Thursday, October 30, 2008

Kenangan Ramadhan

Pada Ramadhan lepas, penulis telah mengimamkan solat terawih di Surau Titiwangsa. Format terawih penulis pada tahun ini berbeza dengan tahun-tahun terdahulu. Kebiasaannya penulis akan mengkhatamkan bacaan di dalam solat (23 rakaat). Tradisi ini telah penulis lakukan semenjak tahun 1996.

Namun tahun ini, disebabkan rawatan CAPD (peritoneal Dialysis) yang penulis jalani, penulis bimbang kalau-kalau tidak dapat memberi komitmen sepenuhnya kerana rawatan CAPD sering terdedah kepada infection jika tidak dijaga. Sekiranya dijangkiti kuman, penulis akan ditempatkan di Hospital selama beberapa hari.

Namun begitu, pada tahun ini, penulis beranggapan , inilah terawih paling beerti kerana penulis sekurang-kurang telah menyampaikan isi kandungan al-Quran secara menyeluruh kepada para jemaah.


Tahun ini, sebelum memulakan solat, penulis mengambil kira-kira 10 minit masa untuk membuat ulasan tentang kandungan juzuk yang akan dibaca. Untuk setiap malam, penulis akan membaca sedikit ayat daripada juzuk tersebut. Sekiranya juzuk-juzuk tersebut mempunyai isu yang menarik, penulis akan mengulas lebih panjang.

Penulis cuba untuk mendidik jemaah agar berinteraksi atau mempelajari agama terus daripada sumber sebenar Islam, iaitu al-Quran. Ini kerana al-Quran telah dilihat oleh sebahagian orang Islam di Malaysia terlalu ekslusif dan sukar untuk difahami.

Sedangkan al-quran menuntut kita 3 perkara penting iaitu, (1) Tuntutan lidah atau tajwid, (2) Tuntutan akal atau tafsirannya, (3) tuntutan hati atau amalan. Setakat yang diperhatikan, kita banyak memfokuskan hanya pada aspek Tajwid sahaja. sedangkan yang benar-benar mengubah dunia di zaan rasulullah dan salaf al-Soleh adalah disebabkan 2 aspek yang berikutnya.

Alangkah sedihnya sekiranya usia umat islam di malaysia hanya dihaniskan hanya untuk mendalami Tajwid sahaja. bak kata Tok guru Nik Aziz, seseorang yang menjadikan al-Quran sebagai ubat hanya dengan membacanya (bertajwid) tanpa berusaha untuk memahami atau menghayati kandungannya , samalah seperti orang yang pening kepala, lalu ke kedai membeli panadol, akan tetapi terus menelan panadol itu dengan bungkusannya tanpa dibuka. Sudah pasti panadol itu tidak akan dapat mengubati pening kepalanya.

Sepanjang Ramadhan lepas,penuls merasa amat seronok kerana telah menjadi jurucakap al-Quran. Tambah seronok lagi apabila jemaah ternyata tertunggu-tunggu untuk isu yang bakal dibangkit pada setiap malam. malahan ada seorang jemaah (Rauf namanya) begitu konsisten menelaah setiap juzuk lalu datang menyanakan penulis maksud ayat-ayat yang tidak difahaminya.

Akan tetapi, lain [padang, lain belalang, di tengah keghairahan jemaah hendak memahami al-Quran, pada suatu hari penulis telah disoal oleh seorang jemaah. Soalan tersebut menggambarkan bahawa segelintir umat Islam di Malaysia masih jahil tentang keutamaan mereka.

Si fulan itu bertanya kepada saya: Ustaz apa pendapat ustaz mengenai tahlil? Kenapa saya lihat, setiap kali lepas witir, semasa ahli jemaah bertahlil, Ustaz keluar tak join kami...Soalan mengumpan untuk memerangkap penulis dengan gelaran wahabi agaknya.

Penulis sudah amat berpengalaman dengan soalan perangkap sebegini. lalu penulis menjawab, Sebenarnya saya saja nak berehat, lagipun saya dah mengimamkan jemaah hampir sejam lebih, sebab itulah imam tak ikut tahli.

Barangkali gagal pada cubaan pertama, beliau meneruskan soalan kedua, Apa pendapat ustaz dengan ajaran Husein Yee, Abdullah Yasin yang mengatakan tahlil ni bid'ah?
Penulis menjawab dengan jawapan selamat: Tahlil tiada apa, cuma tindakan kita yang mewajibkannya akan menjadi bid'ah. kalau kita nak bertahlil, tak mengapa, tapi jangan pula dipersoal atau diserang oarng yang tak bertahlil (pulang paku buah keras).

Sebelum berlalu pergi, penulis memesan kepada penyoal: tuan! Isu remeh temeh begini janganlah dilayan sangat, kalau dilayan, makin menjadi-jadi....Dalam hati penulis merasa amat kesal, keran disangkan beliau hendak menayakan maksud ayat atau juzuk...tetapi tahlil juga jadi pilihannya.

Jangan biarkan diri anda bergelumang di dalam isu-isu remeh-temeh seperti ini walau apapun pegangan anda!

Abdullah Bukhari
Salafi Moderate

No comments: