Tuesday, August 28, 2012

ALLAH AJAR BURUNG WALIT, BURUNG LAYANG-LAYANG DAN LEBAH!

Pagi ni bawa anak-anak ke klinik, ceret beret punya pasal. Dalam perjalanan keluar dari klinik UIAM, nampak burung layang-layang bertenggek atas lampu.
 


Saya: Itulah burung layang-layang. Dia pandai buat sarang sama juga seperti burung walit. Orang sekarang buat bisnes sarang walit. Dia buat sarang pakai air liur. Kita boleh buat duit dengan jual sarang dia!

Asma (10 tahun): Macaana dia tahu nak buat sarang pakai air liur?!

Saya: Allah lah yang ajar! Lalu ayat ni terlintas di hati saya:

...

قالَ رَبُّنَا الَّذى أَعطىٰ كُلَّ شَيءٍ خَلقَهُ ثُمَّ هَدىٰ

Nabi Musa menjawab: Tuhan kami ialah yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu: Kejadian semulajadinya yang sesuai dengannya, kemudian Dia memberi petunjuk kepadanya akan cara menggunakannya (Taha[20:50]).


Juga ayat ni:

وَالَّذى قَدَّرَ فَهَدىٰ

Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk-makhlukNya) serta memberikan hidayat petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya);(al-A'la[87:3]).
 
Dalam ayat lain, Allah juga mengajar lebah untuk hidup:
 
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ (68) ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (69)
 
Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir (al-Nahl[16:68-69]).
 

No comments: