Tuesday, November 25, 2008

MUFTI PERLU MENGGUNAKAN MEDIA UNTUK BERDAKWAH

Dengan berakhirnya bulan November 2008, Malaysia mungkin akan sunyi seketika daripada ulasan atau pendapat yang diutarakan oleh Mufti Perlis Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin. Sepanjang tempoh penglibatan beliau sebagai Mufti Perlis, kita dapati bidang agama di Malaysia seolah-olah sudah melangkah ke era baru di mana orang agama mulai mendapat tempat di dalam apa sahaja perbincangan.

Walaupun kerap tampil dengan berbagai isu kontroversi dan kadang kala dikatakan gila publisiti, namun tidak dapat dinafikan beliau telah berjaya mencipta satu fenomena baru kepada pemikiran agama di Malaysia yang menunjukkan perlunya paradigma baru di kalangan orang agama.

Di antara salah satu faktor yang menyebabkan pemikiran beliau banyak kedengaran dan sampai kepada masyarakat awam ialah pengaruh penggunaan media massa perdana dan media alternatif seperti laman web rasmi dan blog peribadi. Apa sahaja yang diceramahkan oleh beliau akan segera dimasukkan ke dalam laman-laman web, blog-blog peribadi dan youtube. Setakat carian untuk ceramah dan artikel yang dilakukan melalui internet, kebanyakan paparan menjurus kepada Mufti Perlis dan Mufti Perak. Sepatutnya langkah proaktif menggunakan segala bentuk media tersebut perlu dicontohi oleh semua mufti lain di Malaysia.

Peranan para mufti selaku penasihat agama atau pakar rujuk masalah hukum hakam mesti diperluaskan sebaik mungkin dengan segala salurannya. Janganlah jawatan mufti hanya terhenti di pejabat para mufti sahaja yang tampak begitu ekslusif dan sukar didekati apatah lagi untuk dirujuk oleh masyarakat awam yang sememangnya memerlukan bantuan konsultasi hukum hakam. Setakat yang diperhatikan, para mufti lebih menonjol di dalam rancangan statik Bicara Mufti dan Forum Perdana Ehwal Islam sahaja. Skop penampilan para mufti seharusnya perlu lebih ketara kerana untuk memasarkan pemikiran bernas mereka kepada masyarakat awam, kemunculan yang kerap di media perdana amatlah membantu.

Selain itu, penggunaan laman web rasmi atau blog peribadi amat berguna untuk berinteraksi dengan masyarakat bawahan tanpa halangan birokrasi. Para pengunjung laman web atau blog peribadi tidak perlu bersusah payah membuat temujanji untuk bertemu para mufti dan mengajukan soalan. Penulis percaya sekiranya setiap mufti mempunyai laman web sendiri yang semasa, interaktif, dikemaskini setiap hari dan menarik sudah pasti ramai penganut Islam di Malaysia akan berpusu-pusu mengunjunginya untuk bertanya soalan atau mengambil manafaat ilmiah (contoh laman web interaktif ialah laman web Mufti Perlis drmaza.com)

Dengan cara ini fungsi para mufti akan lebih terserlah sebagai pembimbing masyarakat dan juga mampu membawa para mufti kepada masyarakat awam Islam tanpa perlu turun berjumpa mereka. Jangan sampai jawatan mufti dilihat terlalu kudus dan hanya berfungsi sebagai penasihat agama yang sukar didekati. Kadangkala kesilapan ini juga menyebabkan masyarakat awam yang masih jahil sukar untuk menghormati Institusi Mufti kerana benteng pemisah yang wujud kerana kurangnya interaksi di antara kedua-dua belah pihak. Penggunaan teknologi moden yang dicadangkan di atas pasti boleh membantu untuk memecahkan benteng tersebut.
Kalau musuh Islam boleh menggunakan media alternatif ini untuk menyebarkan berbagai-bagai fahaman mereka yang salah, kenapa para mufti tidak boleh memanafaatkan medium yang sama semaksimum mungkin untuk menyebarluaskan ajaran Islam.

Mufti seharusnya kreatif, peka dan terkehadapan di dalam penggunaan teknologi moden. Gunakan segala wasilah yang ada untuk berdakwah kerana dakwah di zaman siber mungkin menjadi fardu kifayah kepada para ulama biasa, akan tetapi boleh menjadi fardu ain yang mendesak kepada para mufti yang menjadi tonggak kedaulatan Islam di Malaysia.

Ingatlah, orang mukin yang alim dan bertakwa tetapi tidak berperancangan akan kalah dengan orang kafir yang jahat, zalim dan berperancangan. Hidup di era globalisasi, dunia tanpa sempadan adalah sama seperti hidup di zaman darurat peperangan. Tanpa disedari umat Islam boleh diserang pemikiran mereka daripada segenap penjuru. Para mufti sebagai jeneral-jeneral Islam di Malaysia harus terkehadapan mengatur strategi menangkis serangan dan menyebarkan Islam dengan segala kemudahan media moden yang ada.


OLEH:

ABDULLAH BUKHARI BIN ABDUL RAHIM

1 comment:

limaumaniss said...

benar bagai di kata..tambah pulak zaman sekarang..kalau guna media dan teknologi, info lebih mudah disebarkan....harap lepas ni mufti2 lebih hebat memberikan ilmu dan buah fikiran dengan lebih efektif melalui media...