Ia ditulis oleh Hamka dalam masa 5 hari bagi
menjawab segala dakwaan mufti Johor kepada kaum Muda. Melihat kepada susun atur
bahasa, soroton latar belakang sejarah sesuatu isu, fakta sejarah Islam sedunia
pada masa itu, jawapan untuk setiap tuduhan, kemahiran Hamka memainkan ilmu
alat Islam dan sebagainya jelas menunjukkan ketinggian ilmu Buya Hamka.
Hamka agak kecewa dengan beberapa tuduhan berat
Mufti Johor pada masa itu Sayyid Alwi, lalu dijawabnya satu persatu secara
teratur dan kemas. Antara tuduhan berat oleh Mufti Johor adalah: Kaum Muda
meninggalkan beberapa tiang agama Islam, kaum muda penyebab 10 juta orang Islam
Indonesia murtad menjadi Kristian, kaum muda mengambil sumber rujukan agama
dari kaum Qadyani dan sebagainya. Antara jawapan Hamka terhadap jawapan itu
adalah:
1)
Kaum Muda beriman dengan semua 11 tiang agama
(5 rukun Islam dan 6 rukun Iman), tetapi kaum muda menentang penambahan tiang
palsu seperti syirik puja kubur yang banyak dipelopori kaum tua.
2)
Tuduhan 10 juta muslim Indonesia murtad kerana
kaum muda disanggah kerana realitinya kaum muda banyak berjuang membanteras gejala
murtad seperti usaha yang dilakukan Kiyai Ahmad Dahlan pengasas gerakan
Muhammadiyah. Beliau bersaing dengan gerakan Kristian membina sekolah bagi
memberikan pendidikan kepada orang Islam Indonesia. Ketika usaha tersebut
dilakukan oleh Kiyai Ahmad Dahlan, kaum tua masih berfatwa haram menubuhkan
sekolah dan menggunakan kerusi meja dalam pembelajaran. Hamka juga mendedahkan
jumlah sebenar orang Kristian Indonesia siap dengan bancian yang dibuat
kerajaan Indonesia dan jumlahnya tidak pun melebihi 4 juta orang. Selain itu,
tokoh kaum muda yang dibenci kaum tua iaitu Hassan Bandung pernah berdebat
dengan lelaki murtad yang bernama Suradal. Dalam debat itu akhirnya Suradal
terdiam kematian hujah dibantah oleh Hassan
3)
Hamka juga menafikan tuduhan kaum muda menerima
agama dari Qadyani. Sebaliknya kaum muda adalah kumpulan yang aktif berwacana
menentang serta menulis tentang kesesatan Qadyani. Bahkan Hassan Bandung pernah
berdebat dengan Qadyani di Indonesia sehinggakan seorang tokoh ulama kaum tua
pada masa itu turut hadir menyaksikan perdebatan tersebut dan berterima kasih
kepada Hassan Bandung di atas kejayaannya mematahkan hujah Qadyani.
Dan banyak lagi jawapan yang diberikan Hamka..
Di akhir buku ini Hamka menyebut
tentang kepentingan bersatu dalam menangani ancaman luar dari musuh Islam bukan
label melabel seperti yang dilakukan oleh Mufti Johor. Penilaian kritis saya
pula setelah habis membaca buku setebal 114 muka surat ini adalah:
2)
Orang alim yang memegang jawatan yang tinggi
dalam sesebuah Institusi agama amat perlu bersikap teliti sebelum mengeluarkan
sebarang kenyataan kerana bukan kita seorang sahaja yang alim, malahan di luar
sana masih ramai lagi orang yang alim yang BOLEH MEMALUKAN KETIDAKCERMATAN
MEREKA.