Saturday, November 29, 2008

KHURAFAT HAJI



Pada malam Khamis lepas (27/11/2008), salah seorang murid tua saya di Kelas Tafsir Titiwangsa (Hajah Khairiah) telah menjemput saya untuk kenduri doa selamat sempena pemergian anaknya menunaikan Haji. Dan seperti biasa, saya akan mengatakan bahawa kalau setakat nak berdoa selamat atau bertahlil, tidak perlu saya datang dari jauh hanya untuk 2 tujuan di atas. Tambahan pula hari itu, lalu lintas di Kuala Lumpur agak sesak kerana hujan lebat dan untuk menghadirkan diri ke rumah beliau saya terpaksa menunggang motor meredah.

Tapi Alhamdulillah, kebanyakan murid saya sedia maklum bahawa setiap kali saya hadir ke majlis-majlis mereka, saya akan membawa pendekatan ilmiah iaitu mermberikan tazkirah tentang isu majlis. Pada malam tersebut, saya menyentuh tentang isu Haji, kelebihan dan cara mendapat Haji Mabrur juga khurafat-khurafat yang perlu dielakkan semasa Haji.(http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=58)

Sebenarnya isu khurafat semasa Haji sudah sedia berlaku semenjak zaman jahiliah lagi, sebagaimana firman Allah di dalam surah al-Baqarah: [2.189] Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya ibadat Haji. Dan bukanlah perkara kebajikan: kamu memasuki rumah dari bahagian belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan orang yang bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya."

Semasa menyentuh isu khurafat, saya ada memberikan contoh khurafat di Mekah iaitu memeluk tiang Jin atau mengambil apa-apa sahaja daripada Masjid Jin untuk dibawa pulang ke Malaysia dengan kepercayaan bahawa jin-jin Mekah adalah jin Islam yang akan menjadi khadam yang setia. Saya seterusnya menjelaskan bagaimana asal usul Masjid Jin boleh dinamakan. Adakah kerana imamnya atau ahli jawatankuasanya seorang jin atau sebaliknya.

Sebenarnya, Masjid Jin disempenakan dengan tempat pertemuan nabi s.a.w dengan Jin. Kisah tersebut boleh dilihat pada intisari surah Jin dan surah al-Ahqaf [46:29-32]. Di dalam majlis tersbut, saya juga menyatakan menurut ayat-ayat al-Quran Jin biasa mencuri dengar berita langit untuk dibisikkan kepada para pawang dan kahin. Setelah baginda s.a.w diutuskan, pintu langit telah ditutup untuk menjamin keselamatan dakwah nabi. Mana-mana jin yang cuba mencuri dengar akan dipanah atau ditembak dengan panah berapi (tahi bintang) (al-Hijr;[15:18],al-Saffat;[37:8-10]). Saya menjelaskan kepada hadirin sebenarnya kepercayaan yang mengatakan tahi bintang akan membawa impian dan hajat kita adalah karut. Sesetengah orang mempercayai bahawa setiap kali tahi bintang melintas, kita perlu memasang hajat untuk dimakbulkan. Donktrin karut sebegini biasa diterapkan di dalam filem-filem asing seperti filem Koch Koch Hota Hei, Zathura dan sebagainya. Setelah menyatakan isu tahi bintang ini, sebahagian anak-anak muda di dalam majlis tersebut kelihatan terkejut kerana mereka sudah sekian lama berpegang kepada khurafat itu. Saya nyatakan Qada' Qadar Allah tidaklah selemah itu, hanya bersandarkan kepada lintasan tahi bintang sahaja. Saya merasa puas kerana saya sudah berjaya menyangkal khurafat ini.

Di akhirnya saya memberikan panduan untuk mendapat Haji Mabrur kepada bakal Hajah. Saya nyatakan bahawa Haji Mabrur bukanlah sesuatu yang mustahil dicapai, ianya bergantung kepada keazaman kita untuk mencapai martabat taqwa yang disebut di dalam surah al-Hajj;[22.37] Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu.



Sekiranya selepas pulang dari haji, si Hajah masih tidak mengubah cara hidup kepada gaya hidup Islam yang sebenar, secara terang kita dapat katakan hajinya bukanlah Haji Mabrur. Sebaliknya jika si Hajah cuba mengubah hidup selepas pulang haji dengan menepati piawaan taqwa yang dituntut oleh Allah, kita yakin bahawa si Hajah telah mendapat Haji Mabrur yang disifatkan nabi sebagai pembersihan diri daripada dosa dengan pembersihan yang sebenar (Sahih al-Bukhari;Bab Kelebihan Haji Mabrur).

Pakaian taqwa ini hendak dipakai bersama dengan gelaran Haji atau Hajah selepas pulang daripada haji. Sindiran akhir saya yang berisi tazkirah kepada jemaah yang hadir pada majlis tersebut ialah; Janganlah disia-siakan wang, masa, dan segala pengorbanan untuk menunaikan haji sekadar hanya untuk mendapat title Tuan Haji atau Puan Hajah sahaja, sebaliknya segala pengorbanan itu dipastikan berbaloi dengan fadhilat Haji Mabrur yang tiada tukar gantinya.


ABDULLAH BUKHARI
YA ALLAH! BERIKANLAH KEPADANYA HAJI YANG MABRUR!

No comments: