Thursday, December 11, 2008

PERGINYA SEORANG ULAMA'


Almarhumah Dr. Tg. Norbanee Tg. Hamzah dan anak bongsunya

Sudah hampir seminggu saya tidak berkesempatan menulis di blog ini kerana pulang bercuti di kampung. Sepanjang seminggu berada di kampung (Kota Bharu)banyak peristiwa telah berlaku yang boleh menjadi iktibar dan dikongsi bersama. Pada tengahari hari raya pertama, abang saya (Ahmad Tarmizi) menjemput saya ke rumah mentuanya di Lundang (juga ayah angkat saya) pada hari raya kedua untuk sedikit kenduri dan solat hajat untuk kakak iparnya (Dr. Tg. Norbanee) yang sedang menjalani pembedahan pemindahan sum-sum tulang belakang kerana penyakit leukemea di Singapura. Keadaan Dr Norbanee, bertambah kritikal walaupun pemindahan berjaya dijalankan kerana komplikasi kimoterapi yang merosakkan kebanyakan anggota dalamannya.

Pada petang hari raya pertama kira selepas Asar, saya mendapat penggilan daripada abang saya mengatakan bahawa Dr. Norbanee telah meninggal dunia, Inna Lillah. Allah lebih menyayangi beliau. Saya amat bersedih kerana saya kenal baik dengan Dr. Norbanee. Banyak juga kenangan kami bersama sepanjang saya kenal dengan keluarganya semenjak daripada tingkatan lima lagi (1992).

Kak Nor sememangnya disenangi ramai, seorang yang baik, solehah, banyak berjasa kepada masyarakat. Beliau adalah Doktor Pakar di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian. Kematian beliau merupakan satu kehilangan kepada umat Islam kerana kepakarannya sememangnya diperlukan oleh masyarakat. Saya boleh kategorikan beliau sebagai salah seorang ulama' tempatan dalam erti kata ilmu perubatan kerana ilmu perubatan yang cukup saintifik sememangnya sukar untuk dikuasai. Seseorang pakar mengambil masa bertahun lamanya untuk mendapat kepakaran bidang yang diceburinya.

Setelah mengetahui berita sedih ini, saya bersama ibu dan adik beradik telah menziarahi keluarga beliau selepas solat Asar. Jenazah beliau baru bertolak daripada Singapura dan dijangka sampai pada tengahari hari raya kedua. Sebelum pulang, saya meminta izin kepada abang saya untuk menasihati bapa mentuanya yang saya panggil sebagai Abuya tentang adab dan kaedah menyambut kematian mengikut sunnah nabi. Saya katakan keluarga simati yang sedang bersedih tidak perlu menyediakan apa-apa untuk para tetamu seperti lazimnya dilakukan oleh masyarakat setempat di Kelantan.

Setelah pulang, abang saya menelefon dan menyatakan, ada saudara simati telah campur tangan dan meminta penyediaan pakej kematian yang berharga kira-kira RM 1000 lebih. Pakej itu termasuk bayaran solat jenazah, belian nasi bungkus untuk para tetamu, bacaan talqin dan bacaan al-Quran di atas kubur. Untuk melakukan upacara tersebut, orang-orang daripada pondok terdekat akan dipanggil. Setelah berbincang panjang lebar, akhirnya hanya solat jenazah dan talqin sahaja akan diteruskan. Kesemua duit bayaran pula datangnya daripada saudara mara bukan daripada duit arwah. Pihak yang mencadangkan bayaran ini menyatakan ada ustaz yang mengatakan tidak menjadi salah sekiranya dibayar duit minyak kepada orang yang datang bersembahyang kerana diniatkan sedekah.

Saya berpendapat, keluarga simati yang perlu menerima sedekah daripada orang yang datang berziarah bukan sebaliknya. Sudahlah jatuh, ditimpa tangga pula. Sudahlah bersedih dengan kematian, kena fikir pula mengeluarkan duit untuk bersedekah..pelik bin ajaib. Sedekah paksa ke? Saya yakin kalau sekiranya Rasulullah s.a.w masih hidup baginda akan menentang budaya ini walau ustaz mana sekalipun mengatakan boleh.

Saya juga berpendapat perkara ini tetap salah dan menyimpang daripada sunnah nabi kerana ianya tetap menyusahkan pihak keluarga simati. Jika dikatakan, duit perbelanjaan itu datangnya daripada ahli keluarga, saya akan katakan bahawa anak-anak yatim arwah lebih memerlukan duit itu daripada melayan kerenah penduduk setempat yang masih jahil. Saya juga katakan kepada Abuya, kalau kita melayan kehendak masyarakat, sampai bila pun penindasan ini akan berlaku, kita perlu mendidik mereka kepada ajaran Islam yang sebenar. Bayangkan bagaiamanakah keadaannya sekiranya yang mati itu orang miskin? Persoalan berikutnya ialah, bagaimanakah statusnya solat oleh orang yang dibayar upahnya? Fikirkanlah.

Akhir sekali, kami semua bersedih di atas pemergianmu Kak Nor. Saya katakan kepada Abuya, walaupun pada zahirnya Kak Nor meninggal dunia, tetapi sebagai orang mukmin, kita yakin sebenarnya Kak Nor hanya berpindah ke negeri lain iaitu negeri barzakh yang kelak akan juga kita kunjungi. Pujuklah hati kita dengan memahamai erti perpindahan ini. Mungkin kehidupan seorang ulama' seperti Kak Nor di alam barzakh lebih membahagiakan, bebas daripada kesakitan, penderitaan dan kesibukan seperti hidup di dunia ini. Harimau mati meninggalkan belang, ulama' mati meninggalkan nama, jasa, amal jariah dan zuriat yang soleh dan solehah Insya Allah!