Tuesday, March 16, 2010

MEETING OPINION LEADERS DI LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA

Tahun lepas, saya menulis sebuah rencana berkaitan dengan cukai menurut Islam. Rencana itu adalah suatu bentuk sokongan moral yang saya berikan kepada isteri tersayang "Arham Diyana" yang bekerja sebagai pegawai undang-undang LHDN cawangan Klang. Isteri saya memang seorang yang cerdik, sepanjang perkahwinan kami yang sudah berusia 11 tahun, beliau banyak mengajar saya perkara-perkara yang saya tidak ketahui. Cara berifkir seorang lawyer yang teliti juga agak menarik untuk dijadikan panduan. Lalu saya terjemahkan rasa cinta dan terima kasih dalam bentuk penulisan rencana itu.

Nak dijadikan cerita, pada bulan lepas (Februari 2010), pihak LHDN Malaysia telah menghubungi saya dan menyatakan hasrat untuk menjemput saya tampil secara terbuka di TV dalam forum kesedaran cukai. Pemilihan itu berdasarkan rencana yang saya tulis itu. Saya menghormati bidang ilmu yang mempunyai kepakaran yang berbeza..lalu saya menolak permintaan itu di atas alasan..isu berkaitan cukai bukanlah bidang kepakaran saya. Saya cuba menghayati firman Allah ini: maka bertanyalah kamu kepada ahlinya (ahli dhikr)" jika kamu tidak mengetahui (al-Anbita'[21:7]).

Sekiranya pelawaan tersebut menyentuh berkaitan Tajwid, Tahfiz atau Tafsir al-Quran, saya sedia ke hadapan kerana saya tahu kemampuan serta penguasaan saya dalam bidang tersebut.

Saya cadangkan agar pihak LHDN menjemput pakar daripada bidang FIQH yang ramai di Universiti di Malaysia. Walau bagaimanapun, diri saya dan idea saya di dalam rencana itu tetap menjadi pilihan mereka. Saya terpaksa menerima dengan berat hati dan menganggap ianya sebagai suatu cabaran untuk tambah mematangkan lagi ilmu pengetahuan saya menjangkau bidang lain. Tambahan pula, saya mempunyai ramai juga kawan daripada bidang FIQH yang boleh dirujuk untuk mengukuhkan lagi hujah serta fakta.

Pada hari Isnin 15 Mac 2010, pertemuan pertama diatur di tingkat 16 Bolk 9 bangunan LHDN Jalan Duta untuk membincangkan set-up program tersebut. Tanpa menduga, rupanya jemputan bersama-sama saya, adalah Dato Yusof Haslam & Dato Malek Noor. Pihak LHDN bercadang mengadakan 2 sessi forum untuk kesedaran cukai iaitu untuk orang awam dan golongan artis erta ahli sukan. Selanjutnya perjumpaan itu diakhiri dengan makan tengahari denganbketua Pengarah LHDN Malaysia Dato Hasmah..Doakan saya agar penampilan di TV kelak tidak menjadi fitnah pada kemudian hari.!



3 comments:

Yayasan Ilmu said...

Assalamualaikum,
jika nak tahu ketetapan Islam (bersandarkan nas dan dalil al-Quran dan as-Sunnah)menyentuh perkara zakat,sedekah, infaq fi sabilillah, sila ajukan soalan-soalan kepada 'yayasan-ilmu.blogspot.com', insya Allah dijawab dengan memeberikan sandaran hukm yg haq, iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Sesungguhnya, tiada 'cukai pendapatan' dalam Islam, maka dengan itu kita mungkin melakukan sesuatu tidak menepati syariat Islam.

abdullahbukhari said...

panjang perbincangan ttg cukai ni,tidak semestinya bila tiada nas jelas,maka kita terus kata tidak menepati islam, sila baca fiqh al-zakah Qaradawy..panjang lebar disebut ttg cukai dan pendapat para ulama' ttgnya,diterima dlm islam dgn kaedah masalih al-mursalah, ma la yatimmul wajib illa bihi fahuwa wajib, tasarruful imam manutun bi al-maslahah, dar'ul mafasid muqaddam min jalbil masalih..

abinajmi said...

hebat demo sahabat.....rasa kerdil kawe nih.....