Tuesday, March 9, 2010

KAHWIN KANAK-KANAK MENCEMAR NAMA NABI?

Hari ini Malaysia digemparkan lagi dengan berita tentang perkahwinanan kontroversi di Kelantan yang melibatkan lelaki berusia 40an dengan kanak-kanak berusia 10-11 tahun. Sebagai ayah, saya pastinya akan menentang perkahwinan ini, usahkan untuk mengahwinkan kanak-kanak, anak gadis kita yang masih di sekolah menengah pun belum tentu kita lepaskan walaupun secara fisiologinya mereka sudah layak untuk berkahwin.

Berbagai kemungkinan yang diandaikan oleh orang ramai tentang sebab terjadinya perkahwinan ini. Ada yang kata si lelaki itu memang gila seks dengan kanak-kanak. Tidak kurang juga akan menyandarkan tindakan itu dengan kisah perkahwinan nabi SAW dengan Aishah. Mengikut riwayat yang masyhur, nabi berkahwin dengan Aishah ketika Aishah berusia 9 tahun. Fakta ini dipegang dan cuba dipertahankan oleh hampir seluruh umat Islam. Dalam usaha untuk mempertahankan nabi, umat Islam akan cuba memberikan berbagai-bagai alasan dan logik, namun begitu jika diteliti pada pemikiran bukan Islam, mereka tetap mengatakan nabi Muhammad SAW seorang yang telah menindas kanak-kanak.

Oleh itu, saya berpendapat, pendekatan mempertahankan umur 9 tahun itu sudah lagi tidak releven dengan zaman moden yang mencabar. Bahkan kadang-kadang sesuatu yang masyhur dan popular tidak semestinya betul, tepat dan logik. Oleh itu, pada posting kali ini saya ingin bawakan kepada para pembaca sekelian hujah lain yang mengatakan umur Aishah ketika berkahwin dengan nabi sebenarnya belasan tahun (17-19) & BUKAN 9 TAHUN seperti yang biasa disebut orang.

Kalau anda tidak bersetuju dengan posting ini, terpulang kepada anda kerana ini hanya telahan ahli sejarah yang cuba hendak membersihkan nama nabi..kalau anda tidak bersetuju..tak mengapa..Malaysia negara Demokrasi!

Renungkan, rencana di bawah ini...

Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia

Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras

Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negeri Arab Atau Di Negeri Panas

Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah S.A.W.

Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru

Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini

Hujah Ketujuh – Aishah R.A Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan

Hujah Kelapan – Aishah R.A Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar R.A. Ke Habshah

Hujah Kesembilan – Aishah R.A. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid R.A. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya

Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin R.A. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar

Hujah Ke-11 – Aishah R.A. Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang

Hujah Ke-12 – Aishah R.A. Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma R.A. Berumur 27 Atau 28 Tahun

Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah R.A. Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan)

Hujah Ke-14 – Aishah R.A. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam

Hujah Ke-15 – Abu Bakar R.A. Bercadang Mengahwinkan Aishah R.A. Sebelum Berhijrah Ke Habshah

Hujah Ke-16 – Aishah R.A. Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah
Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah R.A. Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda

Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur

Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah R.A Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau R.A. Lahir Di Zaman Jahiliyah

Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam

Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur

Hujah Ke-22- Aishah R.A. Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar R.A. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud

Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun?

Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan
Perbahasan Tentang Usia Sebenar Khadijah R.A. Semasa Berkahwin Dengan Rasulullah S.A.W


rujuk sendiri di http://www.darulkautsar.net

No comments: