Wednesday, November 26, 2008

JANGAN EKSPLOIT WANITA UNTUK IKLAN MURAHAN




Sedih rasanya apabila melihat di dalam akhbar tempatan anak gadis Melayu Islam bergambar di samping pelumba kereta atau pelumba motor di dalam litar lumba. Kalau sekiranya tidak ditaja oleh kerajaan maka perlumbaan itu akan dilabel sebagai lumba haram dan gadis-gadis yang terlibat di litar lumba haram digelar sebagai bohsia, gadis murahan dan sebagainya. Sebaliknya sekiranya perlumbaan itu ditaja oleh syarikat milik kerajaan, ianya menjadi halal, gadis-gadis yang terlibat memayungi para pelumba pula digelar sebagai gadis litar dan tidak semurah bohsia-bohsia di litar lumba haram. Inilah yang dikatakan haram bila tidak berlesen, sekiranya mempunyai lesen, haram akan menjadi halal walaupun Allah sendiri telah mengatakannya haram.

Wanita dipandang tinggi oleh Islam kerana kejadiannya yang unik, cantik dan menjadi kembar atau sayap kepada kaum lelaki. Kaum lelaki tidak akan dapat berdiri sendiri tanpa bantuan kaum wanita yang mungkin bergelar isteri, ibu, nenek, guru, jururawat, doktor, peniaga dan sebagainya. Cuma yang menjadi masalah kepada umat Islam ialah kesilapan di dalam memahami penghormatan Islam terhadap wanita. Lalu lahirlah kumpulan-kumpulan yang ekstrem memperjuangkan hak sama rata di antara lelaki dan wanita.

Mereka beranggapan bahawa tindakan Islam membungkus wanita, menghadkan kebebasan wanita sebagai suatu penindasan. Wanita sepatutnya dibebaskan daripada belenggu agama yang menurut mereka berasal daripada tafsiran para ulama’ Arab yang bias gender kerana terbiasa dengan budaya dan dunia mereka di tanah Arab. Lalu bentuk pemahaman hukum yang baru mengenai hak wanita perlu dijalankan. Mereka ini dengan berani menyangkal persoalan aurat dengan menyatakan bahawa Islam melalui al-Quran hanya menekankan persoalan kesederhanaan di dalam berpakaian. Apa yang penting pakaian takwa sepatutnya menjadi keutamaan dengan merujuk sebahagian makna daripada ayat surah al-A’raf([7.26] Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

Pentakrifan penghormatan kepada wanita juga agak berbeza di antara kefahaman orang bukan Islam yang hanya disandarkan kepada akal berbanding kefahaman umat Islam yang bertunjangkan al-Quran dan al-hadith. Orang Barat beranggapan wanita perlu dihargai kecantikannya yang menarik. Untuk itu, semua perkara yang diperdagangkan akan diserikan dengan wanita cantik. Mungkin mereka mengatakan produk ini secantik wanita yang sedang berdamping dengannya.

Salah faham tentang fungsi wanita ini, telah meresap masuk ke dalam pemikiran umat Islam. Buktinya sebelum Malaysia mempunyai litar lumba, tidak kedengaran gadis-gadis Melayu Islam berpakaian seksi mengiringi para pelumba. Akan tetapi setelah lumba dihalalkan oleh kerajaan di atas nama perniagaan, anak gadis kita menjadi mangsa. Sesetengah gadis dan ibu bapa yang jahil dan terpengaruh dengan pentafsiran Barat tentang takrifan penghormatan kepada wanita dengan rela hati tampil menawarkan diri untuk dipamerkan sebagai gadis litar. Kehadiran mereka perlu disesuaikan dengan sukan tersebut, lalu cara berpakaian mereka tidak ubah seperti pakaian gadis-gadis litar bukan Islam lain daripada negara orang Putih atau negara bermata sepet.



Sepatutnya pihak kerajaan melalaui JAKIM dan Majlis Fatwa Kebangsaan mesti menyatakan dengan jelas bahawa penglibatan gadis-gadis litar beragama Islam, berbangsa melayu diharamkan sama sekali kerana anak gadis kita bukan barang dagangan untuk dipamerkan kepada awam. Tambah menyedihkan lagi pakaian mereka yang menjolok mata sudah pasti akan memberikan berbagai-bagai fantasi jahat kepada para penonton berbilang bangsa bahkan dari seluruh dunia.

Kalau perlu pengharaman ini juga dipanjangkan kepada sebarang eksploitasi wanita di dalam semua iklan yang langsung tidak releven dengan wanita. Bak kata Mat Sabu, iklan ais krim menggambarkan seorang wanita dengan ghairahnya menelan ais krim ketika panas dan haus. Adalah lebih releven sekiranya iklan ais krim itu menggunakan seorang petani yang baru pulang daripada kebun kehausan dan kepanasan. Kehausan petani itu amat sesuai dihilangkan dengan memakan ais krim jenama terbabit. Namun sebenarnya sukar untuk mengubah fenomena ini kerana pada kebiasaannya semua orang sukakan kemasyhuran dan publisiti walaupun terpaksa menggadai maruah diri dan agama.

ABDULLAH BUKHARI
JAGA DIRI ANDA DAN KAUM KELUARGA ANDA DARIPADA API NERAKA (AL-TAHRIM:66)

No comments: