Tuesday, January 27, 2009

RESEPI PULIHKAN UMNO MENURUT AL-QURAN-ISLAMKAN UMNO


Tindakan keluar parti oleh ahli Dewan Undangan Negeri Bota, Perak tambah memeritkan lagi UMNO setelah kekalahan yang dialaminya di Kuala Terengganu baru-baru ini. Berikutan kekalahan itu berbagai-bagai pihak telah tampil memberikan teguran serta cadangan tentang cara terbaik untuk memulihkan penerimaan masyarakat UMNO.

Sebagai sebuah parti yang dianggotai oleh orang Melayu Islam, UMNO seharusnya melihat kepada fungsi Islam sebagai ubat yang paling mujarab untuk merawat sakit kronik yang dialaminya sekarang. Bangsa Melayu yang sudah sekian lama dimuliakan dengan Islam bukan dijadikan secara secara sia-sia oleh Allah s.w.t. Ini kerana makhluk yang sebesar langit dan bumi pun tidak dijadikan dengan sia-sia (al-Anbiya’ [21.16]), apatah lagi sebuah bangsa yang bertunjangkan agama Islam seperti bangsa Melayu. Kesatuan di antara Melayu dan Islam sudah pasti mempunyai hikmah dan sebab tertentu yang perlu diterokai secara mendalam dan dimanafaati oleh UMNO dewasa ini.

Proses pengislaman UMNO dengan neraca Islam yang sebenar merupakan langkah terbaik untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap UMNO. Apabila dikatakan pengislaman UMNO, ianya tidak bermaksud dengan menukar jenama Islam yang sudah dipakai sekarang ini dengan jenama baru yang lebih canggih atau menarik perhatian. Usaha tersebut tidak akan berguna sekiranya hanya kulit luar sahaja ditukar tetapi isinya masih mengekalkan amalan lama.

Kejayaan Islam memulihkan bangsa yang mundur dan dilanda krisis telah terbukti di dalam lipatan sejarah sebagaimana yang telah dilakukan oleh baginda Rasulullah s.a.w di Tanah Arab. Bangsa Arab yang terkenal dengan kepercayaan karut, kemuduran, karat jahiliah dan kebebalan pemikiran telah berjaya diubah menjadi ummat terbaik (Ali ‘Imran [3:110]) hanya dalam tempoh yang singkat iaitu 23 tahun zaman kenabian baginda s.a.w.

Contoh terdekat dengan rantau ini ialah empayar kesultanan Melaka yang bertukar menjadi empayar gemilang setelah Islam bertapak di Istana Melaka. Tidak mustahil kegemilangan tamadun material dan rohani seperti Melaka berulang kembali di bawah pimpinan para pemimpin UMNO yang benar-benar kembali kepada Islam.

Sebenarnya UMNO yang telah berada di mercu kegemilangan telah dijangkiti oleh penyakit kemewahan melampau, keangkuhan dan kelalaian sepertimana yang telah berlaku kepada banyak tamadun dunia seperti kaum Saba’ (Saba’[34.15], kaum ‘Ad dan kaum Thamud (al-A’raf[7:65-79], Hud[11:50-68, al-Syu’ara’{26:123-159], Fussilat[41:13-18]).

Apabila menyebut tentang proses islamisasi yang sebenar, ianya melibatkan pengorbanan harta dan jiwa raga. Pengorbanan yang melibatkan kedua-dua aspek itu berkali-kali disebut oleh al-Quran sebagai membuktikan kepentingannya di dalam menjamin kejayaan sesuatu perjuangan. Di antara rujukan tentang kepentingannya yang dapat disebut ialah: (al-Nisa’[4:95-69], al-Anfal[8:72], al-Tawbah[9:20 & 88], al-Hujurat [49:15]).

Apa yang diperhatikan, budaya pengorbanan sebenar kelihatan sudah semakin terhakis di dalam UMNO. Ahli UMNO kelihatan lebih mementingkan poket sendiri berbanding pengorbanan memartabatkan perjuangan bangsa, agama dan negara. Menceburkan diri di dalam perjuangan UMNO bererti mengaut kekayaan segera serta kesenangan yang melimpah ruah yang kelihatan tidak setimpal dengan hasil usaha.
Untuk itu, sikap buruk tersebut perlu terlebih dahuilu diubah dan monopoli ekonomi berasaskan kerabat politik perlu dibendung agar semangat pengorbanan harta dan jiwa yang sebenar sebagaimana yang disarankan oleh al-Quran dapat disemai di kalangan para pemimpin UMNO.

Perjuangan bangsa Melayu yang didokong oleh UMNO hanya akan kembali bersinar dan diyakini rakyat Malaysia dengan penghayatan Islam. Tanpa Islam, UMNO akan ketinggalan ke belakang dan tidak mustahil suatu hari nanti akan pupus menjadi khazanah sejarah yang dipamerkan di muzium negara sebagai sebuah parti yang dahulunya pernah mencapai kegemilangan di dalam memerintah negara, akan tetapi jatuh tersungkur kerana telah dijangkiti oleh penyakit yang lazimnya memusnahkan banyak tamadun dunia.

Islam sepatutnya menjadi roh kepada bangsa Melayu yang didokong perjuangannya oleh UMNO. Satukanlah di antara Melayu, Islam dan UMNO dan jangan sekali-kali dipisahkan kerana tanpa Islam, bangsa Melayu dan UMNO sudah menjadi seperti jasad yang sudah tidak bernyawa. Hakikat ini sememangnya pahit untuk diterima, akan tetapi percayalah bahawa yang pahit itu adalah ubat yang pastinya akan bertukar menjadi manis apabila kesan penyembuhan kian tampak ketara.

KALAU UMNO TUKAR DASAR...MAHUKAH KITA MENJADI AHLINYA?

No comments: