada hikmahnya, akhirnya dakwah tidak ke mana.

Nabi saw telah menunjukkan contoh yang paling baik. Perhatikan beberapa contoh peristiwa berikut yang menggambarkan hikmahnya Baginda saw di dalam dakwah:

* 1) Nabi saw ketika dalam peringkat dakwah di Mekah -zaman permulaan Islam- menghalang sahabat-sahabatnya daripada bertindak balas dan berperang dengan kaum kafir Quraish walaupun mereka dihina, diseksa dan sehingga diisytiharkan pemboikotan ke atas mereka. Keputusan ini diambil kerana jumlah umat Islam waktu itu masih sedikit dan mereka tidak punyai kekuatan yang cukup. Keburukannya akan lebih besar jika mereka mengambil keputusan untuk membuat serangan balas.

* 2) Di dalam perjanjian Hudaibiyah, Nabi saw menerima semua syarat yang ditetapkan walaupun pada zahirnya syarat-syarat tersebut seperti menindas umat Islam. Tetapi dengan melihat kesannya, Nabi saw bersetuju. Benar sekali, kesannya jumlah yang masuk Islam semakin ramai selepas itu dan diakhiri dengan kejayaan “Pembukaan Kota Mekah”.

* 3) Nabi saw amat bersabar dengan tindakan yang dilakukan oleh Abdullah bin Ubai bin Salul (ketua munafik di Madinah) yang telah menghasut orang Islam dan menimbulkan keraguan terhadap Islam. Boleh sahaja jika Nabi saw mengarahkan supaya dia dibunuh, tetapi memikirkan kesan buruknya yang lebih banyak, maka ia tidak dilakukan. Antara kesan buruk yang Nabi saw ingin elakkan ialah seperti sabda Baginda sendiri: ((…supaya orang ramai tidak bercakap-cakap yang Muhammad membunuh sahabatnya sendiri)) (al-Bukhari).

Keempat: Utamakan prioriti dan yang lebih penting dari yang penting.

Di dalam Islam, bukan semua perkara yang disuruh atau yang menjadi kewajipan itu berada di tahap yang sama. Begitu juga dengan perkara yang dilarang. Maka termasuk di dalam hikmah, seorang pendakwah itu perlu menyusun prioriti dan mengutamakan yang lebih penting dari yang penting, mengikut kesesuaian masa, tempat dan golongan sasarannya. Kaji terlebih dahulu yang manakah perkara: 1) yang penting dan perlu disegerakan, 2)yang penting tetapi tidak perlu disegerakan, 3)yang tidak penting tapi perlu disegerakan, 4)dan yang tidak penting dan tidak perlu disegerakan.

Pertama: Mulakan dengan perkara usul (prinsip) sebelum perkara furu’ (pecahan-pecahan). Maka di dalam Islam, tiada lagi yang lebih utama selain daripada aqidah dan tauhid. Lihat saja dakwah Nabi saw. Selama 13 tahun di Mekah, fokus yang diberikan ialah untuk menanamkan tauhid di dalam jiwa dan menafikan kesyirikan.

Kedua: Beri perhatian yang lebih kepada golongan-golongan penting yang jika golongan ini menerima dakwah kita, kesannya akan lebih besar dan cepat. Tetapi ia tidak bermaksud mengabaikan golongan-golongan biasa. Nabi saw di dalam dakwahnya telah memberikan perhatian yang lebih di dalam dakwahnya terhadap pemimpin-pemimpin kaum Quraish. Nabi saw juga telah berdoa semoga Allah menguatkan Islam dengan Umar al-Khattab atau dengan Abu Jahal bin Hisyam. Allah swt telah memilih Umar al-Khattab. Kenapa Nabi saw berdoa khusus untuk Umar al-Khattab dan Abu Jahal? Ini kerana kedua-duanya merupakan orang penting waktu itu dan jika mereka menerima Islam, kesannya amat hebat sekali. Perkara ini telah terbukti dengan Islamnya Umar al-Khattab.

Kelima: Raikan keadaan golongan sasaran.

Pertama: Kaji dan fahami keadaan semasa dan keadaan sekeliling golongan sasaran.

Bagaimanakah keadaan masyarakat di tempat tersebut. Apakah tahap pendidikan mereka, bagaimana keadaan ekonomi, apakah kecenderongan mereka, apakah masalah yang dihadapi di situ, apakah mazhab yang dianuti, apakah tempat/pusat ajaran yang menyelewang yang wujud di situ dan sebagainya. Ini semua perlu diketahui terlebih dahulu sebelum memulakan dakwah, kerana sudah pasti, lain padang lain juga belalangnya. Lain lubuk lain juga ikannya.

Jadi, pendekatan pendakwah dengan orang kampung tidak sama dengan pendekatan bersama orang-orang bandar. Begitu juga antara orang Islam dengan yang bukan Islam, golongan terpelajar dengan orang-orang biasa. Sebab itu Nabi saw semasa mengutuskan Muaz bin Jabal ke Yaman telah menyebutkan ciri-ciri khusus golongan yang akan beliau dakwah. Sabda Nabi saw : ((Sesungguhnya kamu akan berhadapan dengan satu kaum daripada ahli kitab)) (al-Bukhari & Muslim).

Kedua: Raikan perbezaan, minat atau ciri-ciri istimewa setiap individu.

Perkara ini penting kerana ia merupakan “pintu masuk” untuk anda memulakan dakwah, terutamanya dalam dakwah fardiyah (dakwah terhadap individu tertentu). Contohi bagaimana Rasulullah saw telah meraikan ciri-ciri khusus yang ada pada raja Najran yang merupakan seorang Nasrani. Baginda saw telah menulis di dalam suratnya kepada raja tersebut: “Dengan nama Tuhan Ibrahim, Ishak dan Ya’qub daripada Muhammad, pesuruh Allah kepada raja Najran, Islamlah kamu?…)) (Sirah ibn Kathir, 2/310).

Ketiga: Fleksibel di dalam meraikan semua kehendak golongan sasaran dakwah dan menyampaikan dakwah secara berperingkat.

Tetapi ini semua dengan syarat tidak mengabaikan perkara-perkara usul dan rukun di dalam agama. Sebagai contohnya, ketika Basyir bin al-Khusasiyah mengikat janji dengan Islam, beliau meminta kebenaran daripada Nabi saw supaya dia tidak dikenakan kewajipan zakat dan berjihad. Nabi saw menjawab: ((Kalau tidak ada zakat dan jihad, maka dengan apa kamu ingin masuk syurga…)) (Imam Ahmad dan al-Hakim, disahihkan dan dipersetujui oleh al-Zahabiy).

Manakala ketika datang rombongan dari Thaqif datang berjumpa Nabi saw untuk berbai’ah dengan Islam, mereka juga meminta supaya tidak dikenakan zakat dan jihad. Maka Nabi saw menerima permintaan mereka ini. Kemudian, selepas dari itu, Nabi saw menerangkan (kepada sahabat) tentang pendiriannya itu: ((Mereka akan mengeluarkan zakat dan berjihad apabila mereka telah Islam)). (Abu Daud).

Demikianlah sebahagian daripada etika-etika dan prinsip penting yang perlu diberikan perhatian oleh setiap pendakwah supaya dakwahnya memenuhi maksud dan tuntutan al-hikmah. Kadang-kadang manusia bukan tidak mahu menerima yang benar itu sebagai kebenaran, tetapi mereka tidak bersetuju bagaimana kebenaran itu disampaikan. Oleh itu, muhasabah semula dakwah kita selama ini. Semoga konsep al-hikmah ini menjadi salah satu resipi kejayaan dakwah kita.

Oleh:

Abd al-Razzaq Muthalib

7 Rabi’ al-Awal 1428,

5.40 pm,

Mekah
http://abdulrazak.com/ver1/?p=285#more-285

Wednesday, December 17, 2008

AKU BERLINDUNG DARIPADA KEJAHATAN POLITIK KOTOR

ISU BESAR HARI INI!
Jangan lantik ahli politik sebagai ahli SPK (Utusan Malaysia,18/12/2008)

KUALA LUMPUR 17 Dis. – Bekas Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk K. C. Vohrah berkata, ahli politik tidak sepatutnya dilantik sebagai antara empat tokoh terkemuka untuk menganggotai Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (SPK) kelak.

Vohrah, 72, Ketua Kumpulan Kerja Pembaharuan Undang-undang di Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkata, langkah itu bagi mencegah pelantikan hakim daripada dipolitikkan.

“Ia sama seperti anda tidak mahu pegawai dan eksekutif yang sedang berkhidmat untuk turut terlibat kerana mereka kakitangan kerajaan.

“Saya fikir sepatutnya tidak wujud sebarang unsur politik dalam pelantikan hakim. Sebab itu kenapa saya fikir ahli politik tidak wajar menganggotai suruhanjaya,” katanya kepada Bernama hari ini.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1218&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm

******
Saya menulis:

Politik sebenarnya suatu wadah penting di dalam menyampaikan dakwah Islam. Dengan kuasa politik, banyak islah dan penambahbaikan sistem masyarakat dan negara akan dapat dilakukan. Matlamat politik di dalam Islam adalah sebagaimana firman Allah: Al-Hajj[22.41] Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.


Namun begitu, takrif politik sekarang ini nampaknya sudah terpesong daripada kehendak Islam. Rata-rata ahli politik akan berjuang mendapat kedudukan sama ada untuk 2 sebab iaitu, mencari kekayaan atau membalas dendam terhadap musuh politik mereka.

Menyebut tentang peranan politik di dalam dakwah, saya teringat semasa belajar di UM dahulu (sekitar 1997-2000), pernah sekali kami mengikuti program anjuran Majlis Siswazah Kelantan di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, Kelantan sempena Hari Raya Aidil Fitri. Majlis itu dihadiri oleh Tuan Guru Nik Aziz. Semasa sessi soal jawab, ada seorang pelajar Universiti bertanya soalan kepada Tuan Guru tentang wadah apa yang perlu digunakan semasa berada di Universiti kerana kebiasaan, para pelajar baru akan cuba dilamar oleh kumpulan-kumpulan Islam yang beroperasi di Universiti. Ada Pas, ada Abim, JIM, Tabligh, al-Arqam dan sebagainya.


Tuan Guru mengatakan, di Malaysia ada 2 jenis gerakan Islam iaitu Gerakan Dakwah dan Gerakan Politik Islam. Pada pendapat beliau gerakan politik lebih penting kerana politik memayungi kesemua perkara. Dengan kuasa politik semua perubahan di dalam apa jua sektor akan mampu dilakukan. Tuan Guru juga memberikan contoh; semasa di Mekah, baginda Rasulullah s.a.w pernah ditawar untuk menjadi raja boneka demi untuk menghalang dakwah baginda. Pelawaan itu ditolak kerana kuasa politik yang ditawarkan ketika itu tidak membawa apa-apa erti kepada dakwah Islam.

Setelah berhijrah ke Madinah dan ditawarkan kuasa politik sebenar dalam erti kata seorang pemimpin mutlak di Madinah, baginda sedia menerimanya kerana jawatan dan kuasa politik ketika itu amat penting. Hasilnya baginda berjaya menubuhkan negara Islam baru yang menjadi permulaan kepada semua negara Islam di dunia sehingga hari ini. Bertitik daripada hujah ini Tuan Guru mengatakan bahawa penglibatan di dalam politik Islam lebih utama daripada gerakan atau jamaah dakwah.



Seterusnya setelah bekerja di Universiti Islam Antarabangsa, persepsi saya terhadap politik mulai berubah terutama sekali apabila melihat pendekatan yang digunakan oleh Dr Asri (mantan mufti perlis). Walaupun belum pernah mengikuti kuliah-kuliahnya, saya dapati pendekatan yang beliau gunakan iaitu penekanan kepada menuntut ilmu bersuaian dengan naluri saya. Pendekatan beliau ini agak logik juga kepada pelajar Universiti kerana ada segelintir daripada mereka terlalau asyik berpolitik sehingga mengabaikan tanggungjawab sebenar mereka di Universiti. Kesudahannya, walaupun habis belajar, mereka masih lagi jumud, jahil dan tidak berilmu. Usia mereka di lubuk ilmu habis dengan aktiviti politik yang kebudak-budakan seperti bergaduh menampal poster, ditangkap kerana mengikuti kempen pilhanraya kecil, ditangkap kerana demonstrasi jalanan. Tambah menyedihkan lagi, apabila mereka keluar nanti, mereka sukar untuk mendapat kerja yang baik kerana sekadar memiliki sijil cukup makan dek kerana dahulunya sibuk berpolitik. Akhirnya mereka terpaksa memilih kerja yang mencabar prinsip mereka iaitu mengikut ahli politik yang dahulunya mereka bermati-matian menyerangnya. Apabila ditanya kenapa mereka melanggar prinsip mereka semasa belajar dahulu, dijawabnya anak bini saya siapa nak bagi makan?


Seterusnya perspesi saya tentang politik juga berubah setelah mendengar ceramah oleh Prof Dr. Kamal Hasan (mantan Rektor UIAM) di dalam satu majlis Training for Naqib & Amir di Tekam Plantation Resort, Jerantut Pahang pada tahun 2003. Di dalam majlis itu, beliau bercakap selama 2 jam menceritakan pengalaman beliau di dalam dakwah di Malaysia dan Amerika. Antara mesej penting yang dapat saya simpulkan kenapa beliau menolak penglibatan dalam politik ialah;

1-Beliau lahir di dalam keluarga yang besar dan mereka tinggal sebumbung dengan ramai sanak saudara di Pasir Mas. Akan tetapi masa remajanya lebih banyak dihabiskan di Masjid kerana rimas dengan pertelingkahan politik yang berlaku di kalangan ahli keluarganya. Pak Cik tidak bertegur dengan Mak ciknya kerana perbezaan fahaman politik. Untuk mengelakkan konflik ini beliau lebih suka duduk di Masjid.

2-Beliau berkata, in politic, everybody is your potential enemy, but in Dakwah everybody is your potential Muslim.

3-Semasa berada di Amerika beliau biasa pergi berdakwah kepada non-muslim sehingga pernah memberikan ceramah mengenai Islam di dalam gereja. Soalan beliau, berapa ramai orang bukan Islam yang memeluk Islam kerana politik?

Setelah mendengar ceramah beliau, pandangan saya mengenai politik bertambah luas dan saya cuba adunkan kesemua ketiga-tiga pandangan tokoh-tokoh di atas. Al-hasilnya saya katakan politik adalah salah satu bidang yang penting seiring dengan bidang lain di dalam Islam. Cuma kesilapan sesetengah orang yang terlalu minat politik ialah mereka beranggapan bahawa politik adalah segalanya. Akibatnya masa mereka habis mempertahankan hujah puak mereka.

Ditambah pula dengan budaya politik di Malaysia hari ini yang semakin parah dan kotor. Taksub kepada puak masing-masing telah menutup akal dan minda mereka kepada kebenaran seolah-olah puak mereka sahaja yang benar dan betul tanpa silap. Ingatlah firman Allah: Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan (al-Maidah [5:8])

Untuk menggambarkan kepentingan berlaku adil, Allah telah menggunakan perkataan QAWWAMIN bukan QA'IMIN iaitu dengan sighah mubalaghah yang membawa makna melampaui batasan di dalam berlaku adil atau amat adil. Ayat di atas nampaknya tidak berapa dihayati oleh mereka yang gila politik.

Saya mempunyai pendirian tersendiri tentang kumpulan politik mana yang akan saya sokong di dalam pilihanraya kerana itu adalah tanggungjawab saya di hadapan Allah. Bahkan sebelum pilihanraya baru-baru ini, murid-murid saya di satu kelas Tafsir yang saya ajar (mereka ini HARDCORE UMNO) bertanya apa Parti yang perlu mereka sokong? Secara berselindung saya katakan bahawa mereka wajib menyokong Parti yang dasarnya adalah Islam kerana setiap undi mereka akan disoal di akhirat kelak. Setiap undi yang menyebabkan pemimpin yang jahat, korup naik ke tampuk kuasa akan menyebabkan mereka dihumban sekali ke neraka sebagaimana firman Allah: (al-A'raf[7.38] "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: "Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) neraka". Allah berfirman: "Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui". [7.39] Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".


Selain itu, mereka yang gila politik biasanya senang dijangkiti oleh penyakit taksub yang menutup minda sihat mereka. sedangkan Islam melalui al-Quran mengarahkan agar kita menggnakan minda dan akal kurniaan Allah. Apabila berpolitik kepartian, akal yang sihat seolah-olah sudah disimpan di dalam almari tidak lagi digunakan. Ramai juga yang saya jumpa pengikut sebuah Parti Islam. Semua ceramah parti tersebut akan diikutinya. Semua ilmu hanya diperolehi daripada ceramah Partinya. Yang sedihnya mereka ini sembahyang pun banyak tertinggal, baca al-Quran pun tergagap-gagap. Lalu bagaimana hendak memperjuangkan al-Quran? Saya juga pernah mempunyai seorang murid (Pemuda Umno Jerteh) yang amat gigih untuk belajar al-Quran. Beliau sanggup berulang alik pada setiap hari Jumaat dari Jerteh ke UIAM Gombak semata-mata untuk mengikuti kelas saya.

Kesimpulannya, anda boleh berpolitik kerana politik itu tuntutan Fardu Kifayah kepada umat Islam. Akan tetapi menuntut ilmu dan mengeluarkan diri daripada kejahilan adalah tuntutan Fardu Ain. Yang mengubah generasi Arab jahiliah kepada generasi sahabat yang terbaik di bawah cahaya Islam adalah ilmu bukan semata-mata politik. Oleh itu, kenalpasti apa keutamaan anda hidup di dunia ini dan sesungguhnya aku berlindung dengan Allah daripada Politik yang jahat, Taksub dan kotor!

ABDULLAH BUKHARI

MANUSIA DIMULIAKAN DENGAN AKAL, JANGAN SAMPAI AKAL ANDA BEKU KERANA POLITIK!

Sunday, December 14, 2008

AMARAN EMPANGAN PECAH - JANGAN JADIKAN MALAYSIA SABA’ KEDUA

UTUSAN MALAYSIA-19/12/2008


EMPANGAN KLANG GATE

Amaran oleh Syabas tentang ancaman empangan yang bakal pecah sekiranya kegiatan pembangunan di sekelilingnya tidak dihentikan segera sememangnya menakutkan. Sekiranya amaran ini tidak diendahkan, berkemungkinan besar Malaysia yang makmur dan maju sekarang ini akan menjadi tamadun pupus sebagaimana yang telah berlaku kepada tamadun Saba’ di Yaman suatu masa dahulu. Kegemilangan dan kejatuhan tamadun Saba’ yang bergantung kepada empangan Ma’rabnya ternyata disebut secara spesifik oleh al-Quran sebagai pengajaran kepada umat manusia akan pentingnya pengurusan yang baik terhadap nikmat kurniaan Allah dalam kerangka agama dan taqwa.

Firman Allah: Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun!. Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir yang membinasakan, dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu dengan dua kumpulan kebun yang berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya, dan pohon-pohon yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara. Demikianlah Kami membalas mereka disebabkan kekufuran mereka; dan sebenarnya Kami tidak menimpakan balasan yang demikian melainkan kepada orang-orang yang amat kufur. (Saba’[34.15-17])

Kaum Saba’ yang telah mencapai kemuncak kemewahan telah mengingkari perintah Allah yang akhirnya mengakibatkan kemusnahan tamadun mereka oleh bencana alam. Fenomena yang sama sudah kelihatan di Malaysia apabila adanya pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab membangun kawasan sensitif sebegini untuk kepentingan mereka. Keingakaran mereka kepada Sunnah Allah, arahan pihak berkuasa dan hak alam sekitar pastinya akan mengundang padah yang sama sepertimana yang telah berlaku kepada kaum Saba’.

Islam sebagai sebuah agama yang sempurna mencakupi segala aspek hidup manusia di muka bumi telah menggariskan semua prinsip hidup yang perlu diikuti termasuklah cara untuk berinteraksi dengan alam yang dianugerahkan sebagai tempat tinggal kepada manusia (al-A’raf [7:10,24-25). Sekiranya prinsip interaksi dengan alam sekitar tidak dipatuhi, sudah pasti alam akan memberontak dan menyusahkan kembali hidup manusia. Umpamanya sebuah kereta baru yang digunakan tanpa merujuk kepada manual atau buku panduan syarikat pengeluar, jangka hayat kereta tersebut akan menjadi singkat dan senang rosak. Begitulah juga keadaannya dengan pengunaan alam sekitar.

Kerakusan manusia sememangnya merupakan punca utama berlakunya kerosakan di muka bumi ini. Sikap tamak mengaut keuntungan secara melampau sehingga melanggar sunnah Allah di muka bumi telah menyebabkan alam menderita kesakitan. Penderitaan alam itu pula akan turut menjejaskan kehidupan manusia. Lihat sahaja peristiwa runtuhan yang berlaku di Taman Bukit Mewah, Hulu Klang minggu lepas. Ini bertepatan dengan firman Allah; Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). (al-Rum[30.41])

Al-Quran sudah sekian lama mengingatkan manusia tentang peri pentingnya menjaga kestabilan alam dengan tidak melampaui batas di dalam menerokanya. Janganlah kerana terlalu inginkan keindahan panorama bukit, lalu bukit bukau dan gunung ganang yang merupakan pasak bumi ditarah dan digondolkan. Perhatikanlah ayat-ayat ini untuk menyedarkan kita tentang fungsi sebenar bukit bukau kepada alam sekitar;

1-Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu
lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju. (al-Nahl[16.15])

2-Dan Kami telah jadikan di bumi: gunung-ganang yang menetapnya, yang tinggi menjulang; dan Kami telah memberi minum kepada kamu air yang tawar lagi memuaskan dahaga? (al-Mursalat[77.27])

3-Dan Kami telah menjadikan di bumi gunung-ganang yang kukuh, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan padanya celah-celah sebagai jalan-jalan lalu-lalang, supaya mereka dapat sampai kepada mencapai keperluan rohani dan jasmani. (al-Anbiya’[21.31])

4-Ia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Ia meletakkan di (permukaan) bumi gunung-ganang supaya bumi itu tidak menggoyangkan kamu; dan Ia biakkan padanya berbagai jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat (Luqman[31.10])

5-Dan (Kami Jadikan) gunung-ganang sebagai pancang pasaknya? (al-Naba’[78.7])
Mendiami bumi tuhan bukan hanya membangunkan bangunan-bangunan untuk didiami, tetapi adalah dengan menjaga keharmonian serta kestabilannya dengan pengisian ilmu, iman dan taqwa kepada Allah. Apa yang menyedihkan walaupun sudah diberikan panduan oleh al-Quran tentang kepentingan menjaga alam semenjak sekian lama, namun nampaknya orang bukan Islam di negara bukan Islam yang tidak mendapat bimbingan al-Quran lebih memahami dan terkehadapan di dalam menjaga kesihatan alam sekitar. Jangan sampai kita mewariskan bumi Malaysia yang bertuah ini kepada generasi anak cucu kita di dalam keadaan sakit, tenat, gondol dan penuh kemusnahan kerana kerakusan segelintir daripada kita. Jangan sampai anak cucu kita kelak akan meludah di kuburan kira kerana legasi peninggalan bumi yang sudah kita rosakkan. Fikirkanlah.