Tuesday, April 28, 2009

YANG MENARIK MENGENAI TOK GURUKU!



Ini adalah beberapa petikan yang saya ambil daripada blog Nik Abduh anak Tok Guru! Banyak mutiara yang boleh dimanafaati, renungkanlah!

1-Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam - macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.

Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.

Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.

Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat - syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.


Nik Abduh


2-Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua - duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?

Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah - mentah?
(ULASAN SAYA: ANDA PULA BAGAIMANA? BOLEHKAH ANDA HIDUP DI ATAS HUJJAH,PERLU DIINGAT ISLAM DITEGAKKAN DI ATAS HUJJAH DAN DALIL. JANGAN SAMPAI SENTIMEN DAN FANATISME MENUTUP AKAL KURNIAAN ALLAH)

3-Ayahanda (Tok Guruku)seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.

Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya

4-Itu hikmah Allah membalas di dunia. Anda alim, ingat ayat itu. Anda jahil, tanya orang alim. Jangan meracau tak tentu pasal marahkan saya menamakan sesetengah manusia sebagai ulama ‘mi celup’. Apa tak adakah di dunia ini orang jahil yang mengaku alim?

Macam peniaga makanan kesihatan dalam MLM. Habis kursus sebulan pasal produk, mereka keluar bersyarah macam seorang doktor. Anda marahkah jika saya namakan mereka doktor ‘mi celup’?
(ULASAN SAYA: NAMPAKNYA NIK ABDUH YANG TERPELAJAR SEIRING DENGAN SAYA TENTANG DOKTOR CELUP INI..ANDA JANGAN SEKALI-KALI TERPEDAYA DENGAN DR. CELUP)
Saya belajar ugama. Maka saya tahu saya bukan taraf ulama. Saya tahulah siapa ulama yang benar dan palsu. Saya ada neracanya mengenal kaca dan permata. Kerana itu saya mempertahankan ulama yang saya kenali dan akui ilmu, iman dan taqwa mereka.

Mereka di hadapan anda. Menyayangi ulama adalah iman. Memusuhi ulama adalah perang terhadap Allah. Ingat al hadis itu. Justeru jangan mencetuskan kebencian dan kerenggangan di antara awam dan ulama, apatah memecahkan saf para ulama.

DIPETIK DARIPADA: nikabduh.wordpress.com

1 comment:

perunding said...

ustaz yang mulia dan berilmu semua,
tolonglah saya check kan satu fakta mengenai Nabi Yusuf as.
Nabi Allah Yusuf as adalah anak Nabi Allah Yaakob ,yakni berbangsa Yahudi (bani Israil).
Nabi Allah Yaakob as anak Nabi Allah Ishak anak Nabi Allah Ibrahim as.
Mereka tinggal di Palestin selepas Nabi Allah Ibrahim berhijrah dari kerajaan besar lagi bertamadun iaitu kerajaan Babylon yang mengusai dunia dengan teknologi dan ekonomi yang berpusat di Iraq.
Semasa zaman Nabi Allah Yusuf tinggal di Palestin(semasa remaja) kerajaan Babylon telah jatuh,kerajaan baru yang telah muncul menguasai dunia ketika itu ialah kerajaan Mesir yang berbangsa Mesir berbahasa Arab atau mungkin dipanggil bangsa Gipti (bukan bangsa asli Gipti di Mesir sekarang).
Kerajaan ini berketuakan yang dipanggil AlAziz dan mengesakan Allah.
Dizaman ini Nabi Allah Yusuf dan bapanya membawa bani Israil tinggal di Mesir.
Mereka(bangsa Yahudi) menjadi maju ketika ini di Mesir.
Kerajaan Mesir mula menyelewengkan agama Allah selepas beberapa abad selepas zaman Nabi Allah Yusuf dan kemuncaknya ialah di zaman Firaun yang dikenali sebagai nama Ramesis ke 2 iaitu dizaman Nabi Allah Musa.
Dizaman ini sekali lagi bangsa Yahudi kehilangan kuasa dan setengahnya dijadikan hamba oleh kerajaan Egyptian yang maju.
Selepas kematian Ramesis 2,kerajaan Mesir ini merudum semula,Nabi Allah Musa membawa kaum Yahudi kembali ke Palestin semula.
Selepas beberapa abad sampailah pula zaman Talut,Nabi Allah Daud dan kemuncak kerajaan bani Israil dibawah pemerintah nabi Allah Sulaiman as.
Selepas kerajaan ini merudum..naiklah pula kerajaan Greek,yunani,rome......disebelah barat.

Sejarah yang hilang.....
who cares.......
kesemua kerajaan ini BUKANLAH KUNO...mereka tersangat maju teknologi dan ekonomi...
dan bermula mereka adalah dengan mengesakan Allah sebelum akhir dihujung kemuncak mereka akan menderhaka kepada Allah...
begitulah putaran sejarah...

walluallam.