Wednesday, December 17, 2008

AKU BERLINDUNG DARIPADA KEJAHATAN POLITIK KOTOR

ISU BESAR HARI INI!
Jangan lantik ahli politik sebagai ahli SPK (Utusan Malaysia,18/12/2008)

KUALA LUMPUR 17 Dis. – Bekas Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk K. C. Vohrah berkata, ahli politik tidak sepatutnya dilantik sebagai antara empat tokoh terkemuka untuk menganggotai Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (SPK) kelak.

Vohrah, 72, Ketua Kumpulan Kerja Pembaharuan Undang-undang di Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkata, langkah itu bagi mencegah pelantikan hakim daripada dipolitikkan.

“Ia sama seperti anda tidak mahu pegawai dan eksekutif yang sedang berkhidmat untuk turut terlibat kerana mereka kakitangan kerajaan.

“Saya fikir sepatutnya tidak wujud sebarang unsur politik dalam pelantikan hakim. Sebab itu kenapa saya fikir ahli politik tidak wajar menganggotai suruhanjaya,” katanya kepada Bernama hari ini.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1218&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm

******
Saya menulis:

Politik sebenarnya suatu wadah penting di dalam menyampaikan dakwah Islam. Dengan kuasa politik, banyak islah dan penambahbaikan sistem masyarakat dan negara akan dapat dilakukan. Matlamat politik di dalam Islam adalah sebagaimana firman Allah: Al-Hajj[22.41] Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.


Namun begitu, takrif politik sekarang ini nampaknya sudah terpesong daripada kehendak Islam. Rata-rata ahli politik akan berjuang mendapat kedudukan sama ada untuk 2 sebab iaitu, mencari kekayaan atau membalas dendam terhadap musuh politik mereka.

Menyebut tentang peranan politik di dalam dakwah, saya teringat semasa belajar di UM dahulu (sekitar 1997-2000), pernah sekali kami mengikuti program anjuran Majlis Siswazah Kelantan di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, Kelantan sempena Hari Raya Aidil Fitri. Majlis itu dihadiri oleh Tuan Guru Nik Aziz. Semasa sessi soal jawab, ada seorang pelajar Universiti bertanya soalan kepada Tuan Guru tentang wadah apa yang perlu digunakan semasa berada di Universiti kerana kebiasaan, para pelajar baru akan cuba dilamar oleh kumpulan-kumpulan Islam yang beroperasi di Universiti. Ada Pas, ada Abim, JIM, Tabligh, al-Arqam dan sebagainya.


Tuan Guru mengatakan, di Malaysia ada 2 jenis gerakan Islam iaitu Gerakan Dakwah dan Gerakan Politik Islam. Pada pendapat beliau gerakan politik lebih penting kerana politik memayungi kesemua perkara. Dengan kuasa politik semua perubahan di dalam apa jua sektor akan mampu dilakukan. Tuan Guru juga memberikan contoh; semasa di Mekah, baginda Rasulullah s.a.w pernah ditawar untuk menjadi raja boneka demi untuk menghalang dakwah baginda. Pelawaan itu ditolak kerana kuasa politik yang ditawarkan ketika itu tidak membawa apa-apa erti kepada dakwah Islam.

Setelah berhijrah ke Madinah dan ditawarkan kuasa politik sebenar dalam erti kata seorang pemimpin mutlak di Madinah, baginda sedia menerimanya kerana jawatan dan kuasa politik ketika itu amat penting. Hasilnya baginda berjaya menubuhkan negara Islam baru yang menjadi permulaan kepada semua negara Islam di dunia sehingga hari ini. Bertitik daripada hujah ini Tuan Guru mengatakan bahawa penglibatan di dalam politik Islam lebih utama daripada gerakan atau jamaah dakwah.



Seterusnya setelah bekerja di Universiti Islam Antarabangsa, persepsi saya terhadap politik mulai berubah terutama sekali apabila melihat pendekatan yang digunakan oleh Dr Asri (mantan mufti perlis). Walaupun belum pernah mengikuti kuliah-kuliahnya, saya dapati pendekatan yang beliau gunakan iaitu penekanan kepada menuntut ilmu bersuaian dengan naluri saya. Pendekatan beliau ini agak logik juga kepada pelajar Universiti kerana ada segelintir daripada mereka terlalau asyik berpolitik sehingga mengabaikan tanggungjawab sebenar mereka di Universiti. Kesudahannya, walaupun habis belajar, mereka masih lagi jumud, jahil dan tidak berilmu. Usia mereka di lubuk ilmu habis dengan aktiviti politik yang kebudak-budakan seperti bergaduh menampal poster, ditangkap kerana mengikuti kempen pilhanraya kecil, ditangkap kerana demonstrasi jalanan. Tambah menyedihkan lagi, apabila mereka keluar nanti, mereka sukar untuk mendapat kerja yang baik kerana sekadar memiliki sijil cukup makan dek kerana dahulunya sibuk berpolitik. Akhirnya mereka terpaksa memilih kerja yang mencabar prinsip mereka iaitu mengikut ahli politik yang dahulunya mereka bermati-matian menyerangnya. Apabila ditanya kenapa mereka melanggar prinsip mereka semasa belajar dahulu, dijawabnya anak bini saya siapa nak bagi makan?


Seterusnya perspesi saya tentang politik juga berubah setelah mendengar ceramah oleh Prof Dr. Kamal Hasan (mantan Rektor UIAM) di dalam satu majlis Training for Naqib & Amir di Tekam Plantation Resort, Jerantut Pahang pada tahun 2003. Di dalam majlis itu, beliau bercakap selama 2 jam menceritakan pengalaman beliau di dalam dakwah di Malaysia dan Amerika. Antara mesej penting yang dapat saya simpulkan kenapa beliau menolak penglibatan dalam politik ialah;

1-Beliau lahir di dalam keluarga yang besar dan mereka tinggal sebumbung dengan ramai sanak saudara di Pasir Mas. Akan tetapi masa remajanya lebih banyak dihabiskan di Masjid kerana rimas dengan pertelingkahan politik yang berlaku di kalangan ahli keluarganya. Pak Cik tidak bertegur dengan Mak ciknya kerana perbezaan fahaman politik. Untuk mengelakkan konflik ini beliau lebih suka duduk di Masjid.

2-Beliau berkata, in politic, everybody is your potential enemy, but in Dakwah everybody is your potential Muslim.

3-Semasa berada di Amerika beliau biasa pergi berdakwah kepada non-muslim sehingga pernah memberikan ceramah mengenai Islam di dalam gereja. Soalan beliau, berapa ramai orang bukan Islam yang memeluk Islam kerana politik?

Setelah mendengar ceramah beliau, pandangan saya mengenai politik bertambah luas dan saya cuba adunkan kesemua ketiga-tiga pandangan tokoh-tokoh di atas. Al-hasilnya saya katakan politik adalah salah satu bidang yang penting seiring dengan bidang lain di dalam Islam. Cuma kesilapan sesetengah orang yang terlalu minat politik ialah mereka beranggapan bahawa politik adalah segalanya. Akibatnya masa mereka habis mempertahankan hujah puak mereka.

Ditambah pula dengan budaya politik di Malaysia hari ini yang semakin parah dan kotor. Taksub kepada puak masing-masing telah menutup akal dan minda mereka kepada kebenaran seolah-olah puak mereka sahaja yang benar dan betul tanpa silap. Ingatlah firman Allah: Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan (al-Maidah [5:8])

Untuk menggambarkan kepentingan berlaku adil, Allah telah menggunakan perkataan QAWWAMIN bukan QA'IMIN iaitu dengan sighah mubalaghah yang membawa makna melampaui batasan di dalam berlaku adil atau amat adil. Ayat di atas nampaknya tidak berapa dihayati oleh mereka yang gila politik.

Saya mempunyai pendirian tersendiri tentang kumpulan politik mana yang akan saya sokong di dalam pilihanraya kerana itu adalah tanggungjawab saya di hadapan Allah. Bahkan sebelum pilihanraya baru-baru ini, murid-murid saya di satu kelas Tafsir yang saya ajar (mereka ini HARDCORE UMNO) bertanya apa Parti yang perlu mereka sokong? Secara berselindung saya katakan bahawa mereka wajib menyokong Parti yang dasarnya adalah Islam kerana setiap undi mereka akan disoal di akhirat kelak. Setiap undi yang menyebabkan pemimpin yang jahat, korup naik ke tampuk kuasa akan menyebabkan mereka dihumban sekali ke neraka sebagaimana firman Allah: (al-A'raf[7.38] "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: "Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) neraka". Allah berfirman: "Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui". [7.39] Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".


Selain itu, mereka yang gila politik biasanya senang dijangkiti oleh penyakit taksub yang menutup minda sihat mereka. sedangkan Islam melalui al-Quran mengarahkan agar kita menggnakan minda dan akal kurniaan Allah. Apabila berpolitik kepartian, akal yang sihat seolah-olah sudah disimpan di dalam almari tidak lagi digunakan. Ramai juga yang saya jumpa pengikut sebuah Parti Islam. Semua ceramah parti tersebut akan diikutinya. Semua ilmu hanya diperolehi daripada ceramah Partinya. Yang sedihnya mereka ini sembahyang pun banyak tertinggal, baca al-Quran pun tergagap-gagap. Lalu bagaimana hendak memperjuangkan al-Quran? Saya juga pernah mempunyai seorang murid (Pemuda Umno Jerteh) yang amat gigih untuk belajar al-Quran. Beliau sanggup berulang alik pada setiap hari Jumaat dari Jerteh ke UIAM Gombak semata-mata untuk mengikuti kelas saya.

Kesimpulannya, anda boleh berpolitik kerana politik itu tuntutan Fardu Kifayah kepada umat Islam. Akan tetapi menuntut ilmu dan mengeluarkan diri daripada kejahilan adalah tuntutan Fardu Ain. Yang mengubah generasi Arab jahiliah kepada generasi sahabat yang terbaik di bawah cahaya Islam adalah ilmu bukan semata-mata politik. Oleh itu, kenalpasti apa keutamaan anda hidup di dunia ini dan sesungguhnya aku berlindung dengan Allah daripada Politik yang jahat, Taksub dan kotor!

ABDULLAH BUKHARI

MANUSIA DIMULIAKAN DENGAN AKAL, JANGAN SAMPAI AKAL ANDA BEKU KERANA POLITIK!

2 comments:

perunding said...

salam ustaz,
adunkan semua dgn baik,
jadilah roti canai yg lembut dan sedap.

dlm kontek msia,JIM,ABIM,ADIL telah ter`adun` dgn tersendiri/ter tak sengajanya menjadikan nya begitu indah.
hampir
menumbangkan ...dot...dot.dot..
pelengkapnya barangkali jemaah tabligh...
boleh dirunding/bincang..

ikhlas khairi. saya ada menulis komen2 di siasah.blogspot atas nama perunding.

SHUKUR SABAR GOLD ENTERPRISE said...

Maaf ustaz nak dapatkan penjelasan. Yang menaikkan martabat sahabat ialah ilmu? Bukan dakwah ke?