Saturday, November 29, 2008

ONGBAK 2: PATRIOTIKNYA ORANG SIAM!


Tengahari ini, ketika melayari internet, secara tidak sengaja saya terjumpa Trailer Filem Ongbak 2 lakonan Tony Jaa yang akan ditayangkan pada pertengahan Januari 2009. Setelah menonton trailer tersebut, saya merasa amat kagum dengan pemikiran beliau di dalam mempromosikan dunia Timur kerana biasanya hanya dunia Barat dilihat hebat dengan tamadunnya. Di dalam filem ini beliau telah menyatukan seni bela diri daripada Timur menjadi satu di dalam seorang watak utama filem tersebut. Slogannya yang boleh difahami daripada filem ini ialah ; The Land of the East is Borderless.



Samalah juga 2 filem beliau sebelum ini, Ongbak 1(menyelamatkan kepala patung Budha) & Tom Yum Gong (menyelamatkan gajah peliharaan keluarganya yang dicolek ke Australia untuk menjadi hidangan di restoren makanan eksotik-gajah juga merupakan binatang kebanggaan Thailand), kedua-duanya mempunyai mesej agama dan semangat patriotism yang cukup jelas. Sepatutnya pembikin filem di Malaysia mencontohi semangat sedemikian, jangan hanya menerbitkan filem yang sedap ditonton tetapi kosong daripada sebarang mesej. Sikap kreatif Tony Jaa yang harus dipuji ialah mencipta filem yang membawa mesej agama, diisi sarat dengan aksi bela diri yang luar biasa dan jalan penceritaan yang logik dan menarik. Filem sedemikian talah berjaya menarik ramai golongan muda ke panggung wayang.

Pernah suatu hari, saya berbual dengan Encik Zulkifli atau lebih kami kenali dengan nama Ayah Zu. Beliau merupakan Timbalan Pengarah FINAS. Beliau merupakan bapa saudara kepada kakak ipar saya. Beliau bertanya kepada saya mengapa orang-orang agama di Malaysia tidak memikirkan untuk membuat satu filem yang sehebat filem Ongbak. Walaupun filem tersebut menyentuh tentang bagaimana pentingnya kepala patung Budha kepada kampung watak utamanya, namun ianya membawa mesej akidah yang cukup jelas. Menurut Ayah Zu, tidak dapat dinafikan filem boleh menjadi satu medium dakwah yang cukup berkesan. Namun yang menjadi masalahnya ialah, para pembikin filem Islam di Malaysia seakan hilang punca kerana kurangnya ilmu pengetahuan yang sebenar berkaitan Islam.

Kalau adapun filem bercorak Islamik kelihatan seperti terlampau kudus sehingga menampakkan Islam suatu agama yang mustahil dihayati, atau filem tersebut jauh menyimpang daripada Islam yang sebenar kerana kejahilan pereka skrip atau pengarahnya. Akibatnya, Islam tidask dipandang hebat. Agak sinis jika dikatakan, lambang filem Islam di Malaysia ialah berdasarkan tajuk-tajuknya sahaja. Sekiranya filem tersebut memiliki nama-nama seakan Arab, itulah filem Islam walaupun isinya kadangkala membawa kepada khurafat seperti filem lakonan M.Rajoli Liang Lahad.



Untuk itu, orang agama perlu tampil ke hadapan dan bekerjasama dengan orang filem untuk menghasilkan sebuah filem Islam yang sebenar, sarat dengan pengajaran dan mampu menarik semua lapisan masyarakat. Mendengar cadangan beliau itu, saya merasa tercabar, namun apakan daya saya tidak mempunyai saluran yang betul untuk mengketengahkan idea-idea baru Islam melalui filem. Pada satu segi, ini sebenarnya menunjukkan bahawa orang agama perlu juga bergaul dengan orang filem atau mempelajari ilmu-ilmu tentang filem agar bidang ini boleh dieksploit sepenuhnya untuk menyebarluaskan lagi dakwah Islam.

ABDULLAH BUKHARI

MINAT FILEM AKSI BERMESEJ

No comments: