Monday, November 24, 2008

BANYAK LAGI ALTERNATIF SELAIN YOGA



Fatwa yang dikeluarkan berkaitan dengan Yoga telah mengundang kontroversi berbagai pihak sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar-akhbar tempatan. Polemik ini nampaknya seakan-akan mencabar kredibiliti Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai oleh pakar-pakar di dalam ilmu-ilmu Islam. Walaubagaimanapun, usaha Majlis Fatwa yang bersidang khusus untuk membincangkan isu Yoga sepatutnya dipuji semua kerana badan ini sememangnya bertanggungjawab untuk menyelamatkan umat Islam daripada pencemaran akidah yang akan menyebabkan kesengsaraan mereka di akhirat kelak.

Perlu diingat, fatwa yang dikeluarkan itu menyatakan bahawa umat Islam diharamkan mengamalkan senaman Yoga secara sistematik yang membawa kepada penyatuan diri dengan Brahma atau Tuhan. Penyatuan ini disangkal sama sekali oleh Islam. Persoalannya, mengapa sesetengah kita mengeluh apabila Yoga diharamkan dengan alasan bahawa Yoga mempunyai banyak kelebihan dan faedahnya. Seolah-olah di dunia ini senaman kesihatan tubuh badan tidak dapat dilakukan tanpa Yoga. Bukankah banyak lagi pilihan senaman yang bersih daripada unsur-unsur akidah yang boleh diamalkan seperti Pilates, Senaman Harimau, Senaman Kucing, Senaman Silat Melayu, Senaman Aerobik dan sebagainya. Semua senaman yang disebut di atas juga mempunyai elemen kesihatan yang tinggi nilainya dengan gabungan pergerakan fizikal dan pernafasan yang tidak bertentangan dengan akidah Islam.


Apa yang pasti senaman hanyalah wasilah untuk mencapai kesihatan fizikal sebagaimana yang dituntut oleh Islam. Sekiranya Yoga bercampur baur dengan doktrin agama Hindu, apalah salahnya kita beralih pula kepada jenis-jenis senaman lain yang tidak kurang hebatnya berbanding Yoga. Kejayaan orang-orang Hindu menerapkan fahaman agama mereka melalui kaedah senaman seperti Yoga, bahkan menjenamakannya sebagai senaman antarabangsa patut dicontohi oleh umat Islam dari sudut dakwah. Seharusnya para pengusaha senaman Melayu Islam cuba mempromosikan pula senaman Melayu bersulam ajaran Islam kepada dunia. Usaha sedemikian pastinya melambangkan semangat patriotisme kita sebagai rakyat Malaysia.



Janganlah kerana fanatik mempertahan satu senaman di celah-celah berbagai-bagai senaman yang sedia wujud kita menggadaikan persoalan akidah yang merupakan tunjang utama agama Islam. Ingatlah firman Allah yang bermaksud; Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya.(al-Ma’idah [5:100])

Buanglah kepercayaan karut yang mengatakan bahawa senaman kesihatan hanya boleh dilakukan dengan Yoga sahaja. Sekiranya kita begitu fanatik dengan amalan Yoga, boleh juga dicadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan agar senaman Yoga diIslamkan dengan membuang unsur-unsur agama Hindu di dalamnya kerana pastinya semua ilmu yang wujud di alam ini pastinya berasal daripada kebijaksanaan Allah yang al-Hakim. Juga renunglah sabda baginda s.a.w yang bermaksud; Hikmah (Kebijaksanaan atau Ilmu Pengetahuan) adalah barang kehilangan orang Muslim, di mana sahaja (Muslim) menemukannya (hikmah), hendaklah dia mengutipnya" (Sunan al-Tirmidhi & Ibn Majah)


ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM

SILAT MELAYU KAYA SENAMAN

No comments: