Monday, May 4, 2009

SHORT FILM QALAM-MOHD SHAHREZAHADI KOH

Minggu lepas sebelum tidur saya tertonton secara tak sengaja sebuah filem pendek yang dicalonkan untuk finalis pertandingan filem pendek Astro Kirana (channel 122). Kisahnya ringkas tetapi menarik, mengandungi sindiran yang cukup mendalam terhadap orang-orang Melayu yang menyangkakan hanya mereka sahaja beragama Islam.

Kisahnya seorang sami Buddha yang sedang bermeditasi di Kuil secara tidak sengaja terpacul nama Al-Lah. Lalu beliau keluar mencari siapakah Al-Lah itu.

Perjalanannya bermula di kuil Hindu, kemudian ke gereja. Namun pencariannya masih gagal ditemui, sehinggalah ketika waktu maghrib, beliau sampai di sebuah surau yang kedengaran bacaan ayat-ayat suci al-Quran yang mengandungi kata-kata Al-Lah. Beliau masuk dan duduk diberanda surau memerhatikan budak sedang mengaji al-Quran. Tiba-tiba keluar seorang lelaki (kemungkinan siak surau), lalu menghalaunya keluar surau. Siak tersebut mengunci pagar surau dan menghalau si sami. Si sami lalu bertanya Al-Lah, Al-Lah?

Malangnya si siak dengan kasar menjawab...Bukan! Islam, Melayu..si sami kemudiannya dihalau.

Pada babak terakhir, kelihatan si sami merintih sedih di pintu sebuah kuil sikh sambil menangis..Al-Lah, Al-Lah!...anda boleh tonton filem tersebut di sini.

Sindiran yang terdapat di dalam filem ini perlu direnung bersama, kerana filem ini mencer,inkan kebejatan setta kedangkalan masyarakat Melayu Islam di malaysia yang perlu diberi perhatian yang serius oleh semua. babak-baknya ialah:

1- Budak perempuan bertudung berbaju t-shirt lengan pendek membonceng motor dengan lelaki. Babak tersebut menggambarkan bagaimana tudung yang dipakainya hanyalah satu fesyen yang akhirnya mengundang fitnah kepada Islam itu sendiri.

2- Babak bagaimana seorang lelaki Melayu yang berjalan dengan anak perempuannya meraba (menepuk punggung wanita Cina ketika berselisih jalan). Babak ini juga menunjukkan betapa buruknya moral segelintir orang Melayu Islam.

3- Babak siak surau menghalau sami serta mengatakan Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu. Babak ini menunjukkan bagaimana sempitnya fahaman sesetengah orang Melayu yang menyangka Islam hanya milik mereka. Pernah Tuan Guru Nik Aziz di dalam khutbah hari raya puasa yang lalu mengatakan sebenarnya yang kafir atau bukan Islam tidak hanya kaum Cina atau India, tetapi juga orang Melayu.

Filem ini walaupun pedih untuk ditonton tetapi sarat dengan pengajaran atau desakan kepada orang Melayu agar lebih berhikmah di dalam dakwah serta lebih mneghargai Islam dengan benar-benar mengamalkannya.

No comments: