Saturday, January 3, 2009

Kemanakah Majlis Fatwa Kebangsaan?

Ketika sekumpulan gadis-gadis bukan Muslim berarak membantah fatwa berkaitan 'pengkid' di ibu negara, ramai umat Islam merasakan tindakan kumpulan tersebut amat keterlaluan. Sikap tidak menghormati agama lain dan juga sentimen perkauman itu tidak dapat diterima oleh majoriti rakyat Malaysia. Walau bagaimanapun di satu sudut yang lain ramai yang berasa hairan apakah 'besar' dan 'penting'nya isu pengkid dan tomboi itu untuk dijadikan agenda perbincangan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan?



Isunya adalah keutamaan...fiqh awlawiyaat!

Pada tahun 2006 saya pernah mengkritik tentang kealpaan ramai pihak di Malaysia di dalam isu memahami keutamaan sesuatu perkara. Khazanah ilmu yang diajarkan oleh Islam dan kemudiannya diolahkan semula oleh al-Qaradawi itu bagaikan tiada nilainya di Malaysia oleh pihak autoriti agama. Fiqh Awlawiyaat bagaikan halimunan di dalam kamus pentadbiran mereka. Memahami kedudukan mereka sebagai penjawat awam kerajaan dan juga kotak pembesar suara kepada pihak majikan, ianya bagaikan norma biasa.

Di waktu ini, saya sudah kembali ke Durham setelah hampir seminggu menyertai demonstrasi besar-besaran di London di hadapan kedutaan besar Israel di High street Kensington. Semenjak hari Ahad yang lepas (28 Disember 2008), para demonstran yang terdiri dari semua lapisan dan kumpulan masyarakat telah mengadakan bantahan di hadapan kedutaan tersebut. Keadaan yang sama berlaku di ibu kota negara-negara Eropah yang lain. Masyarakat sivil yang sedar dan bertamadun membantah tindakan tidak berperi kemanusiaan rejim Zionis.

Di sini umat Islam, Arab, Pakistan, Asia, Kristian, kumpulan berhaluan kiri, golongan Yahudi anti-Zionis, Yahudi Orotodoks dan semua kumpulan berhimpun. Mereka semua bersama di atas satu niat suci, membantah tindakan kebinatangan rejim Zionis di Gaza. Agak pelik, di dalam hampir sedozen siri demonstrasi di kota London yang saya pernah sertai, demonstrasi kali ini agak berlainan. Pihak keselamatan bertindak luar biasa, alah beberapa orang pemuda telah ditangkap. Namun, alhamdulillah tiada air gas dan bom pemedih mata yang ditembak. Tiada juga aksi polis membelasah para demonstran. Kesimpulannya keganasan terhadap rakyat sendiri seperti di Kaherah dan Amman tidak berlaku...




Dengar khabarnya di Malaysia juga sudah dianjurkan beberapa demo...peliknya tidak disekalikan. PR buat PR punya, dan BN buat BN punya...tak macam di London, demo bukan untuk cari political miledge....di Malaysia lain ceritanya.

Tak kisahlah itu orang politik, tapi ke manakah golongan autoriti agama?

Takkanlah para mufti takut mencemarkan jubah untuk tuun berdemo?

Setidak-tidak pun, buatlah majlis tergempar untuk mengeluarkan fatwa...

Tak pun keluarkan press statement...

Kemanakah pula JAKIM? YADIM? IKIM? Jabatan-jabatan agama negeri? Ketua-ketua agama negeri?

Terus terang ramai yang hilang kepercayaan terhadap golongan autoriti agama. Sikap jumud dan tidak pro-aktif mereka menyebabkan umat Islam menjadi keliru...agama hanya dijadikan alat untuk mencari makan dan publisiti. Agama difahami dengan kerangka yang begitu sempit. Isu Palestin merupakan isu yang mengundang sikap dan penglibatan mereka, tetapi ke manakah mereka?

Mungkin para siswa di Mesir kena bertindak berani. Buat resolusi bersama, jika kerajaan Mesir enggan membuka pintu sempadan Refah dan enggan membenarkan sukarelawan untuk membantu peperangan di Gaza, kesemua pelajar Malaysia akan pulang ke Malaysia dan mengosongkan univeriti al-Azhar! Bayangkan kerugian ekonomi yang akan kerajaan Mesir tanggung jika para pelajar dari dunia Islam meninggalkan bumi Kinanah.

Mungkin mereka mempunyai alasan yang tersendiri, namun sesuatu yang pro-aktif perlu diadakan. Rejim Mubarak perlu diajarkan...

Semalam, (2 Januari 2009) demonstrasi di hadapan kedutaan Mesir di London (Edgewear street) telah diadakan. Mesir merupakan dalang paling jahat di dalam isu pembunuhan rakyat Palestin. Kerajaan rejim Mubarak merupakan pembunuh utama rakyat Gaza.

Downdown Israel, down down Mubarak!


Maszlee
* Bersama saya di dalam siri-siri demo di London ini ialah mantan mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin...semoga beliau akan dapat merubah mentaliti beragama golongan autoriti agama di malaysia sepulangnya beliau ke Malaysia nanti.

Maszlee

Sumber:

http://maszleemalik.blogspot.com/2009/01/ke-manakah-majlis-fatwa-kebangsaan.html

1 comment:

perunding said...

caya dr asri.
apa lagi ustaz,dia balik nanti bagi kerusi parlimen Pas.
inshaallah confirm menang.
pru13