Tuesday, February 23, 2010

RASULULLAH SAW SEBAGAI AVATAR TERAKHIR (KALKI AVATAR)


Filem terbaru pengarah terkenal James Cameroon, The Avatar telah berjaya mencatat kutipan yang tertinggi dalam sejarah perfileman Hollywood. Kejayaan filem ini didorong oleh penggunaan grafik komputer yang canggih, jalan penceritaan yang menarik dan kecenderungan fitrah manusia untuk menunggu kedatangan hero penyelamat (Avatar) yang bakal menyelamatkan sesebuah umat daripada penindasan kuasa jahat. 



Sedar atau tidak nabi, Muhammad SAW yang dilahirkan pada hari Isnin, 9 Rabi’ al-Awwal, Tahun Gajah, bersamaan dengan 20 atau 22 April 571 Masihi (al-Rahiq al-Makhtum, hal. 71) memang melengkapi ciri-ciri Avatar yang sebenar. Oleh itu umat Islam seharusnya menjadikan demam filem tersebut sebagai batu lonjakan untuk lebih mengenali Avatar yang telah diutus Allah kepada mereka.


Kaliki Avatar adalah istilah dalam bahasa Sanskrit yang menjadi ramalan agama Hindu. Kalki bermaksud terakhir manakala Avatar bermaksud penyelamat umat manusia yang bakal muncul. Gandingan Kalki Avatar merujuk kepada kemunculan penyelamat terakhir yang bakal muncul di akhir zaman untuk menyelamatkan manusia daripada kegelapan dan kejahatan (kali). Setiap Avatar biasanya akan dikurniai kuasa ajaib bagi membantu perjuangannya menegakkan keadilan. Menurut tradisi Islam kuasa ajaib ini adalah Mukjizat.

Menurut agama Hindu, sudah ramai Avatar yang muncul dan memainkan peranan mereka di dalam menyelamatkan manusia, namun begitu kedatangan Avatar terakhir masih ditunggu-tunggu kemunculannya. Sesetengah pengkaji Hindu telah menamakan beberapa tokoh agama Hindu yang dianggap menepati ciri-ciri Kalki Avatar. Namun begitu, Dr. Ved Prakash Upaddhay seorang pengkaji sejarah dari Universiti Prayag, India di dalam bukunya “Muhammad In The Hindu Scriptures” telah menamakan nabi Muhammad SAW sebagai Avatar terakhir yang ditunggu-tunggu. Walaupun penilaian beliau ini masih berada pada tahap hipotesis, ia disokong kuat oleh gabungan fakta daripada kitab agama Hindu dan Islam.

Selain beliau, beberapa pengkaji lain juga berkecenderungan untuk menamakan nabi Muhammad SAW sebagai Avatar terakhir. Antaranya ialah Reverend David Benjamin Keldari BD di dalam bukunya “Muhammad in the Bible”, AH Vidhyarthi di dalam bukunya “Muhammad in World Scriptures’, Ahmad Deedat di dalam bukunya “What the Bible says about Muhammad (PBUH)”, Begum Aisha Bawani di dalam bukunya “Islam — The Religion of All Prophets”, Prof. KS Ramakrishana Rao di dalam buku “Muhammad the Prophet of Islam” dan sebagainya.

Apa yang menarik, istilah Avatar terakhir ini sebenarnya agak universal dan merangkumi kebanyakan agama utama dunia. Kebanyakan agama bersatu pada konsep kemunculan penyelamat yang bakal muncul di akhir zaman. Cuma yang membezakan ialah penggunaan istilah yang berlatar belakangkan faktor bahasa dan budaya.

Kita akan dapati bagaimana istilah Kalki Avatar dan Narashangsha yang disebut di dalam kitab Hindu atau istilah Paraclete yang disebut di dalam kitab Injil semuanya mempunyai persamaan makna perkataan Muhammad di dalam bahasa Arab yang bermaksud YANG TERPUJI. Ciri-ciri Avatar terakhir itu juga menepati sifat nabi Muhammad sebagaimana yang direkodkan oleh sumber hadith nabi & sirah baginda SAW.

Rencana ini tidak bermaksud untuk menyatukan Islam dengan agama lain di bawah payung pluralism agama sebagaimana yang didokong oleh Jaringan Islam Liberal di Indonesia, sebaliknya ia perlu dilihat sebagai bukti kebenaran Islam dan nabi Muhammad SAW sebagai Rasul terakhir yang telah diramal oleh semua agama. Sepatutnya konsep yang sudah sedia diyakini oleh agama mereka ini menjadi sebab untuk menyatukan mereka di bawah payung Islam.

Dalam pembuktian rasa cinta kepada nabi Muhammad, umat Islam tidak seharusnya hanya bersikap nostalgis dengan ramalan kitab agama lain. Bukan gelaran, ramalan dan nama nabi Muhammad SAW sahaja yang perlu dikagumi, tetapi usaha berterusan untuk menghayati sunnah dan ajaran baginda.

Premis yang sama juga perlu diletakkan pada setiap sambutan Mawlid al-Rasul SAW. Bukan hanya perarakan, pakaian seragam kumpulan yang berarak, alunan lagu berzanji dan marhaban yang menjadi ukuran kepada rasa cinta dan syukur kita terhadap kelahiran baginda Rasulullah SAW, tetapi sejauh mana kita memahami dan mengamalkan ayat ini:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (31) قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ (32)

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir
(Ali ‘Imran[3:31-32]).

Juga firman Allah:


وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا

Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya (Al-Hasyr [59:7]).

Sambutan Mawlid al-Rasul boleh membantu menambahkan lagi rasa cinta kepada baginda SAW. Oleh kerana manusia sering terlupa, ia tidak harus terhenti pada sambutan sehari sahaja, tetapi perlu berterusan sepanjang hayat agar kita benar-benar layak bergelar umat nabi Muhammad SAW.

No comments: