Wednesday, April 8, 2009

Wawancara dengan Pak Cik ChokMan dari Bukit Gantang


Wartawan: Siapa nama Pak Cik?

Pak Cik: ChokMan

Wartawan: Pak Cik asal dari mana?

Pak Cik: Simpang, Changkat Jering.

Wartawan: Pak Cik kerja sebagai apa?

Pak Cik: Cikgu pencen. Sekarang tanam deghoyan.

Wartawan: Nanti pilihan raya Pak Cik nak mengundi siapa?

Pak Cik: Payoh benor soalan ni.

Wartawan: Kenapa pula?

Pak Cik: Ate deme bagi duit dan basikal (ketawa terbahak-bahak)

Wartawan: Habis Pak Cik termakan lah duit dan basikal tu? Pak Cik nak undi siapa?

Pak Cik: Macam aku ni perok, tak pernah tengok benda. Ingat aku ni hakap. Aku dah lama ada basikal Raleigh pior. Itu le deme meraban teben. Bawak orang berucap dalam masjid nyelap sador. Yang betina muda-mudanya kempen ngele'nyor aku tengok. Terasa aku nak bagi penampor. Tak sior aku ngundi deme.

Wartawan: Jadi sogokan duit tak akan mengubah pendirian Pak Cik?

Pak Cik: Basikal aku ambik. Tapi nyoghogat aku nak terima deme. Ingat aku tak cukup mentekedaghoh? Cucu aku pergi sekolah, belajar tak paham satu apa. Balik sekolah muka ganjei. Payoh katanya. Mengira kena cakap omputeh. Dulu suka jugak dia ke sekolah. Aku ni dulu cikgu, ada deme tanya aku masa nak buat gitu?

Wartawan: Tapi ramai orang kata calon PAS derhaka?

Pak Cik: Issy genyii. Deme derhaka dulu tak ngaper? Berda'ah!

Wartawan: Lagi, kenapa Pak Cik tolak mereka?

Pak Cik: Tak mandang aku. Dah muncoh deme merambu sana sini, sampai Disneyland merambu. Ingat aku tak tahu. Aku baca blog juge.

Wartawan: Tak faham lah Pak Cik. Muncoh tu apa?

Pak Cik: Berghanso dulu. Aku nak ke maket. Nak singgah cyber cafe juge.

* Penduduk Bukit Gantang tidak menggunakan loghat di atas. Bapa saya orang Perak, sekali-sekala dia bertutur seperti di atas. Alasan Pak Cik ChokMan dalam membuang undi ini wajar difikirkan.

No comments: