Thursday, September 9, 2010

PERUTUSAN HARI RAYA AIDIL FITRI YANG POWER!

TAHUN INI SAYA TERPAKSA MERAYAKAN AIDIL FITRI DI KL BERSAMA KELUARGA DATO SERI ABDUL GHANI DI TITIWANGSA. KELUARGA INI CUKUP UNIK KERANA SALAH SSEORANG MENANTUNYA BERBANGSA CINA. SEMALAM SAYA KELUAR KE SG WEI PLAZA DENGAN LUQMAN LEE UNTUK MEMBELI KAMERA..UNIK SEKALI BERGAUL BERSAMA DENGAN CINA MUSLIM..PANDANGANNYA (WORLDVIEW) CUKUP LUAS DAN BERBEZA DENGAN PANDANGAN BIASA ORANG MELAYU YANG DITAKDIRKAN LAHIR SEBAGAI ISLAM. MEREKA KELIHATAN LEBIH MENGHAYATI DAN MENGHARGAI ISLAM. PAGI INI SAYA TERBACA PERUTUSAN RAYA TUAN GURU NIK AZIZ DALAM UTUSAN MALAYSIA..MEMANG TERKENA DENGAN PENGALAMAN SAYA..HAYATILAH PERUTUSAN INI, RINGKAS TETAPI MELAMBANGKAN ROH ISLAM YANG SEBENAR.

Aidilfitri alat penyatuan kaum

KOTA BHARU 9 Sept. – Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berharap, sambutan Hari Raya Aidilfitri yang akan diraikan esok, berjaya menjadi alat penyatuan antara kaum dengan berteraskan kalimah takbir.

Beliau berkata, laungan takbir jauh lebih menjamin keselamatan dan keamanan jika dibandingkan dengan laungan perkauman yang dikumandangkan oleh golongan tertentu.

“Bahkan, masyarakat non-muslim sendiri pun tentunya merasa jauh lebih terjamin keselamatan dan ketenteraman mereka di bawah syiar Islam dibandingkan dengan syiar bangsa dan keturunan.

“Insya-Allah jika ini dihayati, matlamat untuk menyatupadukan masyarakat Malaysia akan tercapai,” katanya dalam perutusan sempena Hari Raya Aidilfitri di sini, hari ini.

Dalam perutusan itu, Nik Abdul Aziz turut mencadangkan supaya umat Islam mempelopori suasana baru berteraskan sunnah ketika meraikan sambutan Hari Raya Aidilfitri iaitu dengan bertakbir di merata-rata tempat.

Beliau percaya, sekiranya semangat takbir itu dihayati sepenuhnya, banyak permasalahan yang berlaku dalam negara dapat diselesaikan.

Masyarakat juga katanya, akan dapat hidup dalam aman dan damai tanpa sebarang pertembungan melibatkan keturunan dan kebudayaan.

“Kita sudah tentu mengimpikan masyakarat di negara kita khususnya dapat hidup sejahtera tanpa sebarang gangguan dan ancaman yang terhasil daripada perbezaan kaum dan keturunan.

“Melayu misalnya, dapat menerima menantu dari keturunan Cina, India tidak merasa kekok untuk bermertuakan seorang Melayu bahkan Melayu dengan senang hati berjemaah dan berimamkan seorang Cina atau India Muslim.

“Ini boleh terhasil apabila semangat takbir dapat dilaksanakan sepenuhnya dan bukan hanya sekadar meniti di bibir semata-mata,” katanya.

No comments: