Friday, August 27, 2010

KISAH 'ALIYAH HAKIMAH BINTI ABDULLAH BUKHARI

Hari kedua kelahiran bayi saya ('Aliyah Hakimah) menjanjikan kebahagian hidup dan ketengangan yang lebib baik dari semalam.

1) Seawal jam 6.30 pagi saya ke wad 7B hospital selayang untuk rutin ujian darah selepas kidney transplant. Kemudian saya segera turun ke wad ICU untuk melihat kedaan isteri. Alhamdulillah beliau sudah sedar, namun pemindahan darah masih diteruskan. Beliau sudah boleh menulis untuk menyampaikan mesej.

2) Jam 8 pagi saya bertolak ke klinik bersalin untuk mengambil bayi kami. Menjelang jam 9.30 pagi ramai yang datang menziarahi bayi kami. Mereka yang amat baik hati melawat ialah, Dato' Ghani dan isteri, Bibi (adik isteri saya) dan suaminya, Adie (adik isteri saya), Khairul(sepupu saya)dan ibunya, Ustaz Muhammad dan keluarga. Setelah membayar bil bersalin (RM 2300), Dato' Ghani membawa bayi saya ke rumahnya di no 7 Lorong Titiwangsa 10. Sesampainya kami di sana, pemandu Dato' Ghani (abang Khalid) menanam uri bayi di satu sudut rumahnya. Ketibaan bayi saya ternyata disambut hangat oleh keluarga Dato' Ghani. Alhamdulillah, bilik bacaan dato' Ghani di tingkat 2 dijadikan bilik bayi bertuah ini.

3) Kira-kira jam 10.30 pagi, abang saya dari Putra Jya tiba untuk menjengok bayi bertuah kami. Abang saya bertanya kepada Dato' Ghani: dato ada berapa cucu? lalu datin Seri menjawab, : Kami ada 3 orang dan termasuk yang ni empatlah. Abang saya bakal membawa mesej kebahagian dengan rupa bayi ini ke kampung kerana beliau akan terus bertolak ke Kota Bharu sejurus selepas menziarahi bayi bertuah kami.

4)Saya yang tidak tidur semalam, mulai berasa pening dan dipaksa tidur di bilik tamu bawah. Selepas mandi, saya terlena sehingga jam 2 petang.

4) Bangkit dari tidur saya menjengok bayi bertuah di tingkat atas. Kelihatan Datin Seri sedang menyusukannya persis cucunya sendiri. Saya berasa amat terharu. Saya kemudiannya bersiap untuk ke Hospital menziarahi isteri, manakala Dato' Ghani dan anak sulungnya Kak Sarah bersiap untuk membawa bayi kami berjumpa pakar kanak-kanak di Hospital Pakar Tawakkal seperti lazimnya beliau lakukan kepada 3 cucunya sebelum ini.

5) Ramai kawan sudah menunggu di luar ICU dan kami terpaksa bergilir masuk bertemu isteri saya. Saya menunggu isteri sehingga jam 6.30 petang. Isteri saya juga sudah mampu bercakap tetapi Doktor masih menahannya di ICU sehingga tekanan darahnya benar-benar stabil.

6) Saya kemudiannya balik sebelum maghrib ke Titiwangsa untuk bersama bayi bertuah kami yang dinamakan 'Aliyah Hakimah..yang tinggi dan amat bijaksana..Insya Allah






1 comment:

abaabil said...

Moga Allah permudahkan perjalanan hidup tuan, dikurniakan keselamatan dan kesihatan buat isteri tuan, dan moga zuriat yang baru lahir menjadi penyambung wasilah perjuangan yang tidak berkesudahan di bumi Allah yang diredhai.. Rabbuna yusahhil..