Sunday, August 8, 2010

CABARAN UNTUK SIHAT-TRANSPLANT 2010

Sedikit pengalaman transplant:

1) Pagi khamis,kami di arahkan bangun awal dan mandi. Sebelum mandi kami diarahkan mencukur semua bulu dari pinggang ke paha bagi mengelakkan jangkitan kuman. Kami juga diarahkan mandi dengan sabun khas.

2) Kami kemudiannya bersedia di bilik masing-masing. Penderma (mak cik aku)akan ditolak terlebih dahulu ke dewan bedah kira-kira jam 8:30pagi. Selepas selesai buah pinggang penderma dibuka, barulah penerima (aku) ditolak masuk kira-kira jam 10:30pagi. Aku diberi makan pil tidur yang cukup kuat, baru sahaja mencecah dewan bedah,aku dah mamai dan tak sedarkan diri..

3)Penderma siap dibawa keluar dari dewan bedah pada jam 1 tengahari, manakala aku dibawa terus ke ICU jam 5 petang. Semasa sedar terasa begitu terseksa kerana semua saluran badan bertiub, mulut bertiub oksigen,hidung tiub air, di tangan kanan ada 2 branula (jarum) begitu juga tangan kiri, di leher branula lagi, ada juga tiub ke saluran kencing.

4) Bila tersedar di ICU terasa sakit sekali di saluran kencing, nak kencing tak mampu..tapi sakit sekali. Bengkak rasanya, nak bercakap tak boleh,akhir sekali aku minta kertas dari nurse di ICU, aku tulis..Bladder saya sakit..nurse jawab dengan selamba..sabar cik, itu perkara biasa.

5) Dalam menahan sakit, aku tertidur beberapa kali, bila tersedar dalam jam 5 pagi Jumaat, nurse mulai membasuh tubuh aku..sejuk yang amat dahsyat. Kerana kesakitan dengan tiub di kerongkong sehingga ke dalam perut,aku tersedak dan termuntah..banyak sekali..bayangkan luka di perut bertindak balas dengan muntahan kahak dari dalam.

6) Tertidur lagi dalam kesakitan,bila tersedar,minta nurse buka tiub di mulut..sakit sangat. Nurse kata tunggu doktor ronda jam 9 pagi..alamak lagi 4 jam..sabar!

7) Ringkasnya jam 9 pagi tiub di buka, lalu aku dipindahkan ke unit kuarantin di wad 7B. Sakit sebenar baru bermula,seluruh tubuh sakit. Sepanjang hari jumaat dok menahan sakit aje. Nasib baik ada pain killer morfin, ditekan setiap 5 minit. Tapi kesannya, muntah..bila muntah bayangkan luka di perut!.

8) Sabtu agak melegakan, banyak tiub branula dah dibuang, cuma nak menunggu malam, aduh lamanya. Rasa macam setahun, anak-anak dan isteri datang menjenguk terasa juga terubat luka.

9) Malamnya amat mengerikan, langsung tak boleh tidur di bilik no 10 wad 7B. Aku memang perasan bilik ini agak keras, aku panggil nurse minta ubat tidur, tapi tetap tak boleh tidur. Lena je mesti aku dikejar anjing hitam, atau dikelilingi bayangan orang htam, suara bisikan ngeri dan sebagainya. Akhirnya aku panggil nurse, aku kata mengapa bilik ni keras? Nurse semacam faham, lalu mereka pindahkan aku ke bilik no 1, mereka kata sudah ramai pesakit kena gangguan di bilik 10.

10) Walaupun berada di bilik 1 dalam jam 3 pagi, aku masih terdengar dan ternampak bayangan 2 nurse India yang entah dari mana datangnya dok menyanyi depan katil aku.Kalau ikut cerita nurse di wad ni gangguan pesakit lain jauh lebih teruk dari yang aku kena. Ada yang dicakar kaki, diperhatikan oleh kanak-kanak dan diketawakan terkekek kekek.

11) Malam ni aku ok sikit berbanding semalam. Mungkin diganggu kerana dalam 2 hari pertama ni juga ketika dalam ICU tengah teramat sakit sehingga terlalai nak amal wirid biasa. Malam ni insya Allah..no chance ya Syaitan..

ITULAH SAHAJA SETAKAT INI PENGALAMAN TRANSPLANT SAYA..NANTI KALAU BERKESEMPATAN AKU UPDATE LAGI..TQ SEMUA!

1 comment:

armouris said...

info tentang pemindahan organ di SIHAT SELALU - Pemindahan Organ : Risiko Jangkitan Penyakit